Terapiju instrumenti darbā ar pacientiem uztura speciālista praksē
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Cigoriņu iela 3, spk@rsu.lv, +371 67611559
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti gūs izpratni par kognitīvi biheiviorālo terapiju, to pielietojumu pie emocionālās ēšanas un ēšanas uzvedības traucējumiem; izpratni par apzināto ēšanu un Minesotas 12 soļu programmu.
Prasmes
1.Spēs pielietot apzināto ēšanu darbā ar pacientiem, zinās praktiskus uzdevumus no KBT, kas palīdz veiksmīgāk mainīt ieradumus, pielietot uztura terapiju ilgtermiņā.
Kompetences
1.Izprast KBT, apzināto ēšanu un citas praktiskas terapijas, ko pielieto pie ēšanas uzvedības traucējumiem un ieradumu maiņas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Pielietot kādus no kursā apgūtajiem praktiskajiem uzdevumiem uz kāda brīvprātīgā trīs konsultācijās; izvērtēt efektivitāti, aprakstīt.
Grupas darbs – zinātnisks pārskats kādai no terapijas praksēm (apzinātā ēšana, KBT, Minesotas programma). Prezentāciju sagatavošana par noteiktām tēmām.
Eksāmens – testa formā.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktīva dalība nodarbībās. Prezentāciju materiālu sagatavošana, literatūras apskats, jaunāko pētījumu izklāsts. Patstāvīgā darba struktūra, pielietojums, rezultātu izklāsts. Tests nolikts, ja tiek atbildēti 50%
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
1. Dažādas terapijas, kuras var palīdzēt darbā ar pacientiem, kuriem ir viegli ēšanas traucējumi un grūtības ievērot veselīgus uztura pamatprincipus. Ieradumu fizioloģija. Ievads kognitīvi biheivorālajā terapijā (KBT). Kā KBT var palīdzēt uztura speciālista praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
2. KBT pamati; KBT terapijas fāzes; uzvedības modeļu maiņa; orālo atkarību mehānismi; KBT praktiskie uzdevumi un vingrinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
2. KBT pamati; KBT terapijas fāzes; uzvedības modeļu maiņa; orālo atkarību mehānismi; KBT praktiskie uzdevumi un vingrinājumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
3. KBT praktisko uzdevumu un vingrinājumu izklāsts un piemēri.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
3. KBT praktisko uzdevumu un vingrinājumu izklāsts un piemēri.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
4. Emocionālās ēšanas teorētiskais izklāsts. Emociju komplektiņu analīze. Ieradumu cilpa. Kavētājfaktori. Ēšanas uzvedības dienasgrāmatas veidošana un nozīme terapijā. Emocionālā ēšana praktiskie uzdevumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
4. Emocionālās ēšanas teorētiskais izklāsts. Emociju komplektiņu analīze. Ieradumu cilpa. Kavētājfaktori. Ēšanas uzvedības dienasgrāmatas veidošana un nozīme terapijā. Emocionālā ēšana praktiskie uzdevumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
5. Apzinātības būtība un zinātniskais pamatojums. Apzinātā ēšana uztura speciālista darbā ar pacientiem, ieskats apzinātības praksēs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
5. Apzinātības būtība un zinātniskais pamatojums. Apzinātā ēšana uztura speciālista darbā ar pacientiem, ieskats apzinātības praksēs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
6. Apzinātās ēšanas uzdevumi un vingrinājumi. Personību tipi un kā tiem pielāgot atbilstošu terapiju dzīvesveida maiņai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
6. Apzinātās ēšanas uzdevumi un vingrinājumi. Personību tipi un kā tiem pielāgot atbilstošu terapiju dzīvesveida maiņai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
7. Minesotas 12 soļu programma, kas tā ir, kā var palīdzēt uztura speciālista praksē.
12 soļu programma uzdevumi un vingrinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
7. Minesotas 12 soļu programma, kas tā ir, kā var palīdzēt uztura speciālista praksē.
12 soļu programma uzdevumi un vingrinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
8. Terapiju kopsavilkums. Tests. Patstāvīgo darbu prezentācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
1. Dažādas terapijas, kuras var palīdzēt darbā ar pacientiem, kuriem ir viegli ēšanas traucējumi un grūtības ievērot veselīgus uztura pamatprincipus. Ieradumu fizioloģija. Ievads kognitīvi biheivorālajā terapijā (KBT). Kā KBT var palīdzēt uztura speciālista praksē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
2. KBT pamati; KBT terapijas fāzes; uzvedības modeļu maiņa; orālo atkarību mehānismi; KBT praktiskie uzdevumi un vingrinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
2. KBT pamati; KBT terapijas fāzes; uzvedības modeļu maiņa; orālo atkarību mehānismi; KBT praktiskie uzdevumi un vingrinājumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
3. KBT praktisko uzdevumu un vingrinājumu izklāsts un piemēri.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
3. KBT praktisko uzdevumu un vingrinājumu izklāsts un piemēri.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
4. Emocionālās ēšanas teorētiskais izklāsts. Emociju komplektiņu analīze. Ieradumu cilpa. Kavētājfaktori. Ēšanas uzvedības dienasgrāmatas veidošana un nozīme terapijā. Emocionālā ēšana praktiskie uzdevumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
4. Emocionālās ēšanas teorētiskais izklāsts. Emociju komplektiņu analīze. Ieradumu cilpa. Kavētājfaktori. Ēšanas uzvedības dienasgrāmatas veidošana un nozīme terapijā. Emocionālā ēšana praktiskie uzdevumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
5. Apzinātības būtība un zinātniskais pamatojums. Apzinātā ēšana uztura speciālista darbā ar pacientiem, ieskats apzinātības praksēs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
5. Apzinātības būtība un zinātniskais pamatojums. Apzinātā ēšana uztura speciālista darbā ar pacientiem, ieskats apzinātības praksēs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
6. Apzinātās ēšanas uzdevumi un vingrinājumi. Personību tipi un kā tiem pielāgot atbilstošu terapiju dzīvesveida maiņai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
6. Apzinātās ēšanas uzdevumi un vingrinājumi. Personību tipi un kā tiem pielāgot atbilstošu terapiju dzīvesveida maiņai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
7. Minesotas 12 soļu programma, kas tā ir, kā var palīdzēt uztura speciālista praksē.
12 soļu programma uzdevumi un vingrinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
7. Minesotas 12 soļu programma, kas tā ir, kā var palīdzēt uztura speciālista praksē.
12 soļu programma uzdevumi un vingrinājumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
8. Terapiju kopsavilkums. Tests. Patstāvīgo darbu prezentācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Riccardo Dalle Grave, Simona Calugi. Cognitive Behavior Therapy for Adolescents with Eating disorders.
Kathryn Hansen. Brain over Binge. 2011, 307 lpp
Pamela Myles, Roz Shafran. The CBT handbook. 2015, 524 lpp
Dr. Christopher G. Fairburn. Overcoming Binge Eating. 2013, 243 lpp
Christopher Fairburn. Cognitive Bihavior Therapy and Eating Disorders.
Papildu literatūra
Stefānija Štāla. Mans iekšējais bērns grib atrast mājas. 2019