Kino valoda
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Kursa apguves rezultātā studējošie iegūs zināšanas par: • kino valodas jēdzienu, kā arī nozīmīgākajiem kino valodas elementiem; • kino valodas elementu izmantojuma principiem dažādu autoru darbos; • kino valodas elementu izmantojuma principiem dažādos kino attīstības posmos; • klasisko kino valodu – klasisko stilu, kā arī par modernisma principu izmantojumu kino; • mūsdienu audiovizuālās kultūras saikni ar dažādos laika posmos veiktajiem teorētiskajiem un praktiskajiem sasniegumiem.
Prasmes
1.Kursa apguves rezultātā studējošie pratīs: • analizēt dažādus kino valodas elementus – mizanscēnu, kameras darbu, skaņu, montāžu un tās veidus; • argumentēt, kālab konkrētā audiovizuālā darbā tiek izmantoti specifiski kino valodas elementi; • orientēties atšķirīgos kino valodas elementos un audiovizuālos darbos, kuros šie elementi ir izmantoti.
Kompetences
1.Kursa apguves rezultātā studējošie būs guvuši izpratni par: • kino valodas būtību; • dažādiem kino valodas elementiem – mizanscēnu, kameras darbu, skaņu, montāžu un tās veidiem; • kino valodas elementu izmantojumu konkrētā audiovizuālā darbā; • kino valodas elementu daudzveidību un atšķirību dažādos kino medija attīstības periodos; • kino valodas elementu pielietojumu plašākā audiovizuālo mediju kontekstā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
• Noslēguma semināra darba izstrāde – filmas analīze, akcentējot kino valodas elementu izmantojumu (četras A 4 lapas), un darba prezentācija.
• Literatūras un informatīvo avotu – filmu – apguve, attīstot prasmes analizēt kino valodas izmantojumu.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Noslēguma semināra darba izstrāde – filmas analīze – eseja, akcentējot kinovalodas elementu izmantojumu (četras A 4 lapas), un darba prezentācija.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
• Līdzdalība lekcijās.
• Līdzdalība un aktivitātes semināros.
• Noslēguma semināra darbs – filmas analīze, akcentējot kinovalodas elementu izmantojumu (četras A 4 lapas), un darba prezentācija.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kinomāksla un filmu veidošana. Kino valodas jēdziens, tās elementi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Filmas forma un tās nozīme. Filmas naratīvs. Filmu veidi: dokumentālās, eksperimentālās, animācijas filmas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Filmas forma un stils vēstures gaitā, tās komponenti. Klasiskais (Holivudas) stils.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Filmas stils un tā komponenti: mizanscēna, operatora māksla – plānu veidi, kameras kustība, u.c. Montāža – unikāls kino valodas elements. Dažādi montāžas veidi (secīgā, diskontinuitīvā u.c.).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Filmu veidi un žanri. Žanra jēdziens, žanriskā daudzveidība. Eiropas un ASV atšķirīgā pieeja žanram.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Filmas forma un stils vēstures gaitā: modernisms kino. Pirmais un otrais modernisma vilnis XX gs. 20. gados un XX gs. 60. gados, tā ietekmes.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Rudolf Arnheim. From Film as Art. Film and Reality. The Making of A Film. Film Theory and Criticism, Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. Oxford University Press: New York, Oxford, 1999
Bordvels, Deivids, Tompsone, Kristīna. Kinomāksla. Ievads. Nacionālais kino centrs: Rīga, 2018
Metz, Christian. Film Language: A Semiotics of the Cinema, THe University of Chicago Press: Chicago, 1991
Andre Bazin. From What is Cinema? The Evalution of the Language of Cinema. Film Theory and Criticism, Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999
Bela Balasz. From Theory of the Film. The Close-up. The Face of Man. Film Theory and Criticism. Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999
Ervin Panofsky. Style and Medium in the Motion Pictures. In Film Theory and Criticism. Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999
Williams, Linda. Film Bodies: Gender, Genre and Excess. In Film Theory and Criticism. Introductory Readings (Fifth Edition). Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999
Truffaut, Francois. A Certain Tendency of the French Cinema. In: Movies and Methods. Volume I. Edited by Bill Nichols. University of California Press:Berkley, Losangeles, London, 1976
Robert Sklar. World History of Film. Harry Abrahams Incorporated; New York, 2002