Klīniskās aprūpes pamati
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Teorētisko pamatzināšanu un praktisko iemaņu apguve klīniskā aprūpē.
Priekšzināšanas
Anatomija, medicīniskā bioķīmija, filozofija un medicīnas ētika, transkulturālā aprūpe.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Students zinās studiju kursā iekļauto prasmju mērķus, indikācijas un kontrindikācijas. Students pratīs aprakstīt un nosaukt studiju kursā iekļauto prasmju posmus (soļus) klīniskajā aprūpē. Studenti apgūst profesionālās darbības pamatuzdevumu un pienākumu izpildei nepieciešamās zināšanas pacientu klīniskajā aprūpē.
Prasmes
1.Studenti pratīs sagatavot pacientu diagnostiskajām un ārstnieciskajām procedūrām, veikt laboratoriski izmeklējamā materiāla savākšanu un rezultātu interpretēšanu. Veikt drošu zāļu ievadi. Izvērtēt oksigināciju pacientam .Izvērtēt šķidruma un uztura uzņemšanu pacientam. Veikt klīniskās procedūras, lai nodrošinātu eliminācijas procesu pacientam.
Kompetences
1.Spēja sagatavot pacientu diagnostiskajām un ārstnieciskajām procedūrām un līdzdarboties to veikšanā. Spēja savākt un interpretēt laboratoriski izmeklējamo materiālu. Spēja veikt drošu zāļu ievadi. Spēja izvērtēt un nodrošināt pacienta oksigenāciju. Spēja izvērtēt un nodrošināt šķidruma un uztura uzņemšanu pacientam. Spēja nodrošināt klīniskās procedūras eliminācijas procesus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Teorētiska sagatavošanās pirms nodarbībām, studiju kursā iekļauto klīnisko prasmju apgūšanai, izmantojot rekomendētos materiālus, obligāto literatūru, interneta resursus un e-studiju materiālus. Patstāvīgā klīnisko prasmju pilnveidošana MITC simulētā vidē. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Kursa noslēgumā – Objektīvi strukturētais klīniskais eksāmens (OSKE) (vērtējums 10 punktu sistēmā). Objektīvi strukturētā klīniskā eksāmena (OSKE) vērtēšanas kritēriji: 1. Objektīvi strukturēto klīnisko eksāmenu atļauts kārtot, ja saņemts sekmīgs vērtējums visos pārbaudes un patstāvīgajos darbos, kā arī nav nevienas kavētas nodarbības, vai tās ir atstrādātas. OSKE 1. daļa – kompleksais teorētiskais pārbaudījums, kurā ietilpst 100 jautājumi testa veidā atļautie mēģinājumi: 1, Laika ierobežojums: 1 stunda 30 min (datorizēts). Sekmīgs testa vērtējums tiek piemērots, ja studējošais atbild pareizi uz vismaz 55% no kopējā jautājumu apjoma. Galīgajā vērtējumā 1. daļas testa rezultāta īpatsvars ir 30% no kopējā vērtējuma. Ja tests netiek nokārtots sekmīgi, studējošais neturpina kārtot 2. pārbaudījuma daļu. 2. daļa – praktiskais eksāmens klātienē, kurā iekļauts studiju kursā apgūto prasmju praktiskais pārbaudījums 2 bāzes stacijas, kurās 1. bāzes stacija zāļu administrēšana. 2. bāzes stacija vispārīgās prasmes. Ienākot eksaminācijas telpā, students izlozē biļeti ar divām prasmēm, kur viena no prasmē ir zāļu administrēšana, bet otra vispārējā prasme, kas iekļauta studiju kursā. Atbildot un praktiski demonstrējot prasmi, studentam ir jāzina prasmes mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, jāsagatavo atbilstošs aprīkojums, jādemonstrē prasme, jānovērtē pacients pirms un pēc procedūras. Galīgajā eksāmena vērtējumā praktiskā eksāmena vērtējuma īpatsvars ir 70% no kopējā vērtējuma. Lai saņemtu sekmīgu vērtējumu, studējošajam ir jāsaņem pozitīvs vērtējums katrā bāzes stacijā. Praktiskās daļas vērtējums veidojas sekojoši: 1. Aprīkojums. 0 (nulle) – vērtējums negatīvs, students nav sagatavojis vai nepareizi sagatavojis aprīkojumu konkrētās bāzes prasmei; 1 (viens) – pozitīvs vērtējums, students daļēji sagatavojis aprīkojumu konkrētās bāzes prasmei. 2 (divi) – pozitīvs vērtējums, students pilnībā pareizi sagatavojis aprīkojumu konkrētās bāzes prasmei. 2. Prasmes izpilde. 0 (nulle) – vērtējums negatīvs, students veicis prasmi nepareizi kaitējot pacientam; 1 (viens) – pozitīvs vērtējums, students veicis prasmi neprecīzi nekaitējot pacientam. 2 (divi) – pozitīvs vērtējums, students pilnībā pareizi veicis prasmi. 3. Pacienta novērtēšana un izglītošana pirms procedūras. 0 (nulle) – vērtējums negatīvs, students nav novērtējis un izglītojis pacientu vai to izdarījis nepareizi, kas nepieciešams konkrētās bāzes prasmei; 1 (viens) – pozitīvs vērtējums, students daļēji pareizi students novērtējis un izglītojis pacientu konkrētās bāzes prasmei; 2 (divi) – pozitīvs vērtējums, students pilnībā pareizi students novērtējis un izglītojis pacientu konkrētās bāzes prasmei. 4. Pacienta novērtēšana un izglītošana pēc procedūras. 0 (nulle) – vērtējums negatīvs, students nav novērtējis un izglītojis pacientu vai to izdarījis nepareizi, kas nepieciešams konkrētās bāzes prasmei; 1 (viens) – pozitīvs vērtējums, students daļēji pareizi students novērtējis un izglītojis pacientu konkrētās bāzes prasmei; 2 (divi) – pozitīvs vērtējums, students pilnībā pareizi students novērtējis un izglītojis pacientu konkrētās bāzes prasmei. 2. daļas eksāmenā iegūto punktu summu daļa ar divi un iegūst gala atzīmi (balles). Vērtēšana norit 10 ballu sistēmā: Izcili (10) – zināšanas, prasmes un kompetence pārsniedz studiju kursa apguves prasības, liecina par spēju veikt patstāvīgus pētījumus un dziļu problēmu izpratni; teicami (9) – zināšanas, prasmes un kompetence pilnībā atbilst studiju kursa apguves prasībām, piemīt prasme patstāvīgi lietot iegūtās zināšanas; ļoti labi (8) – pilnīgi izpildītas studiju kursa apguves prasības, taču atsevišķos jautājumos nav pietiekami dziļas izpratnes, lai zināšanas patstāvīgi lietotu sarežģītāku problēmu risināšanā; labi (7) – kopumā izpildītas studiju kursa apguves prasības, taču dažkārt konstatējama neprasme, iegūtās zināšanas izmantot patstāvīgi; gandrīz labi (6) – izpildītas studiju kursa apguves prasības, taču konstatējama nepietiekami dziļa problēmas izpratne un neprasme izmantot iegūtās zināšanas; viduvēji (5) – kopumā apgūts studiju kurss, taču konstatējama nepietiekama dažu problēmu pārzināšana un neprasme izmantot iegūtās zināšanas; gandrīz viduvēji (4) – kopumā apgūts studiju kurss, tomēr konstatējama nepietiekama dažu pamatkoncepciju izpratne, ir ievērojamas grūtības iegūto zināšanu praktiskā izmantošanā; vāji (3) – zināšanas virspusējas un nepilnīgas, studējošais nespēj tās lietot konkrētās situācijās; ļoti vāji (2) – ir virspusējas zināšanas tikai par atsevišķām problēmām, lielākā studiju kursa daļa nav apgūta; ļoti, ļoti vāji (1) – nav izpratnes par studiju priekšmeta pamatproblemātiku, nav gandrīz nekādu zināšanu studiju kursā. Tiek uzskatīts par nokārtotu, ja vērtējums nav zemāks par 4 (gandrīz viduvēji), t.i., visās bāzes staciju vienībām ir saņemts vismaz vērtējums 1. Ja eksāmenā saņemts vērtējums 3 (vāji) vai mazāk, tad tiek uzskatīts, ka eksāmens nav nokārtots. Nenokārtota eksāmena gadījumā jāvienojas ar RSU MDAK katedras vadītāju par atkārtota eksāmena kārtošanas laiku. Atkārtotu eksāmenu students kārto klātienē, tiek izveidota komisija no RSU MDAK docētājiem. Ja students neierodas uz eksāmenu, tiek uzskatīts, ka eksāmenā saņemts negatīvs vērtējums un studentam ir iespēja kārtot eksāmenu pie speciāli izveidotas RSU MDAK docētāju komisijas. Kursa gala atzīme akumulējās no vidējas svērtās, no kuriem 10% sastāda nodarbību apmeklējums un aktīva dalība tajās, 10% patstāvīgā klīnisko prasmju pilnveidošana MITC simulētā vidē; 30% iegūtie vērtējumi testos, kontroldarbos, patstāvīgajos darbos un 50% OSKE. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ārstniecības iestādes higiēniskā un pretepidēmiskā režīma plāns
Apraksts
Attīstīt izglītojamo izpratni par infekciju profilaksi un ikdienas higiēnas noteikumiem vecmātes profesionālajā darbībā un pacientu drošību infekciju profilakses kontekstā |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Roku apstrādes metodika. Individuālo aizsarglīdzekļu lietošana. Rīcība ar veselības aprūpi saistītu infekcijas vai multirezistenta mikroorganisma konstatēšanas gadījumā.
Apraksts
Spēja ierobežot infekciju izplatīšanos pacienta aprūpes laikā, ievērojot higiēnas noteikumus un lietojot individuālos aizsardzības līdzekļus. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Vitālie rādītāji.
Apraksts
Attīstīt izglītojamo spējas atšķirt fizioloģisku stāvokli no patoloģiska saskaņā ar vitālo rādītāju normām, dzīvībai svarīgām pazīmēm un pacienta vispārējā stāvokļa izvērtēšanu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Vitālie rādītāji.
Apraksts
Attīstīt izglītojamo spējas atšķirt fizioloģisku stāvokli no patoloģiska saskaņā ar vitālo rādītāju normām, dzīvībai svarīgām pazīmēm un pacienta vispārējā stāvokļa izvērtēšanu. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Laboratoriski izmeklējamā materiāla savākšana un rezultātu interpretēšana.
Apraksts
Attīstīt izglītojamo spējas pareizi izglītot pacientu pirms laboratoriski izmeklējamā materiāla savākšanas, pareizi savākt laboratoriski izmeklējamā materiālus un iegūto analīžu rezultātu interpretēšanu. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Laboratoriskie izmeklējumi (asins, urīna, fēču, krēpu) parauga savākšana un transportēšanas noteikumi.
Apraksts
Attīstīt izglītojamo prasmes pareizi savākt laboratoriski izmeklējamā materiālus. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Zāļu ievadīšanas veidi un aprīkojums.
Apraksts
Zāļu ievadīšanas veidi un aprīkojums. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Injekcijas (i/c, s/c, i/m, i/v) Heparīna un Insulīna ievadīšanas īpatnības.
Apraksts
Ievadīt zālēs -i/c, i/m, s/c, i/v |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Intravenozās terapijas nodrošināšana caur perifēro vēnu.
Apraksts
Ievadīt medikamentus caur PVK izmantojot dažādas ierīces. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Intravenozās terapijas nodrošināšana caur perifēro vēnu.
Apraksts
Ievadīt medikamentus caur PVK izmantojot dažādas ierīces. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Gremošanas sistēmas pamatprocedūras.
Apraksts
Enterālās barošanas metodes |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Gremošanas sistēmas pamatprocedūras.
Apraksts
Nazogastrālās zondes ievadīšana un izņemšana. Pacienta barošana caur nazogastrālo zondi. Klizmas |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Gremošanas sistēmas pamatprocedūras.
Apraksts
Nazogastrālās zondes ievadīšana un izņemšana. Pacienta barošana caur nazogastrālo zondi. Klizmas |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Procedūras, kas skar urogenitālo sistēmu.
Apraksts
Urīnpūšļa kateterizācija, urogenitālās stomas un to veidi |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Procedūras, kas skar urogenitālo sistēmu.
Apraksts
Intermitējošā urīnpūšļa kateterizācija sievietei. Ilgtermiņa urīnpūšļa kateterizācija sievietei. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Procedūras, kas skar urogenitālo sistēmu.
Apraksts
Intermitējošā urīnpūšļa kateterizācija sievietei. Ilgtermiņa urīnpūšļa kateterizācija sievietei. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Ministru kabineta noteikumi Nr. 104. Rīgā 2016. gada 16. februārī (prot. Nr.8 21.§) “Noteikumi par higiēniskā un pretepidēmiskā režīma pamatprasībām ārstniecības iestādē”
Klīniskās procedūras un pacientu drošība / Dzintra Puriņa, Ināra Upmale. Rīga : Rīgas Stradiņa universitātes Sarkanā Krusta medicīnas koledža, 2018
Perry, Anne Griffin, Clinical Nursing Skills & Techniques / Anne Griffin Perry, Patricia A. Potter, Wendy R. Ostendorf. 8th edition. London : Mosby, 2013. 1 tiešsaistes resurss (xviii, 1198 lp.) (PDF).