Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Terapeitisko attiecību veidošana bērnu zobārstniecībā: teorija un prakse

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
PMUPK_039
Zinātnes nozare
Citas klīniskās medicīnas apakšnozares; Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Zobārstniecība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989

Par studiju kursu

Mērķis

Izveidot studentiem dziļu izpratni un praktiskas prasmes terapeitisko attiecību veidošanā ar bērniem un viņu vecākiem zobārstniecības kontekstā, lai veicinātu bērnu psihoemocionālo komfortu, mazinātu bailes no ārstēšanas un uzlabotu ārstēšanas rezultātus.

Priekšzināšanas

Anatomija, embrioloģija, fizioloģija, iekšķīgo slimību pamati, pediatrijas pamati, psihiatrijas pamati.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Zināšanas par personības attīstību, bērna-vecāku attiecību nozīmi, psihosomatiskajiem traucējumiem bērnu zobārstniecībā, ārsta-pacienta attiecību teorētiskajiem aspektiem darbā ar bērniem, zināšanas par darbu ar bērniem ar īpašām vajadzībām.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Eksāmens

Prasmes

1.Pirmais kontakts ar pacientu-bērnu un viņa vecāku. Rotaļu elementu izmantošana darbā ar bērniem.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Eksāmens Bērnu novērošana klīniskajā praksē Klīniskā gadījuma apraksts

2.Prasme vadīt ārstniecības procesu dažādās klīniskās situācijās darbā ar bērniem: - satraukts, kontrolējošs, agresīvs, nesadarbīgs, neienteresēts, dezinformēts vecāks; - zobārstu fobija, satraukts bērns - akūtu stāvokļu zobārstniecība - bērns ar AST, UDHS

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Klīniskā gadījuma apraksts Eksāmens Bērnu novērošana klīniskajā praksē

Kompetences

1.Interpretēt funkcionālos un disfunkcionālos procesus ģimenē, interpretēt bērnu psihoemocionālās attīstības jēdzienus klīniskajā darbā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Eksāmens

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Bērnu novērošana klīniskajā praksē

0,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Novērot bērnus zobārtniecības klīnikā (uzgaidāmā telpa, viens vai ar vecāku u.c.) un analizēt situāciju, empatizējot ar bērnu.

2.

Klīniskā gadījuma apraksts

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Izveidot nodarbības tēmai atbilstošu klīnisko aprakstu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Eksāmens

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

Eksāmens testa formā par studiju krusa teorētiskajiem un praktiskajiem aspektiem.

Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Personības attīstība - vecumposmi un ar tiem saistītās bērna emocionālās vajadzības, bērnu-vecāku attiecības (I)
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Personības attīstība - vecumposmi un ar tiem saistītās bērna emocionālās vajadzības, bērnu-vecāku attiecības (II)
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Psihosomatiskie traucējumi bērnu zobārstniecībā (klasiskā, dzīvesveida - bruxisms, trauksme, iekaisums, pudeļu kariess, zobu higiēnas jautājumi)
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ārsta-pacienta terapeitisko attiecību specifika darbā ar bērniem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Pirmais kontakts ar pacientu-bērnu un viņa vecāku (līdz skolas vecumam, pusaudžiem) - uzdevums novērot bērnus (uzgaidāmā telpa, viens/ar vecāku, iejusties bērnu vietā). Rotaļu nozīme bērnu zobārstniecībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Klīnisko situāciju analīze - satraukts, kontrolējošs, agresīvs, nesadarbīgs, neieinteresēts, dezinformēts u.c. formas vecāks
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Zobārsta fobija un bērnu trauksme (t.sk. negatīvās zobārstniecības pieredzes pārvarēšana). Desensibilizācija. Rotaļu nozīme (spēļu kabineti).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Klīnisko situāciju analīze - bērna ārstēšana akūtas zobu traumas, citu akūtu stāvokļu gadījumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Klīnisko situāciju analīze - darbs ar bērnu ar īpašām veselības aprūpes vajadzībām (AST, UDHS).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
4

Tēmas

Klīnisko situāciju analīze - apkopojums. Eksāmens.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Wright, Gerald Z. (2021). Wright's Behavior Management in Dentistry for Children. John Wiley & Sons, Incorporated. ProQuest Ebook CentralPiemērots angļu valodas plūsmai

2.

Dean, J. (2021). McDonald and Avery’s Dentistry for the Child and Adolescent.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Kroniņa, Care, Raščevska, Akota, Kviļūna, Skreitule-Pikše, … (2017). Correlation of the Children’s Dental Fear and Anxiety with Oral Health and Psychosocial Factors : summary of the Doctoral Thesis for obtaining the degree of a Doctor of Medicine, speciality - Dentistry / Līga Kroniņa ; scientific supervisors: Dr.med. Rūta Care, Dr.psych. Malgožata Raščevska ; official reviewers: Dr.med. Ilze Akota, Dr.med. Daiga Kviļūna, Dr.psych. Inga Skreitule-Pikše. RSUPiemērots angļu valodas plūsmai

4.

Kohli, N., Hugar, S., Soneta, S., Saxena, N., Kadam, K., & Gokhale, N. (2022). Psychological behavior management techniques to alleviate dental fear and anxiety in 4–14-year-old children in pediatric dentistry: A systematic review and meta-analysis. Dental Research Journal, 19(1), 47–47.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Lin, B. P., & Lin, M. I. (2020). Clinical Behavior Guidance for Children in Dentistry. Journal of the California Dental Association, 48(5–6), 271–276.Piemērots angļu valodas plūsmai