Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Uz pierādījumiem balstīta aprūpe

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
MDAK_305
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Māszinības
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, +371 67061568

Par studiju kursu

Mērķis

Padziļināt maģistrantu izpratni par pierādijumos balstītu praksi un pētniecības procesu, lai veicinātu un īstenotu klīniski efektīvu aprūpi un lēmumu pieņemšanu, pilnveidot prasmi izmantot pētījumu rezultātus praksē, kā arī attīstīt kritisko domāšanu.

Priekšzināšanas

Zināšanas aprūpes studiju kursos, informātika, statistika.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie zinās uz pierādījumiem balstītas aprūpes prakses nozīmi un procesa sastāvdaļas, pierādījumu tiešsaistes datu bāzes un meklēšanas stratēgijas.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs novērtēt zinātniskas metodes nozīmību aprūpes praksē, izskaidrot savstarpējas attiecības starp teoriju, pētniecību un pierādījumos balstītu praksi, meklēt pierādījumus tiešsaistes datu bāzēs, kritiski analizēt pētījumu rakstus, pamatojoties uz pierādījumu līmeni, sintezēt iegūtos pierādījumus, lai izstrādātu definētu klīnisko lēmumu.

Kompetences

1.Argumentēt un pamatot ar zinātniskiem pierādījumiem aprūpes prakses norises. Kompetence uz pierādijumiem balstītu klīnisko lēmumu pieņemšanā, izvērtējot pētījumu rezultātus atbilstoši pacienta un ģimenes vēlmēm. Kompetence aprūpes prakses problēmu identificēšanā, demonstrējot analītiskās prasmes pētījumu rezultatu izvērtēšanā. Spēs patstāvīgi formulēt pētniecības jautājumu veselības aprūpes jomā; iegūt, atlasīt un analizēt informāciju veselības aprūpes problēmu pētniecībā atbilstoši zinātniskās metodoloģijas pamatprincipiem; novērtēt uz pierādījumiem balstītas prakses izmantošanu praksē dažādās vidēs veselības aprūpē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Darbs ar mācību un zinātnisko literatūru, lai iegūtu padziļinātas zināšanas par pierādijumos balstītu praksi. Darbs ar zinātnisko literatūru – zinātnisko rakstu, kuri atspoguļo pētījumus par veselības aprūpes un medicīnas tēmām, meklēšana datu bāzēs, rakstu analīze, aprakstīšana un apraksta iesniegšana. Zinātnisko pierādījumu izmantošana praksē novērtējums dažādās vidēs veselības aprūpē, šķēršļu identifikācija, aprūpes kvalitātes attīstības iespēju identifikācija, salīdzinājums ar citām valstīm. Studiju kursa “Uz pierādijumiem balstītas aprūpe” darba izstrāde.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studiju kursa “Uz pierādijumiem balstītas aprūpe” projekts 1.daļa; PICO jautājums Projekta pamatā ir Jūsu individuālā klīniskā interese. 1.daļa Šīs sadaļas saturā jāietver: 1. Titullapa. 2. Skaidri aprakstīta tēmas aktualitāte un nozīme aprūpes praksē. 3. Skaidri definēts PICO (S) jautājums.. 4. Atsauces (ja nepieciešams). Sadaļas garums 2-3 lpp
2.

Pārbaudījums

-
-
Studiju kursa “Uz pierādijumiem balstītas aprūpe” projekts 3.daļa Zinātniskās literatūras kopsavilkums un kritiska analīze; (nepieciešams apkopot katra pētījuma galvenos rezultātus un secinājumus) Pētījumu līdzību un atšķirību apraksts. Pētījumu rezultātu praktiskās vai klīniskās nozīmes uz pierādījumiem balstītas aprūpes praksē apraksts. Atbilde uz PICOT jautājumu. Atsauces (vajadzības gadījumā atjaunina). Sadaļas garums: 4-5lpp.
3.

Pārbaudījums

-
-
Studiju kursa “Uz pierādijumiem balstītas aprūpe” projekts 2.daļa Zinātniski pētnieciskās literatūras kopsavilkuma izstrāde. Sadaļas garums: 3-4 lpp (Izņemot titullapu un 1. sadaļu daļu) Uzdevums: Apkopot astoņus pētījumu rakstus, kas atbilst šādiem kritērijiem: 1. Oriģinālie pētījumi, vēlams publicēti no 2010. gada līdz mūsdienām. 2. Vismaz sešiem no astoņiem pētījumiem jābūt kvantitatīviem pētījumiem. 3. Diviem pētījumiem jābūt kvalitatīviem. Šīs sadaļas saturā jāietver: 1. Titullapa. 2. I daļa (jau pārskatīta ar izceltiem labojumiem.). 4. Iesniegtās literatūras kopsavilkuma tabulas aizpildīšana ar kolonnām, norādot katru no izvēlētiem pētījuma rakstiem, iekļaujot sekojošu informāciju: a. Autori, nosaukums, publikācijas datums b. Problēma c. Mērķis d. Datu iegūšanas metode. e.Izlase f. Galvenie secinājumi / secinājumi kvantitatīvajiem pētījumiem vai galvenie secinājumi / tēmas kvalitatīvajiem pētījumiem 5. Atsauces (vajadzības gadījumā papildina).
4.

Pārbaudījums

-
-
Aprūpes prakses zināšanu avoti, vēlamā un reālā situācija
5.

Pārbaudījums

-
-
Noslēguma pārbaudījums – Studiju kursa “Uz pierādijumiem balstītas aprūpe” darba prezentācija (vērtēšana 10 ballu sistēmā.) Vērtēšanas kritēriji: 1) starpieskaite – kontroldarbs (vērtēšana 10 ballu sistēmā.); 2) pētījuma analīze (rakstiski) un prezentācija pēc dotajiem kritērijiem (vērtēšana 10 ballu sistēmā.)

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Medicīnas informācijas meklēšanas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos; Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursi – labāko pierādījumu meklēšana un izmantošana; vienotais meklētājs primo, citējamības datubāzes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Medicīnas informācijas meklēšanas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos; Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursi – labāko pierādījumu meklēšana un izmantošana; vienotais meklētājs primo, citējamības datubāzes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Uz pierādījumiem balstītas veselības aprūpes prakses informācijas avotu hierarhija; Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas, atsauču veidšanas rīks ENDNOTE
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Uz pierādījumiem balstītas veselības aprūpes prakses informācijas avotu hierarhija; Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas, atsauču veidšanas rīks ENDNOTE
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Uz pierādījumiem balstītas veselības aprūpes prakses informācijas avotu hierarhija; Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas, atsauču veidšanas rīks ENDNOTE
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Datorklase
2

Tēmas

Uz pierādījumiem balstītas veselības aprūpes prakses informācijas avotu hierarhija; Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas, atsauču veidšanas rīks ENDNOTE
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uz pierādījumiem balstīta aprūpes prakse, Aprūpes prakses zināsanu avoti. Aprūpes un aprūpes zinātnes prioritātes 21.gs.; pētniecības nozīme aprūpes personāla profesionalā identitātē. Aprūpes teorijas, prakses un pētniecibas kopsakarības; Uz pierādījumiem balstītas klīniskās prakses vadlīnijas, uz pierādījumiem balstītas prakses īstenošana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uz pierādījumiem balstīta aprūpes prakse, Aprūpes prakses zināsanu avoti. Aprūpes un aprūpes zinātnes prioritātes 21.gs.; pētniecības nozīme aprūpes personāla profesionalā identitātē. Aprūpes teorijas, prakses un pētniecibas kopsakarības; Uz pierādījumiem balstītas klīniskās prakses vadlīnijas, uz pierādījumiem balstītas prakses īstenošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aprūpes prakses zināšanu avoti, vēlamā un reālā situācija, dažādu valstu pieredzes salīdzinājums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Aprūpes prakses zināšanu avoti, vēlamā un reālā situācija, dažādu valstu pieredzes salīdzinājums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uz pierādījumiem balstītu prakses jautājumu formulēšana. PICO, Pētījumu rezultātu kritiska analīze un piemērojamība uz pierādījumiem balstītai praksei.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uz pierādījumiem balstītu prakses jautājumu formulēšana. PICO, Pētījumu rezultātu kritiska analīze un piemērojamība uz pierādījumiem balstītai praksei.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uz pierādījumiem balstītu prakses jautājumu formulēšana. PICO, Pētījumu rezultātu kritiska analīze un piemērojamība uz pierādījumiem balstītai praksei.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uz pierādījumiem balstītu prakses jautājumu formulēšana. PICO, Pētījumu rezultātu kritiska analīze un piemērojamība uz pierādījumiem balstītai praksei.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PICO (S) jautājums un argumentācija. Studiju kursa “Uz pierādijumiem balstītas aprūpe” projekts 1.daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PICO (S) jautājums un argumentācija. Studiju kursa “Uz pierādijumiem balstītas aprūpe” projekts 1.daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studiju kursa “Uz pierādijumiem balstītas aprūpe” projekts 2..daļa, Zinātniski pētnieciskās literatūras identifikācija atbilstoši PICO, tās analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studiju kursa “Uz pierādijumiem balstītas aprūpe” projekts 2..daļa, Zinātniski pētnieciskās literatūras identifikācija atbilstoši PICO, tās analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studiju kursa “Uz pierādijumiem balstītas aprūpe” projekts 2..daļa, Zinātniski pētnieciskās literatūras identifikācija atbilstoši PICO, tās analīze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studiju kursa “Uz pierādijumiem balstītas aprūpe” projekts 2..daļa, Zinātniski pētnieciskās literatūras identifikācija atbilstoši PICO, tās analīze.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studiju kursa “Uz pierādijumiem balstītas aprūpe” projekts 3.daļa, Zinātniskās literatūras kopsavilkums un kritiska analīze; Pētījumu rezultātu praktiskās vai klīniskās nozīmes uz pierādījumiem balstītas aprūpes praksē apraksts. Atbilde uz PICOT jautājumu- klīniskais lēmums
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studiju kursa “Uz pierādijumiem balstītas aprūpe” projekts 3.daļa, Zinātniskās literatūras kopsavilkums un kritiska analīze; Pētījumu rezultātu praktiskās vai klīniskās nozīmes uz pierādījumiem balstītas aprūpes praksē apraksts. Atbilde uz PICOT jautājumu- klīniskais lēmums
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uz pierādījumiem balstītas prakses realizācijas komponentes, šķēršļi, uz pierādījumiem balstītas prakses ieviešana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uz pierādījumiem balstītas prakses realizācijas komponentes, šķēršļi, uz pierādījumiem balstītas prakses ieviešana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
48 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Mārtinsone Kristīne. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Rīga, RaKa, 2011. (akceptējams izdevums)

2.

Kroplijs, Artūrs. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs / Artūrs Kroplijs, Malgožata Raščevska. Rīga : RaKa, 2010. (akceptējams izdevums)

3.

Kristapsone Silvija. Zinātniskā pētniecība studiju procesā: mācību grāmata augstskolu sociālo zinātņu studiju programmu studentiem. Rīga Biznesa augstskola Turība, 2008. (akceptējams izdevums)

4.

Geske Andrejs, Grīnfelds Andris. Izglītības pētniecība: mācību grāmata augstskolu izglītības un pedagoģijas profesionālo un akadēmisko studiju programmu studentiem. Rīga, LU Akadēmiskais apgāds, 2006. (akceptējams izdevums)

5.

Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra pieeja. K.Mārtinsones un A.Piperes zinatniskaja redakcijā. Rīga: RSU, 2021

6.

Creswell, John W. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches, Thousand Oaks. Calif.: Sage, 2018

7.

Ārvalstu studentiem/For international students:

8.

Creswell, John W. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches, Thousand Oaks. Calif.: Sage, 2018

Papildu literatūra

1.

Spila, Daiga. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2013. – 76 lpp.

2.

Znotiņa, Inga. Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursi – labāko pierādījumu meklēšana un izmantošana: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2014. – 49 lpp.

3.

Research and the World Health Organization: a History of the Advisory Committee on Health Research, 1959-1999 /World Health Organization, Geneva: World Health Organization, 2010.

4.

Hancké, Bob. Intelligent Research Design: a Guide for Beginning Researchers in the Social Sciences. Oxford; New York: Oxford University Press, c2009.

5.

Davies, Barbara, Jo Logan. Reading Research: a User-friendly Guide for Nurses and Other Health Professionals. Toronto: Mosby/Elsevier, 2018.

6.

Janet Houser. Nursing Research: Reading, Using, and Creating Evidence, Sudbury. Mass.: Jones and Bartlett Publishers, 2015.

7.

Nieswiadomy Rose Marie, Upper Saddle River N.J. Foundations of Nursing Research. Pearson/Prentice Hall, 2021.

8.

Polit, Denise F., Cheryl Tatano Beck. Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2012.

9.

Polit, Denise F., Cheryl Tatano Beck. Resource Manual to Accompany Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Philadelphia [etc.]: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, c2008.

10.

David Colton and Robert W. Covert. 1948: Designing and Constructing Instruments for Social Research and Evaluation. San Francisco, CA Jossey-Bass & Sons, c2007.

11.

Davies, Martin Brett, 1936-: Doing a Successful Research Pproject: Using Qualitative or Quantitative Methods. New York: Palgrave Macmillan, 2014.

12.

Fischer, Joel, Kevin Corcoran. Measures for Clinical Practice and Research: a Sourcebook. Oxford; New York: Oxford University Press, 2007.

13.

Carol Boswell, Sharon Cannon. Introduction to Nursing Research: Incorporating Evidence-Based Practice, Sudbury. Mass.: Jones and Bartlett Publishers, 2020.

14.

Marshall, Patricia A., Ethical Challenges in Study Design and Informed Consent for Health Research in Resource-Poor Settings, Geneva: World Health Organization on behalf of the Special Programme for Research and Training in Tropical Diseases, 2007.

15.

Zevia Schneider, Dean Whitehead, Doug Elliott, Nursing & Midwifery. Research: Methods and Appraisal for Evidence-based Practice. New York: Mosby/Elsevier, c2007

16.

Patricia L. Munhall. Nursing Research: a Qualitative Perspective, Sudbury. Mass.: Jones and Bartlett Publishers, c2007

17.

Bonnie Steinbock. The Oxford Handbook of Bioethics. New York: Oxford University Press, 2009.

18.

Mason and McCall Smith's Law and Medical Ethics. Oxford; New York: Oxford University Press, c2006.

19.

Polit, Denise F., Cheryl Tatano Beck. Study Guide to Accompany Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. Philadelphia [etc.]: Lippincott Williams & Wilkins, c2006.

20.

Turabian, Kate L., 1893-1987., revised by Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, Joseph M. Williams, and University of Chicago Press editorial staff.: A Manual for Writers of Research Papers, Theses, and Dissertations: Chicago Style for Students and Researchers. Chicago; London University of Chicago Press, 2018.

21.

Kate Gerrish, Anne Lacey. The Research Process in Nursing, Oxford Malden. MA: Blackwell Publishing, 2015.

22.

Ann Bowling and Shah Ebrahim. Handbook of Health Research Methods: Investigation, Measurement and Analysis, Maidenhead. NY: Open University Press, 2005.

23.

Ārvalstu studentiem/For international students:

24.

Research and the World Health Organization: a History of the Advisory Committee on Health Research, 1959-1999 /World Health Organization, Geneva: World Health Organization, 2010.

25.

Davies, Barbara, Jo Logan. Reading Research: a User-friendly Guide for Nurses and Other Health Professionals. Toronto: Mosby/Elsevier, 2018.

26.

Davies, Martin Brett, 1936-: Doing a Successful Research Pproject: Using Qualitative or Quantitative Methods. New York: Palgrave Macmillan, 2014.

27.

Polit, Denise F., Cheryl Tatano Beck. Study Guide to Accompany Essentials of Nursing Research: Methods, Appraisal, and Utilization. Philadelphia [etc.]: Lippincott Williams & Wilkins, c2006.

28.

Ann Bowling and Shah Ebrahim. Handbook of Health Research Methods: Investigation, Measurement and Analysis, Maidenhead. NY: Open University Press, 2005.