Mākslu terapijas procesa pamatprincipi
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Students: pārzina mākslu terapijas procesa pamatprincipus un to teorētisko pamatojumu; izprot pamatprincipu dialektisko raksturu (piem., atkārtošana ↔ eksperimentēšana, spēcināšana ↔ piezemēšana) un to nozīmi terapijas procesā; izprot mākslu terapijas pamatprincipu pielietojuma īpatnības dažādu traucējumu gadījumā gan psihiatrijā, gan medicīniskajā rehabilitācijā; apzinās mākslu terapijas procesu kā starpdisciplināru palīdzības formu.
Noslēguma pārbaudes darbs
Prasmes
1.Students: spēj izvēlēties un pielietot atbilstošus mākslu terapijas procesa pamatprincipus, ņemot vērā klienta/pacienta vajadzības un traucējumu specifiku; prot strukturēt un īstenot mākslu terapijas sesiju, nodrošinot līdzsvaru starp drošību, regulāciju un attīstību; spēj analizēt un reflektēt par izmantoto principu efektivitāti terapijas procesā; prot sasaistīt teorētiskās zināšanas ar konkrētām mākslu terapijas metodēm un intervencēm.
Prasmju pārbaudes darbs
Kompetences
1.Students: spēj patstāvīgi un profesionāli pielietot mākslu terapijas procesa pamatprincipus dažādos klīniskos un rehabilitācijas kontekstos; demonstrē spēju integrēt pamatprincipus klienta/pacienta vajadzībām un situācijai atbilstošā un ētiski pamatotā terapijas pieejā; ir kompetents kritiski analizēt, pielāgot un pilnveidot mākslu terapijas procesu atbilstoši mainīgām situācijām un klientu/pacientu individuālajām vajadzībām.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus. 2. Sagatavoties studiju kursa pārbaudījumiem. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Noslēguma pārbaudes darbs |
60,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Zināšanu vērtēšana – tests par vispārīgiem mākslu terapijas procesa pamatprincipiem dažādām klientu/pacientu grupām, ņemot vērā klientu/pacientu grūtību specifiku. Šī daļa pārbauda studenta spēju izprast teorētisko ietvaru un konceptuālās nostādnes. |
||
|
2.
Prasmju pārbaudes darbs |
40,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Prasmju un kompetences izvērtēšana – pamatprincipu analīze, izvērtēšana un pielāgošana diviem klientiem/pacientiem pēc dotā apraksta. Šī daļa pārbauda spēju lietot teorētiskās zināšanas praksē, kritiski izvērtēt situāciju un piemērot atbilstošas mākslu terapijas stratēģijas. |
||
|
3.
Pašpārbaudes testi |
-
|
-
|
|
Pašpārbaudes testi Pēc katras lekcijas studentiem būs pieejami elektroniski pašvērtējošie testi, kas paredzēti zināšanu nostiprināšanai un pašrefleksijai par apgūto saturu. Šie testi netiek iekļauti gala vērtējumā, bet palīdz studentiem sagatavoties noslēguma vērtēšanai un sekmē mācību procesa nepārtrauktību. |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskās veselības spektra traucējumi: bērnu uzvedības un emocionālie traucējumi I
Apraksts
Psihiskās veselības spektra traucējumi: bērnu uzvedības un emocionālie traucējumi I Lekcijā studenti iepazīs bērnu psihisko traucējumu galvenās kategorijas un klīniskās pazīmes, aplūkojot uzvedības un emocionālos traucējumus, neirotiskos un ar stresu saistītos traucējumus, kā arī sociālās funkcionēšanas grūtības. Tiks apgūti mākslas terapijas procesa organizēšanas pamatprincipi darbā ar šiem bērniem. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskās veselības spektra traucējumi: bērnu uzvedības un emocionālie traucējumi II
Apraksts
Psihiskās veselības spektra traucējumi: bērnu uzvedības un emocionālie traucējumi II Lekcijā tiks turpināta bērnu psihisko traucējumu problemātikas izpēte, padziļināti aplūkojot šo traucējumu daudzveidību, etioloģiskos faktorus un to ietekmi uz attīstību un sociālo integrāciju. Tiks apgūti mākslas terapijas procesa organizēšanas pamatprincipi darbā ar bērniem ar šāda veida grūtībām. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskās veselības spektra traucējumi: demence
Apraksts
Psihiskās veselības spektra traucējumi: demence Lekcija sniegs ieskatu demences klīniskajās izpausmēs un progresijā, aplūkojot kognitīvo funkciju traucējumus, uzvedības un emocionālās izmaiņas, kā arī sociālās funkcionēšanas aspektus. Tiks apgūti mākslas terapijas procesa organizēšanas pamatprincipi darbā ar cilvēkiem ar demenci. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medicīniskās rehabilitācijas spektra traucējumi: onkoloģija
Apraksts
Medicīniskās rehabilitācijas spektra traucējumi: onkoloģija Lekcijā tiks aplūkota onkoloģisko slimību daudzveidība un to ietekme uz pacienta fizisko, emocionālo un sociālo funkcionēšanu. Tiks apgūti mākslas terapijas procesa organizēšanas pamatprincipi darbā onkoloģijas kontekstā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskās veselības spektra traucējumi: atkarības slimība I
Apraksts
Psihiskās veselības spektra traucējumi: atkarības slimība I Lekcijā studenti iegūs pamatzināšanas par atkarības slimību definīciju, veidiem un attīstības mehānismiem, kā arī par to ietekmi uz indivīda veselību un dzīves kvalitāti. Tiks apgūti mākslas terapijas procesa organizēšanas pamatprincipi darbā ar cilvēkiem ar atkarības traucējumiem. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskās veselības spektra traucējumi: atkarības slimība II
Apraksts
Psihiskās veselības spektra traucējumi: atkarības slimība II Lekcijā tiks turpināta atkarības problemātikas analīze, akcentējot bioloģiskos, psiholoģiskos un sociālos aspektus, kas saistīti ar atkarības procesu un tā ietekmi uz ikdienas funkcionēšanu. Tiks apgūti mākslas terapijas procesa organizēšanas pamatprincipi darbā ar šo klientu/pacientu grupu. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medicīniskās rehabilitācijas spektra traucējumi: hroniskas sāpes
Apraksts
Medicīniskās rehabilitācijas spektra traucējumi: hroniskas sāpes Lekcija sniegs ieskatu hronisku sāpju fenomenoloģijā, to cēloņos un biopsihosociālajā ietekmē. Tiks apgūti mākslas terapijas procesa organizēšanas pamatprincipi darbā ar cilvēkiem ar hroniskām sāpēm. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskās veselības spektra traucējumi: somatoformi traucējumi
Apraksts
Psihiskās veselības spektra traucējumi: somatoformi traucējumi Lekcijā tiks aplūkoti somatoformie traucējumi, to raksturīgās klīniskās pazīmes un saikne starp psiholoģiskajiem un somatiskajiem procesiem. Tiks apgūti mākslas terapijas procesa organizēšanas pamatprincipi darbā ar šiem pacientiem. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskās veselības spektra traucējumi: depresija un trauksme pieaugušajiem
Apraksts
Psihiskās veselības spektra traucējumi: depresija un trauksme pieaugušajiem Lekcijā studenti iepazīs depresijas un trauksmes traucējumu spektru, to galvenās klīniskās izpausmes un izplatību. Tiks apgūti mākslas terapijas procesa organizēšanas pamatprincipi darbā ar pieaugušajiem ar šiem traucējumiem. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihiskās veselības spektra traucējumi: šizofrēnija un ēšanas traucējumi pieaugušajiem
Apraksts
Psihiskās veselības spektra traucējumi: šizofrēnija un ēšanas traucējumi pieaugušajiem Lekcija sniegs ieskatu psihotisko traucējumu un ēšanas traucējumu klīniskajās iezīmēs, to attīstības gaitu un ietekmi uz indivīda sociālo un emocionālo dzīvi. Tiks apgūti mākslas terapijas procesa organizēšanas pamatprincipi darbā ar pacientiem ar šiem traucējumiem. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medicīniskās rehabilitācijas spektra traucējumi: insults un citas neiroloģiskas saslimšanas
Apraksts
Medicīniskās rehabilitācijas spektra traucējumi: insults un citas neiroloģiskas saslimšanas Lekcijā studenti apgūs insulta un citu neiroloģisku saslimšanu būtiskos aspektus, galvenās sekas un to ietekmi uz indivīda fizisko, kognitīvo un sociālo funkcionēšanu. Tiks apgūti mākslas terapijas procesa organizēšanas pamatprincipi rehabilitācijas kontekstā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medicīniskās rehabilitācijas spektra traucējumi: bērnu cerebrālā trieka
Apraksts
Medicīniskās rehabilitācijas spektra traucējumi: bērnu cerebrālā trieka Lekcijā tiks aplūkota cerebrālās triekas klīniskā daudzveidība, tās ietekme uz bērna attīstību un funkcionēšanu. Tiks apgūti mākslas terapijas procesa organizēšanas pamatprincipi darbā ar bērniem šajā kontekstā. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Case, C., Dalley, T., & Reddick, D. (2023). The Handbook of Art Therapy. Routledge.
Mārtinsone, K., un Krevica, E. (Sast.) (2014). Mākslu terapija dažādām klientu/ pacientu grupām. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte.
Papildu literatūra
Bite, I., Mārtinsone, K. un Sudraba, V. (Sast.). 2016. Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC
Gil, E. 2012. Art and Play Therapy with Sexually Abused children. In: Handbook of Art Therapy. New York: The Guilford Press. Chapter 13, p.175-191.
Elbrecht, C. 2013. Trauma Healing at the Clay Field: A Sensorimotor Art Therapy Approach. London: Jessica Kingsley Publishers.
Klorer, P. G. 2012. Group Approaches with Sexually Abused Children. In: Handbook of Art Therapy. New York: The Guilford Press. Chapter 26, p.383-396.
Barber, V. 2011. Creating children's art games for emotional support. London: Jessica Kingsley Publishers.
Lee, H. & Adams, T. 2011. Creative Approaches in Dementia Care. Hampshire: Palgrave Macmillian.
Winbolt, B. 2011. Solution Focused Therapy for the Helping Professions. London: Jessica Kingsley Publishers
Mākslu terapija. 2011. Sast. Mārtinsone, K. Rīga: RaKa.
McWilliams, N. 2011. Psychoanalytic Diagnosis. Understanding Personality Structure in the Clinical Process (2nd edition). NY, London: The Guilford Press
Mākslu metodes un tehnikas profesionālajā darbībā. 2020. Sast. Mārtinsone, K. Rīga: Raka
Pētījumi mākslu terapijā: rakstu krājums. 2010. Sast. Mārtinsone, K. Rīga: Drukātava.
Arts therapies in schools: research and practice. 2010. Karkou,V. (Ed.). London; Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
Hill, H. 2009. Dancing with hope: dance therapy with people with dementia. In Chaiklin,S. & Wengrower, H.(Eds.) The Art and Science of Dance Movement Therapy: Life is Dance. London: Routledge. p.181-194.
Bannister, A. & Huntington, A. 2002. Communicating with Children and Adolescents: Action for Change. London: Jessica Kingsley Publishers.
Greenman, C. 2008. Expression and Survival: An Aesthetic Approach to the Problem of Suicide. . London: Jessica Kingsley Publishers. Iegūts no ProQuest Ebrary.
Rappaport, L. 2008. Focusing-Oriented Art Therapy: Accessing the Body's Wisdom and Creative Intelligence. Iegūts no ProQuest Ebrary.
Hinz, L.D. 2006. Drawing from Within: Using Art to Treat Eating Disorders. Iegūts no ProQuest Ebrary.
Karkou, V., Sanderson, P. 2006. Art Therapies: A Research-Based Map of the Field. London: Elsevier Churchill Livingstone.
Creative arts therapies manual: a guide to the history, theoretical approaches, assessment, and work with special populations of art, play, dance, music, drama, and poetry therapies. 2006. Ed. S.L. Brooke. Springfield, Ill.: Charles C Thomas Publisher, LTD.
Waller, D. & Sibbett, C. 2005. Art Therapy and Cancer Care. Berkshire: McGraw-Hill Education. Iegūts no ProQuest Ebrary.
Safran, D.S. 2002. Art Therapy and AD/HD: Diagnostic and Therapeutic Approaches. London: Jessica Kingsley Publishers. Iegūts no ProQuest Ebrary.
Wigram, Y. 2019. A Comprehensive Guide to Music Therapy: Theory, Clinical Practice, Research and Training. London: Jessica Kingsley Publishers.
Gazda, G.M., Ginter, E.J. & Horne, A.M. 2001. Group counseling and group psychotherapy. Theory and application. Allyn & Bacon.
Evans, K. & Dubowski, J. 1999. Art Therapy with Children on the Autistic Spectrum: Beyond Words. . London : Jessica Kingsley Publishers. Iegūts no ProQuest Ebrary.
Rees, M. 1998. Drawing on Difference: Art Therapy with People Who Have Learning Difficulties. London : Routledge. Iegūts no ProQuest Ebrary.
Schaverien, J. & Killick, K. 1997. Art Psychotherapy and Psychosis. London : Routledge. Iegūts no ProQuest Ebrary.
Landy, R. 1994. Drama Therapy: Concepts, Theories, and Practices. Illinois: Charles T. Thomas Publisher.
Art Therapy and Learning Disabilities: "Don't Guess My Happiness". 2012. Ed. S. Bull, K. O'Farrell. Hove, East Sussex; New York, NY: Routledge.
Mūzikas terapija: izglītība un pētniecība, pieredze un prakse: zinātnisko rakstu krājums. 2014. Sast. Paipare, M. Liepāja: LiePA.
Mihailova, S. 2014. Dance Movement Therapy in Latvia. Scientific reviewer: Karkou V., Mārtinsone K., Svence G.. Rīga: Drukātava.
Malchiodi, C.A. (Ed.) (2013). Art Therapy and Health Care. New York; London: Guilford Press.