Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Producenta darbs

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_018
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne; Komunikācijas zinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Radīt izpratni par producenta darbu dažādās mediju jomās: televīzijā, kino u.c., kā arī priekšstatu par mūzikas producēšanu. Gūt zināšanas, lai spētu profesionāli novērtēt situāciju mediju jomā, analizējot projektu praktiskos aspektus. Kursa apguves gaitā studenti tiks iepazīstināti ar reāliem televīzijas projektiem, piedāvājot iespējas pētīt un analizēt to tehniskos, cilvēku, laika un finanšu resursus. Kursa gaitā studentiem tiks radīta iespēja izstrādāt savus projektus, sākot no idejas līdz plānošanai, kas ietver tehnisko specifikāciju, finanšu plūsmu u.c. Detalizēta sabiedriskās un komerctelevīziju audiovizuālo darbu analīze radīs priekšstatu par situāciju vietējā mediju vidē, pastāvošo konkurenci, reālajām projektu ieviešanas iespējām un jomas dilemmām Latvijā. Kursa pamatmērķis – teorētiski iepazīstināt ar producenta darba dažādiem aspektiem un praktiski izstrādāt konkrēta video projekta īstenošanas stratēģijas un plānus.

Priekšzināšanas

Nav.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Kursa apguves rezultātā studējošie iegūst izpratni par: • producēšanas būtību un producenta darbu dažādās mediju jomās; • producēšanu kā mediju menedžmenta būtisku sastāvdaļu; • darbu komandā īstenojot audiovizuālu projektu.

Prasmes

1.Kursa apguves rezultātā studējošie iegūst: • prasmes analizēt daudzveidīgus mediju producēšanas aspektus; • iemaņas radīt audiovizuālu darbu idejas tālākai producēšanai un realizēt tās; • prasmes patstāvīgi producēt un attīstīt audiovizuālu projektu; • spēju izvērtēt producēšanas uzdevumu un tam nepieciešamos resursus; • spēju teorētiski izstrādāt neliela apjoma audiovizuāla projekta producēšanas cikla dokumentāciju un resursu plānošanu: finanšu, tehnisko u.c. veida plānus; • spēju plānot budžetu, zināšanas, lai kontrolētu tā izpildi un audiovizuāla projekta izpildi kopumā no dažādiem tā aspektiem; • prasmes strādāt menedžmenta komandā producenta vadībā.

Kompetences

1.Kursa apguves rezultātā studējošie iegūst: • spēju izvērtēt audiovizuāla darba producēšanas procesa ietilpību; • spēju novērtēt audiovizuālajā projektā iesaistīto resursu apjomu; • spēju definēt audiovizuāla projekta žanru un formātu; • spēju identificēt projekta specifiskās nianses tā praktiskajā īstenošanas gaitā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Lekcijās un semināros iegūtās zināšanas aprobēt, spēt kritiski analizēt producenta darba īpatnības un teorētisko materiālu, spēt diskutēt grupā un uzrakstīt analītiski kritisku pārsprieduma eseju.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Līdzdalība lekcijās. Aktivitāte semināros. Veikto rakstu darbu (esejas par apgūto literatūru) kvalitāte. Semināros izstrādātā projekta (radošie, finanšu un tehniskie aspekti) kvalitāte un to atbilstība apgūtajai vielai. Veiktā rakstu darba – eksāmena kvalitāte.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads producēšanā. Definīcijas. TV producenta darbs sabiedriskajā medijā un komercmedijos. Audiovizuāla darba producēšana. Latvijas televīzijas darbības principi un struktūra.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

TV producēšanas pamatprincipi. Producēšanas procesa posmi (projekta attīstīšana, sagatavošana, ražošana (filmēšana), pēcapstrāde, izplatīšana un projekta noslēgums). Praktiski piemēri.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Radošās un tehniskās darba grupas izveide. TV personāls projektā: profesijas, struktūra un loma filmēšanas procesā. Komandas darbs. Projektu menedžmenta pamatfunkcijas. Izpratne par kultūrmenedžmentu. Plānošana (laika, tehnikas, cilvēkresursu). Projekta dokumentācija. Budžets, tāmju sagatavošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prezentāciju un projektu sagatavošanas nosacījumi. Producenta darba dažādās šķautnes. Lēmumu pieņemšanas nozīme producenta darbā. Netradicionālu situāciju analīze producenta darbā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Audiovizuālo žanru daudzveidība. Reitingi. Televīzijas formātu piemēri. Jaunākās tendences TV formātu attīstībā. Audiovizuāla darba analīze. Praktiskie piemēri.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Situācija Latvijas kino ražošanā un Nacionālā Kino centra loma tajā. Kino producēšanas pamatprincipi: no idejas līdz filmai. Dokumentālā kino specifika. Spēlfilmas ražošanas nosacījumi. Personāls kinoprojektā: profesijas, struktūra un loma filmēšanas procesā. Kino un šovu producēšana praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs grupā ~4 studentiem. Raidījumu cikla vai raidījuma projekta izstrāde. Idejas pamatojums, mērķauditorija, atbilstība konkrētam medijam. Prezentācija, atbildes uz jautājumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs grupā ~4 studentiem. Izveidot filmēšanas tehnisko un finanšu plānu. Prezentācija, atbildes uz jautājumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iepazīšanās ar kino un TV projektu izstrādes piemēriem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Latvijas televīzijas vai privātās filmu studijas apmeklējums vai klātbūtne filmas uzņemšanā. Mājas darbs: eseja par konkrētas profesijas lomu redzētajā procesā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads producēšanā. Definīcijas. TV producenta darbs sabiedriskajā medijā un komercmedijos. Audiovizuāla darba producēšana. Latvijas televīzijas darbības principi un struktūra.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

TV producēšanas pamatprincipi. Producēšanas procesa posmi (projekta attīstīšana, sagatavošana, ražošana (filmēšana), pēcapstrāde, izplatīšana un projekta noslēgums). Praktiski piemēri.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Radošās un tehniskās darba grupas izveide. TV personāls projektā: profesijas, struktūra un loma filmēšanas procesā. Komandas darbs. Projektu menedžmenta pamatfunkcijas. Izpratne par kultūrmenedžmentu. Plānošana (laika, tehnikas, cilvēkresursu). Projekta dokumentācija. Budžets, tāmju sagatavošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Prezentāciju un projektu sagatavošanas nosacījumi. Producenta darba dažādās šķautnes. Lēmumu pieņemšanas nozīme producenta darbā. Netradicionālu situāciju analīze producenta darbā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Audiovizuālo žanru daudzveidība. Reitingi. Televīzijas formātu piemēri. Jaunākās tendences TV formātu attīstībā. Audiovizuāla darba analīze. Praktiskie piemēri.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs grupā ~4 studentiem. Raidījumu cikla vai raidījuma projekta izstrāde. Idejas pamatojums, mērķauditorija, atbilstība konkrētam medijam. Prezentācija, atbildes uz jautājumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Darbs grupā ~4 studentiem. Izveidot filmēšanas tehnisko un finanšu plānu. Prezentācija, atbildes uz jautājumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iepazīšanās ar kino un TV projektu izstrādes piemēriem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Autortiesību brošūra // www.tornis.lv/at/

2.

Autortiesību likums // www.likumi.lv

3.

Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likums // www.likumi.lv

4.

Kellison C., Producing for TV and New Media, 2nd Edition: A Real-World Approach for Producers, Focal Press; 2 edition, 2008.

5.

Towse R., A Textbook of Cultural Economics, Cambridge, University Press, 2010.

Papildu literatūra

1.

Bendiksens P., Ievads kultūras un mākslas menedžmentā. Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 2008.

2.

Bērziņš, I., Nēbels, P.K. Cilvēku, zīmolu, mediju un kultūras menedžments. Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 2006.

3.

Kleins A., Kultūrpolitika. Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 2008.

4.

Platpere I. Izpildītāju un fonogrammu producentu tiesības – izd. Sorosa fonds Latvija, ISBN 9984-528-30-8, 2000.g. 20 lpp.

5.

Rozenfelds J., Intelektuālais īpašums, -R : Zvaigzne ABC, 2004. -288 lpp.

6.

Rožukalne A., Kas? Kur? Kāda? Mūsdienu mediju auditorija. Rīga: Biznesa augstskola Turība, 2011.

7.

Veinberga S. Masmediji. Prese, radio un televīzija. – Rīga: Zvaigzne ABC, 2005.

8.

Box H., Set Lighting Technician's Handbook, Fourth Edition: Film Lighting Equipment, Practice, and Electrical Distribution.

9.

Essany M., Reality Check. The Business and Art of Producing Reality TV, Focal Press, 2008.

10.

Howard J. Blumenthal, Oliver R. Goodenough, This business of television. The Standard Guide to the Television Industry, 3rd Edition; Billboard Boks, 2006.

Citi informācijas avoti

1.

Citi informācijas avoti: LTV, TV3, PBK, LNT, BBC un citu Eiropas televīziju raidījumi, filmu treileri u.c. audiovizuāli darbi.