Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Medicīnas ētika un pedagoģija

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LF_433
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna; Veselības aprūpes zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
RSU Liepājas filiāle
Kontaktinformācija

Liepāja, Riņķu iela 24/26, lf@rsu.lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt studentiem zināšanas par Medicīnas ētikas nosacījumiem un nozīmi veselības aprūpē; pacienta un ārstniecības personāla un veselības attiecībām –pienākumiem, atbildību, tiesībām, iespējamo konfliktu risinājumiem; veidot izpratni par Medicīnas ētikas normu un principu obligātu ievērošanu un to veicināšanu. Pedagoģijā – sniegt teorētiskas zināšanas par mācīšanas-mācīšanās procesiem; sekmēt šo zināšanu integrēšanu praktiskā darbā ar pacientu/tuviniekiem un sabiedrības izglītošanā.

Priekšzināšanas

Starppersonu saskarsme veselības aprūpē.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studenti zinās galvenos medicīnas ētikas principus, vērtības, nosacījumus un normas medicīnas pētījumu un pacientu aprūpes jomās; pacientu tiesības un viņu savstarpējās attiecības ar ārstējošo personālu; paskaidros un izklāstīs medicīnas ētikas kategorijas, to pielietojumu profesionālajā darbā, kā arī atpazīs, novērtēs un norādīs uz medicīnas ētikas problēmām, dilemmām un to risinājumiem. Studenti zinās pedagoģijas jēdzienus, terminus, teorijas un pieejas.

Prasmes

1.Studenti iegūs prasmes un spēs atklāt, ieraudzīt un analizēt vispārīgās ētikas, bet jo īpaši medicīnas ētikas un morāles dažādus jautājumus savā profesionālajā darbā; saskatīt un risināt minēto aspektu dažādas problēmas, dilemmas un to cēloņus; spēs veikt nepieciešamās darbības, lai novērstu iespējamos medicīnas ētikas pārkāpumus savā darba vidē un apkārtnē; rīkoties noteikti un profesionāli iespējamo risku situācijās veselības aprūpes jomās, kā arī praksē demonstrēt savas personīgās ētikas un morāles augstos standartus. Studenti spēs analizēt pedagoģisko situāciju aprūpes darbā un izglītot pacientus saskaņā ar pedagoģiskām un didaktiskām vadlīnijām.

Kompetences

1.Studenti apliecinās kompetenci droši demonstrēt, apliecināt un pierādīt savu profesionalitāti un rīcību medicīnas ētikas jomā, tās pielietojumu attiecīgajā darba vidē, kas balstīta ētiskajās vērtībās, principos un normās, profesionalitāti medicīnas ētikas ievērošanā. Profesionālajā darbībā spēs integrēt un izmantot atbilstošas pedagoģiskās zināšanas, prasmes, attieksmes.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Medicīnas ētikas un pedagoģijas zinātnisko tekstu analīze un prezentācijas.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1. Regulāra nodarbību apmeklētība - 25%. 2. Aktivitāte lekcijās un nodarbībās - 25%. 3. Prezentācija (ētika+pedagoģija) atbilstoši kursu tematikai, novērtējums 10 ballu sistēmā, kas summāri veido studiju kursa kopējo eksāmena atzīmi - 50%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētikas apskatāmie jautājumi, virzieni un darbības jomas. Izpratne par ētikas, morāles un tikumības vietu un lomu sabiedrībā, vēsturisko attīstību pasaulē un Latvijā, kā arī to nozīmi personības veidošanā un izaugsmē. Medicīnas ētikas īpašais raksturs.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētikas apskatāmie jautājumi, virzieni un darbības jomas. Izpratne par ētikas, morāles un tikumības vietu un lomu sabiedrībā, vēsturisko attīstību pasaulē un Latvijā, kā arī to nozīmi personības veidošanā un izaugsmē. Medicīnas ētikas īpašais raksturs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Medicīnas ētikas galvenie jautājumi un to pamatojumi. Ētikas principu noteikšana medicīnā un likumu normu ievērošana. Pacienta tiesības un ētika medicīnā. Dažādu gadījumu (situāciju ētika/dilemmas) risinājumi Medicīnas ētikas jomā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Medicīnas ētikas galvenie jautājumi un to pamatojumi. Ētikas principu noteikšana medicīnā un likumu normu ievērošana. Pacienta tiesības un ētika medicīnā. Dažādu gadījumu (situāciju ētika/dilemmas) risinājumi Medicīnas ētikas jomā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Medicīnas ētikas kodekss un tajā ietvertie jautājumi un nozīme. Savstarpējā mediķu un pacientu sadarbība, iespējamās problēmas un risinājumi. Ētisku lēmumu pieņemšanas process veselības aprūpē un atbildības līmeņi.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Medicīnas ētikas kodekss un tajā ietvertie jautājumi un nozīme. Savstarpējā mediķu un pacientu sadarbība, iespējamās problēmas un risinājumi. Ētisku lēmumu pieņemšanas process veselības aprūpē un atbildības līmeņi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ārsta palīga un veselības aprūpes personāla sadarbības jautājumi, problēmas, risinājumi. Savstarpējo attiecību nozīmīgākie ētiskie principi un to regulējums. Iespējamās problēmas konflikti un to risinājumi. Profesionālās ētikas ievērošanas nozīme veselības aprūpes uzlabošanā un veicināšanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ārsta palīga un veselības aprūpes personāla sadarbības jautājumi, problēmas, risinājumi. Savstarpējo attiecību nozīmīgākie ētiskie principi un to regulējums. Iespējamās problēmas konflikti un to risinājumi. Profesionālās ētikas ievērošanas nozīme veselības aprūpes uzlabošanā un veicināšanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģijas kā zinātnes saikne ar citām zinātnēm. Pedagoģijas kategorijas. Mērķu novērtēšana, klasifikācija (Blūma) un koriģēšana. Galvenās mācīšanās teorijas, jēdzieni.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģijas kā zinātnes saikne ar citām zinātnēm. Pedagoģijas kategorijas. Mērķu novērtēšana, klasifikācija (Blūma) un koriģēšana. Galvenās mācīšanās teorijas, jēdzieni.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mācīšanas/izglītošanas priekšnoteikumi un determinanti (vecumposms un psihosomātiskais fons). Metodoloģijas izvēle atkarībā no sasniedzamajiem mērķiem: metodes un līdzekļi, Mācību/izglītošanas procesa organizācija un realizācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mācīšanas/izglītošanas priekšnoteikumi un determinanti (vecumposms un psihosomātiskais fons). Metodoloģijas izvēle atkarībā no sasniedzamajiem mērķiem: metodes un līdzekļi, Mācību/izglītošanas procesa organizācija un realizācija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mācīšanas/izglītošanas priekšnoteikumi un determinanti (vecumposms un psihosomātiskais fons). Metodoloģijas izvēle atkarībā no sasniedzamajiem mērķiem: metodes un līdzekļi, Mācību/izglītošanas procesa organizācija un realizācija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnoloģiju lietošana pacientu izglītošanā. Mediju pedagoģija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Tehnoloģiju lietošana pacientu izglītošanā. Mediju pedagoģija.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vērtēšana un atgriezeniskā saite pedagoģijā. Refleksiju veidi.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Mutisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Medicīnas Ētikas rokasgrāmata. (2009) Pasaules Medicīnas Asociācija, II izdevums. Latvijas Ārstu biedrība, SIA „Nacionālais apgāds”, Rīga. (akceptējams izdevums)

2.

Sīle V. (1999) „Medicīnas ētikas pamatprincipi”, Rīga. (akceptējams izdevums)

3.

Šiliņa M., Dupure I. (2009) Pacientu izglītošana – māsas kompetence. Nacionālais apgāds (akceptējams izdevums)

4.

Ķestere I. (2005) Pedagoģijas vēsture. Rīga: Zvaigzne ABC (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Svence G. (1999) Attīstības psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC

2.

Pētījumi pieaugušo pedagoģijā. (2005), zin.rakstu krājums, red. T.Koķe, LU

3.

Bēta G. (2017) Māsu profesionālā lietpratība izglītošanas aprūpes procesā. Liepājas Universitāte, Promocijas darbs.