Izglītības psiholoģija skolotājiem
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Apgūt galvenos Izglītības psiholoģijas teorētiskos jautājumus, sasitot teorētiskās atziņas ar sporta, veselības un valsts aizsardzības mācības skolotāja darbības prasmēm izglītības iestādē.
Priekšzināšanas
Apgūti studiju kursi Sociāli emocionālā mācīšanās un Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Analizē, formulē, izskaidro, atpazīst, apraksta, attēlo, salīdzina bērnu, pusaudžu, jauniešu kognitīvās attīstības īpatnības un to sakarības klasisko atziņu skatījumā.
2.Kategorizē motīvus bērna psihosociālās attīstības kontekstā.
3.Izprot formālo un neformālo savstarpējo attiecību sistēmu mazajās grupās.
Prasmes
1.Salīdzina un kritiski izvērtē klasisko teoriju atzinumus ar mūsdienu pētījumiem attīstības psiholoģijā.
2.Demonstrē prasmi analizēt mācību procesu un pedagoga personības profesionālos un personīgos aspektus.
3.Prot lietot konfliktsituāciju diagnosticējošo instrumentāriju un to risināšanas metodikas.
Kompetences
1.Analizē notikumus, raksturo skolēnu vai grupas uzvedību.
2.Novērtē izglītojamo individuālās attīstības un mācīšanās vajadzības, savas kognitīvās, sociālās un emocionālās kompetences un to iespējamo mijiedarbību pedagoģiskajā procesā.
3.Novērtē bērnu mācīšanās un saskarsmes grūtības biheiviorālo, kognitīvo un sociāli kognitīvo aspektu kontekstā un sniedz priekšlikumus to risināšanai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Motivējošas stundas fragmenta un “motivācijas paņēmienu komplekta” izstrāde un prezentācija (kursa 1. daļa) |
-
|
10 balles
|
|
Motivējošas stundas fragmenta un “motivācijas paņēmienu komplekta” izstrāde un prezentācija. Uz 11.-12. nodarbību. Vērtēšanas kritēriji (vērtējuma daļa no ieskaites: 50 %): Izcili (47–50 %) – plānā iekļauti konkrēti, izmērāmi un īstenojami soļi; skaidra metožu izvēle un pamatojums; prezentācija strukturēta, loģiska, ar pamatotiem secinājumiem. Labi (43–46 %) – labs plāns ar nelieliem pamatojuma trūkumiem. Pietiekami (39–42 %) – vispārīgs vai daļēji īstenojams plāns. Nepietiekami (≤38 %) – būtiski trūkumi vai neiesniegts darbs. |
||
|
2.
2 jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultātu analīze (kursa 1. daļa) |
-
|
10 balles
|
|
2 jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultātu analīze par kognitīvu un emocionālu procesu attīstību un saistību ar skolēnu mācību sasniegumiem pamatskolā vai vidusskolā (1000-1500 vārdu). Uz 9. nodarbību. Vērtēšanas kritēriji (vērtējuma daļa no ieskaites: 30 %): Izcili (27–30 %) – precīza jēdzienu definīcija, pilnīgs un kritisks teorijas pārskats, pareizas atsauces (APA). Labi (24–26 %) – labs saturs ar nelieliem nepilnīgumiem. Pietiekami (21–23 %) – virspusēja analīze. Nepietiekami (≤20 %) – būtiski trūkumi vai neiesniegts darbs. |
||
|
3.
Aktīva iesaiste un termiņu ievērošana (kursa 1. daļa) |
-
|
10 balles
|
|
Vērtēšanas kritēriji (vērtējuma daļa no ieskaites: 20 %): Izcili (19–20 %) – aktīva līdzdalība diskusijās/praksē, visi uzdevumi iesniegti laikā, atbildība par darbu kvalitāti. Labi (17–18 %) – pietiekama iesaiste ar nelieliem kavējumiem. Pietiekami (15–16 %) – neregulāra iesaiste. Nepietiekami (≤14 %) – minimāla vai nav iesaistes. |
||
|
4.
2 jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultātu analīze un prezentācija (kursa 2. daļa) |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
2 jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultātu analīze un prezentācija par skolotāju un skolēnu savstarpējo attiecību saistību ar skolēnu mācību motivāciju (rakstisks darbs, 1500-2000 vārdu). Iesniegt un prezentēt uz 17. nodarbību. Vērtēšanas kritēriji: Izcili (27–30 %) – precīza jēdzienu definīcija, pilnīgs un kritisks teorijas pārskats, pareizas atsauces (APA). Labi (24–26 %) – labs saturs ar nelieliem nepilnīgumiem. Pietiekami (21–23 %) – virspusēja analīze. Nepietiekami (≤20 %) – būtiski trūkumi vai neiesniegts darbs. |
||
|
5.
2 jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultātu analīze un prezentācija (kursa 2. daļa) |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
2 jaunāko psiholoģisko zinātnisko pētījumu rezultātu analīze un prezentācija par skolas vides ietekmi uz skolēnu labbūtību un akadēmiskajiem sasniegumiem (rakstisks darbs, 1500-2000 vārdu). Iesniegt un prezentēt uz 20. nodarbību. Vērtēšanas kritēriji: Izcili (27–30 %) – precīza jēdzienu definīcija, pilnīgs un kritisks teorijas pārskats, pareizas atsauces (APA). Labi (24–26 %) – labs saturs ar nelieliem nepilnīgumiem. Pietiekami (21–23 %) – virspusēja analīze. Nepietiekami (≤20 %) – būtiski trūkumi vai neiesniegts darbs. |
||
|
6.
Sociāli psiholoģiskās problēmas analītiska darba un problēmas risinājuma sagatavošana un prezentācija (kursa 2. daļa) |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Vienas sociāli psiholoģiskās problēmas analītiska darba un problēmas risinājuma sagatavošana un prezentācija. Iesniegt un prezentēt 23.-24. nodarbībā. Vērtēšanas kritēriji: Izcili (27–30 %) – plānā iekļauti konkrēti, izmērāmi un īstenojami soļi; skaidra metožu izvēle un pamatojums; prezentācija strukturēta, loģiska, ar pamatotiem secinājumiem. Labi (24–26 %) – labs plāns ar nelieliem pamatojuma trūkumiem. Pietiekami (21–23 %) – vispārīgs vai daļēji īstenojams plāns. Nepietiekami (≤20 %) – būtiski trūkumi vai neiesniegts darbs. |
||
|
7.
Aktīva iesaiste un termiņu ievērošana (kursa 2. daļa) |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Vērtēšanas kritēriji:
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Gala ieskaite (kursa 1. daļa) |
-
|
Ieskaite
|
|
Konstruktīva darbība lekciju jautājumu un divu patstāvīgo darbu apspriešanā, patstāvīgo darbu izstrādes kvalitāte. Visu darbu izpilde ir obligāta. Minimālais ieskaites slieksnis: 75 % (75 punkti no 100). |
||
|
2.
Gala eksāmens (kursa 2. daļa) |
-
|
10 balles
|
|
Konstruktīva darbība lekciju jautājumu un trīs patstāvīgo darbu apspriešanā, patstāvīgo darbu izstrādes kvalitāte. Visu darbu izpilde ir obligāta. Minimālais eksāmena vērtējuma slieksnis: 60 % (60 punkti no 100). |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads izglītības psiholoģijas problemātikā.
Apraksts
Lekcijas ievadā tiks izskaidrotas prasības studiju kursā un aktualizētas svarīgākās izglītības psiholoģijas pamatproblēmas. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu personības intraplāns: kognitīvo procesu attīstība.
Apraksts
Tiks analizēti skolēnu kognitīvie izziņas procesi (sajūtas, uztvere, domāšana, atmiņa, iztēle, uzmanība) un to attīstība vecumposmu kontekstā. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu personības intraplāns: kognitīvo procesu attīstība.
Apraksts
Tiks analizēti skolēnu kognitīvie izziņas procesi (sajūtas, uztvere, domāšana, atmiņa, iztēle, uzmanība) un to attīstība vecumposmu kontekstā. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu personības intraplāns: kognitīvo procesu attīstība.
Apraksts
Tiks analizēti skolēnu kognitīvie izziņas procesi (sajūtas, uztvere, domāšana, atmiņa, iztēle, uzmanība) un to attīstība vecumposmu kontekstā. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu personības intraplāns: emocionālo procesu attīstīšana.
Apraksts
Lekcijā pievērsīsimies skolēnu emocionālo procesu raksturojumam un attīstībai vecumposmu kontekstā. Tiks apskatītas tipiskas emocionālās reakcijas dažādos vecumposmos. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu personības intraplāns: emocionālo procesu attīstīšana.
Apraksts
Lekcijā pievērsīsimies skolēnu emocionālo procesu raksturojumam un attīstībai vecumposmu kontekstā. Tiks apskatītas tipiskas emocionālās reakcijas dažādos vecumposmos. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu personības intraplāns: emocionālo procesu attīstīšana.
Apraksts
Lekcijā pievērsīsimies skolēnu emocionālo procesu raksturojumam un attīstībai vecumposmu kontekstā. Tiks apskatītas tipiskas emocionālās reakcijas dažādos vecumposmos. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu personības intraplāns: emocionālo procesu attīstīšana.
Apraksts
Lekcijā pievērsīsimies skolēnu emocionālo procesu raksturojumam un attīstībai vecumposmu kontekstā. Tiks apskatītas tipiskas emocionālās reakcijas dažādos vecumposmos. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu personības intraplāns: emocionālo procesu attīstīšana.
Apraksts
Lekcijā pievērsīsimies skolēnu emocionālo procesu raksturojumam un attīstībai vecumposmu kontekstā. Tiks apskatītas tipiskas emocionālās reakcijas dažādos vecumposmos. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu personība un individuāli tipoloģiskās atšķirības.
Apraksts
Lekcijā tiks runāts par Lielā Piecinieka iezīmēm, temperamentu, kognitīvajiem stiliem un saistību ar mācību sasniegumiem. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu personība un individuāli tipoloģiskās atšķirības.
Apraksts
Lekcijā tiks runāts par Lielā Piecinieka iezīmēm, temperamentu, kognitīvajiem stiliem un saistību ar mācību sasniegumiem. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu personība un individuāli tipoloģiskās atšķirības.
Apraksts
Lekcijā tiks runāts par Lielā Piecinieka iezīmēm, temperamentu, kognitīvajiem stiliem un saistību ar mācību sasniegumiem. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu personība un individuāli tipoloģiskās atšķirības.
Apraksts
Lekcijā tiks runāts par Lielā Piecinieka iezīmēm, temperamentu, kognitīvajiem stiliem un saistību ar mācību sasniegumiem. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu mācīšanās motivācija un tās veicināšana.
Apraksts
Lekcija par motivācijas teorijām, iekšējās un ārējās motivācijas atšķirībām. “Prāta vētra” par motivatoriem/demotivatoriem izglītībā. Motivējošas stundas fragmenta izstrāde, “motivācijas paņēmienu kopuma” izstrāde. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu mācīšanās motivācija un tās veicināšana.
Apraksts
Lekcija par motivācijas teorijām, iekšējās un ārējās motivācijas atšķirībām. “Prāta vētra” par motivatoriem/demotivatoriem izglītībā. Motivējošas stundas fragmenta izstrāde, “motivācijas paņēmienu kopuma” izstrāde. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskā saskarsme.
Apraksts
Tiks apskatīta saskarsmes būtība izglītības procesā, pedagoģiskās komunikācijas iezīmes, verbālās un neverbālās saskarsmes loma, kā arī pedagoga komunikatīvās kompetences attīstība. Analizēti jaunākie pētījumi par skolotāja komunikācijas kvalitātes saistību ar skolēnu motivāciju un mācību sasniegumiem. Aplūkotie jautājumi: - Kas ir pedagoģiskā saskarsme un kā tā atšķiras no ikdienas komunikācijas? - Kādas ir verbālās un neverbālās komunikācijas īpatnības pedagoģiskajā darbā? - Kā pedagoga komunikācijas stils ietekmē skolēnu motivāciju un uzvedību? - Kādi faktori kavē efektīvu saskarsmi klasē? - Kā attīstīt pedagoga komunikācijas prasmes? |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskā saskarsme.
Apraksts
Tiks apskatīta saskarsmes būtība izglītības procesā, pedagoģiskās komunikācijas iezīmes, verbālās un neverbālās saskarsmes loma, kā arī pedagoga komunikatīvās kompetences attīstība. Analizēti jaunākie pētījumi par skolotāja komunikācijas kvalitātes saistību ar skolēnu motivāciju un mācību sasniegumiem. Aplūkotie jautājumi: - Kas ir pedagoģiskā saskarsme un kā tā atšķiras no ikdienas komunikācijas? - Kādas ir verbālās un neverbālās komunikācijas īpatnības pedagoģiskajā darbā? - Kā pedagoga komunikācijas stils ietekmē skolēnu motivāciju un uzvedību? - Kādi faktori kavē efektīvu saskarsmi klasē? - Kā attīstīt pedagoga komunikācijas prasmes? |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Savstarpējo attiecību sistēma izglītības psiholoģijas kontekstā.
Apraksts
Tiks analizēta skolēnu savstarpējo attiecību dinamika, grupas loma mācību procesā, sociālās atbalsta sistēmas nozīme, kā arī skolotāja ietekme uz klases klimatu. Aplūkoti jaunākie pētījumi par pozitīvu un negatīvu attiecību ietekmi uz akadēmiskajiem rezultātiem un psiholoģisko labbūtību. Aplūkotie jautājumi: - Kā raksturot savstarpējo attiecību sistēmu klasē? - Kādi faktori nosaka pozitīvu un negatīvu attiecību veidošanos skolēnu vidū? - Kā skolotājs var ietekmēt klases sociālo klimatu un labbūtību? |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskā saskarsme.
Apraksts
Tiks apskatīta saskarsmes būtība izglītības procesā, pedagoģiskās komunikācijas iezīmes, verbālās un neverbālās saskarsmes loma, kā arī pedagoga komunikatīvās kompetences attīstība. Analizēti jaunākie pētījumi par skolotāja komunikācijas kvalitātes saistību ar skolēnu motivāciju un mācību sasniegumiem. Aplūkotie jautājumi: - Kas ir pedagoģiskā saskarsme un kā tā atšķiras no ikdienas komunikācijas? - Kādas ir verbālās un neverbālās komunikācijas īpatnības pedagoģiskajā darbā? - Kā pedagoga komunikācijas stils ietekmē skolēnu motivāciju un uzvedību? - Kādi faktori kavē efektīvu saskarsmi klasē? - Kā attīstīt pedagoga komunikācijas prasmes? |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā percepcija un konflikti izglītības psiholoģijas kontekstā.
Apraksts
Tiks analizēta sociālās percepcijas loma skolotāja darbā, tipiskākās kļūdas uztverē (stereotipi, halo efekts, atribūcijas kļūdas), kā arī konfliktu rašanās mehānismi klasē. Apskatītas stratēģijas, kā skolotājs var mazināt kļūdainas uztveres ietekmi un izmantot konstruktīvus konfliktu risināšanas modeļus. Aplūkotie jautājumi: - Kādi ir izglītības vidē biežākie konfliktu cēloņi? - Kas ir sociālā percepcija un kā tā ietekmē skolotāja profesionālo darbību? - Kādas tipiskas uztveres kļūdas ietekmē skolotāja lēmumus? - Kādas stratēģijas palīdz risināt konfliktus klasē? |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grāmatu apskats.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izglītības psiholoģijas tēmas prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izglītības psiholoģijas tēmas prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grāmatu apskats.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskā saskarsme.
Apraksts
Tiks apskatīta saskarsmes būtība izglītības procesā, pedagoģiskās komunikācijas iezīmes, verbālās un neverbālās saskarsmes loma, kā arī pedagoga komunikatīvās kompetences attīstība. Analizēti jaunākie pētījumi par skolotāja komunikācijas kvalitātes saistību ar skolēnu motivāciju un mācību sasniegumiem. Aplūkotie jautājumi: - Kas ir pedagoģiskā saskarsme un kā tā atšķiras no ikdienas komunikācijas? - Kādas ir verbālās un neverbālās komunikācijas īpatnības pedagoģiskajā darbā? - Kā pedagoga komunikācijas stils ietekmē skolēnu motivāciju un uzvedību? - Kādi faktori kavē efektīvu saskarsmi klasē? - Kā attīstīt pedagoga komunikācijas prasmes? |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izglītības psiholoģijas tēmas prezentācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā percepcija un konflikti izglītības psiholoģijas kontekstā.
Apraksts
Tiks analizēta sociālās percepcijas loma skolotāja darbā, tipiskākās kļūdas uztverē (stereotipi, halo efekts, atribūcijas kļūdas), kā arī konfliktu rašanās mehānismi klasē. Apskatītas stratēģijas, kā skolotājs var mazināt kļūdainas uztveres ietekmi un izmantot konstruktīvus konfliktu risināšanas modeļus. Aplūkotie jautājumi: - Kādi ir izglītības vidē biežākie konfliktu cēloņi? - Kas ir sociālā percepcija un kā tā ietekmē skolotāja profesionālo darbību? - Kādas tipiskas uztveres kļūdas ietekmē skolotāja lēmumus? - Kādas stratēģijas palīdz risināt konfliktus klasē? |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu mācīšanās motivācija un tās veicināšana.
Apraksts
Lekcija par motivācijas teorijām, iekšējās un ārējās motivācijas atšķirībām. “Prāta vētra” par motivatoriem/demotivatoriem izglītībā. Motivējošas stundas fragmenta izstrāde, “motivācijas paņēmienu kopuma” izstrāde. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Grāmatu apskats.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sociāli psiholoģiskās problēmas izpētes un analīzes darba prezentācija.
Apraksts
Notiks iepriekš sagatavotu darbu prezentācija. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā percepcija un konflikti izglītības psiholoģijas kontekstā.
Apraksts
Tiks analizēta sociālās percepcijas loma skolotāja darbā, tipiskākās kļūdas uztverē (stereotipi, halo efekts, atribūcijas kļūdas), kā arī konfliktu rašanās mehānismi klasē. Apskatītas stratēģijas, kā skolotājs var mazināt kļūdainas uztveres ietekmi un izmantot konstruktīvus konfliktu risināšanas modeļus. Aplūkotie jautājumi: - Kādi ir izglītības vidē biežākie konfliktu cēloņi? - Kas ir sociālā percepcija un kā tā ietekmē skolotāja profesionālo darbību? - Kādas tipiskas uztveres kļūdas ietekmē skolotāja lēmumus? - Kādas stratēģijas palīdz risināt konfliktus klasē? |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskā saskarsme.
Apraksts
Tiks apskatīta saskarsmes būtība izglītības procesā, pedagoģiskās komunikācijas iezīmes, verbālās un neverbālās saskarsmes loma, kā arī pedagoga komunikatīvās kompetences attīstība. Analizēti jaunākie pētījumi par skolotāja komunikācijas kvalitātes saistību ar skolēnu motivāciju un mācību sasniegumiem. Aplūkotie jautājumi: - Kas ir pedagoģiskā saskarsme un kā tā atšķiras no ikdienas komunikācijas? - Kādas ir verbālās un neverbālās komunikācijas īpatnības pedagoģiskajā darbā? - Kā pedagoga komunikācijas stils ietekmē skolēnu motivāciju un uzvedību? - Kādi faktori kavē efektīvu saskarsmi klasē? - Kā attīstīt pedagoga komunikācijas prasmes? |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu mācīšanās motivācija un tās veicināšana.
Apraksts
Lekcija par motivācijas teorijām, iekšējās un ārējās motivācijas atšķirībām. “Prāta vētra” par motivatoriem/demotivatoriem izglītībā. Motivējošas stundas fragmenta izstrāde, “motivācijas paņēmienu kopuma” izstrāde. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Sociāli psiholoģiskās problēmas analītiska darba sagatavošana.
Apraksts
Tiks aplūkotas 10 aktuālākās psiholoģiskās problēmas, kas ietekmē mācīšanās procesu, skolēnu labbūtību un skolotāja darbu. Analizēti jaunākie pētījumi par šo problēmu izplatību un risināšanas stratēģijām izglītības vidē. Aplūkotie jautājumi: - Kādas psiholoģiskās problēmas visbiežāk parādās skolēnu vidū? - Kā šīs problēmas ietekmē mācību procesu un sociālo klimatu klasē? - Kāda ir skolotāja loma problēmu agrīnā atpazīšanā un atbalsta sniegšanā? - Kādas stratēģijas un sadarbības mehānismi palīdz risināt šīs problēmas? |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Stress, tā pārvarēšana un veselība izglītības psiholoģijas kontekstā.
Apraksts
Tiks analizēts stress kā psiholoģisks un fizioloģisks process, tā ietekme uz skolotāju un skolēnu mācību darbību, emocionālo labbūtību un veselību. Tiek apskatīti adaptīvie un neadaptīvie stresa pārvarēšanas mehānismi, kā arī jaunākie pētījumi par stresa vadības stratēģijām izglītības vidē. Aplūkotie jautājumi: - Kā definēt stresu un raksturot tā ietekmi uz mācīšanās procesu? - Kādas stratēģijas palīdz pārvarēt stresu izglītības vidē? - Kā skolotājs var sekmēt skolēnu psiholoģisko labbūtību? |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu personība un individuāli tipoloģiskās atšķirības.
Apraksts
Lekcijā tiks runāts par Lielā Piecinieka iezīmēm, temperamentu, kognitīvajiem stiliem un saistību ar mācību sasniegumiem. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu personība un individuāli tipoloģiskās atšķirības.
Apraksts
Lekcijā tiks runāts par Lielā Piecinieka iezīmēm, temperamentu, kognitīvajiem stiliem un saistību ar mācību sasniegumiem. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads izglītības psiholoģijas problemātikā.
Apraksts
Lekcijas ievadā tiks izskaidrotas prasības studiju kursā un aktualizētas svarīgākās izglītības psiholoģijas pamatproblēmas. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu personības intraplāns: kognitīvo procesu attīstība.
Apraksts
Tiks analizēti skolēnu kognitīvie izziņas procesi (sajūtas, uztvere, domāšana, atmiņa, iztēle, uzmanība) un to attīstība vecumposmu kontekstā. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu personība un individuāli tipoloģiskās atšķirības.
Apraksts
Lekcijā tiks runāts par Lielā Piecinieka iezīmēm, temperamentu, kognitīvajiem stiliem un saistību ar mācību sasniegumiem. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu personība un individuāli tipoloģiskās atšķirības.
Apraksts
Lekcijā tiks runāts par Lielā Piecinieka iezīmēm, temperamentu, kognitīvajiem stiliem un saistību ar mācību sasniegumiem. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu personības intraplāns: kognitīvo procesu attīstība.
Apraksts
Tiks analizēti skolēnu kognitīvie izziņas procesi (sajūtas, uztvere, domāšana, atmiņa, iztēle, uzmanība) un to attīstība vecumposmu kontekstā. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu mācīšanās motivācija un tās veicināšana.
Apraksts
Lekcija par motivācijas teorijām, iekšējās un ārējās motivācijas atšķirībām. “Prāta vētra” par motivatoriem/demotivatoriem izglītībā. Motivējošas stundas fragmenta izstrāde, “motivācijas paņēmienu kopuma” izstrāde. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu personības intraplāns: kognitīvo procesu attīstība.
Apraksts
Tiks analizēti skolēnu kognitīvie izziņas procesi (sajūtas, uztvere, domāšana, atmiņa, iztēle, uzmanība) un to attīstība vecumposmu kontekstā. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu personības intraplāns: kognitīvo procesu attīstība.
Apraksts
Tiks analizēti skolēnu kognitīvie izziņas procesi (sajūtas, uztvere, domāšana, atmiņa, iztēle, uzmanība) un to attīstība vecumposmu kontekstā. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu personības intraplāns: kognitīvo procesu attīstība.
Apraksts
Tiks analizēti skolēnu kognitīvie izziņas procesi (sajūtas, uztvere, domāšana, atmiņa, iztēle, uzmanība) un to attīstība vecumposmu kontekstā. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu mācīšanās motivācija un tās veicināšana.
Apraksts
Lekcija par motivācijas teorijām, iekšējās un ārējās motivācijas atšķirībām. “Prāta vētra” par motivatoriem/demotivatoriem izglītībā. Motivējošas stundas fragmenta izstrāde, “motivācijas paņēmienu kopuma” izstrāde. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu personības intraplāns: kognitīvo procesu attīstība.
Apraksts
Tiks analizēti skolēnu kognitīvie izziņas procesi (sajūtas, uztvere, domāšana, atmiņa, iztēle, uzmanība) un to attīstība vecumposmu kontekstā. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu mācīšanās motivācija un tās veicināšana.
Apraksts
Lekcija par motivācijas teorijām, iekšējās un ārējās motivācijas atšķirībām. “Prāta vētra” par motivatoriem/demotivatoriem izglītībā. Motivējošas stundas fragmenta izstrāde, “motivācijas paņēmienu kopuma” izstrāde. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu mācīšanās motivācija un tās veicināšana.
Apraksts
Lekcija par motivācijas teorijām, iekšējās un ārējās motivācijas atšķirībām. “Prāta vētra” par motivatoriem/demotivatoriem izglītībā. Motivējošas stundas fragmenta izstrāde, “motivācijas paņēmienu kopuma” izstrāde. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolēnu personība un individuāli tipoloģiskās atšķirības.
Apraksts
Lekcijā tiks runāts par Lielā Piecinieka iezīmēm, temperamentu, kognitīvajiem stiliem un saistību ar mācību sasniegumiem. Aplūkotie jautājumi:
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Savstarpējo attiecību sistēma izglītības psiholoģijas kontekstā.
Apraksts
Tiks analizēta skolēnu savstarpējo attiecību dinamika, grupas loma mācību procesā, sociālās atbalsta sistēmas nozīme, kā arī skolotāja ietekme uz klases klimatu. Aplūkoti jaunākie pētījumi par pozitīvu un negatīvu attiecību ietekmi uz akadēmiskajiem rezultātiem un psiholoģisko labbūtību. Aplūkotie jautājumi: - Kā raksturot savstarpējo attiecību sistēmu klasē? - Kādi faktori nosaka pozitīvu un negatīvu attiecību veidošanos skolēnu vidū? - Kā skolotājs var ietekmēt klases sociālo klimatu un labbūtību? |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskā saskarsme.
Apraksts
Tiks apskatīta saskarsmes būtība izglītības procesā, pedagoģiskās komunikācijas iezīmes, verbālās un neverbālās saskarsmes loma, kā arī pedagoga komunikatīvās kompetences attīstība. Analizēti jaunākie pētījumi par skolotāja komunikācijas kvalitātes saistību ar skolēnu motivāciju un mācību sasniegumiem. Aplūkotie jautājumi: - Kas ir pedagoģiskā saskarsme un kā tā atšķiras no ikdienas komunikācijas? - Kādas ir verbālās un neverbālās komunikācijas īpatnības pedagoģiskajā darbā? - Kā pedagoga komunikācijas stils ietekmē skolēnu motivāciju un uzvedību? - Kādi faktori kavē efektīvu saskarsmi klasē? - Kā attīstīt pedagoga komunikācijas prasmes? |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskā saskarsme.
Apraksts
Tiks apskatīta saskarsmes būtība izglītības procesā, pedagoģiskās komunikācijas iezīmes, verbālās un neverbālās saskarsmes loma, kā arī pedagoga komunikatīvās kompetences attīstība. Analizēti jaunākie pētījumi par skolotāja komunikācijas kvalitātes saistību ar skolēnu motivāciju un mācību sasniegumiem. Aplūkotie jautājumi: - Kas ir pedagoģiskā saskarsme un kā tā atšķiras no ikdienas komunikācijas? - Kādas ir verbālās un neverbālās komunikācijas īpatnības pedagoģiskajā darbā? - Kā pedagoga komunikācijas stils ietekmē skolēnu motivāciju un uzvedību? - Kādi faktori kavē efektīvu saskarsmi klasē? - Kā attīstīt pedagoga komunikācijas prasmes? |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģiskā saskarsme.
Apraksts
Tiks apskatīta saskarsmes būtība izglītības procesā, pedagoģiskās komunikācijas iezīmes, verbālās un neverbālās saskarsmes loma, kā arī pedagoga komunikatīvās kompetences attīstība. Analizēti jaunākie pētījumi par skolotāja komunikācijas kvalitātes saistību ar skolēnu motivāciju un mācību sasniegumiem. Aplūkotie jautājumi: - Kas ir pedagoģiskā saskarsme un kā tā atšķiras no ikdienas komunikācijas? - Kādas ir verbālās un neverbālās komunikācijas īpatnības pedagoģiskajā darbā? - Kā pedagoga komunikācijas stils ietekmē skolēnu motivāciju un uzvedību? - Kādi faktori kavē efektīvu saskarsmi klasē? - Kā attīstīt pedagoga komunikācijas prasmes? |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā percepcija un konflikti izglītības psiholoģijas kontekstā.
Apraksts
Tiks analizēta sociālās percepcijas loma skolotāja darbā, tipiskākās kļūdas uztverē (stereotipi, halo efekts, atribūcijas kļūdas), kā arī konfliktu rašanās mehānismi klasē. Apskatītas stratēģijas, kā skolotājs var mazināt kļūdainas uztveres ietekmi un izmantot konstruktīvus konfliktu risināšanas modeļus. Aplūkotie jautājumi: - Kādi ir izglītības vidē biežākie konfliktu cēloņi? - Kas ir sociālā percepcija un kā tā ietekmē skolotāja profesionālo darbību? - Kādas tipiskas uztveres kļūdas ietekmē skolotāja lēmumus? - Kādas stratēģijas palīdz risināt konfliktus klasē? |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociālā percepcija un konflikti izglītības psiholoģijas kontekstā.
Apraksts
Tiks analizēta sociālās percepcijas loma skolotāja darbā, tipiskākās kļūdas uztverē (stereotipi, halo efekts, atribūcijas kļūdas), kā arī konfliktu rašanās mehānismi klasē. Apskatītas stratēģijas, kā skolotājs var mazināt kļūdainas uztveres ietekmi un izmantot konstruktīvus konfliktu risināšanas modeļus. Aplūkotie jautājumi: - Kādi ir izglītības vidē biežākie konfliktu cēloņi? - Kas ir sociālā percepcija un kā tā ietekmē skolotāja profesionālo darbību? - Kādas tipiskas uztveres kļūdas ietekmē skolotāja lēmumus? - Kādas stratēģijas palīdz risināt konfliktus klasē? |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grāmatu apskats.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Motivējošas stundas fragmenta un “motivācijas paņēmienu komplekta” prezentācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Izglītības psiholoģijas tēmas prezentācija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Damberga, I. (2015). Izglītības psiholoģija. Psiholoģija (3). Apgāds Zvaigzne ABC, 82-108
Ļevina, J., Šuskovnika, D., Enģele, I. (2015). Indivīds, grupa un sabiedrība. Psiholoģija (2). Apgāds Zvaigzne ABC, 77- 99
Sebre, S., Miltuze, A. (2022). Attīstības psiholoģija. Apgāds Zvaigzne ABC
Šuškovnika, D. (2015). Starppersonu attiecības. Psiholoģija (2). Apgāds Zvaigzne ABC, 108-170
Papildu literatūra
Agyapong, B., Obuobi-Donkor, G., Burback, L., Wei, Y. (2022). Stress, Burnout, Anxiety and Depression among Teachers: A Scoping Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(17)
An, F., Yu, J., & Xi, L. (2022). Relationship between perceived teacher support and learning engagement among adolescents: Mediation role of technology acceptance and learning motivation. Frontiers in Psychology, 13, 992464.
Boer, I., Hornstra, L., Van de Pol, J., Bakx, A.(2025). Teacher expectacions: associations with need supportive teaching and students’ need satisfaction. European Journal of Psychology of Education.
Čukurs, E., Hofmane, A. (2015). Psihiskie procesi. Psiholoģija (1). Apgāds Zvaigzne ABC, 127-170
Garrote, A., Felder, F., Krahenmann, H., Schnepel, S., Dessemontet, R.S., Opitz, E. M.(2020). Social acceptance in inclusive classrooms: The role of teacher attitudes toward inclusion and classroom management. Frontiers in Education, 5
Lemos, G. C., Guisande, M.A., Almeida, L. S. (2025). Cognitive Abilities and School Achievement: Addressing Challenges Across Adolescence. Journal of Intelligence, 13(2):21
Lo, K.W.K., Ngai, G., Chan, S.C.F., Kwan, K. (2022). How Students’ Motivation and Learning Experience Affect Their Service-Learning Outcomes: A Structural Equation Modeling Analysis. Frontiers in Psychology
Mihailova, S. (2015). Emocijas. Psiholoģija (1). Apgāds Zvaigzne ABC, 171-196
Peters, S. (2020). The Development of Executive Functions in Childhood and Adolescence and Their Relation to School Performance. In book: Educational Neuroscience.
Sanchis-Sanchis, A., Grau, M.D., Moliner, A.R., Morales-Murillo, C.P. (2020). Effects of Age and Gender in Emotion Regulation of Children and Adolescents. Frontiers in Psychology, Vol.11
Shi, Y., Qu, S. (2021). Cognition and Academic Performance: Mediating Role of Personality Characteristics and Psychology Health. Frontiers in Psychology, Vol.12
Wijbenga, L., van der Velde, J., Korevaar, E. L., Reijneveld, S. A., Hofstra, J., de Winter, A. F. (2024). Emotional problems and academic performance: The role of executive functioning skills in undergraduate students. Journal of Further and Higher Education, 48(2), 196–207.
Citi informācijas avoti
Datubāzes Pro Quest, EBSCO host, Scopus, Web of Science, Science Direct, SAGE journals, PubMed