Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Otorinolaringoloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
RGA_028
Zinātnes nozare
Anatomija; Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi un pilnveidošanu ausu, kakla un deguna slimībās, atbilstoši ģimenes ārsta specialitātes nolikuma prasībām, sagatavot speciālistu, kurš spēj nodrošināt pastāvīgu, nepārtrauktu un vispusīgu pacienta un viņa ģimenes locekļu aprūpi un palīdzēt pacientam izdarīt izvēli starp piedāvātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, nodrošinot pacienta spējas labākai fiziskai, mentālai un sociālai darbībai, spēj novērtēt pacienta veselības stāvokli, diagnosticēt saslimšanas un ārstēt, atbalstoši pēc noteiktajām kompetencēm. Lai ārstu sagatavotu sertifikācijai ģimenes ārsta specialitātē, atbilstoši Latvijas Republikas normatīvajiem dokumentiem.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Akūti un hroniski sindromi un slimības: diagnostika, ārstēšanas taktika, novērošana un nosūtīšana pie speciālistiem. Ir priekšstats, zināšanas un izpratne par: Ausu, kakla, deguna sindromiem un slimībām: - sāpes ausīs, - izdalījumi no ausīm, - dzirdes zudums, - līdzsvara traucējumi, reiboņi, - disfonija, - rīkles tūska, - trauma. Radošai domāšanai vai pētniecībai un darbībai dažādu jomu saskarē raksturīgās zināšanas un izpratne ģimenes ārsta profesijā. Izprot diagnostikas (tai skaitā laboratoriskās, morfoloģijas, instrumentālās, neinstrumentālās un staru diagnostikas), diferenciāldiagnostikas, medikamentozas (klīniskās farmakoloģijas, farmakoterapijas) un nemedikamentozas (dietoterapija, fizioterapija) ārstēšanas, rehabilitācijas un sekundārās profilakses aspektus medicīnas apakšnozarēs un nozoloģijās. Spēj patstāvīgi pieņemt lēmumus, risināt sarežģītas ar veselības aprūpi, diagnostiku un ārstēšanu saistītas situācijas. Spēj organizēt pētniecisko darbu dažādās ģimenes medicīnas jomās.

Prasmes

1.Prasmes, kuras jānostiprina ģimenes medicīnas izglītības programmas laikā - izmeklēšanas, ārstēšanas metodes, slimību novēršanas un veselības veicināšanas pasākumos. Ausu – kakla – deguna izmeklēšana: - otorinolaringoskopija, - audiometrija, - deguna blakusdobumu slimību radiodiagnostikas izvērtēšana, - ausu skalošana, - svešķermeņu izņemšana, - pilienu, ziežu, skalošanas pielietošana ārstēšanā.

Kompetences

1.Iegūtās kompetences ļauj pamatot lēmumus, nepieciešamības gadījumā veikt papildus analīzi: - Spēj izskaidrot apkārtējās vides pārmaiņu ietekmi uz slimību izplatību populācijā, izprast profilaktisko, diagnostisko un terapeitisko metožu pielietošanu šajā aspektā. - Spēj izvērtēt pacienta sūdzības, to saistību ar pacienta veselības stāvokli. Ir plaša izpratne par slimībām un to riska faktoriem, par biežāk sastopamajām slimībām populācijā, hronisku slimību aprūpi, slimībām, kuras izraisa invaliditāti, par stāvokļiem, kuri prasa neatliekamu palīdzību. - Ir izpratne par profilaktisko un diagnostisko manipulāciju pielietošanu primārajā veselības aprūpē ausu-kakla-deguna slimībās. - Spēja pacientam nodrošināt ārstēšanu primārās aprūpes līmenī, organizēt rehabilitāciju, ja tas ir nepieciešams. - Izpratne par diagnostikas iespējām primārajā un sekundārajā veselības aprūpes līmenī, par iespējām pacientu nosūtīt pie ārsta speciālista, ja tas ir nepieciešams. - Spēja organizēt un vadīt konsultācijas jautājumos, kas saistīti ar veselības aprūpes organizēšanu. - Izpratne par jautājumiem, kas saistīti ar sabiedrības veselību. - Spēja izprast pozitīvu ārsta-pacienta attiecību nozīmīgumu, mācīt pacientam izprast savas sūdzības, iemācīties sadzīvot ar tām. - Spēja strādāt komandā ar citiem primārās veselības aprūpes komandas locekļiem un pārējiem speciālistiem. - Zināšanas un izpratne speciālajās disciplīnās: klīniskajā ķīmijā, fizioloģijā, mikrobioloģijā, farmakoloģijā, akūtu stāvokļu aprūpē, ģimenes medicīnas pamatprincipos, ētikas jautājumos, psiholoģijā, epidemioloģijā, statistikā, pētniecības metožu pielietošanā ģimenes medicīnā, profilaktiskā darba veikšanā u.c. disciplīnās.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Mazo grupu darbs - klīnisko gadījumu analīze. Prezentācijas sagatavošana - atbilstoši otorinolaringoloģijas cikla tēmai. Izglītojošais darbs ar dažādām iedzīvotāju grupām (informatīvo materiālu izstrāde, lekcijas).

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu pārbaude studiju kursa noslēgumā 10 baļļu sistēmā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Akūtas LOR slimības, to ārstēšana
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Semināru skaits:
1
Ilgums (nedēļās):
2
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Pfenninger and Fowler's Procedures for Primary Care. Elsevier E-Book on VitalSource. 4th Edition. Elsevier eBook. 2020.

2.

Essentials of Family Medicine. by Philip D. Sloane, M.D., Lisa M. Slatt, Mark H. Ebell, Louis B. Jacques. Lippincott Williams & Wilkins. June, 2007

3.

Family Practice Board Review. by Robert L. Bratton. Lippincott Williams & Wilkins. April, 2007

4.

Primary Care Medicine: Office Evaluation and Management of the Adult Patient. by Allan H. Goroll, M.D. , Albert G. Mulley, M.D. (Editor). Lippincott Williams & Wilkins. August, 2005

Papildu literatūra

1.

Jill C. Cash, et al. Practice Guidelines. 5th Edition, May 2020.

2.

Current diagnosis & treatment in family medicine. 2004

3.

Swanson's Family Practice Review: A Problem-oriented Approach. by Alfred F. Tallia (Editor), Dennis A. Cardone (Editor), David F. Howarth (Editor), Kenneth H. Ibsen (Editor), Richard W. Swanson. Elsevier Science Health Science div. July, 2004