Medicīnas psiholoģija, krīžu psiholoģija un psihoterapijas pamati
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studējošie iegūs zināšanas par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību, pamatzināšanas par personības attīstību, psihoterapijas procesu un kompetenci logopēda-pacienta terapeitisku attiecību veidošanā.
Prasmes
1.Studējošie attīstīs prasmi atpazīt psihosomatiskus simptomus, veidot terapeitiskas attiecības ar pacientu un iegūs iemaņas psihoemocionālā atbalsta sniegšanā.
Kompetences
1.Studenti spēs analizēt bioloģisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu slimību etioloģijā un patoģenēzē. Izprast un analizēt psihoterapijas nepieciešamību pacientiem ar runas traucējumiem, izprast diagnostikas kritērijus un kombinētas terapijas nepieciešamību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Iepazīties ar atbilstošu literatūru pirms katras nodarbības, sagatavot jautājumus. Sagatavot klīnisko gadījumu aprakstus par klīniskām situācijām no savas prakses. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
10 balles
|
|
Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido:
Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie visu turpmāk minēto kritēriju izpildes:
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Mediķa-pacienta terapeitiskās attiecības.
Saskarsmes jēdziens, saskarsmes veidi, to klasifikācijas iespējas, saskarsmes pamatfunkcijas.
Ētikas jautājumi, veidojot ārstnieciskās attiecības ar pacientu.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Emocijas, afekti, to klasifikācija, fizioloģija, ietekme uz ķermeni. Aleksitīmija. Stress, tā tipi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Psihiskie aizsardzības mehānismi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Personības jēdziens, definīcijas. Psihes funkcionēšanas topogrāfiskais un strukturālais modelis. Personības attīstība no dažādu teoriju viedokļa. Psihoseksuālā un epiģenētiskā attīstības teorija, psihosociālās (Ēriksons) krīzes. Ego psiholoģija (Z. Freids).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Personības attīstība no dažādu teoriju viedokļa. Patības psiholoģija. (H.Kohuts). Objektattiecību teorija, mātes – bērna attiecību nozīme bērna psihiskajā attīstībā. (M.Kleina, M.Mālere). Personības teoriju salīdzinājums psihoterapeitiskā skatījumā. Priekšstats par personības traucējumiem: konflikta un deficīta modeļi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Personības funkcionēšanas līmeņi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Izpratne par dažādām personības rakstura organizācijas tipiem: depresīvs, mānisks, mazohistisks, histērisks, atkarīgs, obsesīvi-kompulsīvs, paranoīds.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Biopsihosociālais modelis medicīnā. Somatizācija. Somatizācijas mehānismi, galvenās psihosomatiskās teorijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
1. Krīzes jēdziens, definīcijas.
2. Attīstības, eksistenciālas un traumatiskas krīzes.
3. Krīžu savstarpējā mijiedarbība.
4. Krīzes erozijas modelis un palīdzības iespējas dažādās krīzes fāzēs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Medicīniskās psihoterapijas jēdziens, veidi. Mērķi. Indikācijas. Kontrindikācijas.
1. Psihodinamiskā psihoterapija, tās process un tehnikas: klausīšana, klarifikācija, konfrontācija, interpretācija.
2. Psihodinamiskās (psihoanalītiskās) psihoterapijas salīdzinājums ar kognitīvi biheiviorālo terapiju un psihofarmakoterapiju: īstermiņa un ilgtermiņa efektivitāte.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
1. Kognitīvi biheiviorālās terapija, tās tehnikas tehnikas.
2. Individuālā, pāru, ģimenes psihoterapija: indikācijas un īpatnības, mācību filmas analīze.
3. Priekšstats par grupu psihoterapiju: atbalsta un psihodinamiskās grupas, grupas dinamika un indikācijas
4. Atbalsta psihoterapija, tās pamatprincipi un tehnikas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Bērnu un pusaudžu psihoterapija.
1. Smilšu un spēļu terapija bērnu psihoterapijas praksē.
2. Pusaudžu psihoterapijas īpatnības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Izdegšanas sindroms.
1. Izdegšanas jeb izsīkuma sindroma (Burn out) pazīmes un cēloņi.
2. Izdegšanas profilakse un ārstēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Bālinta grupas. Eksāmens (rakstiskā veidā).
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Sudraba, V., Skaldere-Darmudasa, G. (2022). Psihosomatiskā medicīna. Rīga: RSU.
Fritzsche, K., McDaniel, S.H., Wirsching, M. (eds.) (2020). Psychosomatic medicine. 2nd ed. Springer
A.Utināns. Cilvēka psihe Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 568 lpp. (izdevums akceptējams)
J.Kulbergs - Dinamiskā psihiatrija. Jumava. 2001. (izdevums akceptējams)
Papildu literatūra
B.Luban-Plozza, W.Poldinger, F.Kroger. Psychosomatic Disorders in General Practice. Springler – Verlag. 1992.
Goleman, Daniel. Tava emocionālā inteliģence. Rīga : Jumava, 2019.
J.Kovel. A Complete Guide to Therapy. From Psychoanalysis to Behavior Modification. Penguin Books. 1991.
D.Brown, J.Pedder. Introduction to Psychotherapy. Routledge. 2010.