Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Mediju teorijas

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_161
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Veicināt studentu zināšanas un izpratni par informācijas apmaiņu un komunikācijas ar mediju starpniecību īpatnībām, kā arī dažādo mediju īpatnībām un diskusiju par tām mediju teorijas vēsturē. Veidot studentu kompetenci mediju teorijā, lai izprastu mediju attīstību un to ietekmi uz kultūru un sabiedrību.

Priekšzināšanas

Komunikācijas situāciju analīze.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Kursa apguves rezultātā maģistranti izprot mediju lomu sabiedrības dzīvē un kultūrā, pārzina teorētiskās domas attīstību par medijiem, to nozīmi un lietojuma tradīcijām.

Prasmes

1.Kursa apguves rezultātā studējošie kritiski analizē medijteorētiskos tekstus un atziņas vēsturiskā un mūsdienu aspektā, analizē mediju darbību to specifikā, prot analizēt komunikāciju no mediju specifikas viedokļa.

Kompetences

1.Kursa apguves rezultātā studējošie patstāvīgi orientējas pieejās un teorijās, kas ļauj labāk izprast mūsdienu mediēto komunikāciju, kā arī spēj kritiski analizēt mediju lomu sabiedrības un kultūras vēsturē.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Lasīt obligāto literatūru, sagatavot un prezentēt pārskatu par divu autoru veidotajām teorijām, rakstīt eseju par aktuālu problēmu mūsdienu mediju teorijā, sagatavoties eksāmenam.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Lekciju un semināru apmeklējums, atbilžu kvalitāte, izpratnes līmenis un kritisks skatījums (20%), prezentēto teoriju izpratnes dziļums (10%), kritiska analīze (10%), izklāsta precizitāte (10%), argumentācija un secinājumu formulējums (10%), grafiski vizuālās prezentācijas uztveramība un precizitāte (10%), atbildes uz jautājumiem un diskusija eksāmenā (30%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas vēsture un mediju teorijas vēsture.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas vēsture un mediju teorijas vēsture.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rakstības loma kultūrā. Platons, Deridā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Rakstības loma kultūrā. Platons, Deridā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnoloģijas, sabiedrība un kultūra.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnoloģijas, sabiedrība un kultūra.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grāmatas un lasīšana mūsdienās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskās idejas. Marksisms, postmodernisms, feminisms un to ietekme mediju teoriju attīstībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskās idejas. Marksisms, postmodernisms, feminisms un to ietekme mediju teoriju attīstībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Jaunie mediji medijteorētiskā aspektā. Noslēguma darbu prezentācijas.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Aronson, S.H. Bell's Electrical Toy, What's the Use? The Sociology of Early Telehone Usage. In Pool, Ithiel de Sola (ed): The Social Impact of the Telephone. 2nd ed. - Cambridge, Massaachusetts and London, 1977.

2.

Flusser, Vilém. Towards a philosophy of photography. Reaktion Books, 2013.

3.

Brecht, B. The Radio as an Apparatus of the Communication. In Semiotext(e), Neil Strauss (ed.), 16, VI, 1, New York, 1993

4.

Baudrillard, J., & Maclean, M. The masses: The implosion of the social in the media. New Literary History, 577-589. 1985.

5.

Bynum, T.W. Norbert Wiener’s Vision: The Impact of “the Automatic Age” on Our Moral Lives //

6.

Enzensberger, H.M. Constituents of a Theory of the Media. In Electronic Culture. Technology and Visual Representation, Timothy Druckrey (ed.), New York, 1996

7.

McLuhan, M. Understanding Media: The Extensions of Man. 3.ed. - Gingko Press, 2003

8.

Régis Debray, What is Mediology?

9.

Kellner, D. Baudrillard: A New McLuhan? //

10.

Luhman, N. The Reality of Mass Media. - Stanford: Stanford University Press, 2000.

11.

The Media: An Introduction. 2.ed. - ed. By A.Briggs and P.Cobley. - London, New York: Pearson Ltd., 2002.

12.

Ong, W. Orality and Literacy. The Technologizing of the Word. 2.ed. - London, Routledge, 2002.

13.

Platons. Faidrs.//Dialogi un vēstules. - Rīga: Zinātne, 1999.

14.

Stiegler, B. Relational Ecology and the Digital Pharmakon.

15.

Kittler. F. Towards an Onthology of Media. in: Theory, Culture and Society. Vol. 26, No. 2-3, 2009, p. 23-31

16.

Virilio P. Speed and Information: Cyberspace Alarm!

17.

Kress, G. Literacy in the New Media Age. – London: Routledge, 2003.

18.

Hayles, N. Katherine. How we became posthuman: Virtual bodies in cybernetics, literature, and informatics. University of Chicago Press, 2008.

19.

Couldry, Nick. "Does ‘the media’have a future?." European journal of communication 24.4 (2009): 437-449.

20.

Postman, Neil. "The disappearance of childhood." Childhood Education 61.4 (1985): 286-293.

21.

Haraway, Donna Jeanne (1991). "A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century". Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature. Routledge

22.

Mulvey, Laura. “Visual Pleasure and Narrative Cinema.” Film Theory and Criticism : Introductory Readings. Eds. Leo Braudy and Marshall Cohen. New York: Oxford UP, 1999: 833-44.

23.

McRobbie, Angela. "Young women and consumer culture: An intervention." Cultural studies 22.5 (2008): 531-550.

24.

Hepp A, Hjarvard S, Lundby K. Mediatization: theorizing the interplay between media, culture and society. Media, culture & society. 2015 Mar;37(2):314-24.

25.

Malabou C. Plasticity at the dusk of writing: Dialectic, destruction, deconstruction. Columbia University Press; 2010.

26.

McQuail, Denis, and Mark Deuze. McQuail’s media and mass communication theory. Sage, 2020.

27.

Fuchs, Christian. Social media: A critical introduction. Sage, 2021.

28.

Kovač, M., Phillips, A., van der Weel, A., & Wischenbart, R. (2019). What is a Book?. Publishing research quarterly, 35(3), 313-326.