Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Biznesa komunikācija un ētika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SZF_097
Zinātnes nozare
Ekonomika un uzņēmējdarbība
Kredītpunkti (ECTS)
4,00
Mērķauditorija
Tirgzinības un reklāma
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt zināšanas un attīstīt kompetences par komunikācijas būtību un veidiem, organizācijas (uzņēmuma, iestādes) iekšējo un ārējo komunikāciju, tās veidošanas un vadīšanas principiem biznesā, par ētikas pamatnostādnēm, kas nosaka komunikāciju biznesā starp personām, organizācijām un sabiedrībā kopumā. Kursa apguve palīdz studentiem iegūt zināšanas un praktiskas iemaņas ētiskas biznesa komunikācijas veidošanā un vadīšanā uzņēmumos.

Priekšzināšanas

Biznesa vides, organizāciju vadības un komunikācijas teorijas pamati.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie izprot mūsdienu lietišķās komunikācijas procesu, tā likumsakarības un ietekmi uz organizācijas darbību, pārzina organizācijas iekšējās un ārējās komunikācijas veidošanas un vadīšanas principus un metodes, izprot ētikas pamatnostādnes, individuālās un profesionālās ētikas principus un ētisko standartu ievērošanas nepieciešamību biznesa vidē.

Prasmes

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs izmantot teorētiskās zināšanas par biznesa komunikāciju un ētiku, veicot biznesa vides analīzi, pratīs izvērtēt un noteikt atbilstošas metodes iekšējās un ārējās komunikācijas īstenošanai organizācijā, spēs kritiski izvērtēt uzņēmējdarbības situācijas no biznesa ētikas viedokļa, identificēt un analizēt problēmas, ko izraisa ētisko principu neievērošana biznesā un biznesa komunikācijā.

Kompetences

1.Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs analizēt un interpretēt organizācijas iekšējās un ārējās komunikācijas kodus, kanālus un instrumentus, noteikt komunikācijas un ētiskas darbības uzlabošanas virzienus organizācijā, novērtēt profesionālo saskarsmi no ētikas viedokļa un veidot to saskaņā ar individuālās un profesionālās ētikas principiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Literatūras analīze; kopsavilkumu izstrāde; mājas uzdevumu izpilde; grupu darbs – gadījumu izpēte, analīze un prezentāciju sagatavošana semināriem; individuālais referāts, kas paredz: 1) noteikt tēmas pamatproblēmu un aprakstīt tās izpausmes praksē; 2) izpētīt un novērtēt alternatīvus (tostarp teorētiķu) viedokļus par šo tēmu; 3) izteikt viedokli par veiktā pētījuma rezultātiem, pamatojot to. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Rakstisks referāts, kas paredz: 1) noteikt tēmas pamatproblēmu un aprakstīt tās izpausmes praksē; 2) izpētīt un novērtēt alternatīvus (tostarp teorētiķu) viedokļus par šo tēmu; 3) izteikt viedokli par veiktā pētījuma rezultātiem, pamatojot to.
2.

Pārbaudījums

-
-
Praktiskas situācijas izpēte un analīze, tās prezentācija. Problēmsituāciju identificēšana. Diskusija.
3.

Pārbaudījums

-
-
Praktiskas situācijas izpēte un analīze, tās prezentācija. Problēmsituāciju identificēšana. Diskusija.
4.

Pārbaudījums

-
-
Praktiskas situācijas izpēte un analīze, tās prezentācija. Problēmsituāciju identificēšana. Diskusija.
5.

Pārbaudījums

-
-
Lekciju un semināru apmeklējums – obligāts. Kopsavilkumu izstrāde – 15%. Semināru darbu izstrāde (grupu darbs) – 20%. Līdzdalība semināros (aktivitāte un atbilžu kvalitāte) – 10%. Referāts – 15%. Eksāmens – 40%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studiju kursa ievads (informācija par kursa saturu un prasībām, veicamajiem darbiem studiju kursā). Kas ir komunikācija (jēdziens un būtība). Komunikācijas nozīme indivīda, organizācijas un sabiedrības dzīvē. Komunikācija un personīgā/korporatīvā attīstība. Komunikācijas process, tā elementi. Komunikācijas barjeras. Kā mazināt komunikācijas barjeras biznesa vidē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studiju kursa ievads (informācija par kursa saturu un prasībām, veicamajiem darbiem studiju kursā). Kas ir komunikācija (jēdziens un būtība). Komunikācijas nozīme indivīda, organizācijas un sabiedrības dzīvē. Komunikācija un personīgā/korporatīvā attīstība. Komunikācijas process, tā elementi. Komunikācijas barjeras. Kā mazināt komunikācijas barjeras biznesa vidē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas barjeru piemēri Latvijas uzņēmumu praksē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas veidi. Komunikācijas kodi. Uzņēmumu logotipi, simboli, korporatīvās krāsas, produktu iepakojums, telpu noformējums u.c. kā komunikācijas kodi biznesā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas kodi un to lietojums Latvijas uzņēmumu praksē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iekšējā komunikācija organizācijā. Vertikālā un horizontālā komunikācija uzņēmumā. Iekšējās komunikācijas auditorijas, kanāli un instrumenti uzņēmumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konkrētu Latvijas uzņēmumu iekšējās komunikācijas auditorijas, kanāli un instrumenti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ārējā komunikācija organizācijā. Ārējās komunikācijas auditorijas, kanāli un instrumenti uzņēmumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konkrēta Latvijas uzņēmuma ārējās komunikācijas auditorijas, kanāli un instrumenti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētikas jēdziens. Ētika kā filosofiska disciplīna. Pielietojamās ētikas jēdziens, tā saistība ar biznesa jomu. Ētiska izvēle biznesā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētiskas uzņēmējdarbības izpausmes Latvijas uzņēmumos (piemēri).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētika uzņēmumā. Korporatīvā sociālā atbildība kā ētiska biznesa un ilgtspējības kategorija uzņēmumā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētika uzņēmumā. Korporatīvā sociālā atbildība kā ētiska biznesa un ilgtspējības kategorija uzņēmumā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Neētiskas uzņēmējdarbības izpausmes Latvijas uzņēmumos (piemēri).
Kopā kredītpunkti (ECTS):
4,00
Kontaktstundas:
28 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studiju kursa ievads (informācija par kursa saturu un prasībām, veicamajiem darbiem studiju kursā). Kas ir komunikācija (jēdziens un būtība). Komunikācijas nozīme indivīda, organizācijas un sabiedrības dzīvē. Komunikācija un personīgā/korporatīvā attīstība. Komunikācijas process, tā elementi. Komunikācijas barjeras. Kā mazināt komunikācijas barjeras biznesa vidē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Studiju kursa ievads (informācija par kursa saturu un prasībām, veicamajiem darbiem studiju kursā). Kas ir komunikācija (jēdziens un būtība). Komunikācijas nozīme indivīda, organizācijas un sabiedrības dzīvē. Komunikācija un personīgā/korporatīvā attīstība. Komunikācijas process, tā elementi. Komunikācijas barjeras. Kā mazināt komunikācijas barjeras biznesa vidē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas barjeru piemēri Latvijas uzņēmumu praksē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas veidi. Komunikācijas kodi. Uzņēmumu logotipi, simboli, korporatīvās krāsas, produktu iepakojums, telpu noformējums u.c. kā komunikācijas kodi biznesā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Komunikācijas kodi un to lietojums Latvijas uzņēmumu praksē.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Iekšējā komunikācija organizācijā. Vertikālā un horizontālā komunikācija uzņēmumā. Iekšējās komunikācijas auditorijas, kanāli un instrumenti uzņēmumos.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konkrēta Latvijas uzņēmuma ārējās komunikācijas auditorijas, kanāli un instrumenti.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētikas jēdziens. Ētika kā filosofiska disciplīna. Pielietojamās ētikas jēdziens, tā saistība ar biznesa jomu. Ētiska izvēle biznesā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētiskas uzņēmējdarbības izpausmes Latvijas uzņēmumos (piemēri).
Kopā kredītpunkti (ECTS):
4,00
Kontaktstundas:
18 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Veinberga, S. (2019). Komunikācija. Teorija un prakse. Rīga: Sava grāmata, 331 lpp.

2.

Hannawa, A. F., & Spitzberg, B. H. (2015). Communication Competence. De Gruyter, Inc.

3.

Gillis, T., IABC. (2011). The IABC Handbook of Organizational Communication: A Guide to Internal Communication, Public Relations, Marketing, and Leadership. John Wiley & Sons, Inc.

4.

Lasmane, S. (2012). Komunikācijas ētika. Rīga: LU akadēmiskais apgāds, 304 lpp.

5.

Meyer-Galow, E. (2018). Business Ethics 3. 0: The New Integral Ethics. Walter de Gruyter GmbH.

6.

Communication and Media Ethics. Edited by Patrick Lee Plaisance. (2018). Boston; Berlin: De Gruyter Mouton.

Papildu literatūra

1.

Mautner, G., Rainer, F. (2017). Handbook of Business Communication: Linguistic Approaches. De Gruyter, Inc.

2.

Kazaka, O. (2019). Pirmā PR grāmata. Rīga, 182 lpp.

3.

Jones, B., Tench, R., & Sun, W. (2014). Communicating Corporate Social Responsibility: Perspectives and Practice. Emerald Publishing Limited.

4.

Conaway, R. N., & Laasch, O. (2012). Communication in Responsible Business: Strategies, Concepts, and Cases. Business Expert Press.

5.

Machado, C., Starr-Glass, D., Davim, J. C., Bràs, F. A., Sanz, G. C., et.al. (2018). Micro MBA: Theory and Practice. De Gruyter, Inc.

6.

Rocci, A., & de Saussure, L. (2016). Verbal Communication. De Gruyter, Inc.

7.

DiMarco, J. (2017). Commmunications Writing and Design: The Integrated Manual for Marketing, Advertising, and Public Relations. John Wiley & Sons, Incorporated.