Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Personības izpēte

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LF_479
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
Visiem līmeņiem
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
RSU Liepājas filiāle
Kontaktinformācija

Liepāja, Riņķu iela 24/26, lf@rsu.lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632

Par studiju kursu

Mērķis

Sniegt iespēju apgūt personības iezīmju izpētes jomas un atpazīšanas metodes, pielietot tās, veikt rezultātu apstrādi, analīzi, interpretāciju, sniegt atgriezenisko saiti par izpētes rezultātiem.

Priekšzināšanas

Vispārīgā psiholoģija, attīstības psiholoģija, psihes bioloģiskie pamati, personības psiholoģija, diferenciālā psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Izskaidro personības izpētes nosacījumus, raksturo personības izpētes metodes, apraksta to priekšrocības un ierobežojumus, izskaidro dažāda vecuma indivīdu personības izpētes specifiku; pārzin vairākus konkrētus dažāda veida personības izpētes instrumentus un metodes. Raksturo un apraksta personības izpētes posmus, nosauc un raksturo personības izpētes datu apstrādes un analīzes principus; skaidro profesionālās ētikas jautājumus.

Prasmes

1.Personības izpētes procesā veido klienta personībai atbilstošu kontaktu, ievāc sākotnējo informāciju, definē izpētes mērķi, izvēlas piemērotākās izpētes metodes, pielieto tās, apstrādā un apkopo izpētes rezultātus, sagatavo pārskatu par izpētes rezultātiem.

Kompetences

1.Atpazīst personības izpausmes dažādu psihogrāfisko un tipoloģisko sistēmu kontektā, prot veikt personības izpēti, apstrādā, analizē un interpretē iegūtos datus, izvēlas personībai atbilstošu komunikācijas modeli; sadarbojas ar klientu atbilstoši profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipiem.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Uzdevumi. Studenti sagatavo praktiskām nodarbībām atbilstošos uzdevumus un patstāvīgi izmēģinot apgūtās personības novērtēšanas metodes; sagatavo personības izvērtējuma atskaiti atbilstoši izvērtējuma pieejas kategorijām; izveido pašizpētes portfolio; veic dzīves gājuma intervijas analīzi, sagatavo izpētes plānu un tā pamatojumu; apstrādā, analizē un sagatavo atskaites par klientu izpētes rezultātiem.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
1. Dalība lekcijās un interaktīvajās nodarbībās: izveidoti un prezentēti personības izpētes paraugu rezultāti atbilstoši visām kursā apskatītajām personības izpētes pieejām – 30% 2. Personības novērtēšanas metožu apgūšana un pašizpētes portfolio: izveidots un prezentēts kursa ietvaros apgūto personības izpētes metožu ietvaros izveidots pašipētes porfolio – 30%. 3. Sagatavots un atbilstoši prasībām noformēts personības izpētes rezultātu apkopojums – 30%. 4. Rakstisks eksāmens – 10%.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības izpētes mērķi un uzdevumi. Profesionālā ētika un tās ievērošana personības izpētes procesā. Personības izpētes izpausmju jomas. Personības sociālo jomu izpēte.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības izpētes mērķi un uzdevumi. Profesionālā ētika un tās ievērošana personības izpētes procesā. Personības izpētes izpausmju jomas. Personības sociālo jomu izpēte.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības izpētes pieejas un metodes. Personības ārējo izpausmju novērojuma kategorijas. Personības ārējo izpausmju segmentēšana vērtību orientāciju kontekstā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības izpētes pieejas un metodes. Personības ārējo izpausmju novērojuma kategorijas. Personības ārējo izpausmju segmentēšana vērtību orientāciju kontekstā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības emocionālās jomas izpausmes. Verbālo un neverbālo izpausmju mērķi un kategorijas. Verbālo un neverbālo izpausmju atpazīšana un interpretēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības emocionālās jomas izpausmes. Verbālo un neverbālo izpausmju mērķi un kategorijas. Verbālo un neverbālo izpausmju atpazīšana un interpretēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības iezīmju grupēšana pēc paaudžu psihogrāfiskā iedalījuma. Personības iezīmju klasifikācija paaudžu kontekstā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības iezīmju grupēšana pēc paaudžu psihogrāfiskā iedalījuma. Personības iezīmju klasifikācija paaudžu kontekstā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības un vides mijiedarbība tās attīstības gaitā. Sociālo modeļu un uzvedības paternu iespaids personības attīstībā. Bērnības pieredzes loma personības attīstībā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības un vides mijiedarbība tās attīstības gaitā. Sociālo modeļu un uzvedības paternu iespaids personības attīstībā. Bērnības pieredzes loma personības attīstībā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselīgas personības komponenti. Personības traucējumu veidi un kategorijas. Personības traucējumu iezīmju atpazīšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselīgas personības komponenti. Personības traucējumu veidi un kategorijas. Personības traucējumu iezīmju atpazīšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības attīstības veidi un koncepcijas. Personības attīstības prakses un tendences.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības attīstības veidi un koncepcijas. Personības attīstības prakses un tendences.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personību dažādu tipu saderības, mijiedarbības un kombināciju raksturīgākās iezīmes.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personību dažādu tipu saderības, mijiedarbības un kombināciju raksturīgākās iezīmes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības izvērtēšanas piecu faktoru modelis. Personības testēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Personības izvērtēšanas piecu faktoru modelis. Personības testēšana.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
36 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of Psychological Assessment. (4th ed.). John Wiley & Sons.

2.

Hersen, M., (2004). Psychological Assessment in Clinical Practice: A Pragmatic Guide. Taylor & Francis.

3.

Lichtenberger, E. O., Mather, N., Kaufman, N. L., Kaufman, A. (2004). Essentials of Assessment Report Writing. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons

Papildu literatūra

1.

Anastasi, A., & Urbina, S. (1997). Psychological Testing. Prentice-Hall International.

2.

Furr, R. M. & Bacharach V. R. (2007). Psychometrics: An Introduction. SAGE Publications.

3.

Kaplan, R. M., & Saccuzzo, D. P. (2009). Psychological Testing: Principles, Applications, and Issues. Cengage Learning.

4.

Kline, P. (2000). The Handbook of Psychological Testing. (2nd ed.). London: Routledge.

5.

Raščevska, M. (2005). Testu un aptauju konstruēšana un adaptācija. Rīga: RAKA

6.

Sattler, J. M. (2008). Assessment of Children: Cognitive Foundations (5th ed.). La Mesa, CA: Jerome Sattler.

7.

Qualitative Health Psychology: Theories and Methods. (1999). London

Citi informācijas avoti

1.

Personality Assessment

2.

Psychological Assessment

3.

Psychological Methods