Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Starpkultūru komunikācija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_067
Zinātnes nozare
Komunikācijas teorija; Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Kursa mērķis ir veicināt studentu kritisku, analītisku domāšanu, pilnveidot kultūrkompetenci un starpkultūru komunikācijas prasmes globalizācijas un kultūru dažādības apstākļos.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti iegūst priekšstatu par aktuālām problēmām starpkultūru komunikācijā, faktoriem, kas ietekmē cilvēka individuālo attīstību, kā arī sociālo institūtu struktūru un socializāciju daudzkultūru sabiedrībā.

Prasmes

1.Prasmes veidot analīzi par kultūrdažādību, interpretēt teorētiskos tekstus, īstenot vajadzību izpēti, praktiski sazināties un veidot uzticēšanās attiecības starpkultūru komunikācijas kontekstā.

Kompetences

1.Studenti ir kompetenti veidot nostāju starpkultūru jomā, reaģēt uz rasisma izpausmēm, integrēt, iegūtās zināšanas un alternatīvus viedokļus par starpkultūru dialogu un konfliktiem; kritiski analizēt situācijas dinamiku starpkultūru komunikācijā konkrētā sabiedrībā vai kopienā, īstenot kultūrsensitīvu profesionālo praksi.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Eseja: Etnogrāfiskā pašizpēte. Studentu kulturogrammu prezentācijas. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
analitiskā eseja par kursa tēmu ir eksāmena darbs
2.

Pārbaudījums

-
-
1 – 10 ballu sistēmā, pēc prezentācijas grupās semināros, eseju kvalitātes izvērtēšanas un pēc eksāmena atzīmes.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kultūras atmiņa, atmiņas konstruēšana, kultūras atmiņas trauma, kultūrpēdu teorija: J. Asmans, S. Grinblats, P. Nora. Mājas darbs – eseja: Etnogrāfiskā pašizpēte
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads starpkultūru komunikācijā. Kultūras jēdziens un dažādības jēdziens.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kultūru hibriditāte. Pītera Berka un Zigmunta Baumana koncepcijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starpkultūru komunikācijas analīze organizācijā / medijos
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starpkultūru dialogs un starpkultūru komunikācija: Teorētiskās pamatpieejas un praktiskie risinājumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Latvija: Starpkultūru komunikācijas pieredze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dažādības konstruēšana. Starpkultūru komunikācijas (paš)pieredze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studentu kulturogrammu prezentācijas un debates par noteicošajām identifikācijām.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starpkultūru komunikācija un starpkultūru dialogs: ES un Latvijas Republikas politikas dokumenti
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starpkultūru komunikācijas īpatnības organizācijā
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kultūrkompetence un tās modeļi, kultūrkompetences pilnveide: sevis iepazīšana, atvērtība un interese par citiem, sociālo prasmju pilnveide. Vai man piemīt starpkultūru kompetence?
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starpkultūru dialogs: Latvijas gadījums. Vai integrācija ir kādam vajadzīga? Kas notiek ar latviešu nāciju un Latvijas tautu? Kāda vieta ir Latvijas minoritātēm?
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Latvija: Starpkultūru komunikācijas pieredze
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starpkultūru komunikācijas analīze organizācijā / medijos
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads starpkultūru komunikācijā. Kultūras jēdziens un dažādības jēdziens.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Starpkultūru komunikācija un starpkultūru dialogs: ES un Latvijas Republikas politikas dokumenti
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Gircs K. Kultūru interpretācija. Rīga: 1998., lpp. 10.-37.

2.

Hallam E., Street B. Cultural encounters – representing “otherness”. pp. 1 – 10.

3.

Bīstamie sakari: seno fobiju šodiena Latvijā. (krājums ir e-studijās pdf formā)

4.

Nora P. Between Memory and History. Representations, Vol. 26 Spring, 1989, pp. 7-24.

5.

Apinis V. Iecietība jūdaismā: ebreji attieksmē pret pasauli un citādo. Tēraudkalns V. Skulte I., Hanovs D. (red.) Antisemitisms un islamofobija Latvijā – pagātne, aktuālā situācija, risinājumi. Rīga, 2006. – 18. – 28. lpp.

6.

Habermas J. Struggles for Recognition in the Democratic Constitutional State In: Taylor C. Multiculturalism, pp. 107-148.

7.

Mohammadi – Sreberny A. The Many Cultural Faces of Imperialism. In: Beyond cultural imperialism: globalization, communication and the new international order / ed. by Peter Golding and Phil Harris. – pp. 49 – 68.

8.

Hanovs D. Can postcolonial theory help explain Latvian politics of integration? Reflections on contemporary Latvia as a postcolonial society, 2016, In: Journal of Baltic Studies 47(1):1-21

9.

Smith A. D. The Rites of Nation: elites, mases and the re-enactment of the national past. p. 21-37. In: The Cultural Politics of Nationalism and Nation Building, Routledge, 2014.

10.

Kluczewska-Klich B. Public Space and Private Places within the City. In: Frontiers and Identities. Cities in Regions and Nations, 2008. – pp. 17- 28

11.

Heath J., Potter A. Nation of Rebels. Why Countercultures became Consumer Cultures. – pp. 98-134.

12.

Tisenkopfs T. Izraidīšana no supermarketa. Uzburtā vieta. Rīga, 2007. - lpp. 74-90.

13.

Mitter P. The Hottentot Venus and Western Man: reflections on the construction of beauty in the West. – pp. 35 – 50.

14.

Eriksen T.H. 2017. An overheated world.

15.

Lazda – Mazula I., Ose L. , Viša K. Apmācību kursa Starpkultūru komunikācija rokasgrāmata. Rīga: SIF, 2013.

16.

Lazda – Mazula I., Ose L. , Viša K. Starpkultūru komunikācija II. Rokasgrāmata. Rīga: SIF, 2015.

Papildu literatūra

1.

Muiznieks N. (ed.), How Integrated is Latvian Society? Riga, 2010.

2.

Sampedro V. Introduction: New Trends and Challenges in Political Communication// The International Journal of Press/Politics, Vol. 16, No. 4, 2011. P. 431-439.

3.

Annus, E. 2012. The Problem of Soviet colonialism in the Baltics. Journal of Baltic Studies, Vol. 43, Number 1: 21-45

4.

Assmann, J. 2000. Das kulturelle Gedächtnis. Schrift, Erinnerung und politische Identität in frühen Hochkulturen [Cultural memory. Script, remembering and political identity in early high cultures]. Frankfurt am Main: Becksche Reihe.

5.

Assmann, A. 2012. “Transformatsii novogo rezhima vremeni” [Transformations of the new time mode]. Novoe Literaturnoe Obozrenie, 116: 16–31.

6.

Bal, M. 2006. Kulturanalyse [Analysis of Culture]. Frankfurt am Main: Suhrkamp Taschenbuch.

7.

Buck-Morss S. Theorizing Today: The Post-Soviet Condition. Accessed February 15, 2013.

8.

Cooper, F. 2012. Kolonialismus denken: Konzepte und Theorien in kritischer Perspektive [Thinking Colonialism: Concepts and Theories from a Critical Perspective]. Frankfurt: Campus.

9.

Cooper, F. 2005. “Postcolonial Studies and the Study of History.” In Postcolonial studies and beyond, edited by Loomba, A., Kaul, S., Bunzl, M., Burton, A., Esty, J., 401–422. Durham and London: Duke University Press.

10.

Hanovs, D., Teraudkalns, V. 2012. “Denying the Other in the Cyber Space: Democracy and Political Culture in Latvia. Analysis of the Internet Campaign “For Mother Tongue” (November 2011)”. In Ethnicity. Towards the Politics of Recognition in Latvia

11.

Hanovs, D. 2011. “What Should be Done with the Other? Ethnic Diversity in Integration Policy in Latvia.” Ethnicity 4: 33–54.

12.

Nora P. 1998. Zwischen Geschichte und Gedächtnis [Between History and Memory]. Frankfurt am Main: Fischer.

13.

Račevskis, K. 2006. K. Towards a Postcolonial Perspective on the Baltic States In Baltic Postcolonialism. On the Boundary of Two Worlds: Identity, Freedom, and Moral Imagination in the Baltics. edited by Kelertas, V. 165-186. Amsterdam/ New York: Rod

14.

Kļaviņš K. Savienotie trauki. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2018.