Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Bērnu zobārstniecība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
ZHAS_024
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Stomatoloģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Zobārstniecība
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Zobu terapijas un mutes veselības katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 20, zhs@rsu.lv, +371 67455560

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursa mērķis ir sagatavot zobu higiēnistus profesionālai un atbildīgai darbībai bērnu mutes veselības jomā, nodrošinot zinātniski pamatotu, bērna tiesībās balstītu un ģimenei draudzīgu pieeju.

Priekšzināšanas

Nepieciešamas priekšzināšanas anatomijā, histoloģijā, zobu attīstībā, stomatoloģisko slimību profilaksē un sabiedrības veselībā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā students iegūst zināšanas par bērna augšanu un attīstību, piena un pastāvīgo zobu veidošanos, sakodiena formēšanos. Mutes dobuma slimībām, to diagnostiku, profilaksi un ārstēšanu. Izpratni par kariesa izplatību un intensitāti bērniem. Neatliekamās palīdzības principus zobu traumām.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie attīstīs šādas profesionālās prasmes: -veidot pozitīvu un uzticamu kontaktu ar bērnu un viņa likumiskajiem pārstāvjiem, pielietojot vecumam atbilstošas komunikācijas metodes; -veikt bērna vecumposmam atbilstošu mutes dobuma izmeklēšanu, plānot individuālus profilakses pasākumus, tostarp veikt uztura paradumu analīzi; ievākt anamnēzi, izvērtēt kariesa risku un īstenot atbilstošas profilaktiskās manipulācijas, kā arī motivēt pacientus veselības saglabāšanai; -diagnosticēt kariesu piena un pastāvīgajos zobos, kā arī plānot tālākos profilakses vai ārstēšanas pasākumus; -diagnosticēt un ārstēt gingivītu, pielietojot klīniski pamatotas metodes; -atpazīt mineralizācijas traucējumus un izstrādāt profilakses stratēģijas to mazināšanai; -rīkoties zobu traumu gadījumos, nodrošinot pirmo palīdzību un turpmāko aprūpi; -sniegt piemērotu ārstēšanu bērniem ar īpašām vajadzībām, tostarp bērniem ar autisma spektra traucējumiem un cerebrālo trieku, pielāgojot pieeju atbilstoši individuālajām vajadzībām un sadarbības iespējām.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie; -spēj identificēt pacientus, kas pieder pie paaugstināta riska grupām, ņemot vērā vispārējo veselības stāvokli, mutes dobuma higiēnas prasmes, siekalu īpašības, kariesa intensitāti, periodonta stāvokli, mutes gļotādas veselību un oklūzijas īpatnības; -izvērtē individuālos riska faktorus un izstrādāt personalizētu mutes veselības izglītošanas, profilakses un klīniskās ārstēšanas plānu, nodrošinot tā precīzu un efektīvu īstenošanu bērniem un pusaudžiem; -pielieto pedagoģijas pamatprincipus mācību procesā, izprast tā struktūru, informācijas atlases un nodošanas metodes, kā arī veicināt motivāciju veselības izglītībā, izmantojot piemērotas mācību tehnikas; sekmēt attieksmes un uzvedības maiņu veselības izglītības procesā, pielietojot komunikācijas un izglītošanas stratēģijas, kas balstītas uz bērna attīstības un psihosociālajām īpatnībām..

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Kariozo bojājumu diagnostikas uzdevums

-
Ieskaite
2.

Patstāvīgais darbs

-
-
Piedalīties lekcijās, semināros un praktiskajās nodarbībās. Veikt patstāvīgos uzdevumus – sagatavot prezentāciju par alternatīvo komunikāciju un sekmīga tās aizstāvēšana. Gatavoties noslēguma testam, izmantojot lekciju un nodarbību mācību materiālus. Aizpildīt kursa novērtēšanas anketu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

Gala vērtējums veidojas kumulatīvi. Lekciju apmeklējums un aktīva dalība nodarbībās (30%) - pratīs pielietot zināšanas par bērna attīstību un augšanu, par bērna psiholoģisko un emocionālo attīstību, kariesa riska noteikšanu dažādos vecumos, zināšanas par zobu traumām, darbs ar bērniem ar īpašām vajadzībām (autismu un cerebrālo trieku). Prezentācijas par alternatīvo komunikāciju un tās aizstāvēšana sastāda 40% un rakstisks tests par nodarbībās apgūto (zināšanas par Cerebrālo trieku un autismu) - 30%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads bērnu zobārstniecībā. Izpratne par bērnu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna augšana un attīstība. Uzturs no intrauterīnā perioda līdz pusaudzim. Zīdīšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kas par zīdīšanu jāzin mutes veselības profesionāļiem?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Bērna psiholoģiskā un emocionālā attīstība.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kariesa diagnostika bērniem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kariesa ārstēšana bērniem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zobu traumas bērniem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zobu attīstības defekti, sakodiena attīstība un agrīni atpazīstamās patoloģijas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Cerebrālā trieka. Ēšanas un dzeršanas traucējumi bērniem ar cerebrālo trieku.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Cerebrālā trieka. Ēšanas un dzeršanas traucējumi bērniem ar cerebrālo trieku.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Bērna izmeklēšana. Medicīniskās anamnēzes ievākšana. Ģimenes anamnēze. Zobu statusa noteikšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Autiska spektra traucējumi. Alternatīvā komunikācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Bērni ar hroniskiem veselības stāvokļiem – ietekme uz mutes dobuma veselību, profilaktiskās stratēģijas. Prakse rehabilitācijas centrā "Mēs esam līdzās" (Rīga, Lēdmanes iela 2) pie bērniem ar cerebrālo trieku.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Bērni ar hroniskiem veselības stāvokļiem – ietekme uz mutes dobuma veselību, profilaktiskās stratēģijas. Prakse rehabilitācijas centrā "Mēs esam līdzās" (Rīga, Lēdmanes iela 2) pie bērniem ar cerebrālo trieku.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Kraniofaciālais komplekss, piena un pastāvīgo zobu šķilšanās, augšana un attīstība. Piena un pastāvīgo zobu šķilšanās laiki. Sakodiens. Piena un pastāvīgo zobu anatomija un klīniskās pazīmes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Pastāvīgais darbs. Eksāmens.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
1,50
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Lekciju un nodarbību materiāli e-studijās.

2.

Lygidakis, N. A. et al. (2022) ‘Best clinical practice guidance for clinicians dealing with children presenting with molar-incisor-hypomineralisation (MIH): an updated European Academy of Paediatric Dentistry policy document’, European archives of paediatric dentistry: official journal of the European Academy of Paediatric Dentistry, 23(1), pp. 3–21.

3.

Maldupa I., Uribe S., Brinkmane A., Senakola E., Krūmiņa K. (2014) Fluorīdu lietošanas vadlīnijas Latvijā.

4.

Nassar Seifo, Mark Robertson, Jeanette MacLean, et.al. (2020) The use of silver diamine fuoride (SDF) in dental. BRITISH DENTAL JOURNAL. practice

5.

Splieth, C. H. et al. (2020) How to Intervene in the Caries Process in Children: A Joint ORCA and EFCD Expert Delphi Consensus Statement. Caries research, pp. 1–9.

6.

Stanley F., Blair E., Alberman E. (2000) Epidemiology and Causal Pathways. Editors: Bax MCO, Hart HM. London, UK: Mc Keith Press. (2024 gadā akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Kühnisch, J. et al. (2024) ‘ORCA-EFCD consensus report on clinical recommendation for caries diagnosis. Paper I: caries lesion detection and depth assessment’. Clinical oral investigations, 28(4), p. 227.

2.

Koch G., S. PoulsenI. Espelid, D. Haubek. (2017) Pediatric Dentistry. A Clinical approach. 3rd edition. Wiley Blackwell.

3.

Ole Fejerskov, Edwina Kidd. (2015) Dental Caries The Disease and its Clinical Management. 3rd edition. Blackwell Munksgaard.

4.

International Journal of Paediatric Dentistry.

Citi informācijas avoti

1.

Pieejamie zinātniskie materiāli un interneta resursi.