Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Terapiju instrumenti darbā ar pacientiem uztura speciālista praksē

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SUUK_298
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Uzturzinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Cigoriņu iela 3, spk@rsu.lv, +371 67611559

Par studiju kursu

Mērķis

Izglītot uztura speciālistus dažādās terapijas pieejās darbā ar pacientiem, kuriem ir nepieciešama dzīvesveida maiņa vai kuri cieš no emocionālās ēšanas. Atšķirt kognitīvi biheiviorālās terapijas principus, mērķu izvirzīšanai. Izglītot uztura speciālistus dažādu terapiju praksēs un terapiju instrumentos, kas palīdzētu izprast savu pacientu un atbalstītu pacientu ievērot uztura terapiju, mainīt dzīvesveidu. Ieskats zinātniski pierādīto terapiju praksēs: kognitīvi biheiviorālā terapijas, apzinātība un apzinātā ēšana, Minesotas programma.

Priekšzināšanas

Priekšzināšanas bioloģijā, psiholoģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti gūs izpratni par kognitīvi biheiviorālo terapiju, to pielietojumu pie emocionālās ēšanas un ēšanas uzvedības traucējumiem; izpratni par apzināto ēšanu un Minesotas 12 soļu programmu.

Prasmes

1.Spēs pielietot apzināto ēšanu darbā ar pacientiem, zinās praktiskus uzdevumus no KBT, kas palīdz veiksmīgāk mainīt ieradumus, pielietot uztura terapiju ilgtermiņā.

Kompetences

1.Izprast KBT, apzināto ēšanu un citas praktiskas terapijas, ko pielieto pie ēšanas uzvedības traucējumiem un ieradumu maiņas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Pielietot kādus no kursā apgūtajiem praktiskajiem uzdevumiem uz kāda brīvprātīgā trīs konsultācijās; izvērtēt efektivitāti, aprakstīt. Grupas darbs – zinātnisks pārskats kādai no terapijas praksēm (apzinātā ēšana, KBT, Minesotas programma). Prezentāciju sagatavošana par noteiktām tēmām. Eksāmens – testa formā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Aktīva dalība nodarbībās. Prezentāciju materiālu sagatavošana, literatūras apskats, jaunāko pētījumu izklāsts. Patstāvīgā darba struktūra, pielietojums, rezultātu izklāsts. Tests nolikts, ja tiek atbildēti 50%

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

1. Dažādas terapijas, kuras var palīdzēt darbā ar pacientiem, kuriem ir viegli ēšanas traucējumi un grūtības ievērot veselīgus uztura pamatprincipus. Ieradumu fizioloģija. Ievads kognitīvi biheivorālajā terapijā (KBT). Kā KBT var palīdzēt uztura speciālista praksē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

2. KBT pamati; KBT terapijas fāzes; uzvedības modeļu maiņa; orālo atkarību mehānismi; KBT praktiskie uzdevumi un vingrinājumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

2. KBT pamati; KBT terapijas fāzes; uzvedības modeļu maiņa; orālo atkarību mehānismi; KBT praktiskie uzdevumi un vingrinājumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

3. KBT praktisko uzdevumu un vingrinājumu izklāsts un piemēri.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

3. KBT praktisko uzdevumu un vingrinājumu izklāsts un piemēri.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

4. Emocionālās ēšanas teorētiskais izklāsts. Emociju komplektiņu analīze. Ieradumu cilpa. Kavētājfaktori. Ēšanas uzvedības dienasgrāmatas veidošana un nozīme terapijā. Emocionālā ēšana praktiskie uzdevumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

4. Emocionālās ēšanas teorētiskais izklāsts. Emociju komplektiņu analīze. Ieradumu cilpa. Kavētājfaktori. Ēšanas uzvedības dienasgrāmatas veidošana un nozīme terapijā. Emocionālā ēšana praktiskie uzdevumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

5. Apzinātības būtība un zinātniskais pamatojums. Apzinātā ēšana uztura speciālista darbā ar pacientiem, ieskats apzinātības praksēs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

5. Apzinātības būtība un zinātniskais pamatojums. Apzinātā ēšana uztura speciālista darbā ar pacientiem, ieskats apzinātības praksēs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

6. Apzinātās ēšanas uzdevumi un vingrinājumi. Personību tipi un kā tiem pielāgot atbilstošu terapiju dzīvesveida maiņai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

6. Apzinātās ēšanas uzdevumi un vingrinājumi. Personību tipi un kā tiem pielāgot atbilstošu terapiju dzīvesveida maiņai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

7. Minesotas 12 soļu programma, kas tā ir, kā var palīdzēt uztura speciālista praksē. 12 soļu programma uzdevumi un vingrinājumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

7. Minesotas 12 soļu programma, kas tā ir, kā var palīdzēt uztura speciālista praksē. 12 soļu programma uzdevumi un vingrinājumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

8. Terapiju kopsavilkums. Tests. Patstāvīgo darbu prezentācija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

1. Dažādas terapijas, kuras var palīdzēt darbā ar pacientiem, kuriem ir viegli ēšanas traucējumi un grūtības ievērot veselīgus uztura pamatprincipus. Ieradumu fizioloģija. Ievads kognitīvi biheivorālajā terapijā (KBT). Kā KBT var palīdzēt uztura speciālista praksē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

2. KBT pamati; KBT terapijas fāzes; uzvedības modeļu maiņa; orālo atkarību mehānismi; KBT praktiskie uzdevumi un vingrinājumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

2. KBT pamati; KBT terapijas fāzes; uzvedības modeļu maiņa; orālo atkarību mehānismi; KBT praktiskie uzdevumi un vingrinājumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

3. KBT praktisko uzdevumu un vingrinājumu izklāsts un piemēri.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

3. KBT praktisko uzdevumu un vingrinājumu izklāsts un piemēri.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

4. Emocionālās ēšanas teorētiskais izklāsts. Emociju komplektiņu analīze. Ieradumu cilpa. Kavētājfaktori. Ēšanas uzvedības dienasgrāmatas veidošana un nozīme terapijā. Emocionālā ēšana praktiskie uzdevumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

4. Emocionālās ēšanas teorētiskais izklāsts. Emociju komplektiņu analīze. Ieradumu cilpa. Kavētājfaktori. Ēšanas uzvedības dienasgrāmatas veidošana un nozīme terapijā. Emocionālā ēšana praktiskie uzdevumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

5. Apzinātības būtība un zinātniskais pamatojums. Apzinātā ēšana uztura speciālista darbā ar pacientiem, ieskats apzinātības praksēs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

5. Apzinātības būtība un zinātniskais pamatojums. Apzinātā ēšana uztura speciālista darbā ar pacientiem, ieskats apzinātības praksēs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

6. Apzinātās ēšanas uzdevumi un vingrinājumi. Personību tipi un kā tiem pielāgot atbilstošu terapiju dzīvesveida maiņai.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

6. Apzinātās ēšanas uzdevumi un vingrinājumi. Personību tipi un kā tiem pielāgot atbilstošu terapiju dzīvesveida maiņai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

7. Minesotas 12 soļu programma, kas tā ir, kā var palīdzēt uztura speciālista praksē. 12 soļu programma uzdevumi un vingrinājumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

7. Minesotas 12 soļu programma, kas tā ir, kā var palīdzēt uztura speciālista praksē. 12 soļu programma uzdevumi un vingrinājumi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

8. Terapiju kopsavilkums. Tests. Patstāvīgo darbu prezentācija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Riccardo Dalle Grave, Simona Calugi. Cognitive Behavior Therapy for Adolescents with Eating disorders.

2.

Kathryn Hansen. Brain over Binge. 2011, 307 lpp

3.

Pamela Myles, Roz Shafran. The CBT handbook. 2015, 524 lpp

4.

Dr. Christopher G. Fairburn. Overcoming Binge Eating. 2013, 243 lpp

5.

Christopher Fairburn. Cognitive Bihavior Therapy and Eating Disorders.

Papildu literatūra

1.

Stefānija Štāla. Mans iekšējais bērns grib atrast mājas. 2019