Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Reklāmas psiholoģiskie un ētiskie aspekti

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SZF_227
Zinātnes nozare
Ekonomika un uzņēmējdarbība
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Tirgzinības un reklāma
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Kuldīgas iela 9c, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Veidot izpratni par psiholoģijas nozīmi reklāmdarbībā, par iespējamiem efektiem, ko uzņēmējdarbībā var gūt ar reklāmas palīdzību, ievērojot cilvēku uztveres specifiku, sabiedrības un biznesa kultūras īpatnības, socializāciju u.c. aspektus, par psiholoģiskās iedarbības līdzekļiem un motīviem, kuru izmantošana pastiprina reklāmas veidošanas un izplatīšanas efektivitāti, kā arī par reklāmas devēju un veidotāju atbildību sabiedrības priekšā.

Priekšzināšanas

Nepieciešamas zināšanas mārketinga komunikācijas metodēs, reklāmas vadībā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā iegūst zināšanas par reklāmas ietekmi uz cilvēku, par tās ētiskajiem un psiholoģiskajiem aspektiem.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs izvērtēt, vai konkrētā reklāma atbilst profesionālās ētikas principiem, kādā mērā tā psiholoģiski iedarbosies uz sabiedrību.

Kompetences

1.Spēja plānot un organizēt reklāmas pētījumus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Līdzdalība lekcijās un semināros, esejas/kopsavilkumi, individuālais darbs – referāts. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Akumulētā atzīme un eksāmens: 1) līdzdalība lekcijās (ar savu parakstu students apliecina, ka ir noklausījies lekciju) – 20%; 2) līdzdalība semināru nodarbībās (ar savu parakstu students apliecina, ka ir piedalījies seminārā) un uzdoto uzdevumu izpilde (grupu darba prezentācijas) – 15%; 3) astoņas esejas/ kopsavilkumi (katra tēma 3 – 4 lpp., neskaitot titullapu un satura rādītāju (ja tādi tiek veidoti), kā arī izmantotās literatūras sarakstu) – 15%; 4) individuālais referāts (8 – 10 lpp., neskaitot titullapu, satura rādītāju, izmantotās literatūras sarakstu, pielikumus, A4 formātā, Wp 12, Times New Roman, rindstarpa 1,5, rakstlaukuma malas 3 x 2 x 2 x 2 cm) vai radošais projekts – 10%; 5) rakstveida eksāmens – 40%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Reklāma kā psiholoģisks process. Starpdisciplinārā pieeja reklāmas psiholoģijai. Reklāmas sociāli psiholoģiskā koncepcija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēka (patērētāja) vajadzību veidi. Vajadzību vadīšana. Reklāmas loma cilvēku (patērētāju) vajadzību vadīšanā. Mērķauditorijas lēmuma pieņemšanas procesu ietekmēšana ar reklāmas palīdzību. Motivācijas veidošanas principi reklāmā. Racionālie un emocionālie motīvi. Produktam atbilstošie motīvi un to aktivizēšanas aspekti (piem., baiļu faktora izmantošana reklāmā).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Reklāmas loma un iespējas uzņēmuma (iestādes, politiķa u.c.) tēla veidošanā. Reklāmas tēla izveides nosacījumi un loģika.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Semiotikas jēdziens. Reklāmas semiotika. Reklāmas verbālie un neverbālie psiholoģiskie faktori. Krāsu, burtveidoku, kompozīcijas, skaņu nozīme reklāmā. Reklāmas ziņojuma izstrādes principi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihiskie procesi reklāmā (uzmanība, uztvere, emocijas, domāšana, atmiņa). Reklāmas uztveres nosacījumi. Reklāmas psiholoģiskā efekta veidošanas modeļi (AIDA, AIDMA, 4A’s, ACCA, DAGMAR, DIBABA). Atklātā un slēptā patērētāju vadīšana ar reklāmas palīdzību – sociālie un ētiskie faktori.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Reklāmas veidi un līdzekļi, to psiholoģiskās iedarbības galvenie efekti. Reklāmas efektivitātes jēdziens. Reklāmas komunikatīvā efektivitāte. Optimālas reklāmas komunikācijas veidošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Reklāmas psiholoģisko faktoru izpētes metodes. Kvantitatīvie un kvalitatīvie pētījumi reklāmas psiholoģijā. Būtiskākās psiholoģiskās kļūdas mūsdienu reklāmā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Blefs, manipulācija un psihotriki reklāmā. Ētikas jēdziens. Ētika reklāmās un reklāmdarbībā. Reklāmas ētikas kodeksi. Ētiskas, godprātīgas un sociāli atbildīgas reklāmas principi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģijas nozīme reklāmā. Reklāma kā psiholoģisks process.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psiholoģijas nozīme reklāmā. Reklāma kā psiholoģisks process.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Reklāmas loma un iespējas uzņēmuma tēla veidošanā. Veiksmīgākie un neveiksmīgākie piemēri.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Reklāmas loma un iespējas uzņēmuma tēla veidošanā. Veiksmīgākie un neveiksmīgākie piemēri.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veiksmīgas un iedarbīgas reklāmas veidošanas principi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Reklāma un ētika.
  1. Pārbaudījums

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Eksāmens
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
28 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Shimp, T. A., Andrews, J. C. (2018). Advertising, Promotion, and Other Aspects of Integrated Marketing Communications. Mason, OH: Cengage, 752 p.

2.

Moriarty S., Mitchell N., Wells W. (2019). Advertising & IMC. Principles and Practice. Prentice Hall, 686 p.

3.

Kelley, L. D., Jugenheimer, D. W. (2023). Advertising account planning: planning and managing an IMC campaign. 3rd Edition. New York: M.E. Sharpe, 252 p.

4.

Tangeits M. (2011). Reklāmzeme. Pasaules reklāmas vēsture. Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 280 lpp. (akceptējams izdevums)

5.

Berger A. A. (2013). Dictionary of Advertising and Marketing Concepts. California: Left Coast Press, 143 p. (akceptējams izdevums)

6.

Epura M., Eisenstat E., Dinu C. (2014). Semiotics and persuasion in marketing communication. Linguistic and philosophical investigation. Addleton Academic Publishers, vol. 13 (akceptējams izdevums)

7.

Lester P. M. (2013). Visual Communication: Images with Messages. Boston: Cengage Learning, 448 p. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Lasmane S. (2012). Komunikācijas ētika. Rīga: LU akadēmiskais apgāds, 304 lpp.

2.

Jakštiene S., Susniene D., Narbutas V. (2008). The Psychological Impact of Advertising on the Customer Behavior.

3.

Eighmey J. Blog Psychology of Advertising.

4.

Safko L. (2010). The social media bible. Tactic, tools and strategies for business success. John Wiley & Sons, 794 p.

5.

Ciotti G. (2013). The Psychology of Color in Marketing and Branding.