Medicīnas ētika un pedagoģija
Studiju kursa īstenotājs
Liepāja, Riņķu iela 24/26, lf@rsu.lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studenti zinās galvenos medicīnas ētikas principus, vērtības, nosacījumus un normas medicīnas pētījumu un pacientu aprūpes jomās; pacientu tiesības un viņu savstarpējās attiecības ar ārstējošo personālu; paskaidros un izklāstīs medicīnas ētikas kategorijas, to pielietojumu profesionālajā darbā, kā arī atpazīs, novērtēs un norādīs uz medicīnas ētikas problēmām, dilemmām un to risinājumiem. Studenti zinās pedagoģijas jēdzienus, terminus, teorijas un pieejas.
Prasmes
1.Studenti iegūs prasmes un spēs atklāt, ieraudzīt un analizēt vispārīgās ētikas, bet jo īpaši medicīnas ētikas un morāles dažādus jautājumus savā profesionālajā darbā; saskatīt un risināt minēto aspektu dažādas problēmas, dilemmas un to cēloņus; spēs veikt nepieciešamās darbības, lai novērstu iespējamos medicīnas ētikas pārkāpumus savā darba vidē un apkārtnē; rīkoties noteikti un profesionāli iespējamo risku situācijās veselības aprūpes jomās, kā arī praksē demonstrēt savas personīgās ētikas un morāles augstos standartus. Studenti spēs analizēt pedagoģisko situāciju aprūpes darbā un izglītot pacientus saskaņā ar pedagoģiskām un didaktiskām vadlīnijām.
Kompetences
1.Studenti apliecinās kompetenci droši demonstrēt, apliecināt un pierādīt savu profesionalitāti un rīcību medicīnas ētikas jomā, tās pielietojumu attiecīgajā darba vidē, kas balstīta ētiskajās vērtībās, principos un normās, profesionalitāti medicīnas ētikas ievērošanā. Profesionālajā darbībā spēs integrēt un izmantot atbilstošas pedagoģiskās zināšanas, prasmes, attieksmes.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Medicīnas ētikas un pedagoģijas zinātnisko tekstu analīze un prezentācijas.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Regulāra nodarbību apmeklētība - 25%.
2. Aktivitāte lekcijās un nodarbībās - 25%.
3. Prezentācija (ētika+pedagoģija) atbilstoši kursu tematikai, novērtējums 10 ballu sistēmā, kas summāri veido studiju kursa kopējo eksāmena atzīmi - 50%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētikas apskatāmie jautājumi, virzieni un darbības jomas. Izpratne par ētikas, morāles un tikumības vietu un lomu sabiedrībā, vēsturisko attīstību pasaulē un Latvijā, kā arī to nozīmi personības veidošanā un izaugsmē. Medicīnas ētikas īpašais raksturs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētikas apskatāmie jautājumi, virzieni un darbības jomas. Izpratne par ētikas, morāles un tikumības vietu un lomu sabiedrībā, vēsturisko attīstību pasaulē un Latvijā, kā arī to nozīmi personības veidošanā un izaugsmē. Medicīnas ētikas īpašais raksturs.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medicīnas ētikas galvenie jautājumi un to pamatojumi. Ētikas principu noteikšana medicīnā un likumu normu ievērošana. Pacienta tiesības un ētika medicīnā. Dažādu gadījumu (situāciju ētika/dilemmas) risinājumi Medicīnas ētikas jomā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medicīnas ētikas galvenie jautājumi un to pamatojumi. Ētikas principu noteikšana medicīnā un likumu normu ievērošana. Pacienta tiesības un ētika medicīnā. Dažādu gadījumu (situāciju ētika/dilemmas) risinājumi Medicīnas ētikas jomā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medicīnas ētikas kodekss un tajā ietvertie jautājumi un nozīme. Savstarpējā mediķu un pacientu sadarbība, iespējamās problēmas un risinājumi. Ētisku lēmumu pieņemšanas process veselības aprūpē un atbildības līmeņi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medicīnas ētikas kodekss un tajā ietvertie jautājumi un nozīme. Savstarpējā mediķu un pacientu sadarbība, iespējamās problēmas un risinājumi. Ētisku lēmumu pieņemšanas process veselības aprūpē un atbildības līmeņi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ārsta palīga un veselības aprūpes personāla sadarbības jautājumi, problēmas, risinājumi. Savstarpējo attiecību nozīmīgākie ētiskie principi un to regulējums. Iespējamās problēmas konflikti un to risinājumi. Profesionālās ētikas ievērošanas nozīme veselības aprūpes uzlabošanā un veicināšanā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ārsta palīga un veselības aprūpes personāla sadarbības jautājumi, problēmas, risinājumi. Savstarpējo attiecību nozīmīgākie ētiskie principi un to regulējums. Iespējamās problēmas konflikti un to risinājumi. Profesionālās ētikas ievērošanas nozīme veselības aprūpes uzlabošanā un veicināšanā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģijas kā zinātnes saikne ar citām zinātnēm. Pedagoģijas kategorijas. Mērķu novērtēšana, klasifikācija (Blūma) un koriģēšana. Galvenās mācīšanās teorijas, jēdzieni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pedagoģijas kā zinātnes saikne ar citām zinātnēm. Pedagoģijas kategorijas. Mērķu novērtēšana, klasifikācija (Blūma) un koriģēšana. Galvenās mācīšanās teorijas, jēdzieni.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanas/izglītošanas priekšnoteikumi un determinanti (vecumposms un psihosomātiskais fons). Metodoloģijas izvēle atkarībā no sasniedzamajiem mērķiem: metodes un līdzekļi, Mācību/izglītošanas procesa organizācija un realizācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanas/izglītošanas priekšnoteikumi un determinanti (vecumposms un psihosomātiskais fons). Metodoloģijas izvēle atkarībā no sasniedzamajiem mērķiem: metodes un līdzekļi, Mācību/izglītošanas procesa organizācija un realizācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mācīšanas/izglītošanas priekšnoteikumi un determinanti (vecumposms un psihosomātiskais fons). Metodoloģijas izvēle atkarībā no sasniedzamajiem mērķiem: metodes un līdzekļi, Mācību/izglītošanas procesa organizācija un realizācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnoloģiju lietošana pacientu izglītošanā. Mediju pedagoģija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Tehnoloģiju lietošana pacientu izglītošanā. Mediju pedagoģija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vērtēšana un atgriezeniskā saite pedagoģijā. Refleksiju veidi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Medicīnas Ētikas rokasgrāmata. (2009) Pasaules Medicīnas Asociācija, II izdevums. Latvijas Ārstu biedrība, SIA „Nacionālais apgāds”, Rīga. (akceptējams izdevums)
Sīle V. (1999) „Medicīnas ētikas pamatprincipi”, Rīga. (akceptējams izdevums)
Šiliņa M., Dupure I. (2009) Pacientu izglītošana – māsas kompetence. Nacionālais apgāds (akceptējams izdevums)
Ķestere I. (2005) Pedagoģijas vēsture. Rīga: Zvaigzne ABC (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Svence G. (1999) Attīstības psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC
Pētījumi pieaugušo pedagoģijā. (2005), zin.rakstu krājums, red. T.Koķe, LU