Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Medicīnas psiholoģija, krīžu psiholoģija un psihoterapijas pamati

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
PMUPK_038
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
5,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Kristapa iela 30, pmpk@rsu.lv, +371 67210989

Par studiju kursu

Mērķis

Veicināt izpratni par personības attīstību un funkcionēšanu, psihosomatisku traucējumu etioloģiju, simptomiem, diagnostiku, ārstēšanu un profilaksi; attīstīt audiologopēda-pacienta terapeitisko attiecību veidošanas prasmes; veicināt medicīniskās psihoterapijas tehniku apgūšanu un pielietošanu klīniskajā darbā.

Priekšzināšanas

Anatomija, fizioloģija, patoloģiskā fizioloģija, starppersonu saskarsme veselības aprūpē, pamatzināšanas specialitātē.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie iegūs zināšanas par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību, pamatzināšanas par personības attīstību, psihoterapijas procesu un kompetenci logopēda-pacienta terapeitisku attiecību veidošanā.

Prasmes

1.Studējošie attīstīs prasmi atpazīt psihosomatiskus simptomus, veidot terapeitiskas attiecības ar pacientu un iegūs iemaņas psihoemocionālā atbalsta sniegšanā.

Kompetences

1.Studenti spēs analizēt bioloģisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu slimību etioloģijā un patoģenēzē. Izprast un analizēt psihoterapijas nepieciešamību pacientiem ar runas traucējumiem, izprast diagnostikas kritērijus un kombinētas terapijas nepieciešamību.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-

Iepazīties ar atbilstošu literatūru pirms katras nodarbības, sagatavot jautājumus.

Sagatavot klīnisko gadījumu aprakstus par klīniskām situācijām no savas prakses.

Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
10 balles

Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs.

To veido:

  1. Starppārbaudījumu vidējais vērtējums – 50%. Studiju kursa laikā studējošajiem ir 2 starppārbaudījumi, to formu nosaka docētājs pēc izvēles- daudzatilžu tests, atvērtie jautājumi un/vai klīniskā gadījuma analīze. 
  2. Gala pārbaudījums- 50%. Klātienē organizēts (elektronizēts e-studijās vai papīra formātā) daudzatbilžu tests, par kursa ietvaros izskatītajām tēmām.

Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie visu turpmāk minēto kritēriju izpildes: 

  • katra starppārbaudījuma vērtējums ir vismaz 8
  • 100% nodarbību apmeklējums; 
  • Sagatavota un noprezentēta prezentācija par nodarbības tēmu
  • Aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Mediķa-pacienta terapeitiskās attiecības. Saskarsmes jēdziens, saskarsmes veidi, to klasifikācijas iespējas, saskarsmes pamatfunkcijas. Ētikas jautājumi, veidojot ārstnieciskās attiecības ar pacientu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Emocijas, afekti, to klasifikācija, fizioloģija, ietekme uz ķermeni. Aleksitīmija. Stress, tā tipi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Psihiskie aizsardzības mehānismi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Personības jēdziens, definīcijas. Psihes funkcionēšanas topogrāfiskais un strukturālais modelis. Personības attīstība no dažādu teoriju viedokļa. Psihoseksuālā un epiģenētiskā attīstības teorija, psihosociālās (Ēriksons) krīzes. Ego psiholoģija (Z. Freids).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Personības attīstība no dažādu teoriju viedokļa. Patības psiholoģija. (H.Kohuts). Objektattiecību teorija, mātes – bērna attiecību nozīme bērna psihiskajā attīstībā. (M.Kleina, M.Mālere). Personības teoriju salīdzinājums psihoterapeitiskā skatījumā. Priekšstats par personības traucējumiem: konflikta un deficīta modeļi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Personības funkcionēšanas līmeņi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Izpratne par dažādām personības rakstura organizācijas tipiem: depresīvs, mānisks, mazohistisks, histērisks, atkarīgs, obsesīvi-kompulsīvs, paranoīds.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Biopsihosociālais modelis medicīnā. Somatizācija. Somatizācijas mehānismi, galvenās psihosomatiskās teorijas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

1. Krīzes jēdziens, definīcijas. 2. Attīstības, eksistenciālas un traumatiskas krīzes. 3. Krīžu savstarpējā mijiedarbība. 4. Krīzes erozijas modelis un palīdzības iespējas dažādās krīzes fāzēs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Medicīniskās psihoterapijas jēdziens, veidi. Mērķi. Indikācijas. Kontrindikācijas. 1. Psihodinamiskā psihoterapija, tās process un tehnikas: klausīšana, klarifikācija, konfrontācija, interpretācija. 2. Psihodinamiskās (psihoanalītiskās) psihoterapijas salīdzinājums ar kognitīvi biheiviorālo terapiju un psihofarmakoterapiju: īstermiņa un ilgtermiņa efektivitāte.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

1. Kognitīvi biheiviorālās terapija, tās tehnikas tehnikas. 2. Individuālā, pāru, ģimenes psihoterapija: indikācijas un īpatnības, mācību filmas analīze. 3. Priekšstats par grupu psihoterapiju: atbalsta un psihodinamiskās grupas, grupas dinamika un indikācijas 4. Atbalsta psihoterapija, tās pamatprincipi un tehnikas.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Bērnu un pusaudžu psihoterapija. 1. Smilšu un spēļu terapija bērnu psihoterapijas praksē. 2. Pusaudžu psihoterapijas īpatnības.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Izdegšanas sindroms. 1. Izdegšanas jeb izsīkuma sindroma (Burn out) pazīmes un cēloņi. 2. Izdegšanas profilakse un ārstēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Bālinta grupas. Eksāmens (rakstiskā veidā).
Kopā kredītpunkti (ECTS):
5,00
Kontaktstundas:
56 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Sudraba, V., Skaldere-Darmudasa, G. (2022). Psihosomatiskā medicīna. Rīga: RSU.

2.

Fritzsche, K., McDaniel, S.H., Wirsching, M. (eds.) (2020). Psychosomatic medicine. 2nd ed. Springer

3.

A.Utināns. Cilvēka psihe Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 568 lpp. (izdevums akceptējams)

4.

J.Kulbergs - Dinamiskā psihiatrija. Jumava. 2001. (izdevums akceptējams)

5.

Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023

6.

Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023

7.

What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022

8.

The 8 things that end childhood too soon: what clinicians should know, 30.06.2017

Papildu literatūra

1.

B.Luban-Plozza, W.Poldinger, F.Kroger. Psychosomatic Disorders in General Practice. Springler – Verlag. 1992.

2.

Goleman, Daniel. Tava emocionālā inteliģence. Rīga : Jumava, 2019.

3.

J.Kovel. A Complete Guide to Therapy. From Psychoanalysis to Behavior Modification. Penguin Books. 1991.

4.

D.Brown, J.Pedder. Introduction to Psychotherapy. Routledge. 2010.