Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Komunikācijas psiholoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_125
Zinātnes nozare
Komunikāciju psiholoģija un ētika; Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne; Komunikācijas zinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt studentiem zināšanas par cilvēku savstarpējo attiecību psiholoģiskajām likumsakarībām. Palīdzēt apgūt praktiskās iemaņas aktīvi klausīties, publiski uzstāties, strādāt komandā, atrisināt konfliktus, sadarboties ar dažādu personību tipu cilvēkiem.

Priekšzināšanas

Psiholoģija vidusskolas līmenī.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Students raksturo komunikācijas psiholoģijas jēdzienus, skaidro komunikācijas psiholoģijā analizētās pamatproblēmas un faktus, analizē teorijas komunikācijas psiholoģijā; skaidro komunikācijas psiholoģijas teoriju un konstruktu praktisko pielietojumu, kritiski izvērtē komunikācijas psiholoģijas atziņas mūsdienu kontekstā.

Prasmes

1.Pielieto dažādus komunikācijas psiholoģijas terminus; skaidro sociāli psiholoģiskos fenomenus ikdienas situācijās, analizē to cēloņus un iespējamās sekas; skaidro starppersonu ietekmes mehānismus.

Kompetences

1.Students skaidro komunikācijas psiholoģijas konstruktus, teorijas un terminoloģiju, pielieto komunikācijas psiholoģijas atziņas pētniecībā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Uz 1. nodarbību jāsagatavo abi mājas darbi. Pirmais mājas darbs būs vajadzīgs grupu darbam nodarbības laikā, pēc nodarbības tas vairs netiks pieņemts un tā vērtējums būs „0”. Otrais mājas darbs jāiesniedz sekretārei darba piereģistrēšanai. Mājas darbi: 1) darbs grupās pa 3 studentiem: a. Jāatrod (vai jāizveido pašiem) video materiāls vai materiāls no masu medijiem (apjoms nav reglamentēts), kur var pamanīt kādu psihes aizsardzības mehānismu (materiāls vajadzīgs, lai varētu piedalīties seminārā, tas būs jāprezentē citiem) b. Jāiepazīstas ar kādu zinātnisku pētījumu par sociālo percepciju un jāsagatavo par šo pētījumu prezentācija, ko noprezentēt pārējiem 2) Individuāls darbs – Eseja (pārdomu darbs): „Manas paaudzes saskarsmes īpatnības". Uz 2. nodarbību jāsagatavo trīs mājas darbi. Otrais un trešais mājas darbs būs vajadzīgs grupu darbam nodarbības laikā, pēc nodarbības tas vairs netiks pieņemts un tā vērtējums būs „0”. Mājas darbs: 1) grupās pa 3 studentiem: jāsagatavo no literatūras (var izmantot gan norādīto, gan citu literatūru) prezentācija par to, kas ir nepieciešams, lai komunikācija būtu efektīva un pārliecinoša 2) grupās pa 3 studentiem: jāatrod (vai jāizveido pašiem) video materiāls vai jāizmanto materiāls no masu medijiem (apjoms nav reglamentēts), kur var pamanīt pārliecinošu un efektīvu komunikāciju (materiāls vajadzīgs, lai varētu piedalīties seminārā, tas būs jāprezentē citiem), kas praktiski parāda prezentācijā pausto informāciju 3) grupās pa 3 studentiem: jāiepazīstas ar kādu zinātnisku pētījumu par efektīvu komunikāciju un jāsagatavo par šo pētījumu prezentācija, ko noprezentēt pārējiem. Uz pēdējo nodarbību jāsagatavo mājas darbs, kas būs vajadzīgs grupu darbam nodarbības laikā, pēc nodarbības tas vairs netiks pieņemts un tā vērtējums būs „0”. Mājas darbi: 1) grupās pa 3 – 4 studentiem: Jāatrod (vai jāizveido pašiem) video materiāls vai materiāls no kādu masu medija (apjoms nav reglamentēts), kas atspoguļo kādu konfliktu un jāveic tā konflikta analīze: (cēlonis, gaita, risinājumu varianti, transakciju analīze) (materiāls vajadzīgs, lai varētu piedalīties seminārā; tas būs jāprezentē citiem) 2) Individuālais darbs – eseja (pārdomu darbs): manas paaudzes galvenie konfliktu veidi, izpausmes, risināšanas veidi 3) grupās pa 3 studentiem: jāiepazīstas ar kādu zinātnisku pētījumu par konfliktiem un jāsagatavo par šo pētījumu prezentācija, ko noprezentēt pārējiem. Kursa nobeigumā jāiesniedz nobeiguma darbs: referāts, analīze vai radošais darbs.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Apmeklējums – 10% Iesniegto eseju atzīmes – 10% Kontroldarbu atzīmes semināros – 10% Mājas darbu prezentēšanas atzīmes – 10% Referāta atzīme – 30% Eksāmena atzīme – 30 %

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Saskarsmes loma sabiedrībā. Sociālā percepcija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Saskarsmes loma sabiedrībā. Sociālā percepcija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā percepcija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā percepcija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikāciju psiholoģija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikāciju psiholoģija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prasme jautāt un klausīties
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prasme jautāt un klausīties
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konfliktregulējoša saskarsme
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konfliktregulējoša saskarsme
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēku uzvedība konfliktos
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēku uzvedība konfliktos
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Saskarsmes loma sabiedrībā. Sociālā percepcija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā percepcija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikāciju psiholoģija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikāciju psiholoģija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prasme jautāt un klausīties
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konfliktregulējoša saskarsme
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konfliktregulējoša saskarsme
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēku uzvedība konfliktos
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Omārova S. Cilvēks runā ar cilvēku. R., Kamene, 1996.

2.

Skutele D.Saskarsme. – Rīga: Uzņēmējdarbības un menedžmenta akadēmija, 2007.

3.

Džeimsa M., Džongvorda D., Dzimis lai uzvarētu. R.Elpa, 1995.

4.

Garleja R., Vidnere M. Psiholoģijas un sociālās uzvedības aspekti ekonomikā.-R.: RaKa, 2000.

5.

Kupčs J. Saskarsmes psiholoģija : Saskarsmes būtība. R.: Zvaigzne ABC, 1997., 7-39.lpp.

6.

Interpersonal Communications: Relating To Others., Allyn and Bacon, 1996.

Papildu literatūra

1.

Saskarsme audzēkņiem. R.Jumava, 1999.

2.

Garleja R. Sociālā uzvedība patērētāja izvēles vadīšana. –RaKa, 2001

3.

Ezera I., Graudiņa I., Dreiberga S. Lietišķā komunikācija.- Kamene,

4.

Pikeringa P. Strīdi, nesaskaņas, konflikti.-R., Jāņa Rozes apgāds, 2000.

5.

Pļavniece M., Škuškovnika D. Sociālā psiholoģija pedagogiem.-R:”RaKa”, 2002.

6.

Reņģe V. Organizāciju psiholoģija.- Kamene, 1999.

7.

Zāle V. Psihotriki. Blefošana. Manipulācijas.-R.:Kopsolī, 1997.

8.

Forvarda S., Frēzere D. Emocionālā šantāža.-R.:Kontinents, 1999.

9.

Reņģe V. Sociālā psiholoģija.-R.: Zvaigzne ABC, 2002.

10.

Bensaīda K. Mīli sevi, tad dzīve tevi mīlēs.-R.:Preses nams, 1996.

11.

Dimbleby R., Burton G. More Than Words. An intradaction to communication. –London: Routledge, 1998.

12.

Wright K. B., Sparks L., Dan O’Hair H. Health communication in the 21st century. - Wiley, 2013,

13.

The handbook of intergroup communication / edited by Howard Giles ; international advisory board, Cynthia Gallois ... [et al.]. - New York, NY : Routledge, 2012.

14.

Арбузова Е., Анисимов А., Шатровой О. Практикум по психологии общения. Санкт-Петербург: Речь, 2008

15.

Trenholm, S., Jensen, A. Interpersonal communication. - New York, Oxford: Oxford University Press., 2008

16.

The social psychology of communication. /edited by Derek Hook, Bradley Franks, Martin W. Bauer. Houndmills, Basingstoke, Hampshire; New York: Palgrave Macmillan, 2011

Citi informācijas avoti

1.

• European Journal of Social Psychology

2.

• Journal of Applied Social Psychology

3.

• Journal of Experimental Social Psychology

4.

• Journal of Personality and Social Psychology

5.

• Journal of Social Psychology

6.

• Personality and Social Psychology Review