Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sporta biomehānikas pamati

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_413
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
2,00
Mērķauditorija
Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursa mērķis ir nodrošināt studentiem kompetenci par cilvēka veselību, fizisko aktivitāšu un sporta nozīmi veselības veicināšanā un nostiprināšanā: - cilvēka balsta kustību sistēmas uzbūvi un funkcijām, kustību mehāniskajiem un bioloģiskajiem pamatiem, kustību kinemātiku, dinamiku un enerģētiku, - fizisko īpašību pilnveidošanas un kustību vadīšanas biomehāniskajiem aspektiem.

Priekšzināšanas

Mehānikas pamati skolas programmas apjomā; pamatzināšanas anatomijā un fizioloģijā; sporta treniņu teorijā, pieredze sportā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursā studenti iegūst zināšanas par: 1. Biomehānisko sistēmu uzbūvi un funkcijām 2. Cilvēka motoro darbību kā fizisku un bioloģisku procesu 3. Motoro darbību kā kustību sistēmu, sistēmiski strukturālo pieeju kustību analīzē 4. Klasisko mehāniku, kura adaptēta cilvēka kustību analīzei 5. Motoro darbību veidošanas un vadīšanas procesa biomehāniskajiem aspektiem 6. Motoro darbību apguves didaktiskajiem principiem 7. Motoro darbības apguves līmeņa novērtēšanas biomehāniskajiem paņēmieniem 8. Bioloģisko audu un materiālu mehāniskajām īpašībām 9. Muskuļu biomehāniskajiem modeļiem, muskuļu saraušanās biodinamiku 10. Muskuļu darbības mehāniskajiem nosacījumiem 11. Kustību biomehānisko rādītāju ieguves un analīzes metodēm 12. Cilvēka kustību kinemātiku, dinamiku un enerģētiku 13. Cilvēka fizisko īpašību novērtēšanas un pilnveidošanas metodēm 14. Traumu cēloņiem un profilakses pasākumiem sporta treniņā 15. Sporta tehniskās meistarības individuālajām un grupu īpatnībām 16. Stājas novērtēšanas metodēm un profilakses pasākumiem 17. Lokomociju, pārvietošanas kustību mehāniku un biomehāniku 18. Cilvēka motorikas atkarību no ķermeņa uzbūves rādītājiem 19. Anatomiski fizioloģiskās nobriešanas lomu cilvēka motorikas ontoģenēzē.

Prasmes

1.20. Veikt cilvēka kustību, fizisko vingrinājumu mehānisko un biomehānisko analīzi 21. Izvēlēties fiziskos vingrinājumus, cilvēka fiziskās sagatavotības pilnveidošanai vai veselības nodrošināšanai, pamatot šo izvēli 22. Pamatot fizisko vingrinājumu izpildes nosacījumus atkarībā no cilvēka vecuma, dzimuma, fiziskās sagatavotības līmeņa 23. Izvērtēt fizisko vingrinājumu ietekmi uz cilvēka organismu un tā funkcijām, muskuļu sistēmu 24. Izvēlēties fiziskos vingrinājumus un pamatot šo izvēli, dažādu muskuļu grupu spēka īpašību attīstīšanai 25. Novērtēt fizisko vingrinājumu traumbīstamību, izskaidrot traumu cēloņus un profilakses pasākumus 26. Novērtēt cilvēka fiziskās sagatavotības līmeni, pamatot vingrinājumu pielietošanas īpatnības dažāda vecuma, dzimuma un trenētības cilvēkiem 27. Novērtēt cilvēka stāju, veikt pasākumus, statiskās un dinamiskās stājas pilnveidošanai 28. Novērtēt cilvēka balansēšanas spējas, veikt pasākumus līdzsvara uzlabošanai.

Kompetences

1.29. Izprast un izskaidrot mehāniskos un bioloģiskos procesus dzīvās sistēmās 30. Veikt kustību mehānisko un biomehānisko analīzi 31. Noteikt fizisko vingrinājumu ietekmi uz balsta kustību sistēmu 32. Zinot bioloģisko materiālu un audu mehāniskās un biomehāniskās īpašības, spēj novērtēt fizisko vingrinājumu traumbīstamību 33. Pamatot fizisko vingrinājumu izvēles un izpildes biomehāniskos nosacījumus, ievērojot cilvēka vecuma, dzimuma un fiziskās sagatavotības īpatnības 34. Novērtēt muskuļu kontrakcijas režīmus, izpildot dažāda rakstura fiziskos vingrinājumus 35. Izskaidrot un diskutēt par kustību vadīšanas un jautājumiem, novērtēt cilvēka kustību vecumu, individualizēt fizisko vingrinājumu izvēli 36. Zinot cilvēka motorikas vispārīgos principus, spēj saskaņot fizisko vingrinājumu izvēli ar motorikas attīstības kritiskajiem periodiem 37. Pamatot fizisko vingrinājumu izvēli un izpildīšanas nosacījumus spēka, ātruma, izturības u.c., fizisko īpašību pilnveidošanai 38. Sasaistīt apgūto teoriju ar kustību analīzes, cilvēka fiziskās pilnveidošanas un veselības traucējumu novēršanas praksi 39. Analītiski izvērtēt ar cilvēka vecumu, dzimumu, veselību, fizisko sagatavotību un kustību izpildes tehniku saistītus jautājumus, diskutēt par tiem, balstoties uz sporta biomehānikas zināšanām 40. Izmantot apgūto teoriju un prasmes, risinot ar sportu saistītos profesionālos jautājumus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studējošie, izmantojot lekciju materiālus un dažādus citus informācijas avotus, veic patstāvīgus darbus un uzstājas semināros par: 1) kustību mehāniskās analīzes paņēmieniem, kustību kinemātiku un dinamiku; 2) cilvēka balsta kustību sistēmas biomehāniku, muskuļu saraušanās biodinamiku; 3) fizisko īpašību biomehāniku; 4) fizisko vingrinājumu izvēles un izpildes biomehāniskajiem nosacījumiem; 5) cilvēka motorikas individuālajām un grupu īpatnībām; 6) ergonomiskās biomehānikas pamatiem. Noslēguma pārbaudījums ir rakstveida, ietverot jautājumus par visām studiju kursa satura daļām, patstāvīgā darba materiālu prezentācija un aizstāvēšana.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Gala vērtējumu par studiju kursu nosaka vidējais vērtējums par starppārbaudījumiem un gala pārbaudījumu. Starppārbaudījumi (S) – seminārs, (Pd) – rakstisks patstāvīgais darbs, sagatavots vērtēšanai un aizstāvēšanai). Kopvērtējums ir summatīvs. 1. Patstāvīgais darbs: mehānikas pamati, kustību kinemātiskās un dinamiskās analīzes piemēra izstrāde, (Pd) – 5% 2. Patstāvīgais darbs: balsta kustību sistēmas biomehānika, muskuļu saraušanās biodinamika, muskuļu darbības mehāniskie nosacījumi, (S) – 10% 3. Patstāvīgais darbs: spēka, ātruma, izturības biomehāniskie pamati, (S) – 5% 4. Patstāvīgais darbs: izvēlētā fiziskā vingrinājuma biomehāniskā pamatojuma izstrādāšana un aizstāvēšana (Pd) – 5% 5. Patstāvīgais darbs: diferenciālās biomehānikas pamati, cilvēka kustību vecums, motorikas prognozēšana, sporta atlase, sieviešu un vīriešu motorikas īpatnības, (S) – 5% 6. Patstāvīgais darbs: kustību bioenerģētika, soļošana, skriešana, fiziskās aktivitātes, cilvēku veselība, (S) – 5% 7. Patstāvīgais darba materiālu prezentāšana un aizstāvēšana, (Pd, S) - 25%. 8. Rakstisks gala pārbaudījums – eksāmens - 40%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads sporta biomehānikā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka kustību kinemātika
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Cilvēka kustību dinamika
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Cilvēka kustību dinamika
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Cilvēka kustību dinamika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Cits
2

Tēmas

Mehāniskais darbs, jauda un enerģija cilvēka kustībās
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motoro darbību vadības biomehāniskie aspekti
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motoro darbību vadības biomehāniskie aspekti
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motoro darbību izpildes tehniskās un taktiskās meistarības biomehāniskie aspekti
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Motoro darbību izpildes tehniskās un taktiskās meistarības biomehāniskie aspekti
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diferenciālā biomehānika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Diferenciālā biomehānika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Fizisko īpašību biomehānika
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Spēka īpašību biomehānisks raksturojums
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Spēka īpašību biomehānisks raksturojums
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Traumu cēloņi un profilakse spēka treniņā. Traumatisma biomehānika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Traumu cēloņi un profilakse spēka treniņā. Traumatisma biomehānika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izturības biomehānisks raksturojums
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Soļošanas un skriešanas biomehānika. Kustību bioenerģētika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Soļošanas un skriešanas biomehānika. Kustību bioenerģētika
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Soļošana, skriešana un cilvēka veselība
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pārvietošanas kustību biomehānika
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
60 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

J. Lanka. (2020). Sitienu un metienu biomehānika. Apgāds “Jumava”. 270 lpp.

2.

Blazevich, A. J. (2017). Sports biomechanics : the basics : optimising human performance. 3rd edition.

3.

Uchida, T. K., Scott L. Delp. (2020). Biomechanics of movement : the science of sports, robotics, and rehabilitation.

4.

Ārzemju studentiem/For international students

5.

Blazevich, A. J. (2017). Sports biomechanics : the basics : optimising human performance. 3rd edition.

6.

Uchida, T. K., Scott L. Delp. (2020). Biomechanics of movement : the science of sports, robotics, and rehabilitation.