Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Bērnu infekcijas slimības

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
PEK_054
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Pediatrija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Pediatrijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Vienības gatve 45, pk@rsu.lv, +371 67621730

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursā „Bērnu infekcijas slimības” studējošais apgūst bērnu infekcijas slimības, kas dos nepieciešamās prasmes, kompetences un attieksmi ārsta darbā ar bērniem rezidentūrā.

Priekšzināšanas

Humanitāro un sociālo zinību disciplīnās, kas attīsta studējošo kritiski radošās domāšanas prasmes, izpratni par cilvēku kā dzīvu būtni un tā nozīmi sabiedrībā. Svešvalodās (krievu, angļu vai vācu, latīņu). Preklīniskajās disciplīnās: cilvēka anatomijā, fizioloģijā, šūnu un medicīniskajā bioloģijā, mikrobioloģijā, embrioloģijā, ģenētikā, parazitoloģijā, medicīniskajā un biofizikā, medicīniskajā ķīmijā, histoloģijā, farmakoloģijā. Medicīnas terminoloģijā latviešu, angļu, krievu un latīņu valodās.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pēc sekmīgas studiju kursa „Bērnu infekcijas slimības” prasību izpildes, studējošais būs apguvis zināšanas, kas ļaus: Raksturot vakcīnkontrolējamo infekciju īpatnības bērniem; Atpazīt ādas – gļotādu sindroma, ģeneralizētas limfadenopātijas, neiroloģisko simptomu kompleksu, muskuļu – skeleta simptomu kompleksu, Streptokoku infekcijas, orālā infekcijas, meningokoku infekcijas, herpes grupas infekciju un stafilokoku ierosināto infekciju slimības, raksturojot patoģenēzi, tipiskās klīniskās pazīmes, diagnostikas, ārstēšanas un prevencijas principus, raksturojot patoģenēzi, tipiskās klīniskās pazīmes, diagnostikas, ārstēšanas un prevencijas principus; Izskaidrot infekciju norises īpatnības bērniem ar imūnās sistēmas traucējumiem; Slimību inkubācijas periodus, slimnieku un kontaktpersonu izolācijas laikus.

Prasmes

1.Pēc sekmīgas studiju priekšmeta prasību izpildes studējošais pratīs: Formulēt atslēgas vārdus un orientēsies mācību grāmatās un interneta datu bāzēs, lai atrastu nepieciešamo informāciju par bērnu infekcijas slimībām; Atrast bērna vecumam atbilstošu saskares formu, lai veiktu klīnisko izmeklēšanu; Minēto infekcijas slimību gadījumos bērniem vecumā no dzimšanas līdz 18 gadiem mērķtiecīgi savākt anamnēzi, veikt klīnisko izmeklēšanu, novērtēt slimnieka stāvokli, strukturēti formulēt pacienta problēmas, piedāvājot tām savas kompetences robežās risinājumus diagnostikā, ārstēšanā un prevencijā, aprakstīt novēroto slimības vēsturē un ziņot par to kolēģiem, lietojot medicīnā pieņemto terminoloģiju, ievērojot ētikas principus un prasības fizisko personu datu aizsardzībai; Pazīt studiju programmā iekļauto bērnu infekciju klīniskās formas, interpretēt tām raksturīgās klīniskās, laboratorās un citas izmeklēšanas pazīmes, novērtēt iespējamās komplikācijas un diferenciālo diagnozi, piedāvāt ārstēšanas un prevencijas principus; Uzsākt un vadīt sarunas ar vakcinācijas pretiniekiem.

Kompetences

1.Studiju rezultātā gūtās kompetences ļaus patstāvīgi analizēt ar minētām infekcijas slimībām saistītās bērnu veselības problēmas, tai skaitā tādas, kuras prasa pirmsklīnisko zinātņu nozaru (homeostāze, mikrobioloģija, farmakoloģija u.c.) un klīnisko medicīnas (pediatrija, internā medicīna, infekcijas slimības) integrāciju efektīvai uz praktiskiem un izmērāmiem rezultātiem tendētai risinājumu sagatavošanai un atspoguļošanai medicīniskajā dokumentācijā. Kompetences ļaus studējošajiem integrēt zināšanas un prasmes vienotā diagnostiskā darbībā ar mērķi izvērtēt bērna veselības stāvokli, noteikt diagnozi studiju programmā ietverto infekcijas slimību gadījumos bērniem, izstrādāt veselības aprūpes individualizētu plānu, pieņemt uz argumentiem balstītus, pārbaudāmus un zinātniskas domāšanas ceļā izstrādātus lēmumus attiecībā uz bērnu veselību vai dzīvību, kā arī uz sabiedrības veselību un apkārtējās vides stāvokli. Kompetences dos iespēju apgūt studiju kursu „Bērnu slimības” 6. studiju gadā, kā arī veidot nepieciešamo attieksmi ārsta darbā ar bērniem rezidentūrā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studējošā patstāvīgais darbs ietver: Klīniskā gadījumu ar uzdevumiem sagatavošanu. Klīniskajā gadījumā ar uzdevumiem ietverts: - Noteiktas patoloģijas pacienta klīniskā gadījuma analīze, izmantojot uz problēmām orientētas slimību vēstures shēmu; - Literatūras apskata sagatavošana, atbilstoši klīniskajam gadījumam; - Biežāk lietoto medikamentu apskats ar devām un blaknēm; - Klīniskā gadījuma prezentācija.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studiju kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences kontroli pie pacienta, ar klīniskajās situācijās balstītiem kontroldarbiem, diskusijās mazās grupās, klīnisko gadījumu apspriešanā, patstāvīgā darba kontrolē, rakstiska ieskaitē cikla beigās. Semestra ieskaite 5. studiju gadā pēc sekmīgi pabeigta praktisko nodarbību cikla. Kursa beigās eksāmens.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Vakcinācija – vakcīnkontrolējamo slimību īpatnības bērniem, atteikumi no vakcinācijas un kā strādāt ar vakcīnācijas pretiniekiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Ādas – gļotādu simptomu komplekss.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Limfātiskā sistēma un ģeneralizēta limfadenopātija bērniem ar infekcijas slimībām.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Neiroloģisko simptomu komplekss. Muskuļu – skeleta simptomu komplekss.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Ekzantēmu infekciju variabilitātes un ārsta taktika bērna vecuma pacientiem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Infekcijas bērniem ar imūnās sistēmas traucējumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Orālā infekcija bērniem dažādos vecuma posmos – iespējamie etioloģiskie infekciozas dabas iemesli, pacienta izvērtēšana, izmeklējumi un terapijas variabilitātes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Meningokoku infekcijas bērniem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Faringīts bērniem dažādos vecuma posmos – iespējamie etioloģiskie infekciozas dabas iemesli, pacienta izvērtēšana, izmeklējumi un terapijas variabilitātes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
4

Tēmas

Klīnisko gadījumu prezentācija un analīze. Ieskaites nodarbība
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mācību metodiskie materiāli Bērnu infekcijas slimībās.

Papildu literatūra

1.

Kliegman, Robert M.; St Geme, Joseph W.; Blum, Nathan J.; et.al. Texbook of Pediatrics. 2020, Elsevier Inc.

2.

Red Book: 2018 Report of the Committee on Infectious Diseases (Red Book: Report of the Committee on Infectious Disease) by Larry K., Ed. Pickering (June 15, 2018)

Citi informācijas avoti

1.

DynaMed

2.

PubMed