Basketbola pamati un metodika
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Sekmēt studējošo profesionālās kompetences attīstību basketbola mācīšanas un mācīšanās organizācijā un vadībā, ievērojot izglītojamo individuālās iespējas un atbilstību sasniedzamajam mācīšanās rezultātam, kā arī dot iespēju studējošiem apgūt teorētiskās zināšanas un praktiskās prasmes basketbola spēlēšanā un izglītojamo sacensību organizēšanā ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem.
Priekšzināšanas
Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Volejbola pamati un metodika ,Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Vingrošanas pamati un metodika, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Projektu izstrāde, Skolotāju prakse I.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1. Basketbola spēles izcelšanās, vēsture un attīstība Latvijā un pasaulē. 2. Basketbola tehnikas un taktikas paņēmienu mācīšanas metodika (mācīšanas metodes, mācīšanas līdzekļi, sporta un veselības stundas organizēšanas formas). 3. Formatīvā, summatīvā vērtēšana un pašvērtējums basketbola vingrinājumu apguvē.
Prasmes
1.2. Praktiski plānot, vadīt basketbola vingrinājumus un novērtēt to apguvi atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām, valsts pamatizglītības standarta un valsts vidējās izglītības standarta prasībām mācību jomā. 3. Pielietot basketbola spēlētāju darbības noteikumus, veikt tiesnešu un mācību spēles sekretāra pienākumus. 4. Demonstrēt apgūtās iemaņas basketbolā modificētu mācību spēļu sacensībās.
Kompetences
1.7. Spēja plānot, vadīt starpdisciplināru un individualizētu mācību procesu daudzveidīgās basketbola vingrinājumu aktivitātēs atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām, valsts pamatizglītības standarta un valsts vidējās izglītības standarta prasībām mācību jomā. 8. Spēja kritiski analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos līdzekļus, metodes, paņēmienus un basketbola līdzekļus un to atbilstību izglītojamo spējām un izglītības mērķiem veselību veicinošās daudzveidīgās basketbola vingrinājumu aktivitātēs. 9. Spēja uzņemties atbildību par mācību stundas ar basketbola vingrinājumiem un basketbola pasākuma drošumu skolā. 10. Spēja veidot skaidrus snieguma un izglītojamo izaugsmes vērtēšanas kritērijus un pārbaudes veidus basketbola apguvē. 11. Spēja analizēt mācīšanās rezultātus basketbola apguvē un sekot skolēna izaugsmei, identificēt mācīšanās snieguma uzlabošanai nepieciešamos atbalsta pasākumus. 12. Spēja sniegt atgriezenisko saiti gan izglītojamo, gan savas darbības novērtējumā basketbola mācību aktivitātēs. 13. Spēj radoši izvēlēties mācību līdzekļus basketbola apguvē, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 14. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās basketbolā, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Digitālo līdzekļu klāsta izvēles demonstrējums basketbola tehnikas paņēmienu mācīšanas un mācīšanās nodrošināšanai un to kritisks izvērtējums atbilstoši kompetenču pieejai.
2. Basketbola tehnikas paņēmienu mācīšanas tehnoloģijas un vienkāršākie taktikas paņēmieni un to mācīšana, mācību teoriju kritisks izvērtējums atbilstoši kompetenču pieejai.
3. Basketbola spēles noteikumu un tiesnešu žestu apguve, ieteikumu izstrāde skolas basketbola pasākumu nodrošināšanai.
4. Mācību stundas modelēšana basketbola vingrinājumu modificēšana atbilstoši visu izglītības līmeņu mācību saturam, praktiska prezentācija basketbola vingrinājumu vadīšanā pēc paša izstrādāta stundas plāna un apguves novērtēšana pēc paša izveidotas skolēnu snieguma līmeņu un caurviju prasmju vērtēšanai un pašvērtēšanai. Stundas plāna un skolēnu snieguma līmeņu vērtēšanas pašnovērtēšana. Stundas plānu un skolēnu snieguma līmeņu vērtēšanas savstarpējā vērtēšana.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji:
1. Mērķtiecīga aktivitāte semināros un praktiskajās nodarbībās – 30%
2. Studenta veiktie patstāvīgie darbi gatavojoties praktiskai mācību aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50%
3. Iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 20%
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Basketbola loma skolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Basketbola vēsture, noteikumi, attīstības tendences un jaunākajiem pētījumi basketbola metodikā skolas sporta izglītībā. Drošības noteikumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Basketbola mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Basketbola mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Basketbola mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Basketbola mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar basketbola apguves un pielietošanas uzdevumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar basketbola apguves un pielietošanas uzdevumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolas basketbola sacensību organizēšana un vadīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolas basketbola sacensību organizēšana un vadīšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Basketbola loma skolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Basketbola vēsture, noteikumi, attīstības tendences un jaunākajiem pētījumi basketbola metodikā skolas sporta izglītībā. Drošības noteikumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Basketbola mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Basketbola mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar basketbola apguves un pielietošanas uzdevumiem.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolas basketbola sacensību organizēšana un vadīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Skolas basketbola sacensību organizēšana un vadīšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
1. Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija vakar, šodien, rīt. Rīga, RaKA, 526lpp.
2. Jansone R., & Fernāte A. (2009). Kustību apguves un fizisko spēju attīstīšanās sporta stundās. Metodiskais līdzeklis. Izglītības satura un eksaminācijas centrs. 59lpp.
4. Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem (2018). Ministru kabineta noteikumi Nr. 747.
5. Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem (2019). Ministru kabineta noteikumi Nr. 416.
6. Sports un veselība 1.–9. klasei Mācību priekšmeta programmas paraugs. Valsts izglītības satura centrs | ESF projekts Nr.8.3.1.1/16/I/002 Kompetenču pieeja mācību saturā, 2019, 179 lpp.Piemērots angļu valodas plūsmai
7. Jansone, R., & Krauksts, V. (2005). Sporta izglītības didaktika skolā. Rīga, RaKa, 334lpp.
8. Rudzītis, A., & Grāvītis, U. (2008) Rokasgrāmata veiksmīgam basketbola trenerim. Rīga : Jumava, 169lpp.
9. Spunde, A., & Rudzītis, A. (2015). Basketbola vienkāršoti noteikumi. Rīga, LSPA, 42lpp.
10. Goodson, R. (2016). Basketball essentials. Champaign, IL, Human Kinetics, xvii, 289p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
1. Coaching youth basketball. (2012). 5th rev.ed. ASEP, Champaign, Human Kinetics Publishers, 264p.Piemērots angļu valodas plūsmai
2. Cole, B. J. (2016). Basketball anatomy. Champaign, IL, Human Kinetics, viii, 199p.Piemērots angļu valodas plūsmai
3. Paye, B. (2013). Youth basketball drills. Champaign, IL, Human Kinetics, xxii, 345p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Citi informācijas avoti
Buceta, J., M., Mondoni, M., Avakumovic, A., & Killik, L. (2000). Basketball for young players. FIBA, 364p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Rose, L. (2013). Winning basketball fundamentals. Champaign, IL, Human Kinetics,. xi, 265p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Youth Basketball Training. Advanced Middle School Miniscalco, Keith (2015). Survival guide for coaching youth basketball Champaign, IL, Human Kinetics, xii, 187p.Piemērots angļu valodas plūsmai
Mačura, P. (2013). Physical factors in basketball shooting. LSPA, 110pPiemērots angļu valodas plūsmai
FIBA un LBS mājas lapas.Piemērots angļu valodas plūsmai