Nevaskulārā intervence uroloģijā un transplantoloģijā
Studiju kursa īstenotājs
Rezidentūras specialitāte
-
Par studiju kursu
Mērķis
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Beidzot šo kursu rezidenti pārzinās nieru solīdu un cistisku veidojumu klasifikācijas. Zinās, kas ir Whitaker tests, spēs to interpretēt. Rezidenti pārzinās pielietotos materiālus urīnceļu perkutānu procedūru veikšanai. Spēs pielietot joda kontrastvielu, gaisu un CO2 optimālākai nieres piltuves punkcijai. Rezidenti zinās urīnvadu un asinsvadu anastamožu pamatprincipus un to ietekmi uz minimāli invazīvām manipulācijām. Atšķirību starp dzīvā un mirušā donora nieres transplantātu, tā ietekmi uz anastamozes izveidi. Pārzinās potenciālos intervences riskus.
Prasmes
1.Kursa laikā rezidenti iemācīsies pareizi pozicionēt pacientu pirms perkutānas procedūras, izvēlēties drošāko pieejas vietu, veiks sekojošas manipulācijas: • Perkutāna nefrostomas ievadīšana – US, fluoroskopijas, datortomogrāfijas kontrolē, punkcija bez vizuālās kontroles, nefrostomas fiksācija, t.sk. pacientiem ar nieru anatomiskiem variantiem (rotācija, pakavveida niere), grūtniecēm, pacientiem intensīvās aprūpes nodaļā, nieres transplantātā, ileum conduit u.c., kā arī ievadīt ķīmijterapijas preparātus, nodrošināt pieeju antero- un retrogrādām endouroloģiskām manipulācijām (ablācija, rezekcija u.c.). • Cistisku veidojumu skleroterapija. • Stenta implantācija urīnvadā (anterogrāda/retrogrāda). • Urīnvadu balondilatācija. • Urīnvadu terapeitiskās oklūzijas. • Svešķermeņu evakuācija. • Perkutāna nefrolitotomija. • Diagnostiskā aspirācija. • Kolekciju drenāža (t. sk. perirenāli, prostatas abscesi u.c.) US, CT kontrolē. • Nieres transplantāta intraarteriālā spiediena mērīšana, angioplastija, stentēšana. Plānota padziļināta to manipulāciju apguve, kas ir radiologa pamatspecialitātes kompetencē.
Kompetences
1.Kursu noslēdzot, rezidenti spēs pielietot iegūtās teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas, lai veiktu invazīvas manipulācijas nierēs, nieru transplantātos un urīnizvadsistēmā, apzināsies iespējamās komplikācijas, spēs tās diagnosticēt un ārstēt.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Prezentāciju sagatavošana par nevaskulāro intervenci uroloģijā, izmantojot rekomendētos literatūras avotus, ar to izvērtējumu un analīzi praktiskajās nodarbībās. Ar mērķi padziļināti apgūt un izprast problēmu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Rezidentu zināšanu vērtēšanā ietilpst tekošo zināšanu pārbaude – semināri un praktiskās apmācības (30%), slimnieku analīze (20%), daudzatbilžu testi un klīnisko situāciju uzdevumi (50%). Iegūto zināšanu pārbaude ar diferencētu novērtējumu 10 ballu sistēmā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Prakses vieta
|
Tēmas
|
Urīnizvades sistēmas obstrukcija – iemesli, ārstēšana.
|
-
Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Prakses vieta
|
Tēmas
|
Intervence nieru transplantāta disfunkcijas gadījumos.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Rastinehad, A.R., Siegel, D.N., Pinto, P.A., Wood, B.J. (eds.). 2016. Interventional urology. Springer.
Uberoi, R. et al. 2017. European Curriculum and Syllabus for Interventional Radiology, Cardiovascular and Interventional Radiological Society of Europe.
Papildu literatūra
Parajuli, S., Aziz, F. (eds.). 2019. Kidney Transplant Management. Springer.
Shafa, J. and Kee, S.T. 2019. Learning Interventional Radiology. Elsevier.