Attīstības psiholoģija bērniem ar funkciju traucējumiem
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti iegūs zināšanas par vadošajām attīstības psiholoģijas teorijām; faktoriem, kas ietekmē attīstību; attīstības izpētes metodēm; bērna kognitīvo, sociālo un emocionālo attīstību no dzimšanas līdz pusaudžu vecumposmam, kā arī par specifiskiem traucējumiem un to raksturojumu dažādos attīstības posmos.
Prasmes
1.Studenti, audiologopēda kompetences ietvaros, pratīs novērot kognitīvo, sociālo un emocionālo attīstību bērniem dažādos vecumposmos, veikt un analizēt novērojums, balsoties uz attīstības psiholoģijas teorētiskajām atziņām, salīdzināt kognitīvo, sociālo un emocionālo attīstību bērniem ar normālu psihiskās attīstības līmeni un bērniem ar specifiskiem traucējumiem, novērtēt bērnu ar specifiskiem traucējumiem attīstības iespējamo perspektīvu. Studenti pratīs atrast un analizēt pieejamos jaunākos zinātniskos pētījumus šajā jomā, lai to atziņas integrētu savā praktiskā darbā.
Kompetences
1.Apgūstot kursu, studenti, savas kompetences robežās, spēs izvērtēt kognitīvo, sociālo un emocionālo attīstību un prognozēt tās iespējamo dinamiku bērniem ar normālu attīstības līmeni un bērniem ar specifiskiem traucējumiem attīstības posmā no dzimšanas līdz pusaudžu vecumam.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Individuālais darbs – praktiskais darbs (novērojumu veikšana, uzdevumu vadīšana) ar bērniem, prezentāciju gatavošana semināriem, patstāvīgs darbs ar literatūras avotiem par dotajām tēmām, sagatavots referāts.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Praktisks darbs pirms semināra - veikt bērna novērojumu. Semināra laikā grupu darbs analizēt novērojumus.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Izveidot un noprezentēt Individuālo izglītības programmas apguves plānu kādam animācijas vai literāro darbu varonim. Jāpamato atbalsta pasākumu nepieciešamību un jāsniedz rekomendācijas (pēc MK noteikumiem atbalsta pasākumus drīkst noteikt psihologs, speciālais pedagogs un arī logopēds).
|
||
|
3.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Praktiskais darbs pirms semināra - intervēt pusaudzi. Semināra darbs - inrevijas analīze.
|
||
|
4.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Izveidot un noprezentēt jautājumu sarakstu, kuru studenti uzdotu vecākiem, kuri ir atnākuši uz konsultāciju ar 4 gadus vecu neverbālu bērnu.
|
||
|
5.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi iepazīties ar SSK-10 traucējumiem (F90 - F98) un sagatavot izvērstu prezentāciju par vienu no traucējumu veidiem.
|
||
|
6.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Praktisks darbs ar bērnu - novadīt dotos uzdevumus bērna kognitīvās attīstības noteikšanai.
|
||
|
7.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās;
Patstāvīgā darba prezentācijas par gadījuma analīzi un izvērtēšanu. Kopā patstāvīgie darbi veido 60% no gala vērtējuma. Pārējos 40% veido eksāmena vērtējums.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Ievads. Attīstības psiholoģijas jēdziens. Pētniecības metodes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Aktuālās attīstības teorijas (piem., Piesaistes teorija, Kognitīvās attīstības teorija, Prāta teorija u.c.)
Bērna psiholoģiskās pamatvajadzības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Sociālā, emocionālā un kognitīvā attīstība dažādos vecumposmos.
Sociālā, emocionālā un kognitīvā attīstība bērniem ar dzirdes traucējumiem.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Norma vs patoloģija. Traucējuma klasifikācijas sistēmas: Psihiski un uzvedības traucējumi (SSK-10, F00 - F99), DSM V. Sabiedrības attieksme pret cilvēkiem ar psihiskiem traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Praktiskais darbs – bērna novērojumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Praktiskais darbs – Piažē uzdevumu analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Darbs grupās - pausaudžu interviju analīze.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Studentu prezentācijas: temperaments, emocijas, emociju regulācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Praktiskais darbs - anamnēzes jautājumu izveidošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Grupu darbs – individuālais izglītības plāns (IIP). Izveidot IIP izglītojamajiem ar jauktiem attīstības traucējumiem vai mācīšanās iemaņu traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Studentu prezentācijas par dažādiem traucējumu veidiem (SSK-10/11, DSM-V)
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Berk, L. E., Shanker, S. G. (2009). Child development, Toronto: Pearson/Allyn and Bacon.
Грэйс Крайг. (2019). Дон Бокум Психология развития: [учебное пособие] научный редактор перевода на русский язык Т.В. Прохоренко.
Ted Zerucha Human development; introduction by Denton A. Cooley. (2009). New York: Chelsea House Publishers. (izdevums akceptējams)
Vabale, A. (2008). (Eds.). Autisms un autiska spektra traucējumi: ieskats teorijā un praksē. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte. (izdevums akceptējams)
Vanda Vaclava, Ulla Aldenrūda, Stēfans Ilsteds. Bērni, kuriem ir autisms un Aspergera sindroms: ikdienas praktiskā darba pieredze, Linčēpinga: Futurum. Rīga: Velku biedrība, 2012
Papildu literatūra
Arnett, J., Chapin, L., & Brownlow, C. (2018). Human development: A cultural approach. Pearson Australia.
Craig, G. J., & Dunn, W. L. (2013). Understanding human development. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education/Prentice Hall.
Hopkins, B. (2005). (Eds.). The Cambridge Encyclopedia of Child Development. Cambridge University Press.
Fletcher, J. M. (2007). (Eds.). Learning disabilities: From identification to intervention. New York: Guilford Press.
Mash, E. J., & Wolfe, D. A. (2010). Abnormal child psychology. Belmont, CA: Wadsworth CENGAGE Learning. (arī krievu tulkojumā.)
Morris, T. L., & March, J. S. (2004). Anxiety Disorders in Children and Adolescents. 2nd Edition. New York: Guilford Press.
Papalia, D. E. (2008). Human development. Boston: McGraw-Hill.
Citi informācijas avoti
World Health Organisation. (1992). ICD-10 Classifications of Mental and Behavioural Disorder: Clinical Descriptions and Diagnostic Guidelines. Geneva. World Health Organisation.
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). Arlington: American Psychiatric Publishing.
Journal of Abnormal Child Psychology.
Zinātniskās datubāzes EBSCO un Science Direct.