Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Profesionālā komunikācija un ētika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LF_696
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
4,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
RSU Liepājas filiāle
Kontaktinformācija

Liepāja, Riņķu iela 24/26, lf@rsu.lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot izpratni par cilvēka psihes galvenajām likumsakarībām, personības struktūru, psihiskajiem procesiem, medicīnas ētikas jautājumiem, pedagoģisko zināšanu izmantošanu ikdienas praksē ar pacientiem veselības aprūpes sistēmas kontekstā, pielietot atbilstošus saskarsmes principus, atpazīt konfliktu un attīstīt tā risināšanas prasmes.

Priekšzināšanas

Vidusskolas zināšanas psiholoģijas pamatos, saskarsmē, filozofijā un ētikā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa rezultātā studenti spēs: aprakstīt cilvēka psihes galvenās likumsakarības, atpazīt dažādas emocijas un jūtas, raksturot temperamenta veidus, personības uzvedības īpatnības dažādos apstākļos un izprast individuālas pieejas nozīmi komunikācijā ar pacientu. Studenti prot formulēt pedagoģijas būtību, mācību metodes, to formas un raksturojumu, izklāstīt mācību procesa organizēšanu, izglītošanas procesu ietekmējošos faktorus dažādos vecumposmos, raksturot pedagoģijas izmantošanas iespējas masiera profesijā un pamatot masiera ētikas pamatprincipus.

Prasmes

1.Studiju kursa rezultātā studenti pratīs aprakstīt personības individuāli tipoloģiskajās īpatnības, apgūs prasmes integrēt profesionālajā darbībā izglītošanas situāciju plānošanu, izglītošanas procesa organizēšanu, vadīšanu, izglītošanas rezultātu izvērtēšanu, pratīs novērst un nepieciešamības gadījumā atrisināt konflikt situāciju, pamatojoties uz ētikas un morāles pamatprincipiem.

Kompetences

1.Pēc studiju kursa apgūšanas studenti spēs veidot profesionālu dialogu ar pacientu, būs kompetenti pacientu izglītošanas procesa plānošanā, organizēšanā, vadīšanā, realizēšanā un novērtēšanā, un lietot morāli korektu argumentāciju savas pozīcijas vai viedokļa pamatošanai, analizēt morālo dilemmu situācijas, vērtēt un rast morāli adekvātu risinājumu gadījumiem no prakses, izmantojot apgūtos ētikas pamatprincipus un risināt konfliktsituācijas efektīvi un atbilstoši profesionālās ētikas prasībām. Spēja uzņemties atbildību par savas profesionālās darbības rezultātiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīga iepriekšēja sagatavošanās par attiecīgo tēmu, izmantojot e-studiju materiālus, ieteicamo literatūru un interneta resursus, ar sekojošu novērtējumu un praktisko pielietojumu nodarbībās.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Kumulatīvais vērtējums. Praktiskās nodarbībās patstāvīgais darbs par tēmām, veidojot trīs prezentācijas, saistībā ar aktualitātēm masiera profesijā – Psiholoģijas pamati 25%; Pedagoģija 25%; Profesionālā komunikācija 25% un situācijas uzdevumu risināšana Profesionālā ētika – vērtējums 25%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģijas zinātnes bio-psiho-sociālais modelis. Psiholoģisko procesu bioloģiskais pamats. Mūsdienu pētījumi, teorijas un autori par bio-psiho-sociālo izpausmju kopsakarībām.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģiskie procesi. Emociju darbības pamati, funkcijas un mērķi. Emociju izpausmes ķermenī un uzvedībā, stress, trauksme, depresija, saspringums. Domāšanas, kognitīvo un emocionālo procesu kopsakarības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības jēdziens. Personības tipoloģijas. Temperaments un rakstura iezīmes. Personību vērtību orientāciju grupēšanas psihogrāfiskie modeļi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības jēdziens. Personības tipoloģijas. Temperaments un rakstura iezīmes. Personību vērtību orientāciju grupēšanas psihogrāfiskie modeļi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģijas kā zinātnes saikne ar citām zinātnēm. Pedagoģijas kategorijas. Mērķu novērtēšana, klasifikācija (Blūma) un koriģēšana. Mācību process: mācīšanās/izglītošanās, mijiedarbība un motivācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mācīšanas/izglītošanas priekšnoteikumi un determinanti: vecumposms, psihosomātiskais fons, atmiņa, motivācija, to nozīme mācīšanās procesā. Metodoloģijas izvēle atkarībā no sasniedzamajiem mērķiem: metodes un līdzekļi. Mācību/izglītošanas procesa organizācija un realizācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Izglītošanu ierobežojošie faktori. Šveices siera modelis.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Atgriezeniskā saite un refleksija pedagoģijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētika – filozofiska mācība par morāli un tikumību.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālās ētikas pamatprincipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālās ētikas pamatprincipu pielietojums masiera praktiskajā darbībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētiskās dilemmas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Saskarsmes jēdziens. Profesionālā saskarsme un tās atšķirības no ikdienas saskarsmes. Uztvere, tās veidi. Informācijas apmaiņa. Sadarbība un mijiedarbība. Verbālā un neverbālā komunikācija. Emociju loma saskarsmē. Empātija, simpātija, antipātija saskarsmē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzmanības, klausīšanās un darbības galvenās iemaņas. Kontakta dibināšana un uzturēšana ar klientu. Aktīvās klausīšanās prasmes. Atvērtie un slēgtie jautājumi. Saskarsmes principi ar atsevišķām klientu grupām. Saskarsme veselības aprūpē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konflikts. Konflikta pazīmes, nozīme un risināšanas iespējas. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva reaģēšana konfliktsituācijās.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Profesionālā izdegšana un tās profilakse. Izdegšanas sindroms. Pazīmes, riski, novēršanas iespējas. Personības resursu nozīme izdegšanas profilaksē.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
4,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mārtinsone, K. 2019. Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU.

2.

Mārtinsone, K. 2016. Veselības psiholoģija. Rīga: RSU

3.

Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.). 2015. Psiholoģija. Rīga: Zvaigzne, ABC

4.

Milts, A. 2004. Ētika: saskarsmes ētika: lekciju kurss. – Rīga, Zvaigzne ABC. (akceptējams izdevums)

5.

Šteinberga, A. 2013. Pedagoģiskā psiholoģija. RaKa.

6.

Veselības psiholoģija : teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. 2019. K. Mārtinsones un V. Sudrabas zinātniskajā redakcijā.

Papildu literatūra

1.

Groth-Marnat, G. & Wright, J. 2016. Handbook of Psychological Assessment

2.

Patient education for health literacy. St. Louis, Missouri: Elsevier

3.

Richard D. Gross. 2015. Psychology : The Science of Mind and Behaviour

4.

Špona, A. 2022. Pedagoģija. Rīga: RaKa

5.

Teresa J. Carter. 2019. Transformative Learning in Healthcare and Helping Professions Education: Building Resilient Professional Identities. Information Age Publishing. EBSCOhost E-grāmata. Pieejams RSU tīklā.

6.

Weiner, Irving B. 2012. Handbook of Psychology, Behavioral Neuroscience. (akceptējams izdevums)