Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Kino valoda

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_117
Zinātnes nozare
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Komunikācijas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Iepazīstināt studējošos ar kino valodu un tās pielietojumu, lai nodrošinātu studējošo vispārēja humanitāra redzesloka paplašināšanu. Padziļināt izpratni par mūsdienu komunikācijas un mediju principiem, kā arī kino medija attīstību un tā nozīmi pasaules, tai skaitā Eiropas, kultūras kontekstā. Radīt studējošajos izpratni par kino valodas būtību – šim medijam unikālu izteiksmes līdzekļu kopumu, kas tiek izmantots audiovizuālo vēstījumu – filmu veidošanā. Radīt izpratni par kino valodas pamatjēdzieniem, to jēgu, kā arī kino attīstības galvenajiem posmiem un to īpatnībām. Kopš kino attīstības pirmsākumiem kino strāvojumi un stilistiskas meklējumi ir neatgriezeniski ietekmējuši XX – XXI gs. audiovizuālo kultūru. Kino valodas elementi tiek ļoti daudzveidīgi izmantoti gan kino, gan citu audiovizuālo mediju praksē. Viens no kursa mērķiem – veicināt izpratni par šiem jēdzieniem un procesiem.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Kursa apguves rezultātā studējošie iegūs zināšanas par: • kino valodas jēdzienu, kā arī nozīmīgākajiem kino valodas elementiem; • kino valodas elementu izmantojuma principiem dažādu autoru darbos; • kino valodas elementu izmantojuma principiem dažādos kino attīstības posmos; • klasisko kino valodu – klasisko stilu, kā arī par modernisma principu izmantojumu kino; • mūsdienu audiovizuālās kultūras saikni ar dažādos laika posmos veiktajiem teorētiskajiem un praktiskajiem sasniegumiem.

Prasmes

1.Kursa apguves rezultātā studējošie pratīs: • analizēt dažādus kino valodas elementus – mizanscēnu, kameras darbu, skaņu, montāžu un tās veidus; • argumentēt, kālab konkrētā audiovizuālā darbā tiek izmantoti specifiski kino valodas elementi; • orientēties atšķirīgos kino valodas elementos un audiovizuālos darbos, kuros šie elementi ir izmantoti.

Kompetences

1.Kursa apguves rezultātā studējošie būs guvuši izpratni par: • kino valodas būtību; • dažādiem kino valodas elementiem – mizanscēnu, kameras darbu, skaņu, montāžu un tās veidiem; • kino valodas elementu izmantojumu konkrētā audiovizuālā darbā; • kino valodas elementu daudzveidību un atšķirību dažādos kino medija attīstības periodos; • kino valodas elementu pielietojumu plašākā audiovizuālo mediju kontekstā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
• Noslēguma semināra darba izstrāde – filmas analīze, akcentējot kino valodas elementu izmantojumu (četras A 4 lapas), un darba prezentācija. • Literatūras un informatīvo avotu – filmu – apguve, attīstot prasmes analizēt kino valodas izmantojumu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Noslēguma semināra darba izstrāde – filmas analīze – eseja, akcentējot kinovalodas elementu izmantojumu (četras A 4 lapas), un darba prezentācija.
2.

Pārbaudījums

-
-
• Līdzdalība lekcijās. • Līdzdalība un aktivitātes semināros. • Noslēguma semināra darbs – filmas analīze, akcentējot kinovalodas elementu izmantojumu (četras A 4 lapas), un darba prezentācija.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kinomāksla un filmu veidošana. Kino valodas jēdziens, tās elementi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Filmas forma un tās nozīme. Filmas naratīvs. Filmu veidi: dokumentālās, eksperimentālās, animācijas filmas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Filmas forma un stils vēstures gaitā, tās komponenti. Klasiskais (Holivudas) stils.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Filmas stils un tā komponenti: mizanscēna, operatora māksla – plānu veidi, kameras kustība, u.c. Montāža – unikāls kino valodas elements. Dažādi montāžas veidi (secīgā, diskontinuitīvā u.c.).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Filmu veidi un žanri. Žanra jēdziens, žanriskā daudzveidība. Eiropas un ASV atšķirīgā pieeja žanram.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Filmas forma un stils vēstures gaitā: modernisms kino. Pirmais un otrais modernisma vilnis XX gs. 20. gados un XX gs. 60. gados, tā ietekmes.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
12 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Rudolf Arnheim. From Film as Art. Film and Reality. The Making of A Film. Film Theory and Criticism, Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. Oxford University Press: New York, Oxford, 1999

2.

Bordvels, Deivids, Tompsone, Kristīna. Kinomāksla. Ievads. Nacionālais kino centrs: Rīga, 2018

3.

Metz, Christian. Film Language: A Semiotics of the Cinema, THe University of Chicago Press: Chicago, 1991

4.

Andre Bazin. From What is Cinema? The Evalution of the Language of Cinema. Film Theory and Criticism, Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999

5.

Bela Balasz. From Theory of the Film. The Close-up. The Face of Man. Film Theory and Criticism. Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999

6.

Ervin Panofsky. Style and Medium in the Motion Pictures. In Film Theory and Criticism. Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999

7.

Williams, Linda. Film Bodies: Gender, Genre and Excess. In Film Theory and Criticism. Introductory Readings (Fifth Edition). Edited by Leo Braudy, Marshall Cohen. New York, Oxford. Oxford University Press, 1999

8.

Truffaut, Francois. A Certain Tendency of the French Cinema. In: Movies and Methods. Volume I. Edited by Bill Nichols. University of California Press:Berkley, Losangeles, London, 1976

9.

Robert Sklar. World History of Film. Harry Abrahams Incorporated; New York, 2002