Multidisciplināra pieeja pacientiem
Studiju kursa īstenotājs
Rezidentūras specialitāte
-
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Bērnu gremošanas trakta infekciju slimību savlaicīga diagnostikas metožu izvēle un pielietošana, epidemioloģijas noteikumu pārzināšana. Orientēties neonatālā perioda patoloģiju agrīnā diagnostikā, jaundzimušā bērna aprūpes pamatprincipos. Noteikt indikācijas un priekšnoteikumi parenterālai barošanai, tās realizācija, uzraudzība, komplikācijas pacientiem intensīvās terapijas nodaļā un ilgstošā laika periodā. Iekšējās vides reakcijas, elektrolītu,koagulācijas traucējumu korekcija un terapijas mērķi. Enterālās un parenterālās terapijas izvēles iespējas. Apgūta akūtas aknu mazspējas terapija. Orientēties radioloģiskās diagnostikas pamatprincipos.
Prasmes
1.Zarnu infekciju diagnostika, ārstēšanas pamatprincipi, prasme pielietot zināšanas par zarnu infekciju izplatību pediatrijas profila nodaļā un darbā neatliekamās palīdzības nodaļā. Laboratoro izmeklējumu indikācijas, metodika, datu izvērtēšana, patoloģiju sijājošās pārbaudes. Aprēķināt parenterālas barošanas shēmas un infūzu terapiju pacientam ar gremošanas trakta un aknu patoloģijām, multidiscplināra pieeja un taktika neatliekamo gastroenteroloģisko situāciju gadījumos. Mācēt izvēlēties optimālo vizuālās diagnostikas metodi konkrētai patoloģijai, prast izvērtēt gremošanas trakta saslimšanu izpausmes vizuālās diagnostikas izmeklējumos.
Kompetences
1.Patstāvīgi diagnosticēt un veikt infekciozas saslimšanas diferenciāldiagnostiku bērniem ar gremošanas trakta patoloģijām. Patstāvīgi izmeklēt un ārstēt jaundzimušos ar gremošanas trakta saslimšanām. Patstāvīgi veikt parenterālo barošanu pacientiem ar gremošanas trakta un aknu saslimšanām, sniegt neatliekamu palīdzību dažāda vecuma pediatriskiem pacientiem. Patstāvīgi pieņemt lēmumus par radioloģiskās izmeklēšanas nepieciešamību gastrointestinālo un žultsceļu slimību diagnostikā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1) sagatavot prezentācijas semināriem, jautājumus diskusijai ar docētāju,
2) sagatavot katrā ciklā īsu klīniskā gadījuma prezentāciju.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Teorētisko un praktisko zināšanu novērtējums eksāmena veidā ar atzīmi 10 ballu sistēmā studiju kursa beigās, ko rezidentūras vadītājs ieraksta rezidenta grāmatā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Gastrointestinālā trakta vizuālā diagnostika. Rtg izmeklēšana ar un bez kontrastvielas. Ultrasonoskopija un -grāfija. Datortomogrāfijas un magnētiskās rezonanses izmantošanas iespējas gastrointestinālā trakta patoloģiju diagnostikā.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Akūta asiņošana no gastrointestinālā trakta. Diagnostikas algoritms dažādos vecumos. Slimnieka stāvokļa vērtējuma galvenie kritēriji.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Bilirubīna vielmaiņa un tās traucējumi. Dzelte jaundzimušajiem. Jaundzimušo hepatīts.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Čūlaini nekrotizējošs enterokolīts jaundzimušajiem, diagnostika, taktika.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
Tēmas
|
Kardiopulmonāla reanimācija bērniem un pieaugušajiem
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Zarnu parazīti, to veidi, epidemioloģisj, predisponējošie faktori, patoģenēze, klīnika.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Vitamīni un mikroelementi, minerālvielas, to uzsūkšanās, klīniskā nozīme un trūkuma klīniskās izpausmes, diagnostikas iespējas, terapija.Olbaltumvielu zaudējošā enteropātija- iemesli, patofizioloģija, diagnoze, ārstēšana.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Gastrointestinālā trakta bojājuma izpausmes pie radiācijas enterīta, hemolītiski- urēmiskā sindroma, hemorāģiskā vaskulīta, sistēmas saslimšanām, zarnu išēmiskās slimības- diagnostika, taktika.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Dzeltes diferenciāldiagnozes algoritms zīdaiņiem un vecākiem bērniem. Žultsceļu anomālijas. Žultsceļu atrēzijas, malformācijas.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Žultspūšļa iekaisums, periholecistīts. Sklerotizējošs holangīts. Žultsakmeņi- iemesli, veidi, diagnostika, ārstēšanas taktika.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
Tēmas
|
Aknu bojājumi pie metabolām slimībām un sistēmas saslimšanām.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Teaching Atlas of Pediatric Imaging. Thieme Stuttgart, Auflage 1. 2006
Guidelines of paediatric parenteral nutrition of the European Society of Pediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition (ESPGHAN) and the European Society for Clinical Nutrition and Metabolism (ESPEN), supported by the European Society of Pediatric Research (ESPR). 2018.
Medscape, PubMed, u.c. UptoDate u.c. interneta vietnes.