Klīniskā prakse II
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Cigoriņu iela 3, spk@rsu.lv, +371 67611559
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Nostiprināt un attīstīt studentu zināšanas par kvalitātes standartiem, patēriņa pētījumu organizēšanu, laboratorijas darba organizāciju. Veicināt izpratni par sabiedrības veselības pamatiem, veselību noteicošiem faktoriem, veselības veicināšanas metodēm indivīda un sabiedrības līmenī, plašsaziņas līdzekļu izmantošanas principiem sabiedrības veselības veicināšanai.
Prasmes
1.Izprast uzturpolitikas norises, identificēt sabiedrības veselības rādītājus un sniegt priekšlikumus veselības politikas veidošanā. Veikt ar pārtikas patēriņa riskiem saistītu pētījumu plānošanu un sadarboties zinātnisku publikāciju veidošanā. Izglītot sabiedrību par slimību profilakses iespējām izmantojot informāciju tehnoloģijas profesionālās darbības veikšanai.
Kompetences
1.Spēja izprast valsts institūcijas darbu, kuras uzdevumos ietilpst izstrādāt slimību profilakses un veselības veicināšanas programmas. Spēja identificēt ar uzturu saistītas sabiedrības veselības problēmas un īstenot veselības veicināšanas un profilakses pasākumus praktiski izstrādājot izglītojošus materiālus. Spēja analizēt pasākuma būtību un izstrādāt priekšlikumus darbības efektivitātes kāpināšanai un pilnveidošanai. Spēja laborantu vadībā veikt pārtikas produktu uzturvērtības, fizikāli ķīmisko un mikrobioloģisko testēšanu. Spēja izprast pārtikas kvalitātes, drošības, ražošanas tehnoloģijas un risku novērtēšanu, infekcijas slimību un to risku, sabiedrības veselības un vides novērtēšanu. Spēja mērķtiecīgi iegūt patēriņa datus, izmantojot pārtikas produktu porciju katalogus, veikt datu analīzi, izmantojot pārtikas sastāva datubāzes, veikt uzturvērtības un veselīguma norāžu izvērtēšanu un analīzi pārtikas produktos.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Prakses laikā studenti identificē aktuālu sabiedrības veselības problēmu. Aktuālo tēmu izzina visos klīniskās prakses II posmos - iegūstot informāciju, izprotot kā organizēt pētījumus, kā veikt izvērtēšanu, kā izvēlēties pasākumu veidu, pielāgot nodarbību saturu, izstrādāt izdales materiālus, kurus izmantot aktualizētās problēmas risināšanai.
Studējošiem jāsagatavo klīniskās prakses II portfolio un jāprezentē izstrādātā veselības veicināšanas programma.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Obligāts prakses apmeklējums, sekmīgi nokārtots prakses eksāmens.
Portfolio jāiekļauj:
a) prakses stundu uzskaite,
b) ikdienas darbu atspoguļojums,
c) gūtās pieredzes, secinājumu un pašvērtējuma atspoguļojums tabulas veidā,
d) prakses vadītāja vērtējums par klīniskās prakses norisi
Kumulatīvs vērtējums - klīniskās prakses posmu atzīmes 60%, veselības veicināšanas programmas izstrāde un prezentācija 40%
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Prakses vieta
|
6
|
Tēmas
|
Studenti izvēlas pasākumu veidu, pielāgo nodarbību saturu, izstrādā izdales materiālus, kurus izmantot aktualizētās problēmas risināšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Prakses vieta
|
6
|
Tēmas
|
Studenti tiek iepazīstināti ar dažādām ķermeņa kompozīcijas noteikšanas metodēm, to priekšrocībām un trūkumiem, kā arī to izmantošanu praksē un pētniecībā. Prakses laikā studenti veic praktiskus mērījumus dažādas kompozīcijas cilvēkiem, izmantojot kaliperu, bioimpedanci, deitēriju, kā arī veic rezultātu analīzi un salīdzināšanu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Prakses vieta
|
6
|
Tēmas
|
Studenti tiek iepazīstināti ar pārtikas produktu un veterināro paraugu parazitoloģisko izmeklēšanu. Prakses laikā studenti piedalās izmeklēšanas procesā analizējot pārtikas paraugus un veicot parazītu identifikāciju.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Prakses vieta
|
6
|
Tēmas
|
Studenti apgūst teorētiskās zināšanas par patēriņa pētījumu organizēšanu un dažādām pētījumos izmantotajām metodēm – uztura dienasgrāmatām, pārtikas patēriņa biežuma anketām, pārtikas produktu porciju katalogiem.
Prakses laikā studenti mācās iegūt patēriņa datus, izmantojot pārtikas produktu porciju katalogus, kā arī veikt datu analīzi , izmantojot pārtikas sastāva datubāzes
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
6
|
Tēmas
|
Studenti iepazīstas ar valsts politiku uztura jomā, izprot valsts institūcijas darbu, kuras uzdevumos ietilpst izstrādāt slimību profilakses un veselības veicināšanas programmas un veikt to īstenošanas metodisko vadību, kā arī koordinēt veselības veicināšanas pasākumu īstenošanu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Prakses vieta
|
6
|
Tēmas
|
Studenti tiek iepazīstināti ar pārtikas risku izvērtēšanu un Eiropas pārtikas nekaitīguma iestādes darbību. Prakses laikā studenti patstāvīgi veic ar pārtiku saistīta riska izvērtēšanu, modelējot dažādas situācijas pārtikas nozares jomā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Prakses vieta
|
6
|
Tēmas
|
Studenti tiek iepazīstināti ar pārtikas produktu uzturvērtības noteikšanu un pārtikas produktu sensorās vērtēšanas metodēm un lomu pārtikas ražošanā. Prakses laikā studenti veic sensorā eksperta testus, kā arī veic konkrētu produktu sensoro vērtēšanu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Prakses vieta
|
6
|
Tēmas
|
Studenti tiek iepazīstināti ar dažādām analītiskajām metodēm, ko izmanto dažādu pārtikas piesārņotāju noteikšanā. Studenti tiek iepazīstināti arī ar dzeramā ūdens kvalitātes rādītājiem un notekūdeņu izmantošanu pētniecībā. Prakses laikā studenti veic pārtikas paraugu sagatavošanu izmeklējumiem, kā arī asistē laboratorijas speciālistiem analīžu veikšanā un rezultātu interpretēšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Prakses vieta
|
6
|
Tēmas
|
Studenti izvēlas pasākumu veidu, pielāgo nodarbību saturu, izstrādā izdales materiālus, kurus izmantot aktualizētās problēmas risināšanai.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Prakses vieta
|
6
|
Tēmas
|
Studenti tiek iepazīstināti ar pārtikas produktu uzturvērtības noteikšanu un pārtikas produktu sensorās vērtēšanas metodēm un lomu pārtikas ražošanā. Prakses laikā studenti veic sensorā eksperta testus, kā arī veic konkrētu produktu sensoro vērtēšanu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Prakses vieta
|
6
|
Tēmas
|
Studenti tiek iepazīstināti ar pārtikas produktu un veterināro paraugu parazitoloģisko izmeklēšanu. Prakses laikā studenti piedalās izmeklēšanas procesā analizējot pārtikas paraugus un veicot parazītu identifikāciju.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Prakses vieta
|
6
|
Tēmas
|
Studenti apgūst teorētiskās zināšanas par patēriņa pētījumu organizēšanu un dažādām pētījumos izmantotajām metodēm – uztura dienasgrāmatām, pārtikas patēriņa biežuma anketām, pārtikas produktu porciju katalogiem.
Prakses laikā studenti mācās iegūt patēriņa datus, izmantojot pārtikas produktu porciju katalogus, kā arī veikt datu analīzi , izmantojot pārtikas sastāva datubāzes
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Prakses vieta
|
6
|
Tēmas
|
Studenti iepazīstas ar valsts politiku uztura jomā, izprot valsts institūcijas darbu, kuras uzdevumos ietilpst izstrādāt slimību profilakses un veselības veicināšanas programmas un veikt to īstenošanas metodisko vadību, kā arī koordinēt veselības veicināšanas pasākumu īstenošanu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Prakses vieta
|
6
|
Tēmas
|
Studenti tiek iepazīstināti ar pārtikas risku izvērtēšanu un Eiropas pārtikas nekaitīguma iestādes darbību. Prakses laikā studenti patstāvīgi veic ar pārtiku saistīta riska izvērtēšanu, modelējot dažādas situācijas pārtikas nozares jomā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Prakses vieta
|
6
|
Tēmas
|
Studenti tiek iepazīstināti ar dažādām ķermeņa kompozīcijas noteikšanas metodēm, to priekšrocībām un trūkumiem, kā arī to izmantošanu praksē un pētniecībā. Prakses laikā studenti veic praktiskus mērījumus dažādas kompozīcijas cilvēkiem, izmantojot kaliperu, bioimpedanci, deitēriju, kā arī veic rezultātu analīzi un salīdzināšanu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Prakses vieta
|
6
|
Tēmas
|
Studenti tiek iepazīstināti ar dažādām analītiskajām metodēm, ko izmanto dažādu pārtikas piesārņotāju noteikšanā. Studenti tiek iepazīstināti arī ar dzeramā ūdens kvalitātes rādītājiem un notekūdeņu izmantošanu pētniecībā. Prakses laikā studenti veic pārtikas paraugu sagatavošanu izmeklējumiem, kā arī asistē laboratorijas speciālistiem analīžu veikšanā un rezultātu interpretēšanā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Uztura mācība / Zigurds Zariņš, Lolita Neimane, Edgars Bodnieks. 8., pārstrād. un papild. izd. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2021, 432 lpp.
Handbook of nutrition and food / edited by Carolyn D. Berdanier, Johanna T. Dwyer, David Heber. 3rd edition. 2014. xxi, 1113 pages.
Kasper, Heinrich Ernährungsmedizin und Diätetik / Heinrich Kasper; unter Mitarbeit von Walter Burghardt. 12., überarb. Aufl. München: Elsevier/Urban & Fischer, 2014. XVI, 652 lpp.
Raymond, J. L., In Raymond, J. L., In Morrow, K., & Mahan, L. K. Krause's and Mahan's food & the nutrition care process, 2012
Papildu literatūra
Wierdsma, N., Kruizenga, H., Stratton, R. Dietetic Pocket Guide adults. 2017
World Health Organization. (2011). Waist circumference and waist-hip ratio: report of a WHO expert consultation, Geneva, 8-11 December 2008. World Health Organization