Terapeitisko attiecību veidošana bērnu zobārstniecībā: teorija un prakse
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989
Par studiju kursu
Mērķis
Izveidot studentiem dziļu izpratni un praktiskas prasmes terapeitisko attiecību veidošanā ar bērniem un viņu vecākiem zobārstniecības kontekstā, lai veicinātu bērnu psihoemocionālo komfortu, mazinātu bailes no ārstēšanas un uzlabotu ārstēšanas rezultātus.
Priekšzināšanas
Anatomija, embrioloģija, fizioloģija, iekšķīgo slimību pamati, pediatrijas pamati, psihiatrijas pamati.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Zināšanas par personības attīstību, bērna-vecāku attiecību nozīmi, psihosomatiskajiem traucējumiem bērnu zobārstniecībā, ārsta-pacienta attiecību teorētiskajiem aspektiem darbā ar bērniem, zināšanas par darbu ar bērniem ar īpašām vajadzībām.
Eksāmens
Prasmes
1.Pirmais kontakts ar pacientu-bērnu un viņa vecāku. Rotaļu elementu izmantošana darbā ar bērniem.
Eksāmens • Bērnu novērošana klīniskajā praksē • Klīniskā gadījuma apraksts
2.Prasme vadīt ārstniecības procesu dažādās klīniskās situācijās darbā ar bērniem: - satraukts, kontrolējošs, agresīvs, nesadarbīgs, neienteresēts, dezinformēts vecāks; - zobārstu fobija, satraukts bērns - akūtu stāvokļu zobārstniecība - bērns ar AST, UDHS
Klīniskā gadījuma apraksts • Eksāmens • Bērnu novērošana klīniskajā praksē
Kompetences
1.Interpretēt funkcionālos un disfunkcionālos procesus ģimenē, interpretēt bērnu psihoemocionālās attīstības jēdzienus klīniskajā darbā.
Eksāmens
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Bērnu novērošana klīniskajā praksē |
0,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
Novērot bērnus zobārtniecības klīnikā (uzgaidāmā telpa, viens vai ar vecāku u.c.) un analizēt situāciju, empatizējot ar bērnu. |
||
|
2.
Klīniskā gadījuma apraksts |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Izveidot nodarbības tēmai atbilstošu klīnisko aprakstu. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Eksāmens |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Eksāmens testa formā par studiju krusa teorētiskajiem un praktiskajiem aspektiem. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Personības attīstība - vecumposmi un ar tiem saistītās bērna emocionālās vajadzības, bērnu-vecāku attiecības (I)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Personības attīstība - vecumposmi un ar tiem saistītās bērna emocionālās vajadzības, bērnu-vecāku attiecības (II)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Psihosomatiskie traucējumi bērnu zobārstniecībā (klasiskā, dzīvesveida - bruxisms, trauksme, iekaisums, pudeļu kariess, zobu higiēnas jautājumi)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ārsta-pacienta terapeitisko attiecību specifika darbā ar bērniem
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Pirmais kontakts ar pacientu-bērnu un viņa vecāku (līdz skolas vecumam, pusaudžiem) - uzdevums novērot bērnus (uzgaidāmā telpa, viens/ar vecāku, iejusties bērnu vietā). Rotaļu nozīme bērnu zobārstniecībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Klīnisko situāciju analīze - satraukts, kontrolējošs, agresīvs, nesadarbīgs, neieinteresēts, dezinformēts u.c. formas vecāks
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Zobārsta fobija un bērnu trauksme (t.sk. negatīvās zobārstniecības pieredzes pārvarēšana). Desensibilizācija. Rotaļu nozīme (spēļu kabineti).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Klīnisko situāciju analīze - bērna ārstēšana akūtas zobu traumas, citu akūtu stāvokļu gadījumā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Klīnisko situāciju analīze - darbs ar bērnu ar īpašām veselības aprūpes vajadzībām (AST, UDHS).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
4
|
Tēmas
|
Klīnisko situāciju analīze - apkopojums. Eksāmens.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Wright, Gerald Z. (2021). Wright's Behavior Management in Dentistry for Children. John Wiley & Sons, Incorporated. ProQuest Ebook CentralPiemērots angļu valodas plūsmai
Dean, J. (2021). McDonald and Avery’s Dentistry for the Child and Adolescent.Piemērots angļu valodas plūsmai
Kroniņa, Care, Raščevska, Akota, Kviļūna, Skreitule-Pikše, … (2017). Correlation of the Children’s Dental Fear and Anxiety with Oral Health and Psychosocial Factors : summary of the Doctoral Thesis for obtaining the degree of a Doctor of Medicine, speciality - Dentistry / Līga Kroniņa ; scientific supervisors: Dr.med. Rūta Care, Dr.psych. Malgožata Raščevska ; official reviewers: Dr.med. Ilze Akota, Dr.med. Daiga Kviļūna, Dr.psych. Inga Skreitule-Pikše. RSUPiemērots angļu valodas plūsmai
Kohli, N., Hugar, S., Soneta, S., Saxena, N., Kadam, K., & Gokhale, N. (2022). Psychological behavior management techniques to alleviate dental fear and anxiety in 4–14-year-old children in pediatric dentistry: A systematic review and meta-analysis. Dental Research Journal, 19(1), 47–47.Piemērots angļu valodas plūsmai