Neiroloģija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 37. korpuss; Hipokrāta iela 2, 7. nodaļa, 901. telpa, neuro@rsu.lv, neuro@rsu.lv, +371 67069653; +371 67536540
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā students spēj: ● pēc anamnēzes un simptomiem aprakstīt un novērtēt pacientu ar neiroloģisku saslimšanu, akcentējot valodas, runas, rīšanas un komunikācijas traucējumus un citus pavadošos neiroloģiskos simptomus; ● aprakstīt biežāko neiroloģisko slimību etioloģiju, patoģenēzi un klīnisko ainu, kuru rezultāta attīstās audiologopēdiski traucējumi; ● raksturot dažādus valodas un runas traucējumu veidus pacientiem ar neiroloģiskām saslimšanām; ● izvirzīt un pamatot rehabilitācijas mērķus neiroloģiskiem pacientiem ar komunikācijas, runas, valodas, rīšanas traucējumiem.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošais pratīs: ● novērtēt pacienta neiroloģisko stāvokli; ● atpazīt neiroloģiskā bojājuma galvenos sindromus; ● izvērtēt valodas un runas traucējumus; ● noteikt rīšanas traucējumu pakāpi, izmantojot praksē pielietojamus testus; ● izstrādāt audiologopēdiskās terapijas rehabilitācijas mērķus un pamatuzdevumus.
Kompetences
1.Sekmīga studiju kursa apguves rezultātā studējošais spēj: ● atpazīt biežāk sastopamo neiroloģisko slimību radītos audiologopēdiskos simptomus - valodas, runas, rīšanas un komunikācijas traucējumus, kā arī citus pavadošos neiroloģiskos simptomus, diferencēt tos un loģiski izskaidrot neiroloģisko diagnozi; ● izstrādāt un pamatot audiologopēdiskās terapijas risinājumus, rehabilitācijas mērķu sasniegšanai, kuri piemēroti konkrētai neiroloģiskai klīniskai situācijai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
● Novērtēt un interpretēt pacienta neiroloģiskos simptomus, komunikācijas un rīšanas traucējumus.
● Patstāvīgi strādāt ar literatūru neiroloģijā.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
● Aktīva līdzdalība nodarbībās, diskusijās, mutisko atbilžu kvalitāte;
● Pārbaudes testu, kontroldarbu kvalitāte cikla laikā par apskatītajām tēmām;
● Prasme veikt neiroloģisko izmeklēšanu, interpretēt simptomus;
● Pārbaudes testu kvalitāte cikla laikā par apskatītajām tēmām.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ievads neirozinātnē. Neiroloģijas disciplīnas uzdevumi. Nervu sistēmas attīstība, uzbūve un klīniskā anatomija: neironi, sinapses, neirotransmiteri, glijas šūnas. NS embionālās attīstības pamati. Papildus izmeklējumi neiroloģijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Smadzeņu asinsrites traucējumi: veidi, patoģenēze, riska faktori, galvenās klīniskās izpausmes. Cerebrovaskulāro saslimšanu ārstēšanas pamatprincipi. Rehabilitācijas uzdevumi un audiologopēdiskās terapijas risinājumi dažādos insulta aprūpes etapos.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Perifērās nervu sistēmas funkciju traucējumi. Kakla un plecu pinuma un to zaru bojājuma sindromi, elkoņa,plaukstas mononeiropātijas, to klīniskās izpausmes un biežākā etioloģija. Polineiropātijas. Guillaine- Barre sindroms, klīniskās izpausmes. Audiologopēdiskās terapijas risinājumi pacientiem ar perifērās nervu sistēmas bojājumu.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Kognitīvs deficīts un demence. Alcheimera slimība un citi demenču veidi. Klīniskās izpausmes, diagnostikas principi. Skalas un testi kognitīvo funkciju izvērtēsanai.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Paroksizmāli stāvokļi: epileptiskas un neepileptiskas lēkmes. Aprūpes un ārstēšanas pamatprincipi, neatliekamā palīdzība lēkmes laikā.
Neiroinfekciju cēloņi, veidi un klīniskās pazīmes. Neiroinfekciju seku parādības, aprūpes uzdevumi un profilakse. Audiologopēda loma pacientu aprūpē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Neiroloģijas slimības vēsture. Neiroloģiskā stāvokļa izmeklēšanas pamatprincipi. Neirālā kustību akta regulācija un kustību traucējumu sindromi - parēzes un paralīzes, to pazīmes. Centrālais un perifērais motoneirons. Aprūpes un rehabilitācijas uzdevumi pacientiem ar aktīvo kustību un pārvietošanās traucējumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Sensorās sistēmas funkcionālā anatomija. Sensorās jeb maņu sistēmas bojājuma simptomi, to neiroloģiskā izmeklēšana. Sensoro traucējumu aprūpes un rehabilitācijas principi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Smadzenīšu un vestibulārās sistēmas anatomija. Līdzsvara un koordinācijas traucējumi: ataksiju veidi un reibonis. Audiologopēdiskie risinājumi pacientu ar koordinācijas un līdzsvara traucējumiem aprūpē un rehabilitācijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Ekstrapiramidālās sistēmas anatomija. Ekstrapiramidālie kustību traucējumu sindromi: parkinsonisms un hiperkinēzes. Parkinsonisma un hiperkinēžu pacientu aprūpes un rehabilitācijas uzdevumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Neirodeģeneratīvās saslimšanas
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēmas demielinizējošās slimības, to norise, izpausmes, rehabilitācijas aspekti.
Motoneironu slimības. Amiotrofā laterālā skleroze – klīniskās izpausmes, aprūpes un ārstēšanas pamatprincipi. Audiologopēda loma pacientu aprūpē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Galvas trauma. Glazgovas komas skala. Aprūpes un rehabilitācijas uzdevumi pacientiem ar traumatiskiem galvas smadzeņu bojājumiem. Hidrocefālija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Galvassāpju klasifikācija (ICHD-3). Galvassāpju brīdinošie simptomi. Biežāko primāro galvassāpju riska faktori, terapijas principi un profilakse.
Neiroonkoloģija – audzēju klasifikācija. Diagnostikas, ārstēšanas, aprūpes un rehabilitācijas principi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
2
|
Tēmas
|
Neiromuskulārās slimības. Myastenia gravis, muskuļu distrofijas, miopātijas – etioloģija, patoģenēze, klīnika, izmeklēšana, ārstēšanas iespējas un audiologopēdiskās terapijas principi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Kraniālie nervi (I). Ožas, redzes sistēmas bojājuma neiroloģiskie sindromi. Acs ābolu kustību regulācijas mehānisms Acs ābolu kustības traucējumi. Nistagms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Kraniālie nervi (II). Mīmikas muskulatūras parēze (centrāla un peifēra). N.facialis dažādu līmeņu bojājuma sindromi. Audiologopēdiskās terapijas principi pacientiem ar mīmikas muskulatūras parēzi. Jušanas traucējumi sejā, to veidi. N.trigeminus bojājuma sindromi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Kraniālie nervi (III). Vestibulārās un dzirdes sistēmas bojājuma neiroloģiskie sindromi. Kraniālo nervu IX,X,XI bojājuma sindromi: bulbāra un pseidobulbāra paralīze. N.accessorius un tā bojājuma sindromi. Dizartrijas, to klasifikācija, klīniskās izpausmes. Disfāgija.Rīšanas tests.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Galvas smadzeņu pusložu anatomija. Smadzeņu pusložu (pieres daivas, paura daivas, deniņu daivas un pakauša daivas) bojājuma simptomi. Afāziju veidi. Afāziju klasifikācija, izvērtēšana. Agnozija. Apraksija. Nolieguma sindroms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Cerebrovaskulāras saslimšanas. Tranzitora išēmiska lēkme. Išēmisks insults. NIHSS. Modificētā Rankina skala. Dažādu cerebrālo artēriju (ACI, ACM, ACA, ACP, AB, AV, smadzenīšu artērijas) izslēgšanas sindromi. Reperfūzijas terapijas un sekundārās profilakses principi. Hemorāģisks insults, klīniskā aina, ārstēšanas principi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Bērnu vecuma neiroloģiskās izmeklēšanas īpatnības. Bērnu cerebrālā paralīze – etioloģija, patoģenēze, klīniskās formas. Audiologopēdiskās terapijas risinājumi bērniem ar BCT.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Bērnu vecuma neiroloģiskā izmeklēšana
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Logina I., Smeltere E. Neiroloģija shēmās. Avots: 2009. (izdevums akceptējams)
Fuller G. Neurological Examination Made Easy. Ch.Livingstone, Elsivier, Edinburg, London, N-Y, 2020.
Webb W. Neurology for the Speech-Language Pathologist. 6th Edition. Elsevier, 2017
Adams and Victor`s Principles of Neurology. 10th Edition. McGrawHill, 2019.
Mattle H. Mumenthaler M.Fundamentals of Neurology – an illustrated guide. 2nd Edition. Thieme. Stuttgart, 2017.
Gārša I. Ievads neiroķirurģijā. Nac.medicīnas apgāds, 2000., 2008. (izdevums akceptējams)
Papildu literatūra
Metodiskās rekomendācijas studentiem//RSU
Current Diagnosis and Treatment Neurology. McGrawHill, 2019.
H. Royden Jones Jr., Jayashri Srinivasan, Gregory J. Allam and Richard A. Bake. Netter's Neurology. 2020. ISBN-10: 1437702732
Oxford Handbook Of Neurology. Oxford University Press, 2014.
Supe I. Rokasgrāmata neiroloģijā. Nac.medicīnas apgāds, 2004.