Pediatrija 2. daļa (Pediatrijas pamati II, Infekcijas slimības bērniem, Bērnu ķirurģija)
Studiju kursa īstenotājs
BKUS, Vienības gatve 45. Jautājumos par moduļiem Pediatrijas pamati II un Infekcijas slimības bērniem - pk-office@rsu.lv, 67621730; par moduli Bērnu ķirurģija - bkk@rsu.lv; 67622923
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju kurss paredzēts MF 4.-5. studiju gada studentiem, lai apgūtu pediatrijas pamatus, tostarp bērna organisma strukturālās un funkcionālās īpatnības, augšanu un attīstību, biežākās bērnu slimības, tai skaitā infekcijas un ķirurģiskās slimības, kā arī nepieciešamās prasmes bērna izmeklēšanā un rīcībā neatliekamās situācijās, ievērojot bērna tiesību un ētikas principus. Studiju kursu veido 4 moduļi (Pediatrijas pamati I, kuru apgūst 4. studiju gadā un Pediatrijas pamati II, Bērnu infekcijas slimības un Bērnu ķirurģija, kurus apgūst 5. studiju gadā). Sekmīga studiju kursa apguve nodrošina studējošā sagatavotību turpmākai ārsta profesionālai darbībai rezidentūras studijās.
Priekšzināšanas
Studiju kursu var uzsākt apgūt studenti, kuri sekmīgi pabeiguši MF 1. – 3. un secīgi 4. studiju gada preklīniskos un klīniskos kursus, ieskaitot iekšķīgās slimības un vispārējo ķirurģiju . Nepieciešamas zināšanas humanitārajās un sociālajās zinātnēs, kas attīsta kritisko domāšanu un izpratni par cilvēku sabiedrībā. Nepieciešamas angļu valodas zināšanas un vēlamas citu ES svešvalodu zināšanas, kā arī izpratne par medicīniskās terminoloģijas lietošanu latīņu valodā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Parādīt zināšanas par studiju kursa “Pediatrija” moduļos ietvertajām biežāk sastopamām akūtām un hroniskām slimībām bērniem
2.Parādīt zināšanas bērnu tiesību jomā un respektēt bērnu tiesības jebkurā saskarsmē ar bērniem studiju vidē
3.Veikt organizētu, problēmorientētu un pilnīgu anamnēzes savākšanu (ieskaitot informāciju par bērna attīstību un profilaktisko aprūpi) un pacienta fizikālo izmeklēšanu, atbilstoši bērna vecumam un slimībai
4.Demonstrēt diagnostiskās un terapeitiskās procedūras (ja iespējams un nepieciešams)
5.Precīzi un kodolīgi rakstiski formulēt un sniegt īsus, precīzus, sakārtotus un pilnīgus mutiskus ziņojumus par pacientu citiem kolēģiem
6.Komunicēt ar pacientiem un viņu ģimenēm, izmantojot verbālās un neverbālās komunikācijas prasmes, lai veicinātu kopīgu lēmumu pieņemšanu un efektīvu informācijas apmaiņu
7.Modulis "Infekcijas slimības bērniem" - Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošais būs apguvis zināšanas, kas ļaus: • raksturot infekcijas slimību izplatību bērniem Latvijā un pasaulē; • raksturot bērnu tiesību un labāko interešu principa ievērošanu; • saprast bērnu infekcijas slimību nodaļas uzbūvi un darbību, higiēna, izolācijas pasākumu, infekciju kontroles principus slimnīcā.. • raksturot imunizācijas īpatnības bērniem; • nosaukt infekcijas slimības un pret tām Latvijā noteikto imunizācijas laiku bērniem, biežākās imunizācijas blaknes un kontrindikācijas; • izskaidrot mūsdienu koncepciju par augļa un jaundzimušā iedzimtām infekcijām, raksturojot patoģenēzi, tipiskās klīniskās pazīmes, diagnostikas, ārstēšanas un prevencijas principus; • saprast ūdens – sāļu vielu maiņas traucējumus bērniem ar infekcijas slimībām, dehidratācijas noteikšanas un rehidratācijas principus; • definēt terminus: drudzis, bakterēmija, sepse, septisks un toksisks šoks bērniem, analizēt to cēloņus, saprast jēdzienu par piesardzības līmeņiem drudzā gadījumā un paredzēt neatliekamo rīcības plānu minēto situāciju gadījumos dažāda vecuma bērniem; • pazīt biežākās ekzantēmu infekcijas bērniem (masalas, masaliņas, vējbakas, skarlatīna; piektā slimība (Eritema infectiosum) un sestā slimība (Roseola infantum, Exanthema subitum) , Herpes simplex un cilvēka papilomas virusu izraisīto infekciju īpatnības bērniem,impetigo bērniem • raksturot akūtas respiratorās infekcijas – to īpatnības bērniem; • raksturot akūtu laringītu, epiglotītu, bronhiolītu, garo klepu, epidēmisko parotītu bērniem; akūta konjunktīvīta īpatnības bērniem • saprast infekciju izraisīto hepatītu īpatnības bērniem, to diferenciālo diagnozi ar citām aknu patoloģijām bērniem • raksturot krampjus bērniem t.sk.febrīlos krampjus, neiroinfekciju īpatnības bērniem, akūtas galvassāpes bērniem. • raksturot zarnu infekciju īpatnības bērniem; • raksturot smagas bakteriālas infekcijas, sepsi jaundzimušiem un agrīna vecuma bērniem; • raksturot CIV,COVID-19 infekciju īpatnības bērniem; • nosaukt bērniem biežāk sastopamu infekcijas slimību inkubācijas periodus, slimnieku un kontaktpersonu izolācijas laikus. •rakturot racionālas antibiotiku izvēles nozīmi bērniem
8.Modulis "Bērnu ķirurģija" 1. Parādīt zināšanas par studiju kursa “Bērnu ķirurģija” modulī ietvertajām biežāk sastopamajām ķirurģiskajām slimībām bērniem 2. Aprakstīt iedzimtu un iegūtu gremošanas trakta necaurejamību bērniem. 3. Definēt bērnu ekstremitāšu kaulu lūzumu diagnostikas un ārstēšanas īpatnības. 4. Raksturot akūtu hematogēnu osteomielītu bērnu vecumā. 5. Parādīt zināšanas un izpratni par jaundzimušo un bērnu vecuma ķiruģisko patoloģiju diagnostiku, ārstēšanu un pēcoperācijas novērošanu.
Prasmes
1.Piedāvāt piemērotu rīcības plānu un diagnostiskos izmeklējumus atbilstoši klīniskajai situācijai un pacienta vērtībām
2.Interpretēt diagnostisko izmeklējumu rezultātus, ņemot vērā pacienta informāciju, klīnisko prezentāciju un uz pierādījumiem balstītu medicīnisko literatūru
3.Modulis "Bērnu ķirurģija" - Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: • Nozīmēt diagnostiskos izmeklējumus atbilstoši saslimšanai un klīniskajai situācijai • Interpretēt diagnostisko izmeklējumu rezultātus, ņemot vērā pacienta informāciju, klīnisko ainu un uz pierādījumiem balstītu medicīnisko literatūru • Definēt ārstēšanas plānu balstoties uz klīnisko ainu un izmeklējumu rezultātiem
Kompetences
1.Demonstrēt spēju sintezēt informāciju un skaidri formulēt pacienta problēmas, izteikt medicīniskus lēmumus, lai noteiktu darba diagnozi un prioritāro diferenciāldiagnozi, kas atbilst pacienta klīniskajai situācijai
2.Demonstrēt profesionālu un ētisku uzvedību, kādu sagaida no ārsta (piemēram, ierodoties laikā, pieklājīgi komunicējot ar personālu, pieņemot atgriezenisko saiti un reaģējot uz to)
3.Demonstrēt uzvedību, kas pauž līdzjūtību, cieņu, godīgumu un empātiju pret citiem, kā arī izpratni par daudzveidību pacientu un viņu ģimeņu populācijā
4.Modulis "Pediatrijas pamati II" Demonstrēt spējas ievākt pacienta sūdzības un anamnēzes datus Demonstrēt spējas veikt pacienta fizikālo izmeklēšanu ar palpācijas, perkusijas un auskultācijas metodi. Demonstrēt spējas palpēt perifēro pulsu, sirds darbības frekvenci, elpošanas frekvenci un asinsspiediena rādītājus, attiecināt tos uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt ar kopējo izmeklēšanas procesu.
5.Modulis "Infekcijas slimības bērniem" - Studiju rezultātā gūtās kompetences ļaus patstāvīgi: • formulēt atslēgas vārdus un orientēties mācību grāmatās un interneta datu bāzēs, lai atrastu nepieciešamo informāciju par bērnu infekcijas slimībām; • atrast bērna vecumam un ģimenei atbilstošu saskarsmes formu, ievērojot ārstniecības iestādes higiēnas prasības; • biežāk sastopamo infekcijas slimību tipisko formu gadījumos bērniem vecumā no dzimšanas līdz 18 gadiem mērķtiecīgi savākt anamnēzi, veikt klīnisko izmeklēšanu, novērtēt slimnieka stāvokli, strukturēti formulēt pacienta problēmas, piedāvājot tām savas kompetences robežās risinājumus diagnostikā, ārstēšanā un prevencijā, aprakstīt novēroto slimības vēsturē un ziņot par to kolēģiem, lietojot medicīnā pieņemto terminoloģiju, ievērojot ētikas principus un prasības fizisko personu datu aizsardzībai; • analizēt ar biežāk sastopamām tipiskām infekcijas slimībām saistītās bērnu veselības problēmas, tai skaitā tādas, kuras prasa pirmsklīnisko zinātņu nozaru (homeostāze, mikrobioloģija, farmakoloģija u.c.) un klīnisko medicīnas (pediatrija, internā medicīna, infekcijas slimības) integrāciju efektīvai uz praktiskiem un izmērāmiem rezultātiem tendētai risinājumu sagatavošanai un atspoguļošanai medicīniskajā dokumentācijā; • pieņemt uz argumentiem balstītus, pārbaudāmus un zinātniskas domāšanas ceļā izstrādātus lēmumus attiecībā uz bērnu veselību, slimību vai dzīvību, kā arī uz sabiedrības veselību un apkārtējās vides stāvokli tipiskos bērnu infekcijas slimību gadījumos; • pielietot teorētiskās zināšanas klīniskajos gadījumos,veidojot rīcības algoritmus sekojošas klīniskajās situācijās bērniem: akūtas infekcijas ar ekzantēmu , akūts faringīts , laringīts, epiglotīts, bronhiolīts, garais klepus,stridors, diareja un dehidratācija/hipovolēmija,šoks, hepatīts, epidēmiskais parotīts, febrīlie krampji, galvassāpes,meningīts/encefalīts iedzimtās infekcijas,drudzis, sepse. • sagatavoties klīnikā bāzētai izvēles praksei pediatrijā, kā arī veidot nepieciešamo attieksmi ārsta darbā ar bērniem rezidentūrā; •spēs piedāvāt rīcību ārkārtas un akūtu veselības traucējumu gadījumā bērniem, lai risinātu diagnostikas, terapijas un prognozes neskaidrības, meklētu nepieciešamības gadījumā palīdzību un sadarbību ar multidisciplināru medicīnas komandu,izprotot pacienta centrētu aprūpes veselības aprūpes principus , uzklausot pacientu, pacienta ģimeni vai aizbildņus, respektējot viņu vērtības un rūpējoties par bērnu vislabāko interešu nodrošināšanu.
6.Modulis "Bērnu ķirurģija" - studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: • loģiski un argumentēti formulēt un pamatot klīnisko diagnozi bērnu vecuma iedzimto un iegūto ķirurģisko patoloģiju gadījumos; • izstrādāt diagnostikas un ārstēšanas taktiku iedzimto un iegūto bērnu ķirurģisko patoloģiju gadījumos; • formulēt indikācijas konservatīvai un ķirurģiskai ārstēšanai; • pamatot ārstēšanas taktikas izvēli; • izvērtēt paredzamo dzīves kvalitāti iedzimtu ķirurģisko patoloģiju gadījumos.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Modulis "Bērnu ķirurģija" |
-
|
-
|
|
• Bērnu vecuma ķirurģisko patoloģiju klīnisko gadījumu analīze. • Bērnu vecuma ķirurģisko patoloģiju klīnisko gadījumu prezentācija. • Zinātniski patstāvīgā darba veikšana: - zinātnisku publikāciju analīze, kopsavilkumu veidošana, - pētnieciskā darba veikšana, balstoties uz nolikumu par studentu zinātniski patstāvīgo darbu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. |
||
|
2.
Modulis - Infekcijas slimības bērniem |
-
|
-
|
|
Studenti patstāvīgi teorētiski sagatavojas praktiskajai nodarbībai atbilstoši e-studijās ievietotai Informācijai par MF5 studiju kursa “Pediatrija 2.daļa” moduli “Infekcijas slimības bērniem” un uzdevumiem, kas studējošam jāizpilda, lai sekmīgi sagatavotos katrai praktiskajai nodarbībai, sākot no pirmās nodarbības. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Studiju kurss ''pediatrija'' kumulējošais vērtējums |
100,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Studiju rezultāti tiek vērtēti vispirms katram studiju modulim atsevišķi, tad kumulējoši, sniedzot vienu kopēju kursa vērtējumu, kurā ņemti vērā studiju rezultāti, atbilstoši studiju moduļos definētām prasībām:
|
||
|
2.
Modulis "Infekcijas slimības bērniem" |
-
|
-
|
|
· Moduļa pārbaudījuma rezultāti tiek ņemti vērā studiju kursa “Pediatrija” kopvērtējumā. · Moduļa praktisko nodarbību laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences kontroli pie pacienta vai simulētās situācijās, diskusijās mazās grupās, klīnisko gadījumu apspriešanā, patstāvīgā darba kontrolē, rakstiskā ieskaitē un pārrunās cikla beigās. Studiju rezultātu pārbaudes apraksts un vērtēšana
Studiju moduļa gala summatīvā vērtēšana ar atzīmi ietver rakstiskais pārbaudījumu ar paškontroles jautājumiem, MCQ un paplašinātiem MCQ , kad studentam jāpamato sava izvēle, otrā - mutiskajā pārbaudījumā, klīniskā gadījumā studentssoli pa solim apraksta savu rīcību, pamatojot katru izvēli, demonstrējot klīniskās domāšanas procesu un spēju izvēlēties rīcības algoritmu.Papildus tam studenti tiek aicināti sniegt liecības par zināšanām, prasmēm un kompetencēm, kas pārsniedz studiju moduļa apguves prasības un parāda studenta spēju veikt patstāvīgu problēmas papildus izpēti . Vērtējumi tiek sniegti , ņemot vēra strukturētus vērtēšanas kritērijus, 10 ballu sistēmā , un to vidējā vērtība veido moduļa gala vērtējumu.
|
||
|
3.
Modulis "Bērnu ķirurģija" |
-
|
-
|
|
- Katras nodarbības sākumā zināšanu pārbaudes tests par nodarbības tematu (5 jautājumi) – tests nokārtot sekmīgi, ja iegūti vismaz 3 punkti; ja iegūti 2 un mazāk punkti – minus viena balle no Vērtējums I. Vērtējums I – vērtējums par praktisko nodarbību laikā izvēlēta klīniskā gadījuma prezentāciju. Tas veidojas kumulatīvi no studējošo (vidējais vērtējums) un docētāja vērtējuma (ja studējošo un docētāja vērtējums atšķiras, tad docētāja vērtējumu attiecīgi palielina vai pazemina par vienu balli). o Vērtējumu I var pazemināt (par vienu balli), ja katras nodarbības sākumā veiktajā testā saņemti 2 vai mazāk punkti (no 5 punktiem), kā arī, ja tests nodarbības sākumā nav pildīts o Vērtējumu I var paaugstināt (par vienu balli): - «+» par saturīgu aktivitāti nodarbībā docētāja paraksts ar zīmogu attiecīgajā ailītē (5 pozitīvas atzīmes = plus viena balle) - asistēšana operācijās dienas stacionārā (pieejamo laiku saraksts e-studijās) – piedalīšanās vismaz vienā pilnā operāciju dienā (asistēto operāciju dienu skaits nesummējas, t.i., maksimāli plus viena balle šajā pozīcijā) Vērtējums II – eksāmena atzīme - Eksāmens notiek klātienē. - Eksāmena vērtēšana notiek saskānā ar RSU Studiju reglamentā noteiktajiem vērtēšanas kritērijiem. - Eksāmenu veido: o 40 teorētiski daudzatbilžu jautājumi sastāda kopā 40% no novērtējuma (lai nokārtotu testa sadaļu jābūt 20 pareizām atbildēm)*. Daudzatbilžu jautājumi nav identiski bet satura ziņā līdzīgi semestra nodarbību kontroljautājumiem. E-studiju vidē tie netiek publicēti. o 2 situācijas uzdevumi sastāda kopā 60% no novērtējuma (lai nokārtotu jābūt vismaz 35%)*. Uzdevumi, katrs ar 5 jautājumiem, būs līdzīgi nodarbībās apskatītajiem gadījumiem. - uz jautājumiem, kuros prasītas rakstiskas atbildes, jāatbild īsi, kodolīgi un konkrēti. Situācijas uzdevumu atbildes nedrīkst pārsniegt 250 vārdus (katrā situācijas uzdevumā); - ja atbilde satur vairāk kā 250 vārdus, attiecīgā situācijas uzdevuma vērtējums tiek samazināts par 10%. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Modulis "Infekcijas slimības bērniem" - Infekcijas slimības bērniem Latvijā. Vakcinācijas nacionālā programma Latvijā.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Modulis "Infekcijas slimības bērniem" - Mūsdienu koncepcija par augļa un jaundzimušā infekcijām. CIV infekcijas īpatnības bērniem.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Modulis "Infekcijas slimības bērniem" - Ūdens – sāļu vielu maiņas traucējumi bērniem ar infekcijas slimībām slimībām (dehidratācija ,hipovolēmija). Orālās un parenterālās rehidratācijas principi.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Modulis "Infekcijas slimības bērniem" - Drudzis, bakterēmija, sepse, septisks un toksisks šoks bērniem. CIV,COVID-19 infekciju īpatnības bērniem
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Modulis "Bērnu ķirurģija" - Neatliekamās situācijas bērnu ķirurģijā.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Modulis "Bērnu ķirurģija" - Iedzimta un iegūta kuņģa-zarnu trakta necaurejamība.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Modulis "Bērnu ķirurģija" - Akūta iekaisuma rakstura vēdera dobuma ķirurģiska patoloģija bērniem.
|
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
Video
|
2
|
Tēmas
|
Modulis "Bērnu ķirurģija" - Sāpes un deformācijas ekstremitātēs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Pediatrijas pamati II" - Nefroloģiskās slimības: Biežākie glomerulonefrīti bērniem. Akūts nieru bojājums, hronisks nieru bojājums. Hroniska nieru slimība.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Pediatrijas pamati II" - Endokrīnās slimības : Cukura diabētu (I,II, MODY) īpatnības bērniem. Diabētiska ketoacidoeze .
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Pediatrijas pamati II" - Kardioloģiskās slimības: Iedzimtas anomālijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Pediatrijas pamati II" - Hematoloģiskās slimības: Hemorāģiskias sindroms bērniem (trombocitopenija, koagulopatijas-HA, HB, DIK sindroms klīniskā piemērā, fW slimība, leikoze- ALL, AML, vaskulīts- PŠH).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Pediatrijas pamati II" - Reimatoloģiskās slimības: biežākie vaskulīti bērniem (Purpura Schönlein-Henoch, Kawasaki slimība, nodozais poliarterīts, ANCA asociēti vaskulīti, Takayasu slimība). Difūzas saistaudu slimību īpatnības bērniem (SLE, JDM, Jaukta saistaudu, Sklerodermija).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Pediatrijas pamati II" - Praktiskās iemaņas klīniskā darbā KPR bērniem dažādos vecuma periodos. Sirds apstāšanās. Elpošanas apstāšanās.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Pediatrijas pamati II" - Alerģiskās un pulmonoloģiskās slimības: BA, CF
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Pediatrijas pamati II" - Biežākie audzēji bērniem:leikozes, limfoma, nieru un kaulu audzēji, simpātiskās NS audzēji.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Pediatrijas pamati II" - Gastroenteroloģiskās slimības: Iekaisīgo zarnu slimību (Krona slimība, Čūlains kolīts) īpatnības bērniem. Transamināžu paaugstināšanās iemesli bērniem un AI hepatīts. Aknu mazspēja.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Pediatrijas pamati II" -Ieskaite - mutiska
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Infekcijas slimības bērniem" - Studiju kursa apguves organizācija . Bērna izmeklēšanas īpatnības infekcijas gadījumā. Infekcijas slimību stacionārs bērniem. Bērnu tiesību un labāko interešu principa ievērošana. Klīniskā domāšana un rīcības algoritmi klīniskajos gadījumos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Infekcijas slimības bērniem" - Biežākās ekzantēmu infekcijas bērniem (masalas, masaliņas, vējbakas, skarlatīna ) - to etioloģija, epidemioloģija, tipiskās formas, diferenciālā diagnoze, terapija un profilakse. Klīniskā domāšana un rīcības algoritmi klīniskajos gadījumos: akūtas infekcijas ar ekzantēmu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Infekcijas slimības bērniem" - Akūtas respiratorās infekcijas– to īpatnības bērniem. Akūts faringīts , laringīts, epiglotīts, bronhiolīts, garais klepus bērniem. Klīniskā domāšana un rīcības algoritmi klīniskajos gadījumos: faringīts, laringīts, epiglotīts, bronhiolīts, garais klepus bērniem, stridors.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Infekcijas slimības bērniem" - Febrīlie krampji, neiroinfekciju īpatnības bērniem. Klīniskā domāšana un rīcības algoritmi klīniskajos gadījumos: febrīlie krampji, galvassāpes, meningīts/encefalīts.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Infekcijas slimības bērniem" - Zarnu infekcijas – to īpatnības bērniem, terapijas un profilakses principi . Orālā rehidratācija bērniem. Infekciju izraisīto hepatītu īpatnības bērniem. Epidēmiskais parotīts. Klīniskā domāšana un rīcības algoritmi klīniskajos gadījumos: diareja un dehidratācija/hipovolēmija, šoks, hepatīts, epidēmiskais parotīts.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Infekcijas slimības bērniem" - Smagas bakteriālas infekcijas, sepse jaundzimušiem un agrīna vecuma bērniem. Klīniskā domāšana un rīcības algoritmi klīniskajos gadījumos: Iedzimtās infekcijas, drudzis, sepse.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Infekcijas slimības bērniem" - Studiju kursa rezultātu rakstveida pārbaude: paškontroles jautājumi un uz pacientu gadījumiem balstīta atvērtā un MCQ tipa jautājumi, kur studenti pamato izvēles.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Infekcijas slimības bērniem" - Studiju kursa rezultātu mutiskā pārbaude: Klīniskā domāšana un rīcības algoritmi klīniskajos gadījumos (piemēram, "Bērns ar diareju – soļi").
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Bērnu ķirurģija" - Simulācijas bērnu ķirurģijā MITC.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Bērnu ķirurģija" - Jaundzimušo vecuma iedzimtas un iegūtas kuņģa zarnu trakta ķirurģiskas patoloģijas (barības vada atrēzija, NEC, omfalocēle, gastrošīze.)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Bērnu ķirurģija" - Mazās ķirurģiskās patololoģijas (Processus vaginalis patoloģija. Nabas trūce. Akūta skrotuma sindroms; orhīts, epididimīts. Sēklinieka novietojuma anomālijas. Fimoze, parafimoze.)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Bērnu ķirurģija" - Akūts vēders I (ak. apendicīts (komplicēts, nekomplicēts, peritonīts), asiņošana no k-z trakta – Mekeļa divertikuls, invaginācija).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Bērnu ķirurģija" - Akūts vēders II (k-z trakta necaurejamība (daļēja/pilnīga; augsta/ zema) – pilorostenoze, duodena atrēzija, volvulus , tievo zarnu atrēzija, saaugumu ileuss, invaginācija, Hiršprunga slimība, anusa atrēzija)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Bērnu ķirurģija" - Sāpes un deformācijas ekstremitātēs (Ak. hematogēns osteomielīts. Lūzumi bērnu vecumā, to ārstēšanas pamatprincipi. Gūžas locītavas displāzija. Iedzimta greizā pēda.)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Bērnu ķirurģija" - Izmeklējumu interpretācija bērnu ķirurģijā (laboratorie, radioloģiskie izmeklējumi)
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
3
|
Tēmas
|
Modulis "Bērnu ķirurģija" - Zināšanu un prasmju vērtēšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Modulis "Infekcijas slimības bērniem" - Nelson Textbook of Pediatrics. 22nd Edition, 2025Piemērots angļu valodas plūsmai
Modulis "Infekcijas slimības bērniem" - Nelson Essentials of Pediatrics, Ninth Edition. Elsevier; 2023Piemērots angļu valodas plūsmai
Modulis "Infekcijas slimības bērniem" - Pediatric Emergency Medicine Secrets. 4th Edition, 2025Piemērots angļu valodas plūsmai
Modulis "Infekcijas slimības bērniem" - Principles and Practice of Pediatric Infectious Diseases. 6th Edition, 2023Piemērots angļu valodas plūsmai
Modulis "Infekcijas slimības bērniem" - Illustrated Textbook of Paediatrics, Sixth Edition. Elsevier; 2022Piemērots angļu valodas plūsmai
Modulis "Infekcijas slimības bērniem" - Nelson Pediatric Symptom-Based Diagnosis. 2nd Edition, 2023Piemērots angļu valodas plūsmai
Modulis "Infekcijas slimības bērniem" - Feigin and Cherry's Textbook of Pediatric Infectious Diseases, Ninth Edition. Elsevier; 2025Piemērots angļu valodas plūsmai
Modulis "Infekcijas slimības bērniem" - Netter’s Pediatrics. 2nd ed. Philadelphia: Elsevier; 2023Piemērots angļu valodas plūsmai
E - studijās ievietotie mācību materiāli.Piemērots angļu valodas plūsmai
Visiem moduļiem - RSU tiešsaistes datu bāzes: brīvpieejas datubāzes (PubMed), uz pierādījumiem balstītas medicīnas datubāzes- ClinicalKEY, DynaMedPlus./RSU online databasesPiemērots angļu valodas plūsmai
Modulis "Bērnu ķirurģija" - Puri P. Hollwarth M. Pediatric Surgery – Diagnosis and Management. Springer, 2023. 2nd editionPiemērots angļu valodas plūsmai
Modulis "Bērnu ķirurģija" - Pearls and Tricks in pediatric Surgery, Martin Lacher · Shawn D. St. Peter · Augusto Zani, Editors. Springer Nature Switzerland AG, 2021Piemērots angļu valodas plūsmai
Modulis "Bērnu ķirurģija" - Holcomb and Ashcraft's Pediatric Surgery: Expert Consult - Online + Print 7th Edition, 2020Piemērots angļu valodas plūsmai
Papildu literatūra
Modulis "Pediatrijas pamati II" - Kliegman, Robert M., Lye, Patricia S., Bordini, Brett J., et.al. Nelson Pediatric symtom- based diagnosis. 2022, Elsevier, Inc.Piemērots angļu valodas plūsmai
Modulis "Pediatrijas pamati II" - Marcdante, Karen J., Kliegman, Robert M. Nelson Essentials of pediatrics. 2023, Elsevier, Inc.Piemērots angļu valodas plūsmai
Modulis "Bērnu ķirurģija" - Essential Paediatric Surgery: A Practical Guide by Paul D Losty and Martin T Corbally | Jun 7, 2024Piemērots angļu valodas plūsmai