Mediju teorijas
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Kursa apguves rezultātā maģistranti izprot mediju lomu sabiedrības dzīvē un kultūrā, pārzina teorētiskās domas attīstību par medijiem, to nozīmi un lietojuma tradīcijām.
Prasmes
1.Kursa apguves rezultātā studējošie kritiski analizē medijteorētiskos tekstus un atziņas vēsturiskā un mūsdienu aspektā, analizē mediju darbību to specifikā, prot analizēt komunikāciju no mediju specifikas viedokļa.
Kompetences
1.Kursa apguves rezultātā studējošie patstāvīgi orientējas pieejās un teorijās, kas ļauj labāk izprast mūsdienu mediēto komunikāciju, kā arī spēj kritiski analizēt mediju lomu sabiedrības un kultūras vēsturē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Lasīt obligāto literatūru, sagatavot un prezentēt pārskatu par divu autoru veidotajām teorijām, rakstīt eseju par aktuālu problēmu mūsdienu mediju teorijā, sagatavoties eksāmenam.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Lekciju un semināru apmeklējums, atbilžu kvalitāte, izpratnes līmenis un kritisks skatījums (20%), prezentēto teoriju izpratnes dziļums (10%), kritiska analīze (10%), izklāsta precizitāte (10%), argumentācija un secinājumu formulējums (10%), grafiski vizuālās prezentācijas uztveramība un precizitāte (10%), atbildes uz jautājumiem un diskusija eksāmenā (30%).
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas vēsture un mediju teorijas vēsture.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Komunikācijas vēsture un mediju teorijas vēsture.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rakstības loma kultūrā. Platons, Deridā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Rakstības loma kultūrā. Platons, Deridā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnoloģijas, sabiedrība un kultūra.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnoloģijas, sabiedrība un kultūra.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Grāmatas un lasīšana mūsdienās.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskās idejas. Marksisms, postmodernisms, feminisms un to ietekme mediju teoriju attīstībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskās idejas. Marksisms, postmodernisms, feminisms un to ietekme mediju teoriju attīstībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Jaunie mediji medijteorētiskā aspektā. Noslēguma darbu prezentācijas.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Aronson, S.H. Bell's Electrical Toy, What's the Use? The Sociology of Early Telehone Usage. In Pool, Ithiel de Sola (ed): The Social Impact of the Telephone. 2nd ed. - Cambridge, Massaachusetts and London, 1977.
Brecht, B. The Radio as an Apparatus of the Communication. In Semiotext(e), Neil Strauss (ed.), 16, VI, 1, New York, 1993
Baudrillard, J., & Maclean, M. The masses: The implosion of the social in the media. New Literary History, 577-589. 1985.
Enzensberger, H.M. Constituents of a Theory of the Media. In Electronic Culture. Technology and Visual Representation, Timothy Druckrey (ed.), New York, 1996
McLuhan, M. Understanding Media: The Extensions of Man. 3.ed. - Gingko Press, 2003
Luhman, N. The Reality of Mass Media. - Stanford: Stanford University Press, 2000.
The Media: An Introduction. 2.ed. - ed. By A.Briggs and P.Cobley. - London, New York: Pearson Ltd., 2002.
Ong, W. Orality and Literacy. The Technologizing of the Word. 2.ed. - London, Routledge, 2002.
Platons. Faidrs.//Dialogi un vēstules. - Rīga: Zinātne, 1999.
Kittler. F. Towards an Onthology of Media. in: Theory, Culture and Society. Vol. 26, No. 2-3, 2009, p. 23-31
Hayles, N. Katherine. How we became posthuman: Virtual bodies in cybernetics, literature, and informatics. University of Chicago Press, 2008.
Couldry, Nick. "Does ‘the media’have a future?." European journal of communication 24.4 (2009): 437-449.
Haraway, Donna Jeanne (1991). "A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century". Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature. Routledge
Mulvey, Laura. “Visual Pleasure and Narrative Cinema.” Film Theory and Criticism : Introductory Readings. Eds. Leo Braudy and Marshall Cohen. New York: Oxford UP, 1999: 833-44.
McRobbie, Angela. "Young women and consumer culture: An intervention." Cultural studies 22.5 (2008): 531-550.
Hepp A, Hjarvard S, Lundby K. Mediatization: theorizing the interplay between media, culture and society. Media, culture & society. 2015 Mar;37(2):314-24.
Malabou C. Plasticity at the dusk of writing: Dialectic, destruction, deconstruction. Columbia University Press; 2010.
McQuail, Denis, and Mark Deuze. McQuail’s media and mass communication theory. Sage, 2020.
Fuchs, Christian. Social media: A critical introduction. Sage, 2021.
Kovač, M., Phillips, A., van der Weel, A., & Wischenbart, R. (2019). What is a Book?. Publishing research quarterly, 35(3), 313-326.