Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Veselības komunikācija un sociālais mārketings

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
KSK_225
Zinātnes nozare
Bibliotēkzinātne; Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Sociālo zinātņu fakultāte
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Kursa mērķis veicināt maģistrantu izpratni par sociālā mārketinga un veselības komunikācijas vēsturisko attīstību, kas noslēdzas mūsdienu veselības komunikācijas pieejā un teorētiskajā skaidrojumā. Kursa ietvaros studenti apgūst prasmi izvēlēties atbilstošu teorētisko pieeju sabiedrības informēšanas, attieksmes maiņas vai uzvedības pārveides panākšanai. Kursa ietvaros tiek uzvērts multidisciplinaritātes un sadarbības aspekts veselības komunikācijas nodrošināšanā.

Priekšzināšanas

Kursa “Komunikācijas teorijas, principi un ētika” apguve bakalaura studiju līmenī.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.­Izpratne par sociālā mārketinga un veselības komunikāciju jēdzieniem, konceptiem un pamatprincipiem, vēsturisko attīstību un mūsdienu veselības komunikācijas pieejas teorētisko skaidrojumu. ­Padziļinātas zināšanas un izpratne par sociālā mārketinga pamata un papildus elementiem, sociālā mārketinga modeļiem un to izmantošanu veselības komunikācijā. ­Padziļinātas zināšanas un izpratne par veselības komunikācijas stratēģijas izstrādi – analīzes metodēm, plānošanas principiem, auditorijas analīzi, kā arī kampaņas novērtēšanas metodēm.

Prasmes

1.­Salīdzināt un analizēt, izvēlēties piemērotu pieeju atkarībā no komunikācijas kampaņas mērķa un argumentēti skaidrot izvēlētās pieejamas pamatotību. ­Sagatavot komunikācijas kampaņas plānu, atbilstoši kampaņas mērķiem. ­Analizēt un novērtēt kampaņas efektivitāti.

Kompetences

1.­Izstrādāt, plānot un vadīt multidisciplināru un sadarbībā balstītu veselības komunikācijas kampaņu sabiedrības informēšanas, attieksmes vai uzvedības maiņai. ­Analizēt un novērtēt veselības komunikācijas publisko kampaņu un noteikt tās efektivitāti.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Sagatavot divu komunikāciju kampaņu plānus, analizēt divas publiskās kampaņas un to efektivitāti. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1. lekciju un semināru apmeklētība – 20%; 2. piedalīšanās semināru diskusijās – 30%; 3. grupas vai individuālā prezentācija – 50%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ar sabiedrības veselības komunikāciju saistīto jēdzienu skaidrojums. Komunikācijas kampaņu iedalījums un raksturojums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālās problēmas noteikšana un izpēte. Izmaiņas sabiedrībā kā sociālā mārketinga un veselības komunikācijas noteicošais faktors. Sociālā mārketinga un veselības komunikācijas konceptu izmantojuma nepieciešamība mūsdienās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā mārketinga būtība un šī koncepta vēsturiskā attīstība. Definīcijas un teorētiskā izpratne.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā mārketinga pamatelementi un papildus elementi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā mārketinga modeļi. Sociālā mārketinga izmantošana veselības komunikācijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības komunikācijas attīstības etapi un definīcijas. Veselības komunikācijas teorētiskais pamats.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības komunikācijas pamatprincipi un pieejas tās īstenošanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības komunikācija kā pārmaiņu un komerciālo mērķu sasniegšanas instruments.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības komunikācija kā pārmaiņu un komerciālo mērķu sasniegšanas instruments.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības komunikācijas teorētiskais pamats: kopienas, starppersonu un individuālā līmeņa teorijas un to skaidrojums.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā marketinga un veselības komunikācijas stratēģijas izstrāde – situācijas analīzes metodes, plānošanas principi, auditorijas segmentācijas metodes, ziņojumu izveides pieejas, efektivitātes indikatoru izveide, novērtējuma metožu izvēle.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sociālā marketinga un veselības komunikācijas stratēģijas izstrāde – situācijas analīzes metodes, plānošanas principi, auditorijas segmentācijas metodes, ziņojumu izveides pieejas, efektivitātes indikatoru izveide, novērtējuma metožu izvēle.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Berlin Ray E. 2005. Health Communication in Practice: A Case Study Approach

2.

Cheng, Hong, Philip Kotler un Nancy R. Lee. 2011. Social Marketing for Public Health: Global Trends and Sucess Stories. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers

3.

Donavan, Rob and Nadine Henley. 2010. Principles and Practice of Social Marketing: An International Perspective. Cambridge University Press

4.

Glanz, Karen, Barbara K. Rimer and K. Viswanath. 2008. Health Behavior and Health Education: Theory, Research, and Practice. San Francisco: John Wiley & Sons, Inc.

5.

Harrington N. G. 2015. Health Communication: Theory, Method, and Application

6.

Hornik R. C. 2002. Public Health Communication: Evidence for Behavior Change

7.

Jordan A. B., Kunkel D., Manganello J. 2009. Media Messages and Public Health: A Decisions Approach to Content Analysis

8.

Kim D. K., Singhal A., Kreps G. L. 2014. Health Communication Strategies for Developing Global Health Programs

9.

Ļevina, Jeļena, un Anete Hofmane. 2016. “Veselības uzvedības teorijas, modeļi un to izmantošana”. No Veselības psiholoģija, red. Mārtinsone, Kristīne, un Velga Sudraba, 93-124. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte.

10.

Madlock Gatison A. 2016. Communicating Women’s Health: Social and Cultural Norms that Influence Health Decisions

11.

Martin L. R., DiMatteo M. R.. 2014. The Oxford Handbook of Health Communication, Behavior Change, and Treatment Adherence

12.

Parrott R. 2009. Talking about Health: Why Communication Matters

13.

Schiavo R. 2014. Health Communication: from theory to practice

14.

Thomas R. K. 2006. Health Communication

15.

Thompson T. L. 2014. Encyclopedia of Health Communication

Papildu literatūra

1.

Harter L. M., Japp P. M., Beck Ch. S. 2008. Narratives, Health, and Healing: Communication Theory, Research, and Practice

2.

Hooke W.H., Rogers P. G. 2005. Public health risks of disasters: communication, infrastructure and preparedness

3.

Obregon Rafael un Silvio Waisbord. 2012. The Handbook of Global Health Communication. West Sussex: John Wiley & Sons, Inc.

4.

Okigbo Ch. C. 2014. Strategic Urban Health Communication

5.

Rogers, Everett M. 1983. Diffusion OF Innovations. New York: A Division of Macmillan Publishing Co., Inc.

6.

Wymer W. 2015. Innovations in Social Marketing and Public Health Communication: Improving the Quality of Life for Individuals and Communities

7.

World Health Organization. 2017. Sixth Futures Forum on crisis communication

8.

World Health Organization. 2010. Global status report on noncommunicable diseases.