Bērnu un ģimenes tiesības
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti būs ieguvuši izpratni par ģimenes un bērnu tiesību regulējumu un sociālām garantijām kursa ietvaros apgūstamo personu lokam. Studenti iegūs vispārīgas zināšanas par atbildības piemērošanas mehānismu par bērnu tiesību pārkāpumiem.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti sociālā darba kompetences ietvaros spēs izvērtēt un rast risinājumu vispārīgos ģimenes tiesību jautājumos un specifiskos bērnu tiesību jautājumos, studentiem būs prasmes atšķirt, kādas sociālās garantijas un tiesības piemērojamas konkrētam personu lokam. Studenti apgūs prasmes orientēties normatīvajos aktos un institūciju kompetencē par atbildību par bērnu tiesību pārkāpumiem. Studenti apgūs prasmes veidot kontaktu ar bērnu, kurš ir cietušais, kā arī bērnu, kurš ir izdarījis likumpārkāpumu.
Kompetences
1.Studenti apgūs rīcību konkrētām situācijām ģimenes tiesību jautājumos, specifiskām situācijām bērnu tiesību jautājumos, kā arī ģimenēm un bērniem paredzētu sociālo garantiju saņemšanā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
a) students veic praktiskus darbus, sagatavojot atbildes uz iesnieguma tipa jautājumu, kas balstīts uz reālām nestandarta situācijām;
b) students veic praktisku darbu, sagatavojot informatīvas prezentācijas par studiju kursa ietvaros apgūstamo tematu pēc izvēles, kā arī par sagatavoto informējot kursabiedrus un atbildot uz kursabiedru un pasniedzēja jautājumiem.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Studenti saņem attiecīgu atzīmi par katru patstāvīgo praktisko uzdevumu vērtējumā no 1 līdz 10 ballēm. Vērtējuma kritēriji ir pareiza situācijas identificēšana, precīza normatīvā akta piemērošana un rakstības stila atbilstība lietišķo rakstu prasībām.
Par diviem pastāvīgajiem uzdevumiem studenti attiecīgi saņem divus vērtējumus, katru no 1 līdz 10 ballēm.
Praktiskajās nodarbībās studenti saņem ieskaitītu vērtējumu, ja spēj atbildēt uz docētāja uzdotajiem jautājumiem, rāda prezentāciju par iepriekšējā lekcijā apgūto tēmu vai kvalitatīvi aktīvi piedalās nodarbībā.
Priekšnoteikumi eksāmena kārtošanai: Studentam ir jāpiedalās vismaz 50% no lekcijām, sekmīgi jāpiedalās visās praktiskajās nodarbībās (atļauta viena nesekmīga praktiskā nodarbība), jāsaņem sekmīgas atzīmes par abiem patstāvīgajiem darbiem.
Izņēmuma gadījumā pieļaujamas nebūtiskas atkāpes no priekšnoteikumiem eksāmena kārtošanai, ja tās ir saskaņotas ar katedras vadītāju un studiju kursa docētāju, ja studentam ir objektīvi iemesli prasību neizpildei (slimība, ārkārtēji personīgie, ģimenes vai darba apstākļi).
Kursa noslēgumā jākārto eksāmens, kurā tiek pārbaudītas studenta teorētiskās zināšanas (divi teorijas uzdevumi) un jārisina kāzuss. Teorijas daļā students izlozē divus teorijas jautājumus, uz kuriem jāsniedz precīzas atbildes. Par katru teorijas jautājumu students saņem no 1 līdz 10 punktiem atkarībā no atbilžu pareizības un precizitātes. Par teorijas daļu students saņem vērtējumu, kas ir vienlīdzīgs abu teorijas jautājumu vidējam vērtējumam. Kāzusa daļā students risina juridisku problēmsituāciju, atbildot uz konkrētiem jautājumiem, par ko saņem vērtējumu no 1-10 atkarībā no atbilžu pareizības un precizitātes. Eksāmena vērtējums ir teorijas daļas un kāzusa daļas vidējais vērtējums (no 1 līdz 10).
Eksāmena vienā teorijas uzdevumā iegūstamos punktus iespējams iemainīt (vai pieskaitīt klāt pie atbildes punktiem) pret studiju kursa laikā iegūtajiem aktivitātes punktiem, kurus iespējams iegūt sagatavojot prezentācijas uz praktiskajām nodarbībām un aktīvi piedaloties praktiskajās nodarbībās. Maksimālais iegūstamo un attiecīgi iemaināmo punktu skaits – 10.
Gala vērtējums no 1 līdz 10 tiek noteikts, ņemot vērā abu praktisko uzdevumu vērtējumu vidējo (50%) un eksāmena vērtējumu (50%).
Ja jebkurš vērtējums satur skaitli aiz komata:
1) vērtība zem 0,5 tiek noapaļota uz leju;
2) vērtība virs 0,5 tiek noapaļota uz augšu;
3) vērtība 0,5 tiek noapaļota uz augšu vai uz leju, atkarībā no studenta aktivitātes un attieksmes pret studiju kursa prasību izpildi.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Studiju kursa noteikumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Studiju kursa noteikumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Laulības tiesiskie aspekti. Ģimenes jēdziena izpratne.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Laulības tiesiskie aspekti. Ģimenes jēdziena izpratne.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Laulības tiesiskie aspekti. Ģimenes jēdziena izpratne.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Laulības tiesiskie aspekti. Ģimenes jēdziena izpratne.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu tiesību tiesiskie aspekti. Bērns kā cietušā statusā un pārkāpēja statusā. Institūciju kompetence un sadarbība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu tiesību tiesiskie aspekti. Bērns kā cietušā statusā un pārkāpēja statusā. Institūciju kompetence un sadarbība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu tiesību tiesiskie aspekti. Bērns kā cietušā statusā un pārkāpēja statusā. Institūciju kompetence un sadarbība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu tiesību tiesiskie aspekti. Bērns kā cietušā statusā un pārkāpēja statusā. Institūciju kompetence un sadarbība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecāku un bērnu personiskās un mantiskās attiecības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecāku un bērnu personiskās un mantiskās attiecības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecāku un bērnu personiskās un mantiskās attiecības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecāku un bērnu personiskās un mantiskās attiecības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aizbildnība un aizgādnība, adopcija. Kopsavilkums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aizbildnība un aizgādnība, adopcija. Kopsavilkums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Studiju kursa noteikumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Studiju kursa noteikumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Laulības tiesiskie aspekti. Ģimenes jēdziena izpratne.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Laulības tiesiskie aspekti. Ģimenes jēdziena izpratne.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu tiesību tiesiskie aspekti. Bērns kā cietušā statusā un pārkāpēja statusā. Institūciju kompetence un sadarbība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērnu tiesību tiesiskie aspekti. Bērns kā cietušā statusā un pārkāpēja statusā. Institūciju kompetence un sadarbība.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecāku un bērnu personiskās un mantiskās attiecības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vecāku un bērnu personiskās un mantiskās attiecības.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aizbildnība un aizgādnība, adopcija. Kopsavilkums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Aizbildnība un aizgādnība, adopcija. Kopsavilkums.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Latvijas Republikas Satversme
Bērnu tiesību aizsardzības likums
Civillikums. Ievads, 1.daļa Ģimenes tiesības
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums
Bāriņtiesu likums
Ministru kabineta 2006. gada 19. decembra noteikumi Nr. 1037 "Bāriņtiesas darbības noteikumi"
Papildu literatūra
Konvencija par bērna tiesībām. Apvienoto Nāciju Organizācijas Ģenerālā Asambleja, Pieņemta 20.11.1989.
Eiropas Padomes Konvencija par bērnu tiesību piemērošanu
Autoru kolektīvs Prof.R.Baloža zinātniskajā vadībā, Latvijas Republikas Satversmes komentāri VIII nodaļa "Cilvēka pamattiesības", Rīga: Latvijas Vēstnesis, 2011.
Krimināllikums
Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumi Nr. 354 "Audžuģimenes noteikumi"
Kalniņš E. Laulāto manta laulāto likumiskajās mantiskajās attiecībās - Rīga: Tiesu namu aģentūra – 2010.
Administratīvās atbildības likums
Administratīvo sodu likums par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā
Latvijas Republikas Satversme. Satversmes tiesas atziņas. Latvijas Vēstnesis, 2019. - 152 lpp.
Administratīvo pārkāpumu tiesības. Administratīvās atbildības likuma skaidrojumi. Sagatavojis autoru kolektīvs. E.Danovska un G.Kūtra zinātniskajā redakcijā. - Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2020, 637 lpp.
J.Briede, E.Danovskis, A.Kovaļevska. Administratīvās tiesības. Mācību grāmata. - Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2021