Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Klīniskā psihiatrija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
RPS_017
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Psihiatrija
Kredītpunkti (ECTS)
38,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt dziļu izpratni par psihisko traucējumu un slimību biopsihosociālajiem rašanās un attīstības faktoriem, klasifikāciju, diagnostiku, neatliekamo palīdzību, terapiju un profilaksi.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Zināšanas par psihisko slimību un traucējumu etioloģiju, patoģenēzi, klīniskām izpausmēm, norisi un ārstēšanas pamatprincipiem; slimību un traucējumu profilaksi.

Prasmes

1.Prasmes diagnosticēt psihiskās slimības un traucējumus atbilstoši SSK-10 klasifikācijai, novērtējot vispusīgi pacienta stāvokli dinamikā un atbilstoši to atspoguļojot medicīnas dokumentācijā; prasme ārstēt pacientu, izveidot pacientam individuālu aprūpes plānu ietverot nepieciešamo izmeklēšanu, medikamentozo terapiju, ergoterapiju, ārstniecisko vingrošanu u.c.

Kompetences

1.Kompetences sadarboties ar pacientu, lai nodrošinātu stāvokļa novērtēšanu dinamiskā, medikamentozo līdzestību un ārstēšanas rezultātus; aprūpes organizēšanā stacionārā un ambulatori, sniedzot neatliekamo psihiatrisko sadarboties ar citiem aprūpes dalībniekiem, pacientu un viņa ģimenes locekļiem ārstēšanas procesa laikā; veikt viņu izglītošanu par slimības norisi un ārstēšanu; apzināties savas profesionālās kompetences robežas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studējošiem jāapgūst: • zināšanas par psihisko traucējumu un slimību izpausmēm, attīstību un norisi, • prasmes psihisko traucējumu un slimību diagnostikā, novērtēšanā un diferenciāldiagnostikā, • zināšanas un prasmes, lai varētu ārstēt psihiskus traucējumus un slimības, nosakot mērķus un plānu, lai varētu izvēlēties optimālākās terapijas un profilakses metodes, ņemot vērā biopsihosociālos aspektus. Lasīt papildus literatūras avotus, apmeklēt tematiskās LPA un LĀB konferences.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu pārbaude vienu reizi cikla laikā ar testiem un klīnisko situāciju uzdevumiem.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Psihisko un uzvedības traucējumu klasifikācija (SSK-10).
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Šizofrēnijas klīniskās izpausmes, formas, norise, terapijas un rehabilitācijas principi.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Šizofrēnijas klīniskās izpausmes, formas, norise, terapijas un rehabilitācijas principi.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Šizotipiski traucējumi. Akūti tranzistori psihiski traucējumi. Persistējoši un inducēti murgi. Terapija. Neatliekamā psihiatriskā palīdzība
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Šizoafektīvi traucējumi. Febrila šizofrēnija. Terapijas principi. Neatliekamā psihiatriskā palīdzība psihožu gadījumā.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Organisko, ieskaitot simptomātiskos, psihisko traucējumu vispārējais raksturojums.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Alcheimera, Pika, Hantingtona un Parkinsona slimības. Terapija. Neatliekamā psihiatriskā palīdzība
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Cerebrālo vaskulāro slimību radītie psihiskie traucējumi. Organiskā amnestiskā sindroma paveidi. Terapijas principi. Neatliekamā psihiatriskā palīdzība
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

HIV, sifilisa u.c. infekciju radītie psihiskie traucējumi. Terapijas principi. Neatliekamā psihiatriskā palīdzība
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Galvas smadzeņu traumu radītie psihiskie traucējumi. Terapijas principi. Neatliekamā psihiatriskā palīdzība
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Somatisko slimību radītie psihiskie traucējumi. Terapijas principi. Neatliekamā psihiatriskā palīdzība.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Afektīvi (garastāvokļa) traucējumi nozoloģiskā skatījumā. I daļa.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Afektīvi (garastāvokļa) traucējumi nozoloģiskā skatījumā. II daļa. Terapijas principi. Neatliekamā psihiatriskā palīdzība
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Neirotiski, ar stresu saistīti traucējumi (akūta stresa reakcija, posttraumatiska stresa sindroms, adaptācijas traucējumi, disociatīvi traucējumi,). Terapija. Neatliekamā psihiatriskā palīdzība
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Neirotiski, ar stresu saistīti traucējumi (fobijas, panika, ģeneralizēta trauksme, obsesesīvi kompulsīvi traucējumi). Terapija. Neatliekamā psihiatriskā palīdzība
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Somatoformi traucējumi. Psihosomātiski traucējumi. Disociatīvi traucējumi. Terapijas principi.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Ēšanas, miega un seksuālo funkciju neorganiskie traucējumi
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Somatisko slimību radītie psihiskie traucējumi (depresija, trauksme, apjukums, delīrijs, psihozes). Psihiski traucējumi perinatālajā, pēcdzemdību periodā.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Specializētā telpa

Tēmas

Paradumu, dziņu un tieksmju traucējumi. Traucējumu seksuālās izvēles un orientācijas dēļ.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Paliekošas personības pārmaiņas pēc psihiskas traumatizācijas. Minhauzena sindroms. Agravēšana.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Klātiene
Auditorija

Tēmas

Specifiski personības traucējumi.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
38,00
Semināru skaits:
21
Ilgums (nedēļās):
28
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Kaplan & Sadocks. Synopsis of Psychiatry. Editors B. J. Sadock, V. A. Sadock. 11th Edition. Philadelphia; Williams & Wilkins, 2015.

2.

David Semple; Roger Smyth. Oxford Handbook of Psychiatry, 4th Edition: OUP Oxford. 2019. eBook., Database: eBook Collection (EBSCOhost)

3.

International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems. 10th Revision

4.

ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders : Clinical Descriptions and Diagnostic Guidelines. World Health Organization Staff. World Health Organization (WHO), Albany, NY, USA, 1992

5.

Slimību profilakses un kontroles centrs. Klīniskie algoritmi un pacientu ceļi. Psihiskā veselība. 2020.

Papildu literatūra

1.

S. Stahl. Stahl’s Essential Psychopharmacology. 4th Edition. Cambridge medicine, 2013

2.

Taylor, David Paton, Carol Kapur, Shitij. Maudsley Prescribing Guidelines in Psychiatry. 11th Edition. Wiley, Hoboken, NJ, USA, 2012

3.

Bazire S. Psychotropic Drug Directory 2015. The professionals packet handbook and aide memories. 2015.

4.

R. Andrēziņa, E. Tērauds. Praktiskā psihofarmakoterapija. Rīga, 2015. 40 lpp.

5.

E. Tērauds, E. Rancāns, R. Andrēziņa, B. Kupča, I. Ķiece, I. Zārde, Ņ. Bezborodovs. Šizofrēnijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. Izdevums. Latvijas psihiatru asociācija. Rīga, 2014.g., 43 lpp. (elektroniska kopija atrodama www.estudijas.rsu.lv)

6.

E. Tērauds, E. Rancāns, R. Andrēziņa, B. Kupča, G. Ancāne, I. Ķiece, Ņ. Bezborodovs. Depresijas diagnostikas un ārstēšanas vadlīnijas. 3. Izdevums. Latvijas psihiatru asociācija. Rīga, 2015.g., 52 lpp. (elektroniska kopija atrodama www.estudijas.rsu.lv)

7.

Caune M. Sertifikācija psihiatrijā. Uzdevumu krājums, 2013.

Citi informācijas avoti

1.

ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders: Diagnostic Criteria for Research. World Health Organization Staff, World Health Organization (WHO), Albany, NY, USA, 1993

2.

Kulbergs J. Dinamiskā psihiatrija. Rīga: Jumava, 2001.