Piedzīvojumu sports
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Cigoriņu iela 3, spk@rsu.lv, +371 67611559
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti: - Spēs izšķirt un atpazīst piedzīvojumu sporta veidus un to definīciju - Varēs nosaukt un izskaidrot piedzīvojumu sporta veidus un to atšķirības - Spēs noteikt piedzīvojumu sporta veidu un aktivitāšu pamatkonceptu un ietekmi uz cilvēka fizisko un garīgo veselības stāvokli.
Prasmes
1.Studiju kursa rezultātā studenti spēs: - Izmantot iegūtās zināšanas praktiski piedaloties ekstrēmos sporta veidos un āra aktivitātes - Pielietot ekstrēmo sporta veidu un āra aktivitāšu elementus savā praksē.
Kompetences
1.Izmantojot iegūtās zināšanas un prasmes, studējošie spēs, kritiski novērtēt aktivitāšu piemērotību klienta, pacienta spējām un iespējamos riskus. Tāpat spēs pielāgot fiziskos vingrinājumus, atbilstoši sporta veidam vai aktivitātei. Balstoties uz praktisko pieredzi spēs atpazīt nepieciešamo pamatinventāru un tā pielietojumu piedzīvojumu sportu praktizēšanai.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju kursa laikā students attīsta savu izpratni un gūst praktisko pieredzi piedzīvojumu sporta veidos un aktivitātēs. Patstāvīgi veic pētniecības darbu par izvēlēto piedzīvojuma sporta veidu vai aktivitāti.
Patstāvīgā darba vērtēšanas kritēriji:
- Tēmas aktualitāte
- Darba prasību izpildīšana
- Tēmas padziļināta izpēte
- Prezentācija.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Nodarbību ieskaite tiek vērtēta studentu līdzdalība un iesniegtie praktisko nodarbību apskata rezultāti un to analīze. Gala vērtējumu 50% sastāda nodarbību apmeklējums un praktisko darbu vērtējums (dalība obligāta), 25% rakstiskais darbs kursa noslēgumā, 25% sava patstāvīgi veiktā pētnieciskā darba prezentēšana.
Lai students tiktu pielaists pie rakstiskā pārbaudījuma un pētnieciskā darba prezentēšanas, jāizpilda vismaz 70% no praktiskajiem darbiem.
Papildus patstāvīgi jāapmeklē kāds no piedzīvojumu sporta veida pasākumiem (skatītājs vai dalībnieks un brīvā formā jāatstāsta nodarbības laikā 3-5min.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads un drošības noteikumi. Piedzīvojumu sporta veidi un aktivitātes to klasifikācija un pielietojamais ekipējums
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu sporta ietekme uz cilvēka veselību un iespējamie traumu riski.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu sporta ietekme uz cilvēka veselību un iespējamie traumu riski.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Kompetenču veidošana-
(pārgājiens ar uzdevumiem/purvu kurpes)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Kompetenču veidošana-
(pārgājiens ar uzdevumiem/purvu kurpes)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
2
|
Tēmas
|
Kompetences veidošana piedzīvojumu sportā - klinšu kāpšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
2
|
Tēmas
|
Kompetences veidošana piedzīvojumu sportā - klinšu kāpšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu sporta veidu integrēšana veselības attīstīšanas nolūkos (zemes, gaisa un ūdens piedzīvojumu sporta veidi)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu sporta veidu integrēšana veselības attīstīšanas nolūkos (zemes, gaisa un ūdens piedzīvojumu sporta veidi)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
2
|
Tēmas
|
Kompetences veidošana piedzīvojumu sporta izpratnei -orientēšanās/taku skriešana/izturības skrējieni
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
2
|
Tēmas
|
Kompetences veidošana piedzīvojumu sporta izpratnei -orientēšanās/taku skriešana/izturības skrējieni
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu sporta elementu pielietošana treneru darbā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu sporta elementu pielietošana treneru darbā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu sporta tendences un aktualitātes pētniecībā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu sporta tendences un aktualitātes pētniecībā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu sporta tendences un aktualitātes pētniecībā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads un drošības noteikumi. Piedzīvojumu sporta veidi un aktivitātes to klasifikācija un pielietojamais ekipējums
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Cits
|
2
|
Tēmas
|
Kompetenču veidošana-
(pārgājiens ar uzdevumiem/purvu kurpes)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
2
|
Tēmas
|
Kompetences veidošana piedzīvojumu sportā - klinšu kāpšana
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu sporta veidu integrēšana veselības attīstīšanas nolūkos (zemes, gaisa un ūdens piedzīvojumu sporta veidi)
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību izbraukums
|
2
|
Tēmas
|
Kompetences veidošana piedzīvojumu sporta izpratnei -orientēšanās/taku skriešana/izturības skrējieni
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu sporta elementu pielietošana treneru darbā
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu sporta tendences un aktualitātes pētniecībā
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Piedzīvojumu sporta tendences un aktualitātes pētniecībā
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Adventure Sport Physiology. Nick Draper, Christopher Hodgson. John Wiley & Sons, 2008.
Adventure Sports Coaching. 1st Edition by Matt Berry, Jane Lomax, Chris Hodgson. 2015.
Philosophy, Risk and Adventure Sports. Edited By Mike J. McNamee. Copyright Year, 2007.
Phenomenology and the Extreme Sport Experience. Eric Brymer and Robert Schweitzer. Routledge, 2017.
Adventure Education An Introduction. Edited By Chris Hodgson, Matt Berry. Published by Routledge, 2011.
Philosophy and Nature Sports. Kevin Krein. Routledge, 2019.
Papildu literatūra
Feletti, F. (Ed.). Extreme Sports Medicine. 2017.
Adventure and Extreme Sports Injuries Epidemiology, Treatment, Rehabilitation and Prevention. by Omer Mei-Dan M.D., Omer Mei-Dan, Michael R. Carmont. 2013.
Adventure Therapy Theory, Research, and Practice. By Michael A. Gass, H.L. "Lee" Gillis, Keith C. Russell. Published by Routledge, 2020.
Research Methods in Outdoor Studies. Ed. Barbara Humberstone. Heather Prince, 2019.
Citi informācijas avoti
Gomez AT, Rao A. Adventure and Extreme Sports. Med Clin North Am. 2016 Mar;100(2):371-91. doi: 10.1016/j.mcna.2015.09.009
Netzer NC., Rausch LK., Gatterer H., et.al. Extreme sports performance for more than a week with severely fractured sleep. Sleep Breath. 2021 Jun;25(2):951-955. doi: 10.1007/s11325-020-02172-4.
MacIntyre TE., Walkin AM., Beckmann J., et.al. An Exploratory Study of Extreme Sport Athletes' Nature Interactions: From Well-Being to Pro-environmental Behavior. Front Psychol. 2019 May 28;10:1233. doi: 10.3389/fpsyg.2019.01233
Coventry PA., Brown JE., Pervin J., et.al. Nature-based outdoor activities for mental and physical health: Systematic review and meta-analysis. SSM Popul Health. 2021 Oct 1;16:100934. doi: 10.1016/j.ssmph.2021.100934