Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sports multikulturālā vidē un paralimpiskā izglītība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_157
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
2,00
Mērķauditorija
Sporta treneris
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Sekmēt studentu izziņas metožu apguvi, apgūt ”Godīgas spēles” principus kā sporta ētikas pamatprasību, veidot radošās darbības pieredzi, sekmēt studentu patstāvības attīstību pētnieciska rakstura uzdevumu risināšanā. Sniegt zināšanas un veidot iemaņas darbam multikulturālā vidē.

Priekšzināšanas

Apgūti Studiju kursi: Pedagoga profesionālās prasmes, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Izglītības psiholoģija pedagogiem, Izglītības iestādes vadība, Uzņēmējdarbība un grāmatvedība, Civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Pedagoģiskie pamati pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Studentcentrēta pieeja pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Novērtēšanas metodes pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu saturs, Ergonomiskie un drošības principi sporta stundā, Funkcionālie ierobežojumi un fiziskie vingrinājumi, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija un/vai Pielāgotās fiziskās aktivitātes audzēkņiem ar intelektuāliem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar sensoriem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar uzvedības, mācīšanās traucējumiem un autismu.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Jēdzienu „Godīga spēle” ilustrē ar izvēlētā sporta veida piemēriem. 2. Multikulturālisms un multikulturālā izglītība. 3. Olimpiskās kustības pamatprincipi, paralimpiskā kustība, Latvijas sportistu sasniegumi olimpiskajās spēlēs.

Prasmes

1.4. Prot sastādīt uzdevumus dažāda vecuma bērniem un jauniešiem par olimpiskās kustības jautājumiem.

Kompetences

1.5. Izprot jēdzienu „Godīga spēle”, māk interpretēt, diskutēt un argumentēt.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Pēc dotā temata literatūras avotu studijas, apkopot materiālus, izstrādāt un prezentēt radošus uzdevumus noteikta vecuma posma bērniem un jauniešiem. Izstrādāt argumentēto eseju par tēmu: ”Olimpiskā princips – godīga spēle gan sportā, gan dzīvē.” Studiju kursa pārbaudes darbs. Studenti raksta un prezentē patstāvīgos darbus vai grupas darbu (pēc docētāja norādījuma) par tēmām: Sports mūsdienās ārzemēs. Analizēt konkrētas valsts populārāko sporta veidu sasniegumus, īpaši uzsverot šai valstij, reģionam, kultūrai un reliģijai raksturīgo. Docētājs Studiju grupā norāda kontinentu, no kura studentam jāizvēlas valsts (piemēram, no Eiropas – 5 studentiem, no Āzijas – 10, no Amerikas (Ziemeļamerika/Dienvidamerika) – 5, Austrālijas – 5, Āfrikas – 5. Dažādu tautu, etnisko grupu rotaļas, spēles, sporta veidi.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: 1. Mērķtiecīga aktivitāte semināros un praktiskajās nodarbībās – 30% 2. Studenta veiktie patstāvīgie darbi gatavojoties praktiskai Studiju aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50% 3. Iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 20%

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

“Godīga spēle”. Mūsdienu olimpiskās kustības atjaunošana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Valoda un sports. Reliģija un sports.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Valoda un sports. Reliģija un sports.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Olimpiskā harta. Mūsdienu olimpisko spēļu raksturojums, izcilākās personības.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

LOK pirmsākumi, atjaunošanas nozīme.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Latvijas olimpisko spēļu medaļnieki.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Olimpisko un paralimpisko spēļu norise, olimpisko spēļu rīkotājpilsētas izvēle, Olimpisko spēļu rīkotāju uzdevumi, to risināšanas iespējas. Olimpiskā izglītība pasaulē. Olimpiskā diena.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pasaules daudzveidība (valoda, kultūra, reliģija, sports).
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Multikulturālisms un multikulturālā izglītība, starpkultūru kompetences veidošana sporta un veselības nodarbībās.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sports mūsdienās ārzemēs.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dažādu tautu, etnisko grupu rotaļas, spēles, sporta veidi. Studiju kursa izvērtējums.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Dažādu tautu, etnisko grupu rotaļas, spēles, sporta veidi. Studiju kursa izvērtējums.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
2,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Jansone, R., & Gulbe, A. (2006). Materiāli par sporta vēsturi un olimpisko izglītību. Rīga, LSPA.

2.

Latvijas olimpiskā vēsture: no Stokholmas līdz Soltleiksitijai. (2003). Rīga, Latvijas Olimpiskā komiteja.

3.

Erta, A. (1999). Olimpiskā ABC: olimpiskās izglītības rokasgrāmata. Rīga, Latvijas Olimpiskā komiteja.

4.

Latvijas sporta lepnums 100: personības, notikumi, procesi. Rīga, Latvijas Sporta muzejs.

5.

Muller, N. (2000). Pierre de Coubertin. Olympism. Selected writings. Lausanne IOC.

6.

Olimpiskā ābece: olimpiskās izglītības rokasgrāmata. (2008). Rīga, Latvijas Olimpiskā komiteja.

7.

Olympic Charter. (1997). Lausanne: International Olympic committee.

8.

Dilba, M. (2006). Mijkultūru izglītības daudzveidība. Rīga,. RaKa.

9.

Ceļvedis starpkultūru uzglītībai. (2006). Rīga.

10.

Ceļvedis pasaules reliģijās. (2010). SIA „Dienas grāmata”.

11.

Beikers, K. (2002). Bilingvisma un bilingvālās izglītības pamati. Rīga, Nordik.

Papildu literatūra

1.

Džifords, K. (2004). Olimpiskās spēles. Rīga, Zvaigzne ABC.

2.

Hūnolds, T. (2007). Olimpiskās spēles: visas spēles no senākajiem laikiem līdz mūsdienām : uzvaras, traģēdijas, rekordi. Rīga, Jumava.

3.

Lāms, O. (2004). Olimpiskās tradīcijas. Kultūrvēsturiskā dimensija. LU. Klasiskās filoloģijas katedra. Hellēnistikas centrs .Rīga.

4.

Oksleids, K. (2000). Olimpiskās spēles. Rīga: Zvaigzne ABC.

5.

Olimpiskā kustība: Olimpiskās izglītības rokasgrāmata. Palīgs studējošai jaunatnei un skolotājiem (2004). Rīga, Latvijas Olimpiskā komiteja.

6.

Исаев, А. (1998). Олимпийская педагогика: опыт моделирования психолого-педагогических технологий детско-юношеского спорта. Москва, Физкультура и спорт.

7.

Олимпийский учебник студента: учебное пособие для системы олимпийского образования в выших учебных заведениях. (2007). Москва, Советский спорт.

8.

Платонов, В., Н., & Гуськов, С., И. (1997). Олимпийский спорт. Киев, Олимпийская литература.

9.

Harris, T. (2007). Sport. Almost Everything You Ever Wanted to know. Yellow Jersey Press, London.

10.

Phonda, L. Kinzler, C., L. (2003). A Multicultural Approach to Physical Education. Human Kinetics.

Citi informācijas avoti

1.

Eyridice Network

2.

World Sports Encyclopedia. Wojeiech Liponski M.B.I. Poznan.

3.

Sport, Popular Culture and Identity.

4.

LOK

5.

LOA

6.

Olympic