Psihiatrijas pamati
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Tvaika iela 2, pnk@rsu.lv, +371 67080131
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pārzina psihisko traucējumu izplatību, etioloģiskos faktorus, klīnisko ainu. Spēj formulēt psihiatriskos simptomus un sindromus un izprot galveno garīgo slimību jēdzienus. Spēj nosaukt svarīgākās ārstēšanās metodes dažādām psihiatriskām slimībām, atpazīt biežāk lietojamos psihofarmakoloģiskos līdzekļus, izprot mākslu terapeita lomu psihisko traucējumu ārstēšanā.
Prasmes
1.Spēj atpazīt, novērtēt un aprakstīt pamata psihiatriskos simptomus, izvērtēt un plānot pacienta aprūpes veidu, nodrošinot pareizu pacienta atlasi mākslas terapijas nodarbībām. Prot izveidot empātisku intervēšanas stilu darbam ar pacientiem ar psihiskiem traucējumiem, apzināties terapeitisko attiecību nozīmi psihiatrijā.
Kompetences
1.Spēj mākslas terapijas gaitā novērtēt pacienta psihisko traucējumu dinamiku un māk to izskaidrot pacientam. Spēj aizstāvēt savu viedokli pārējām pacienta aprūpes komandas personām. Māk savas profesijas kompetences ietvaros popularizēt veselīgu dzīvesveidu sabiedrībā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
Pārbaudījums
Studiju kursa tēmu plāns
-
Īss ieskats psihiatrijas vēsturē. Psihiatriskās palīdzības organizācija Latvijā. Psihisko traucējumu klasifikācija (SSK-10)
-
Vispārējā psihopataloģija
-
Šizofrēnija un citi psihotiskie traucējumi
-
Organiskie un simptomātiskie psihiskie traucējumi
-
Afektīvie traucējumi
-
Neirotiskie, ar stresu saistītie un somatoformie traucējumi
-
Uzvedības un emocionāli traucējumi, kuri parasti sākas bērnībā un pubertātē
-
Psihisko traucējumu farmakoterapijas pamati
-
Psihisko traucējumu klasifikācija, epidemioloģija. Psihiatriskās palīdzības organizācija Latvijā, likumdošana un juridiskie aspekti. Uztveres un domāšanas traucējumi. Uzmācības un kompulsijas, emociju traucējumi. Gribas un kustību sfēras traucējumi. Atmiņas traucējumi. Aptumšotas apziņas stāvokļi
-
Šizofrēnija, citi psihotiskie traucējumi (persistējoši murgi, akūti polimorfi psihotiski traucējumi, šizoafektīvi traucējumi), šizotipiski traucējumi. Klasifikācija, diagnostika, klīniskās izpausmes, ārstēšanas un galvenie rehabilitācijas pamatprincipi
-
Organisko psihisko traucējumu etioloģija un klasifikācija. Alcheimera un vaskulārā demence – klīnika, aprūpes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi. Simptomātisko psihisko traucējumu klīniskās izpausmes, ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipi
-
Afektīvo (garastāvokļa) traucējumu klīnika un ārstēšana
-
Neirotiskie, ar stresu saistītie un somatoformie traucējumi
-
Personības un uzvedības traucējumi pieaugušajiem. Ēšanas traucējumi: neirotiskā anoreksija, atipiskā neirotiskā anoreksija, ārstēšanas iespējas; neirotiskā bulīmija, atipiskā neirotiskā bulīmija, ārstēšanas iespējas. Citi ēšanas traucējumi
-
Psihiskās attīstības, uzvedības un emocionālie traucējumi bērniem un pusaudžiem. Intelektuālā aizture. Autiskā spektra traucējumi bērnu un pusaudžu praksē
-
Psihoaktīvo vielu izraisītie psihiskie traucējumi
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Semple, D., Smyth, R. Oxford Handbook of Psychiatry. Oxford University Press, Oxford, 2019.
Gulati, Gautam. Lecture notes. Psychiatry. 11th edition. Chichester, West Sussex : John Wiley & Sons Inc, 2014
Papildu literatūra
The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders, World Health Organization, Geneva, 1992.
Tērauds, E., Rancāns, E., Andrēziņa, R., Kupča, B. Bipolāri afektīvo traucējumu diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 2. izdevums. Latvijas Psihiatru asociācija. Apstiprināts valdes sēdē 09.11.2016.
Rancāns, E., Tērauds, E., Zaļkalns, J., Riževa, I.,Tirāns, E.,Taube, M. Depresijas un neirotisko traucējumu diagnostikas un ārstēšanas rekomendācijas ģimenes ārstiem. RSU, Psihiatrijas un narkoloģijas katedra, 2012.
Tērauds, E, Rancāns, E., Andrēziņa, R., Kupča, B., u.c. Depresijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. izdevums. Latvijas Psihiatru asociācija. Apstiprināts valdes sēdē 10.02.2015.
Tērauds, E., Rancāns, E., Andrēziņa, R., u.c. Šizofrēnijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. izdevums. Latvijas Psihiatru asociācija. Apstiprināts valdes sēdē 14.10.2014.
Andrēziņa, R., Tērauds, E. Praktiskā psihofarmakoterapija. 3.izdevums. Rīga, 2015.
Andrēziņa, R., Tērauds, E., Ķevere, L., Bezborodovs, Ņ. Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroma (UDHS) diagnostikas un korekcijas vadlīnijas bērniem uN pusaudžiem. BKUS Bērnu psihiatrijas klīnika, RSU Psihiatrijas un narkoloģijas katedra, 2014.