Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Neiroloģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
NUNK_020
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Neiroloģija
Kredītpunkti (ECTS)
5,00
Mērķauditorija
Ārstniecība; Rehabilitācija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Neiroloģijas un neiroķirurģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 37. korpuss; Hipokrāta iela 2, 7. nodaļa, 901. telpa, neuro@rsu.lv, neuro@rsu.lv, +371 67069653; +371 67536540

Par studiju kursu

Mērķis

Veicināt zināšanu apguvi par galveno nervu sistēmas slimību patoģenēzi, klīniskajām izpausmēm, ārstēšanas principiem un rehabilitācijas mērķiem to aprūpē.

Priekšzināšanas

Teorētiskās priekšzināšanas nervu sistēmas anatomijā un fizioloģijā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā students spēj: ● pēc anamnēzes un simptomiem aprakstīt un novērtēt pacientu ar neiroloģisku saslimšanu, akcentējot valodas, runas, rīšanas un komunikācijas traucējumus un citus pavadošos neiroloģiskos simptomus; ● aprakstīt biežāko neiroloģisko slimību etioloģiju, patoģenēzi un klīnisko ainu, kuru rezultāta attīstās audiologopēdiski traucējumi; ● raksturot dažādus valodas un runas traucējumu veidus pacientiem ar neiroloģiskām saslimšanām; ● izvirzīt un pamatot rehabilitācijas mērķus neiroloģiskiem pacientiem ar komunikācijas, runas, valodas, rīšanas traucējumiem.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošais pratīs: ● novērtēt pacienta neiroloģisko stāvokli; ● atpazīt neiroloģiskā bojājuma galvenos sindromus; ● izvērtēt valodas un runas traucējumus; ● noteikt rīšanas traucējumu pakāpi, izmantojot praksē pielietojamus testus; ● izstrādāt audiologopēdiskās terapijas rehabilitācijas mērķus un pamatuzdevumus.

Kompetences

1.Sekmīga studiju kursa apguves rezultātā studējošais spēj: ● atpazīt biežāk sastopamo neiroloģisko slimību radītos audiologopēdiskos simptomus - valodas, runas, rīšanas un komunikācijas traucējumus, kā arī citus pavadošos neiroloģiskos simptomus, diferencēt tos un loģiski izskaidrot neiroloģisko diagnozi; ● izstrādāt un pamatot audiologopēdiskās terapijas risinājumus, rehabilitācijas mērķu sasniegšanai, kuri piemēroti konkrētai neiroloģiskai klīniskai situācijai.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
● Novērtēt un interpretēt pacienta neiroloģiskos simptomus, komunikācijas un rīšanas traucējumus. ● Patstāvīgi strādāt ar literatūru neiroloģijā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
● Aktīva līdzdalība nodarbībās, diskusijās, mutisko atbilžu kvalitāte; ● Pārbaudes testu, kontroldarbu kvalitāte cikla laikā par apskatītajām tēmām; ● Prasme veikt neiroloģisko izmeklēšanu, interpretēt simptomus; ● Pārbaudes testu kvalitāte cikla laikā par apskatītajām tēmām.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Ievads neirozinātnē. Neiroloģijas disciplīnas uzdevumi. Nervu sistēmas attīstība, uzbūve un klīniskā anatomija: neironi, sinapses, neirotransmiteri, glijas šūnas. NS embionālās attīstības pamati. Papildus izmeklējumi neiroloģijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Smadzeņu asinsrites traucējumi: veidi, patoģenēze, riska faktori, galvenās klīniskās izpausmes. Cerebrovaskulāro saslimšanu ārstēšanas pamatprincipi. Rehabilitācijas uzdevumi un audiologopēdiskās terapijas risinājumi dažādos insulta aprūpes etapos.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Perifērās nervu sistēmas funkciju traucējumi. Kakla un plecu pinuma un to zaru bojājuma sindromi, elkoņa,plaukstas mononeiropātijas, to klīniskās izpausmes un biežākā etioloģija. Polineiropātijas. Guillaine- Barre sindroms, klīniskās izpausmes. Audiologopēdiskās terapijas risinājumi pacientiem ar perifērās nervu sistēmas bojājumu.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Kognitīvs deficīts un demence. Alcheimera slimība un citi demenču veidi. Klīniskās izpausmes, diagnostikas principi. Skalas un testi kognitīvo funkciju izvērtēsanai.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Paroksizmāli stāvokļi: epileptiskas un neepileptiskas lēkmes. Aprūpes un ārstēšanas pamatprincipi, neatliekamā palīdzība lēkmes laikā. Neiroinfekciju cēloņi, veidi un klīniskās pazīmes. Neiroinfekciju seku parādības, aprūpes uzdevumi un profilakse. Audiologopēda loma pacientu aprūpē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Neiroloģijas slimības vēsture. Neiroloģiskā stāvokļa izmeklēšanas pamatprincipi. Neirālā kustību akta regulācija un kustību traucējumu sindromi - parēzes un paralīzes, to pazīmes. Centrālais un perifērais motoneirons. Aprūpes un rehabilitācijas uzdevumi pacientiem ar aktīvo kustību un pārvietošanās traucējumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Sensorās sistēmas funkcionālā anatomija. Sensorās jeb maņu sistēmas bojājuma simptomi, to neiroloģiskā izmeklēšana. Sensoro traucējumu aprūpes un rehabilitācijas principi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Smadzenīšu un vestibulārās sistēmas anatomija. Līdzsvara un koordinācijas traucējumi: ataksiju veidi un reibonis. Audiologopēdiskie risinājumi pacientu ar koordinācijas un līdzsvara traucējumiem aprūpē un rehabilitācijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Ekstrapiramidālās sistēmas anatomija. Ekstrapiramidālie kustību traucējumu sindromi: parkinsonisms un hiperkinēzes. Parkinsonisma un hiperkinēžu pacientu aprūpes un rehabilitācijas uzdevumi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Neirodeģeneratīvās saslimšanas
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
22 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Ieskaite (Semestra)
2. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Nervu sistēmas demielinizējošās slimības, to norise, izpausmes, rehabilitācijas aspekti. Motoneironu slimības. Amiotrofā laterālā skleroze – klīniskās izpausmes, aprūpes un ārstēšanas pamatprincipi. Audiologopēda loma pacientu aprūpē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Galvas trauma. Glazgovas komas skala. Aprūpes un rehabilitācijas uzdevumi pacientiem ar traumatiskiem galvas smadzeņu bojājumiem. Hidrocefālija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Galvassāpju klasifikācija (ICHD-3). Galvassāpju brīdinošie simptomi. Biežāko primāro galvassāpju riska faktori, terapijas principi un profilakse. Neiroonkoloģija – audzēju klasifikācija. Diagnostikas, ārstēšanas, aprūpes un rehabilitācijas principi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
2

Tēmas

Neiromuskulārās slimības. Myastenia gravis, muskuļu distrofijas, miopātijas – etioloģija, patoģenēze, klīnika, izmeklēšana, ārstēšanas iespējas un audiologopēdiskās terapijas principi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Kraniālie nervi (I). Ožas, redzes sistēmas bojājuma neiroloģiskie sindromi. Acs ābolu kustību regulācijas mehānisms Acs ābolu kustības traucējumi. Nistagms.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Kraniālie nervi (II). Mīmikas muskulatūras parēze (centrāla un peifēra). N.facialis dažādu līmeņu bojājuma sindromi. Audiologopēdiskās terapijas principi pacientiem ar mīmikas muskulatūras parēzi. Jušanas traucējumi sejā, to veidi. N.trigeminus bojājuma sindromi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Kraniālie nervi (III). Vestibulārās un dzirdes sistēmas bojājuma neiroloģiskie sindromi. Kraniālo nervu IX,X,XI bojājuma sindromi: bulbāra un pseidobulbāra paralīze. N.accessorius un tā bojājuma sindromi. Dizartrijas, to klasifikācija, klīniskās izpausmes. Disfāgija.Rīšanas tests.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Galvas smadzeņu pusložu anatomija. Smadzeņu pusložu (pieres daivas, paura daivas, deniņu daivas un pakauša daivas) bojājuma simptomi. Afāziju veidi. Afāziju klasifikācija, izvērtēšana. Agnozija. Apraksija. Nolieguma sindroms.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Cerebrovaskulāras saslimšanas. Tranzitora išēmiska lēkme. Išēmisks insults. NIHSS. Modificētā Rankina skala. Dažādu cerebrālo artēriju (ACI, ACM, ACA, ACP, AB, AV, smadzenīšu artērijas) izslēgšanas sindromi. Reperfūzijas terapijas un sekundārās profilakses principi. Hemorāģisks insults, klīniskā aina, ārstēšanas principi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Bērnu vecuma neiroloģiskās izmeklēšanas īpatnības. Bērnu cerebrālā paralīze – etioloģija, patoģenēze, klīniskās formas. Audiologopēdiskās terapijas risinājumi bērniem ar BCT.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Bērnu vecuma neiroloģiskā izmeklēšana
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
31 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Logina I., Smeltere E. Neiroloģija shēmās. Avots: 2009. (izdevums akceptējams)

2.

Fuller G. Neurological Examination Made Easy. Ch.Livingstone, Elsivier, Edinburg, London, N-Y, 2020.

3.

Webb W. Neurology for the Speech-Language Pathologist. 6th Edition. Elsevier, 2017

4.

Adams and Victor`s Principles of Neurology. 10th Edition. McGrawHill, 2019.

5.

Mattle H. Mumenthaler M.Fundamentals of Neurology – an illustrated guide. 2nd Edition. Thieme. Stuttgart, 2017.

6.

Gārša I. Ievads neiroķirurģijā. Nac.medicīnas apgāds, 2000., 2008. (izdevums akceptējams)

Papildu literatūra

1.

Metodiskās rekomendācijas studentiem//RSU

2.

Current Diagnosis and Treatment Neurology. McGrawHill, 2019.

3.

H. Royden Jones Jr., Jayashri Srinivasan, Gregory J. Allam and Richard A. Bake. Netter's Neurology. 2020. ISBN-10: 1437702732

4.

Oxford Handbook Of Neurology. Oxford University Press, 2014.

5.

Supe I. Rokasgrāmata neiroloģijā. Nac.medicīnas apgāds, 2004.

Citi informācijas avoti