Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Fizioterapija pielāgotā sportā un pielāgotās fiziskās aktivitātēs

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_310
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
4,00
Mērķauditorija
Rehabilitācija; Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt iespēju studentiem apgūt zināšanas par fizisko aktivitāšu plānošanu, ieviešanu un palīglīdzekļu pielietošanu rehabilitācijas procesā. Sniegt pamata zināšanas par pielāgotām fiziskām aktivitātēm un to pielietošanu rehabilitācijas procesā. Iepazīstināt ar fiziskās rehabilitācijas nodarbību plānošanas, ieviešanas principiem un novērtēšanas metodem. Sniegt zināšanas par individuālu pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu izstrādi fiziskajā rehabilitācijā. Sniegt zināšanas par tehniskajiem palīglīdzekļiem (piem., ratiņkrēsli, ortozes, protēzes) un speciālā inventāra pielāgošanu.

Priekšzināšanas

Iepriekš studiju programmā plānotie studiju kursi

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Sekmīga kursa apguves rezultātā studejošie: - apgūs teorētiskās zināšanas un prasmes par pielāgoto fizisko aktivitāšu (PFA) pamatprincipiem un to vietu fiziskajā rehabilitācijā; - spēs analīzet PFA ietekmi uz dažādiem funkcionāliem traucējumiem un uz rehabilitācijas procesu kopumā; - spēs demonstēt zināšanas par PFA pragrammu izveides un ieviešanas principiem; - izprast profesionālo ētiku PFA programmas izveidē un ieviešanā; patstavīgi pielietot zināšanas un prasmes pacientu fizisko spēju novērtēšanai; - pieņemt lēmumus un rast risinājumus individuālo PFA plānu izveidē pielāgojot fiziskās aktivitātes cilvēkiem ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem;

Prasmes

1.īstenot PFA principus rehabilitācijas mērķu īstenošanai veselības aprūpes jomā;- demonstrēt zināšanas un prasmes PFA vides pielāgošanā mērķu īstenošanai. Tehnisko palīglīdzekļu veidi, priekšrocības un trūkumi. spēs: - demonstrēt vispusīgas un veselības aprūpei raksturīgās pamata un specializētas zināšanas par terapeitisko metožu pielietojumu darbā ar sportistiem pielāgotajā sportā. Spēs izmantot zināšanas par pielāgotā sporta modeli klientu/pacientu rehabilitācijā; -izprast fizioterapeita profesionālo ētiku: izvērtēt savas profesionālās darbības ietekmi pielāgotā sporta struktūru un sportista sniegumu;

Kompetences

1.- formulēt un analītiski raksturot informāciju, problēmas un risinājumus sportistu ar invaliditāti aprūpē; - uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot darbu individuāli, komandā vai vadot citu cilvēku darbu sportistu ar invaliditāti asistēšanā un terapeitiskajā aprūpē, gan sporta aktivitāšu vidē, gan ārpus tās; - spēs objektīvi spriest par palīglīdzekļu ietekmi, to nepieciešamību un pielāgošanu sportistiem ar invaliditāti.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Patstāvīgi jāveic funkcionālo spēju traucējumu analīze. Patstāvīgi jāiepazīstas ar PFA saturu rehabilitācijas procesā. Patstāvīgi jāgatavojas pārbaudījumiem par PFA plānošanu un īstenošanu personām ar funkcionāliem traucējumiem.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 baļļu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: 1. Jābūt nodarbību apmeklējumam lielākam par 65%, ja apmeklējums neatbilst prasībām studentam gala vērtējumu samazina par 1 balli. 2. Jāiegūst noteikts punktu skaits (atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam) 3. Lai students tiktu pielaists pie eksāmena, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumu ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. 3.1. ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas (attaisnojošu iemeslu dēļ), tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā, iepriekš vienojoties ar pasniedzēju. 3.2. ja divu nedēļu laikā netiek sekmīgi nokārtots pārbaudījums, tad students netiek pielaists pie studiju kursa gala eksāmena kārtošanas sekojošās sesijas laikā un šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā 3.3. Studiju kursa gala eksāmenu drīkst kārtot ne vairāk kā divas reizes. 3.4. ja nav sekmīgi nokārtots eksāmens par apgūstamo studiju kursu studentam ir tiesības to kārtot trešo reizi. Eksāmenu pieņem komisija 3.5. ja eksāmenā tiek saņemts komisijas nesekmīgs vērtējums, students šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā 4. Gala vērtējums tiek izlikts, aprēķinot pārbaudījumu vidējo atzīmi un eksāmena vērtējumu (eksāmena atzīme ir noteicošā gala vērtējuma izlikšanā.) Kopējā vērtējumā tiek vērtēta: - Attieksme pret studijām, attīstības dinamikas, darbība semināros (10%) - Patstāvīgi veiktie praktiskie darbi (20%), - Studiju kursa rakstiskie pārbaudījumi (70%). - Eksāmens

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) kā rehabilitācijas palīglīdzeklis
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) kā rehabilitācijas palīglīdzeklis
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA līmeņi, terminoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA līmeņi, terminoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Funkcionālo traucējumi, to ietekme uz personu iesaistīšanos PFA
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Funkcionālo traucējumi, to ietekme uz personu iesaistīšanos PFA
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA plānošana, novērtēšana personām ar funkcionāliem traucējumiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA plānošana, novērtēšana personām ar funkcionāliem traucējumiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA saturs personām ar funkcionāliem traucējumiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA saturs personām ar funkcionāliem traucējumiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehniskie palīglīdzekļi un PFA inventāra pielāgošanu personām ar funkcionāliem traucējumiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehniskie palīglīdzekļi un PFA inventāra pielāgošanu personām ar funkcionāliem traucējumiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA aktivitāšu organizēšana personām ar funkcionāliem traucējumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA aktivitāšu organizēšana personām ar funkcionāliem traucējumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA aktivitāšu organizēšana personām ar funkcionāliem traucējumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA programmas plānošana un izveide personām ar funkcionāliem traucējumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA programmas plānošana un izveide personām ar funkcionāliem traucējumiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ceļš uz pielāgoto sportu, tā pamatnostādnes. Paralimpiskā sporta vēsture.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ceļš uz pielāgoto sportu, tā pamatnostādnes. Paralimpiskā sporta vēsture.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ceļš uz pielāgoto sportu, tā pamatnostādnes. Paralimpiskā sporta vēsture.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Specifiskie medicīnas aspekti sportā cilvēkiem ar invaliditāti
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Specifiskie medicīnas aspekti sportā cilvēkiem ar invaliditāti
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pielāgotā sporta veidi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pielāgotā sporta veidi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klasifikācija sportā cilvēkiem ar invaliditāti, pielāgotā sporta inventārs
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klasifikācija sportā cilvēkiem ar invaliditāti, pielāgotā sporta inventārs
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Speciālo palīglīdzekļu izmantošana sportā cilvēkiem ar invaliditāti
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Speciālo palīglīdzekļu izmantošana sportā cilvēkiem ar invaliditāti
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Palīglīdzekļu izmantošanu un sportistu asistēšana
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Palīglīdzekļu izmantošanu un sportistu asistēšana
Kopā kredītpunkti (ECTS):
4,00
Kontaktstundas:
60 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) kā rehabilitācijas palīglīdzeklis
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) kā rehabilitācijas palīglīdzeklis
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA līmeņi, terminoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA līmeņi, terminoloģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Funkcionālo traucējumi, to ietekme uz personu iesaistīšanos PFA
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Funkcionālo traucējumi, to ietekme uz personu iesaistīšanos PFA
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA plānošana, novērtēšana personām ar funkcionāliem traucējumiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA plānošana, novērtēšana personām ar funkcionāliem traucējumiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA saturs personām ar funkcionāliem traucējumiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA saturs personām ar funkcionāliem traucējumiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehniskie palīglīdzekļi un PFA inventāra pielāgošanu personām ar funkcionāliem traucējumiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehniskie palīglīdzekļi un PFA inventāra pielāgošanu personām ar funkcionāliem traucējumiem
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA aktivitāšu organizēšana personām ar funkcionāliem traucējumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA aktivitāšu organizēšana personām ar funkcionāliem traucējumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA programmas plānošana un izveide personām ar funkcionāliem traucējumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PFA programmas plānošana un izveide personām ar funkcionāliem traucējumiem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ceļš uz pielāgoto sportu, tā pamatnostādnes. Paralimpiskā sporta vēsture.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ceļš uz pielāgoto sportu, tā pamatnostādnes. Paralimpiskā sporta vēsture.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Specifiskie medicīnas aspekti sportā cilvēkiem ar invaliditāti
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Specifiskie medicīnas aspekti sportā cilvēkiem ar invaliditāti
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pielāgotā sporta veidi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klasifikācija sportā cilvēkiem ar invaliditāti, pielāgotā sporta inventārs
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Klasifikācija sportā cilvēkiem ar invaliditāti, pielāgotā sporta inventārs
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Speciālo palīglīdzekļu izmantošana sportā cilvēkiem ar invaliditāti
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Palīglīdzekļu izmantošanu un sportistu asistēšana
Kopā kredītpunkti (ECTS):
4,00
Kontaktstundas:
50 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

1. Kļaviņa, A. , Čampa M. Kursa „Pielāgotās fiziskās aktivitātes fiziskajā rehabilitācijā”, “Fizioterapija pielāgotā sportā” lekciju materiāli.

2.

2. Eiropas standarti pielāgotās fiziskās aktivitātēs. 2010. 36 – 47.lpp.

3.

3. Kļaviņa, A. Iekļauj Mani. Rokasgrāmata bērnu ar invaliditāti iekļaušanai sporta nodarbībās. Jelgavas Tipogrāfija, 2007, 88 lpp.

Papildu literatūra

1.

1. Sherrill, C. Adapted physical activity, recreation and sports Crossdisciplinary and lifespan (6th ed.). 2004, McGraw Hill

2.

2. Block M.E. A teachers guide to adapted physical education. Including students with disability in Sports and recreation (4th ed.). 2016, Paul H.Brookes

3.

3. Winnick J.P. Adapted physical education and sport (5th ed). 2011, Human Kinetics

Citi informācijas avoti

1.

4. www.paralympics.org