Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Izglītības psiholoģija skolotājiem

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_406
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Pedagoģija; Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Apgūt galvenos Izglītības psiholoģijas teorētiskos jautājumus, sasitot teorētiskās atziņas ar sporta, veselības un valsts aizsardzības mācības skolotāja darbības prasmēm izglītības iestādē.

Priekšzināšanas

Apgūti studiju kursi Sociāli emocionālā mācīšanās un Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Analizē, formulē, izskaidro, atpazīst, apraksta, attēlo, salīdzina bērnu, pusaudžu, jauniešu kognitīvās attīstības īpatnības un to sakarības klasisko atziņu skatījumā.

2.Kategorizē motīvus bērna psihosociālās attīstības kontekstā.

3.Izprot formālo un neformālo savstarpējo attiecību sistēmu mazajās grupās.

Prasmes

1.Salīdzina un kritiski izvērtē klasisko teoriju atzinumus ar mūsdienu pētījumiem attīstības psiholoģijā.

2.Demonstrē prasmi analizēt mācību procesu un pedagoga personības profesionālos un personīgos aspektus.

3.Prot lietot konfliktsituāciju diagnosticējošo instrumentāriju un to risināšanas metodikas.

Kompetences

1.Analizē notikumus, raksturo skolēnu vai grupas uzvedību.

2.Novērtē izglītojamo individuālās attīstības un mācīšanās vajadzības, savas kognitīvās, sociālās un emocionālās kompetences un to iespējamo mijiedarbību pedagoģiskajā procesā.

3.Novērtē bērnu mācīšanās un saskarsmes grūtības biheiviorālo, kognitīvo un sociāli kognitīvo aspektu kontekstā un sniedz priekšlikumus to risināšanai.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Motivējošas stundas fragmenta un “motivācijas paņēmienu komplekta” izstrāde un prezentācija (kursa 1. daļa)

-
10 balles

Motivējošas stundas fragmenta un “motivācijas paņēmienu komplekta” izstrāde un prezentācija. Uz 11.-12. nodarbību.

Vērtēšanas kritēriji (vērtējuma daļa no ieskaites: 50 %):

Izcili (47–50 %) – plānā iekļauti konkrēti, izmērāmi un īstenojami soļi; skaidra metožu izvēle un pamatojums; prezentācija strukturēta, loģiska, ar pamatotiem secinājumiem.

Labi (43–46 %) – labs plāns ar nelieliem pamatojuma trūkumiem.

Pietiekami (39–42 %) – vispārīgs vai daļēji īstenojams plāns.

Nepietiekami (≤38 %) – būtiski trūkumi vai neiesniegts darbs.

2.

2 jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultātu analīze (kursa 1. daļa)

-
10 balles

2 jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultātu analīze par kognitīvu un emocionālu procesu attīstību un saistību ar skolēnu mācību sasniegumiem pamatskolā vai vidusskolā (1000-1500 vārdu). Uz 9. nodarbību.

Vērtēšanas kritēriji (vērtējuma daļa no ieskaites: 30 %):

Izcili (27–30 %) – precīza jēdzienu definīcija, pilnīgs un kritisks teorijas pārskats, pareizas atsauces (APA).

Labi (24–26 %) – labs saturs ar nelieliem nepilnīgumiem.

Pietiekami (21–23 %) – virspusēja analīze.

Nepietiekami (≤20 %) – būtiski trūkumi vai neiesniegts darbs.

3.

Aktīva iesaiste un termiņu ievērošana (kursa 1. daļa)

-
10 balles

Vērtēšanas kritēriji (vērtējuma daļa no ieskaites: 20 %):

Izcili (19–20 %) – aktīva līdzdalība diskusijās/praksē, visi uzdevumi iesniegti laikā, atbildība par darbu kvalitāti.

Labi (17–18 %) – pietiekama iesaiste ar nelieliem kavējumiem.

Pietiekami (15–16 %) – neregulāra iesaiste.

Nepietiekami (≤14 %) – minimāla vai nav iesaistes.

4.

2 jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultātu analīze un prezentācija (kursa 2. daļa)

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

2 jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultātu analīze un prezentācija par skolotāju un skolēnu savstarpējo attiecību saistību ar skolēnu mācību motivāciju (rakstisks darbs, 1500-2000 vārdu). Iesniegt un prezentēt uz 17. nodarbību.

Vērtēšanas kritēriji:

Izcili (27–30 %) – precīza jēdzienu definīcija, pilnīgs un kritisks teorijas pārskats, pareizas atsauces (APA).

Labi (24–26 %) – labs saturs ar nelieliem nepilnīgumiem.

Pietiekami (21–23 %) – virspusēja analīze.

Nepietiekami (≤20 %) – būtiski trūkumi vai neiesniegts darbs.

5.

2 jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultātu analīze un prezentācija (kursa 2. daļa)

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

2 jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultātu analīze un prezentācija par skolas vides ietekmi uz skolēnu labbūtību un akadēmiskajiem sasniegumiem (rakstisks darbs, 1500-2000 vārdu). Iesniegt un prezentēt uz 20. nodarbību.

Vērtēšanas kritēriji:

Izcili (27–30 %) – precīza jēdzienu definīcija, pilnīgs un kritisks teorijas pārskats, pareizas atsauces (APA).

Labi (24–26 %) – labs saturs ar nelieliem nepilnīgumiem.

Pietiekami (21–23 %) – virspusēja analīze.

Nepietiekami (≤20 %) – būtiski trūkumi vai neiesniegts darbs.

6.

Sociāli psiholoģiskās problēmas analītiska darba un problēmas risinājuma sagatavošana un prezentācija (kursa 2. daļa)

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

Vienas sociāli psiholoģiskās problēmas analītiska darba un problēmas risinājuma sagatavošana un prezentācija. Iesniegt un prezentēt 23.-24. nodarbībā.

Vērtēšanas kritēriji:

Izcili (27–30 %) – plānā iekļauti konkrēti, izmērāmi un īstenojami soļi; skaidra metožu izvēle un pamatojums; prezentācija strukturēta, loģiska, ar pamatotiem secinājumiem.

Labi (24–26 %) – labs plāns ar nelieliem pamatojuma trūkumiem.

Pietiekami (21–23 %) – vispārīgs vai daļēji īstenojams plāns.

Nepietiekami (≤20 %) – būtiski trūkumi vai neiesniegts darbs.

7.

Aktīva iesaiste un termiņu ievērošana (kursa 2. daļa)

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Vērtēšanas kritēriji:

  • Izcili (9–10 %) – aktīva līdzdalība diskusijās/praksē, visi uzdevumi iesniegti laikā, atbildība par darbu kvalitāti.
  • Labi (7–8 %) – pietiekama iesaiste ar nelieliem kavējumiem.
  • Pietiekami (5–6 %) – neregulāra iesaiste.
  • Nepietiekami (≤4 %) – minimāla vai nav iesaistes.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Gala ieskaite (kursa 1. daļa)

-
Ieskaite

Konstruktīva darbība lekciju jautājumu un divu patstāvīgo darbu apspriešanā, patstāvīgo darbu izstrādes kvalitāte. Visu darbu izpilde ir obligāta. Minimālais ieskaites slieksnis: 75 % (75 punkti no 100).

2.

Gala eksāmens (kursa 2. daļa)

-
10 balles

Konstruktīva darbība lekciju jautājumu un trīs patstāvīgo darbu apspriešanā, patstāvīgo darbu izstrādes kvalitāte.  Visu darbu izpilde ir obligāta. Minimālais eksāmena vērtējuma slieksnis: 60 % (60 punkti no 100).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads izglītības psiholoģijas problemātikā.
Apraksts

Lekcijas ievadā tiks izskaidrotas prasības studiju kursā un aktualizētas svarīgākās izglītības psiholoģijas pamatproblēmas.

Aplūkotie jautājumi:

  • Ko pēta izglītības psiholoģija?
  • Kā notika izglītības psiholoģijas kā zinātnes attīstība?
  • Kā mainījās izglītības psiholoģijas paradigmas?
  • Kādas ir aktuālākās 21. gadsimta izglītības psiholoģijas pamatproblēmas?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu personības intraplāns: kognitīvo procesu attīstība.
Apraksts

Tiks analizēti skolēnu kognitīvie izziņas procesi (sajūtas, uztvere, domāšana, atmiņa, iztēle, uzmanība) un to attīstība vecumposmu kontekstā.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kā var raksturot un pamatot ar piemēru kognitīvo izziņas procesu attīstību vecumposmu kontekstā?
  • Kā norit kognitīvo procesu attīstība dažādos vecumposmos un kādi faktori to ietekmē?
  • Kādi ir kognitīvo izziņas procesu attīstīšanas piemēri?
  • Kā skolotājs valsts aizsardzības mācību stundās var praktiski atbalstīt un veicināt skolēnu kognitīvo prasmju attīstību klasē (ar kādiem praktiskiem uzdevumiem)?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu personības intraplāns: kognitīvo procesu attīstība.
Apraksts

Tiks analizēti skolēnu kognitīvie izziņas procesi (sajūtas, uztvere, domāšana, atmiņa, iztēle, uzmanība) un to attīstība vecumposmu kontekstā.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kā var raksturot un pamatot ar piemēru kognitīvo izziņas procesu attīstību vecumposmu kontekstā?
  • Kā norit kognitīvo procesu attīstība dažādos vecumposmos un kādi faktori to ietekmē?
  • Kādi ir kognitīvo izziņas procesu attīstīšanas piemēri?
  • Kā skolotājs valsts aizsardzības mācību stundās var praktiski atbalstīt un veicināt skolēnu kognitīvo prasmju attīstību klasē (ar kādiem praktiskiem uzdevumiem)?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu personības intraplāns: kognitīvo procesu attīstība.
Apraksts

Tiks analizēti skolēnu kognitīvie izziņas procesi (sajūtas, uztvere, domāšana, atmiņa, iztēle, uzmanība) un to attīstība vecumposmu kontekstā.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kā var raksturot un pamatot ar piemēru kognitīvo izziņas procesu attīstību vecumposmu kontekstā?
  • Kā norit kognitīvo procesu attīstība dažādos vecumposmos un kādi faktori to ietekmē?
  • Kādi ir kognitīvo izziņas procesu attīstīšanas piemēri?
  • Kā skolotājs valsts aizsardzības mācību stundās var praktiski atbalstīt un veicināt skolēnu kognitīvo prasmju attīstību klasē (ar kādiem praktiskiem uzdevumiem)?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu personības intraplāns: emocionālo procesu attīstīšana.
Apraksts

Lekcijā pievērsīsimies skolēnu emocionālo procesu raksturojumam un attīstībai vecumposmu kontekstā. Tiks apskatītas tipiskas emocionālās reakcijas dažādos vecumposmos.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kas ir jūtas, emocijas un emocionālie procesi?
  • Kāpēc emocionālo procesu attīstība ir svarīga skolotāja darbā?
  • Kā skolotājs valsts aizsardzības mācību stundās var praktiski atbalstīt un veicināt skolēnu emocionālo prasmju attīstību klasē (ar kādiem praktiskiem uzdevumiem)?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu personības intraplāns: emocionālo procesu attīstīšana.
Apraksts

Lekcijā pievērsīsimies skolēnu emocionālo procesu raksturojumam un attīstībai vecumposmu kontekstā. Tiks apskatītas tipiskas emocionālās reakcijas dažādos vecumposmos.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kas ir jūtas, emocijas un emocionālie procesi?
  • Kāpēc emocionālo procesu attīstība ir svarīga skolotāja darbā?
  • Kā skolotājs valsts aizsardzības mācību stundās var praktiski atbalstīt un veicināt skolēnu emocionālo prasmju attīstību klasē (ar kādiem praktiskiem uzdevumiem)?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu personības intraplāns: emocionālo procesu attīstīšana.
Apraksts

Lekcijā pievērsīsimies skolēnu emocionālo procesu raksturojumam un attīstībai vecumposmu kontekstā. Tiks apskatītas tipiskas emocionālās reakcijas dažādos vecumposmos.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kas ir jūtas, emocijas un emocionālie procesi?
  • Kāpēc emocionālo procesu attīstība ir svarīga skolotāja darbā?
  • Kā skolotājs valsts aizsardzības mācību stundās var praktiski atbalstīt un veicināt skolēnu emocionālo prasmju attīstību klasē (ar kādiem praktiskiem uzdevumiem)?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu personības intraplāns: emocionālo procesu attīstīšana.
Apraksts

Lekcijā pievērsīsimies skolēnu emocionālo procesu raksturojumam un attīstībai vecumposmu kontekstā. Tiks apskatītas tipiskas emocionālās reakcijas dažādos vecumposmos.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kas ir jūtas, emocijas un emocionālie procesi?
  • Kāpēc emocionālo procesu attīstība ir svarīga skolotāja darbā?
  • Kā skolotājs valsts aizsardzības mācību stundās var praktiski atbalstīt un veicināt skolēnu emocionālo prasmju attīstību klasē (ar kādiem praktiskiem uzdevumiem)?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu personības intraplāns: emocionālo procesu attīstīšana.
Apraksts

Lekcijā pievērsīsimies skolēnu emocionālo procesu raksturojumam un attīstībai vecumposmu kontekstā. Tiks apskatītas tipiskas emocionālās reakcijas dažādos vecumposmos.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kas ir jūtas, emocijas un emocionālie procesi?
  • Kāpēc emocionālo procesu attīstība ir svarīga skolotāja darbā?
  • Kā skolotājs valsts aizsardzības mācību stundās var praktiski atbalstīt un veicināt skolēnu emocionālo prasmju attīstību klasē (ar kādiem praktiskiem uzdevumiem)?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu personība un individuāli tipoloģiskās atšķirības.
Apraksts

Lekcijā tiks runāts par Lielā Piecinieka iezīmēm, temperamentu, kognitīvajiem stiliem un saistību ar mācību sasniegumiem.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kā identificēt stiprās/vājās puses saistībā ar personību/temperamentu?
  • Kā sabalansēt grupu darbus neviendabīgā klasē?
  • Kā mācīt cieņu pret atšķirībām?
  • Mācību metožu pielāgošana dažādiem tipiem – konkrēti piemēri valsts aizsardzības mācību stundās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu personība un individuāli tipoloģiskās atšķirības.
Apraksts

Lekcijā tiks runāts par Lielā Piecinieka iezīmēm, temperamentu, kognitīvajiem stiliem un saistību ar mācību sasniegumiem.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kā identificēt stiprās/vājās puses saistībā ar personību/temperamentu?
  • Kā sabalansēt grupu darbus neviendabīgā klasē?
  • Kā mācīt cieņu pret atšķirībām?
  • Mācību metožu pielāgošana dažādiem tipiem – konkrēti piemēri valsts aizsardzības mācību stundās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu personība un individuāli tipoloģiskās atšķirības.
Apraksts

Lekcijā tiks runāts par Lielā Piecinieka iezīmēm, temperamentu, kognitīvajiem stiliem un saistību ar mācību sasniegumiem.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kā identificēt stiprās/vājās puses saistībā ar personību/temperamentu?
  • Kā sabalansēt grupu darbus neviendabīgā klasē?
  • Kā mācīt cieņu pret atšķirībām?
  • Mācību metožu pielāgošana dažādiem tipiem – konkrēti piemēri valsts aizsardzības mācību stundās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu personība un individuāli tipoloģiskās atšķirības.
Apraksts

Lekcijā tiks runāts par Lielā Piecinieka iezīmēm, temperamentu, kognitīvajiem stiliem un saistību ar mācību sasniegumiem.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kā identificēt stiprās/vājās puses saistībā ar personību/temperamentu?
  • Kā sabalansēt grupu darbus neviendabīgā klasē?
  • Kā mācīt cieņu pret atšķirībām?
  • Mācību metožu pielāgošana dažādiem tipiem – konkrēti piemēri valsts aizsardzības mācību stundās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu mācīšanās motivācija un tās veicināšana.
Apraksts

Lekcija par motivācijas teorijām, iekšējās un ārējās motivācijas atšķirībām. “Prāta vētra” par motivatoriem/demotivatoriem izglītībā. Motivējošas stundas fragmenta izstrāde, “motivācijas paņēmienu kopuma” izstrāde.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kas ir iekšējā un ārējā motivācija un kā tās atšķiras?
  • Kuras teorijas skaidro mācīšanās motivāciju izglītībā?
  • Kā uzturēt motivāciju ilgtermiņā un novērst izdegšanu?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu mācīšanās motivācija un tās veicināšana.
Apraksts

Lekcija par motivācijas teorijām, iekšējās un ārējās motivācijas atšķirībām. “Prāta vētra” par motivatoriem/demotivatoriem izglītībā. Motivējošas stundas fragmenta izstrāde, “motivācijas paņēmienu kopuma” izstrāde.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kas ir iekšējā un ārējā motivācija un kā tās atšķiras?
  • Kuras teorijas skaidro mācīšanās motivāciju izglītībā?
  • Kā uzturēt motivāciju ilgtermiņā un novērst izdegšanu?
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
30 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģiskā saskarsme.
Apraksts

Tiks apskatīta saskarsmes būtība izglītības procesā, pedagoģiskās komunikācijas iezīmes, verbālās un neverbālās saskarsmes loma, kā arī pedagoga komunikatīvās kompetences attīstība. Analizēti jaunākie pētījumi par skolotāja komunikācijas kvalitātes saistību ar skolēnu motivāciju un mācību sasniegumiem.

Aplūkotie jautājumi:

- Kas ir pedagoģiskā saskarsme un kā tā atšķiras no ikdienas komunikācijas?

- Kādas ir verbālās un neverbālās komunikācijas īpatnības pedagoģiskajā darbā?

- Kā pedagoga komunikācijas stils ietekmē skolēnu motivāciju un uzvedību?

- Kādi faktori kavē efektīvu saskarsmi klasē?

- Kā attīstīt pedagoga komunikācijas prasmes?

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģiskā saskarsme.
Apraksts

Tiks apskatīta saskarsmes būtība izglītības procesā, pedagoģiskās komunikācijas iezīmes, verbālās un neverbālās saskarsmes loma, kā arī pedagoga komunikatīvās kompetences attīstība. Analizēti jaunākie pētījumi par skolotāja komunikācijas kvalitātes saistību ar skolēnu motivāciju un mācību sasniegumiem.

Aplūkotie jautājumi:

- Kas ir pedagoģiskā saskarsme un kā tā atšķiras no ikdienas komunikācijas?

- Kādas ir verbālās un neverbālās komunikācijas īpatnības pedagoģiskajā darbā?

- Kā pedagoga komunikācijas stils ietekmē skolēnu motivāciju un uzvedību?

- Kādi faktori kavē efektīvu saskarsmi klasē?

- Kā attīstīt pedagoga komunikācijas prasmes?

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Savstarpējo attiecību sistēma izglītības psiholoģijas kontekstā.
Apraksts

Tiks analizēta skolēnu savstarpējo attiecību dinamika, grupas loma mācību procesā, sociālās atbalsta sistēmas nozīme, kā arī skolotāja ietekme uz klases klimatu. Aplūkoti jaunākie pētījumi par pozitīvu un negatīvu attiecību ietekmi uz akadēmiskajiem rezultātiem un psiholoģisko labbūtību.

Aplūkotie jautājumi:

- Kā raksturot savstarpējo attiecību sistēmu klasē?

- Kādi faktori nosaka pozitīvu un negatīvu attiecību veidošanos skolēnu vidū?

- Kā skolotājs var ietekmēt klases sociālo klimatu un labbūtību?

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģiskā saskarsme.
Apraksts

Tiks apskatīta saskarsmes būtība izglītības procesā, pedagoģiskās komunikācijas iezīmes, verbālās un neverbālās saskarsmes loma, kā arī pedagoga komunikatīvās kompetences attīstība. Analizēti jaunākie pētījumi par skolotāja komunikācijas kvalitātes saistību ar skolēnu motivāciju un mācību sasniegumiem.

Aplūkotie jautājumi:

- Kas ir pedagoģiskā saskarsme un kā tā atšķiras no ikdienas komunikācijas?

- Kādas ir verbālās un neverbālās komunikācijas īpatnības pedagoģiskajā darbā?

- Kā pedagoga komunikācijas stils ietekmē skolēnu motivāciju un uzvedību?

- Kādi faktori kavē efektīvu saskarsmi klasē?

- Kā attīstīt pedagoga komunikācijas prasmes?

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā percepcija un konflikti izglītības psiholoģijas kontekstā.
Apraksts

Tiks analizēta sociālās percepcijas loma skolotāja darbā, tipiskākās kļūdas uztverē (stereotipi, halo efekts, atribūcijas kļūdas), kā arī konfliktu rašanās mehānismi klasē. Apskatītas stratēģijas, kā skolotājs var mazināt kļūdainas uztveres ietekmi un izmantot konstruktīvus konfliktu risināšanas modeļus.

Aplūkotie jautājumi:

- Kādi ir izglītības vidē biežākie konfliktu cēloņi?

- Kas ir sociālā percepcija un kā tā ietekmē skolotāja profesionālo darbību?

- Kādas tipiskas uztveres kļūdas ietekmē skolotāja lēmumus?

- Kādas stratēģijas palīdz risināt konfliktus klasē?

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grāmatu apskats.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izglītības psiholoģijas tēmas prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izglītības psiholoģijas tēmas prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grāmatu apskats.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģiskā saskarsme.
Apraksts

Tiks apskatīta saskarsmes būtība izglītības procesā, pedagoģiskās komunikācijas iezīmes, verbālās un neverbālās saskarsmes loma, kā arī pedagoga komunikatīvās kompetences attīstība. Analizēti jaunākie pētījumi par skolotāja komunikācijas kvalitātes saistību ar skolēnu motivāciju un mācību sasniegumiem.

Aplūkotie jautājumi:

- Kas ir pedagoģiskā saskarsme un kā tā atšķiras no ikdienas komunikācijas?

- Kādas ir verbālās un neverbālās komunikācijas īpatnības pedagoģiskajā darbā?

- Kā pedagoga komunikācijas stils ietekmē skolēnu motivāciju un uzvedību?

- Kādi faktori kavē efektīvu saskarsmi klasē?

- Kā attīstīt pedagoga komunikācijas prasmes?

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izglītības psiholoģijas tēmas prezentācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā percepcija un konflikti izglītības psiholoģijas kontekstā.
Apraksts

Tiks analizēta sociālās percepcijas loma skolotāja darbā, tipiskākās kļūdas uztverē (stereotipi, halo efekts, atribūcijas kļūdas), kā arī konfliktu rašanās mehānismi klasē. Apskatītas stratēģijas, kā skolotājs var mazināt kļūdainas uztveres ietekmi un izmantot konstruktīvus konfliktu risināšanas modeļus.

Aplūkotie jautājumi:

- Kādi ir izglītības vidē biežākie konfliktu cēloņi?

- Kas ir sociālā percepcija un kā tā ietekmē skolotāja profesionālo darbību?

- Kādas tipiskas uztveres kļūdas ietekmē skolotāja lēmumus?

- Kādas stratēģijas palīdz risināt konfliktus klasē?

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Skolēnu mācīšanās motivācija un tās veicināšana.
Apraksts

Lekcija par motivācijas teorijām, iekšējās un ārējās motivācijas atšķirībām. “Prāta vētra” par motivatoriem/demotivatoriem izglītībā. Motivējošas stundas fragmenta izstrāde, “motivācijas paņēmienu kopuma” izstrāde.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kas ir iekšējā un ārējā motivācija un kā tās atšķiras?
  • Kuras teorijas skaidro mācīšanās motivāciju izglītībā?
  • Kā uzturēt motivāciju ilgtermiņā un novērst izdegšanu?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Grāmatu apskats.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sociāli psiholoģiskās problēmas izpētes un analīzes darba prezentācija.
Apraksts

Notiks iepriekš sagatavotu darbu prezentācija.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sociālā percepcija un konflikti izglītības psiholoģijas kontekstā.
Apraksts

Tiks analizēta sociālās percepcijas loma skolotāja darbā, tipiskākās kļūdas uztverē (stereotipi, halo efekts, atribūcijas kļūdas), kā arī konfliktu rašanās mehānismi klasē. Apskatītas stratēģijas, kā skolotājs var mazināt kļūdainas uztveres ietekmi un izmantot konstruktīvus konfliktu risināšanas modeļus.

Aplūkotie jautājumi:

- Kādi ir izglītības vidē biežākie konfliktu cēloņi?

- Kas ir sociālā percepcija un kā tā ietekmē skolotāja profesionālo darbību?

- Kādas tipiskas uztveres kļūdas ietekmē skolotāja lēmumus?

- Kādas stratēģijas palīdz risināt konfliktus klasē?

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģiskā saskarsme.
Apraksts

Tiks apskatīta saskarsmes būtība izglītības procesā, pedagoģiskās komunikācijas iezīmes, verbālās un neverbālās saskarsmes loma, kā arī pedagoga komunikatīvās kompetences attīstība. Analizēti jaunākie pētījumi par skolotāja komunikācijas kvalitātes saistību ar skolēnu motivāciju un mācību sasniegumiem.

Aplūkotie jautājumi:

- Kas ir pedagoģiskā saskarsme un kā tā atšķiras no ikdienas komunikācijas?

- Kādas ir verbālās un neverbālās komunikācijas īpatnības pedagoģiskajā darbā?

- Kā pedagoga komunikācijas stils ietekmē skolēnu motivāciju un uzvedību?

- Kādi faktori kavē efektīvu saskarsmi klasē?

- Kā attīstīt pedagoga komunikācijas prasmes?

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu mācīšanās motivācija un tās veicināšana.
Apraksts

Lekcija par motivācijas teorijām, iekšējās un ārējās motivācijas atšķirībām. “Prāta vētra” par motivatoriem/demotivatoriem izglītībā. Motivējošas stundas fragmenta izstrāde, “motivācijas paņēmienu kopuma” izstrāde.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kas ir iekšējā un ārējā motivācija un kā tās atšķiras?
  • Kuras teorijas skaidro mācīšanās motivāciju izglītībā?
  • Kā uzturēt motivāciju ilgtermiņā un novērst izdegšanu?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Sociāli psiholoģiskās problēmas analītiska darba sagatavošana.
Apraksts

Tiks aplūkotas 10 aktuālākās psiholoģiskās problēmas, kas ietekmē mācīšanās procesu, skolēnu labbūtību un skolotāja darbu. Analizēti jaunākie pētījumi par šo problēmu izplatību un risināšanas stratēģijām izglītības vidē.

Aplūkotie jautājumi:

- Kādas psiholoģiskās problēmas visbiežāk parādās skolēnu vidū?

- Kā šīs problēmas ietekmē mācību procesu un sociālo klimatu klasē?

- Kāda ir skolotāja loma problēmu agrīnā atpazīšanā un atbalsta sniegšanā?

- Kādas stratēģijas un sadarbības mehānismi palīdz risināt šīs problēmas?

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Stress, tā pārvarēšana un veselība izglītības psiholoģijas kontekstā.
Apraksts

Tiks analizēts stress kā psiholoģisks un fizioloģisks process, tā ietekme uz skolotāju un skolēnu mācību darbību, emocionālo labbūtību un veselību. Tiek apskatīti adaptīvie un neadaptīvie stresa pārvarēšanas mehānismi, kā arī jaunākie pētījumi par stresa vadības stratēģijām izglītības vidē.

Aplūkotie jautājumi:

- Kā definēt stresu un raksturot tā ietekmi uz mācīšanās procesu?

- Kādas stratēģijas palīdz pārvarēt stresu izglītības vidē?

- Kā skolotājs var sekmēt skolēnu psiholoģisko labbūtību?

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Skolēnu personība un individuāli tipoloģiskās atšķirības.
Apraksts

Lekcijā tiks runāts par Lielā Piecinieka iezīmēm, temperamentu, kognitīvajiem stiliem un saistību ar mācību sasniegumiem.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kā identificēt stiprās/vājās puses saistībā ar personību/temperamentu?
  • Kā sabalansēt grupu darbus neviendabīgā klasē?
  • Kā mācīt cieņu pret atšķirībām?
  • Mācību metožu pielāgošana dažādiem tipiem – konkrēti piemēri valsts aizsardzības mācību stundās.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
42 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu personība un individuāli tipoloģiskās atšķirības.
Apraksts

Lekcijā tiks runāts par Lielā Piecinieka iezīmēm, temperamentu, kognitīvajiem stiliem un saistību ar mācību sasniegumiem.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kā identificēt stiprās/vājās puses saistībā ar personību/temperamentu?
  • Kā sabalansēt grupu darbus neviendabīgā klasē?
  • Kā mācīt cieņu pret atšķirībām?
  • Mācību metožu pielāgošana dažādiem tipiem – konkrēti piemēri valsts aizsardzības mācību stundās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads izglītības psiholoģijas problemātikā.
Apraksts

Lekcijas ievadā tiks izskaidrotas prasības studiju kursā un aktualizētas svarīgākās izglītības psiholoģijas pamatproblēmas.

Aplūkotie jautājumi:

  • Ko pēta izglītības psiholoģija?
  • Kā notika izglītības psiholoģijas kā zinātnes attīstība?
  • Kā mainījās izglītības psiholoģijas paradigmas?
  • Kādas ir aktuālākās 21. gadsimta izglītības psiholoģijas pamatproblēmas?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu personības intraplāns: kognitīvo procesu attīstība.
Apraksts

Tiks analizēti skolēnu kognitīvie izziņas procesi (sajūtas, uztvere, domāšana, atmiņa, iztēle, uzmanība) un to attīstība vecumposmu kontekstā.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kā var raksturot un pamatot ar piemēru kognitīvo izziņas procesu attīstību vecumposmu kontekstā?
  • Kā norit kognitīvo procesu attīstība dažādos vecumposmos un kādi faktori to ietekmē?
  • Kādi ir kognitīvo izziņas procesu attīstīšanas piemēri?
  • Kā skolotājs valsts aizsardzības mācību stundās var praktiski atbalstīt un veicināt skolēnu kognitīvo prasmju attīstību klasē (ar kādiem praktiskiem uzdevumiem)?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu personība un individuāli tipoloģiskās atšķirības.
Apraksts

Lekcijā tiks runāts par Lielā Piecinieka iezīmēm, temperamentu, kognitīvajiem stiliem un saistību ar mācību sasniegumiem.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kā identificēt stiprās/vājās puses saistībā ar personību/temperamentu?
  • Kā sabalansēt grupu darbus neviendabīgā klasē?
  • Kā mācīt cieņu pret atšķirībām?
  • Mācību metožu pielāgošana dažādiem tipiem – konkrēti piemēri valsts aizsardzības mācību stundās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu personība un individuāli tipoloģiskās atšķirības.
Apraksts

Lekcijā tiks runāts par Lielā Piecinieka iezīmēm, temperamentu, kognitīvajiem stiliem un saistību ar mācību sasniegumiem.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kā identificēt stiprās/vājās puses saistībā ar personību/temperamentu?
  • Kā sabalansēt grupu darbus neviendabīgā klasē?
  • Kā mācīt cieņu pret atšķirībām?
  • Mācību metožu pielāgošana dažādiem tipiem – konkrēti piemēri valsts aizsardzības mācību stundās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu personības intraplāns: kognitīvo procesu attīstība.
Apraksts

Tiks analizēti skolēnu kognitīvie izziņas procesi (sajūtas, uztvere, domāšana, atmiņa, iztēle, uzmanība) un to attīstība vecumposmu kontekstā.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kā var raksturot un pamatot ar piemēru kognitīvo izziņas procesu attīstību vecumposmu kontekstā?
  • Kā norit kognitīvo procesu attīstība dažādos vecumposmos un kādi faktori to ietekmē?
  • Kādi ir kognitīvo izziņas procesu attīstīšanas piemēri?
  • Kā skolotājs valsts aizsardzības mācību stundās var praktiski atbalstīt un veicināt skolēnu kognitīvo prasmju attīstību klasē (ar kādiem praktiskiem uzdevumiem)?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu mācīšanās motivācija un tās veicināšana.
Apraksts

Lekcija par motivācijas teorijām, iekšējās un ārējās motivācijas atšķirībām. “Prāta vētra” par motivatoriem/demotivatoriem izglītībā. Motivējošas stundas fragmenta izstrāde, “motivācijas paņēmienu kopuma” izstrāde.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kas ir iekšējā un ārējā motivācija un kā tās atšķiras?
  • Kuras teorijas skaidro mācīšanās motivāciju izglītībā?
  • Kā uzturēt motivāciju ilgtermiņā un novērst izdegšanu?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu personības intraplāns: kognitīvo procesu attīstība.
Apraksts

Tiks analizēti skolēnu kognitīvie izziņas procesi (sajūtas, uztvere, domāšana, atmiņa, iztēle, uzmanība) un to attīstība vecumposmu kontekstā.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kā var raksturot un pamatot ar piemēru kognitīvo izziņas procesu attīstību vecumposmu kontekstā?
  • Kā norit kognitīvo procesu attīstība dažādos vecumposmos un kādi faktori to ietekmē?
  • Kādi ir kognitīvo izziņas procesu attīstīšanas piemēri?
  • Kā skolotājs valsts aizsardzības mācību stundās var praktiski atbalstīt un veicināt skolēnu kognitīvo prasmju attīstību klasē (ar kādiem praktiskiem uzdevumiem)?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu personības intraplāns: kognitīvo procesu attīstība.
Apraksts

Tiks analizēti skolēnu kognitīvie izziņas procesi (sajūtas, uztvere, domāšana, atmiņa, iztēle, uzmanība) un to attīstība vecumposmu kontekstā.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kā var raksturot un pamatot ar piemēru kognitīvo izziņas procesu attīstību vecumposmu kontekstā?
  • Kā norit kognitīvo procesu attīstība dažādos vecumposmos un kādi faktori to ietekmē?
  • Kādi ir kognitīvo izziņas procesu attīstīšanas piemēri?
  • Kā skolotājs valsts aizsardzības mācību stundās var praktiski atbalstīt un veicināt skolēnu kognitīvo prasmju attīstību klasē (ar kādiem praktiskiem uzdevumiem)?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Skolēnu personības intraplāns: kognitīvo procesu attīstība.
Apraksts

Tiks analizēti skolēnu kognitīvie izziņas procesi (sajūtas, uztvere, domāšana, atmiņa, iztēle, uzmanība) un to attīstība vecumposmu kontekstā.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kā var raksturot un pamatot ar piemēru kognitīvo izziņas procesu attīstību vecumposmu kontekstā?
  • Kā norit kognitīvo procesu attīstība dažādos vecumposmos un kādi faktori to ietekmē?
  • Kādi ir kognitīvo izziņas procesu attīstīšanas piemēri?
  • Kā skolotājs valsts aizsardzības mācību stundās var praktiski atbalstīt un veicināt skolēnu kognitīvo prasmju attīstību klasē (ar kādiem praktiskiem uzdevumiem)?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Skolēnu mācīšanās motivācija un tās veicināšana.
Apraksts

Lekcija par motivācijas teorijām, iekšējās un ārējās motivācijas atšķirībām. “Prāta vētra” par motivatoriem/demotivatoriem izglītībā. Motivējošas stundas fragmenta izstrāde, “motivācijas paņēmienu kopuma” izstrāde.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kas ir iekšējā un ārējā motivācija un kā tās atšķiras?
  • Kuras teorijas skaidro mācīšanās motivāciju izglītībā?
  • Kā uzturēt motivāciju ilgtermiņā un novērst izdegšanu?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Skolēnu personības intraplāns: kognitīvo procesu attīstība.
Apraksts

Tiks analizēti skolēnu kognitīvie izziņas procesi (sajūtas, uztvere, domāšana, atmiņa, iztēle, uzmanība) un to attīstība vecumposmu kontekstā.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kā var raksturot un pamatot ar piemēru kognitīvo izziņas procesu attīstību vecumposmu kontekstā?
  • Kā norit kognitīvo procesu attīstība dažādos vecumposmos un kādi faktori to ietekmē?
  • Kādi ir kognitīvo izziņas procesu attīstīšanas piemēri?
  • Kā skolotājs valsts aizsardzības mācību stundās var praktiski atbalstīt un veicināt skolēnu kognitīvo prasmju attīstību klasē (ar kādiem praktiskiem uzdevumiem)?
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu mācīšanās motivācija un tās veicināšana.
Apraksts

Lekcija par motivācijas teorijām, iekšējās un ārējās motivācijas atšķirībām. “Prāta vētra” par motivatoriem/demotivatoriem izglītībā. Motivējošas stundas fragmenta izstrāde, “motivācijas paņēmienu kopuma” izstrāde.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kas ir iekšējā un ārējā motivācija un kā tās atšķiras?
  • Kuras teorijas skaidro mācīšanās motivāciju izglītībā?
  • Kā uzturēt motivāciju ilgtermiņā un novērst izdegšanu?
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu mācīšanās motivācija un tās veicināšana.
Apraksts

Lekcija par motivācijas teorijām, iekšējās un ārējās motivācijas atšķirībām. “Prāta vētra” par motivatoriem/demotivatoriem izglītībā. Motivējošas stundas fragmenta izstrāde, “motivācijas paņēmienu kopuma” izstrāde.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kas ir iekšējā un ārējā motivācija un kā tās atšķiras?
  • Kuras teorijas skaidro mācīšanās motivāciju izglītībā?
  • Kā uzturēt motivāciju ilgtermiņā un novērst izdegšanu?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Skolēnu personība un individuāli tipoloģiskās atšķirības.
Apraksts

Lekcijā tiks runāts par Lielā Piecinieka iezīmēm, temperamentu, kognitīvajiem stiliem un saistību ar mācību sasniegumiem.

Aplūkotie jautājumi:

  • Kā identificēt stiprās/vājās puses saistībā ar personību/temperamentu?
  • Kā sabalansēt grupu darbus neviendabīgā klasē?
  • Kā mācīt cieņu pret atšķirībām?
  • Mācību metožu pielāgošana dažādiem tipiem – konkrēti piemēri valsts aizsardzības mācību stundās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Savstarpējo attiecību sistēma izglītības psiholoģijas kontekstā.
Apraksts

Tiks analizēta skolēnu savstarpējo attiecību dinamika, grupas loma mācību procesā, sociālās atbalsta sistēmas nozīme, kā arī skolotāja ietekme uz klases klimatu. Aplūkoti jaunākie pētījumi par pozitīvu un negatīvu attiecību ietekmi uz akadēmiskajiem rezultātiem un psiholoģisko labbūtību.

Aplūkotie jautājumi:

- Kā raksturot savstarpējo attiecību sistēmu klasē?

- Kādi faktori nosaka pozitīvu un negatīvu attiecību veidošanos skolēnu vidū?

- Kā skolotājs var ietekmēt klases sociālo klimatu un labbūtību?

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģiskā saskarsme.
Apraksts

Tiks apskatīta saskarsmes būtība izglītības procesā, pedagoģiskās komunikācijas iezīmes, verbālās un neverbālās saskarsmes loma, kā arī pedagoga komunikatīvās kompetences attīstība. Analizēti jaunākie pētījumi par skolotāja komunikācijas kvalitātes saistību ar skolēnu motivāciju un mācību sasniegumiem.

Aplūkotie jautājumi:

- Kas ir pedagoģiskā saskarsme un kā tā atšķiras no ikdienas komunikācijas?

- Kādas ir verbālās un neverbālās komunikācijas īpatnības pedagoģiskajā darbā?

- Kā pedagoga komunikācijas stils ietekmē skolēnu motivāciju un uzvedību?

- Kādi faktori kavē efektīvu saskarsmi klasē?

- Kā attīstīt pedagoga komunikācijas prasmes?

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģiskā saskarsme.
Apraksts

Tiks apskatīta saskarsmes būtība izglītības procesā, pedagoģiskās komunikācijas iezīmes, verbālās un neverbālās saskarsmes loma, kā arī pedagoga komunikatīvās kompetences attīstība. Analizēti jaunākie pētījumi par skolotāja komunikācijas kvalitātes saistību ar skolēnu motivāciju un mācību sasniegumiem.

Aplūkotie jautājumi:

- Kas ir pedagoģiskā saskarsme un kā tā atšķiras no ikdienas komunikācijas?

- Kādas ir verbālās un neverbālās komunikācijas īpatnības pedagoģiskajā darbā?

- Kā pedagoga komunikācijas stils ietekmē skolēnu motivāciju un uzvedību?

- Kādi faktori kavē efektīvu saskarsmi klasē?

- Kā attīstīt pedagoga komunikācijas prasmes?

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģiskā saskarsme.
Apraksts

Tiks apskatīta saskarsmes būtība izglītības procesā, pedagoģiskās komunikācijas iezīmes, verbālās un neverbālās saskarsmes loma, kā arī pedagoga komunikatīvās kompetences attīstība. Analizēti jaunākie pētījumi par skolotāja komunikācijas kvalitātes saistību ar skolēnu motivāciju un mācību sasniegumiem.

Aplūkotie jautājumi:

- Kas ir pedagoģiskā saskarsme un kā tā atšķiras no ikdienas komunikācijas?

- Kādas ir verbālās un neverbālās komunikācijas īpatnības pedagoģiskajā darbā?

- Kā pedagoga komunikācijas stils ietekmē skolēnu motivāciju un uzvedību?

- Kādi faktori kavē efektīvu saskarsmi klasē?

- Kā attīstīt pedagoga komunikācijas prasmes?

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā percepcija un konflikti izglītības psiholoģijas kontekstā.
Apraksts

Tiks analizēta sociālās percepcijas loma skolotāja darbā, tipiskākās kļūdas uztverē (stereotipi, halo efekts, atribūcijas kļūdas), kā arī konfliktu rašanās mehānismi klasē. Apskatītas stratēģijas, kā skolotājs var mazināt kļūdainas uztveres ietekmi un izmantot konstruktīvus konfliktu risināšanas modeļus.

Aplūkotie jautājumi:

- Kādi ir izglītības vidē biežākie konfliktu cēloņi?

- Kas ir sociālā percepcija un kā tā ietekmē skolotāja profesionālo darbību?

- Kādas tipiskas uztveres kļūdas ietekmē skolotāja lēmumus?

- Kādas stratēģijas palīdz risināt konfliktus klasē?

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā percepcija un konflikti izglītības psiholoģijas kontekstā.
Apraksts

Tiks analizēta sociālās percepcijas loma skolotāja darbā, tipiskākās kļūdas uztverē (stereotipi, halo efekts, atribūcijas kļūdas), kā arī konfliktu rašanās mehānismi klasē. Apskatītas stratēģijas, kā skolotājs var mazināt kļūdainas uztveres ietekmi un izmantot konstruktīvus konfliktu risināšanas modeļus.

Aplūkotie jautājumi:

- Kādi ir izglītības vidē biežākie konfliktu cēloņi?

- Kas ir sociālā percepcija un kā tā ietekmē skolotāja profesionālo darbību?

- Kādas tipiskas uztveres kļūdas ietekmē skolotāja lēmumus?

- Kādas stratēģijas palīdz risināt konfliktus klasē?

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grāmatu apskats.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Motivējošas stundas fragmenta un “motivācijas paņēmienu komplekta” prezentācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Izglītības psiholoģijas tēmas prezentācija.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Damberga, I. (2015). Izglītības psiholoģija. Psiholoģija (3). Apgāds Zvaigzne ABC, 82-108

2.

Ļevina, J., Šuskovnika, D., Enģele, I. (2015). Indivīds, grupa un sabiedrība. Psiholoģija (2). Apgāds Zvaigzne ABC, 77- 99

3.

Sebre, S., Miltuze, A. (2022). Attīstības psiholoģija. Apgāds Zvaigzne ABC

4.

Šuškovnika, D. (2015). Starppersonu attiecības. Psiholoģija (2). Apgāds Zvaigzne ABC, 108-170

Papildu literatūra

1.

Agyapong, B., Obuobi-Donkor, G., Burback, L., Wei, Y. (2022). Stress, Burnout, Anxiety and Depression among Teachers: A Scoping Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(17)

2.

An, F., Yu, J., & Xi, L. (2022). Relationship between perceived teacher support and learning engagement among adolescents: Mediation role of technology acceptance and learning motivation. Frontiers in Psychology, 13, 992464.

3.

Boer, I., Hornstra, L., Van de Pol, J., Bakx, A.(2025). Teacher expectacions: associations with need supportive teaching and students’ need satisfaction. European Journal of Psychology of Education.

4.

Čukurs, E., Hofmane, A. (2015). Psihiskie procesi. Psiholoģija (1). Apgāds Zvaigzne ABC, 127-170

5.

Garrote, A., Felder, F., Krahenmann, H., Schnepel, S., Dessemontet, R.S., Opitz, E. M.(2020). Social acceptance in inclusive classrooms: The role of teacher attitudes toward inclusion and classroom management. Frontiers in Education, 5

6.

Lemos, G. C., Guisande, M.A., Almeida, L. S. (2025). Cognitive Abilities and School Achievement: Addressing Challenges Across Adolescence. Journal of Intelligence, 13(2):21

7.

Lo, K.W.K., Ngai, G., Chan, S.C.F., Kwan, K. (2022). How Students’ Motivation and Learning Experience Affect Their Service-Learning Outcomes: A Structural Equation Modeling Analysis. Frontiers in Psychology

8.

Mihailova, S. (2015). Emocijas. Psiholoģija (1). Apgāds Zvaigzne ABC, 171-196

9.

Peters, S. (2020). The Development of Executive Functions in Childhood and Adolescence and Their Relation to School Performance. In book: Educational Neuroscience.

10.

Sanchis-Sanchis, A., Grau, M.D., Moliner, A.R., Morales-Murillo, C.P. (2020). Effects of Age and Gender in Emotion Regulation of Children and Adolescents. Frontiers in Psychology, Vol.11

11.

Shi, Y., Qu, S. (2021). Cognition and Academic Performance: Mediating Role of Personality Characteristics and Psychology Health. Frontiers in Psychology, Vol.12

12.

Wijbenga, L., van der Velde, J., Korevaar, E. L., Reijneveld, S. A., Hofstra, J., de Winter, A. F. (2024). Emotional problems and academic performance: The role of executive functioning skills in undergraduate students. Journal of Further and Higher Education, 48(2), 196–207.

Citi informācijas avoti

1.

Datubāzes Pro Quest, EBSCO host, Scopus, Web of Science, Science Direct, SAGE journals, PubMed