Personības izpēte
Studiju kursa īstenotājs
Liepāja, Riņķu iela 24/26, lf@rsu.lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Izskaidro personības izpētes nosacījumus, raksturo personības izpētes metodes, apraksta to priekšrocības un ierobežojumus, izskaidro dažāda vecuma indivīdu personības izpētes specifiku; pārzin vairākus konkrētus dažāda veida personības izpētes instrumentus un metodes. Raksturo un apraksta personības izpētes posmus, nosauc un raksturo personības izpētes datu apstrādes un analīzes principus; skaidro profesionālās ētikas jautājumus.
Prasmes
1.Personības izpētes procesā veido klienta personībai atbilstošu kontaktu, ievāc sākotnējo informāciju, definē izpētes mērķi, izvēlas piemērotākās izpētes metodes, pielieto tās, apstrādā un apkopo izpētes rezultātus, sagatavo pārskatu par izpētes rezultātiem.
Kompetences
1.Atpazīst personības izpausmes dažādu psihogrāfisko un tipoloģisko sistēmu kontektā, prot veikt personības izpēti, apstrādā, analizē un interpretē iegūtos datus, izvēlas personībai atbilstošu komunikācijas modeli; sadarbojas ar klientu atbilstoši profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipiem.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Uzdevumi. Studenti sagatavo praktiskām nodarbībām atbilstošos uzdevumus un patstāvīgi izmēģinot apgūtās personības novērtēšanas metodes; sagatavo personības izvērtējuma atskaiti atbilstoši izvērtējuma pieejas kategorijām; izveido pašizpētes portfolio; veic dzīves gājuma intervijas analīzi, sagatavo izpētes plānu un tā pamatojumu; apstrādā, analizē un sagatavo atskaites par klientu izpētes rezultātiem.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Dalība lekcijās un interaktīvajās nodarbībās: izveidoti un prezentēti personības izpētes paraugu rezultāti atbilstoši visām kursā apskatītajām personības izpētes pieejām – 30%
2. Personības novērtēšanas metožu apgūšana un pašizpētes portfolio: izveidots un prezentēts kursa ietvaros apgūto personības izpētes metožu ietvaros izveidots pašipētes porfolio – 30%.
3. Sagatavots un atbilstoši prasībām noformēts personības izpētes rezultātu apkopojums – 30%.
4. Rakstisks eksāmens – 10%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības izpētes mērķi un uzdevumi. Profesionālā ētika un tās ievērošana personības izpētes procesā. Personības izpētes izpausmju jomas. Personības sociālo jomu izpēte.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības izpētes mērķi un uzdevumi. Profesionālā ētika un tās ievērošana personības izpētes procesā. Personības izpētes izpausmju jomas. Personības sociālo jomu izpēte.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības izpētes pieejas un metodes. Personības ārējo izpausmju novērojuma kategorijas. Personības ārējo izpausmju segmentēšana vērtību orientāciju kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības izpētes pieejas un metodes. Personības ārējo izpausmju novērojuma kategorijas. Personības ārējo izpausmju segmentēšana vērtību orientāciju kontekstā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības emocionālās jomas izpausmes. Verbālo un neverbālo izpausmju mērķi un kategorijas. Verbālo un neverbālo izpausmju atpazīšana un interpretēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības emocionālās jomas izpausmes. Verbālo un neverbālo izpausmju mērķi un kategorijas. Verbālo un neverbālo izpausmju atpazīšana un interpretēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības iezīmju grupēšana pēc paaudžu psihogrāfiskā iedalījuma. Personības iezīmju klasifikācija paaudžu kontekstā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības iezīmju grupēšana pēc paaudžu psihogrāfiskā iedalījuma. Personības iezīmju klasifikācija paaudžu kontekstā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības un vides mijiedarbība tās attīstības gaitā. Sociālo modeļu un uzvedības paternu iespaids personības attīstībā. Bērnības pieredzes loma personības attīstībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības un vides mijiedarbība tās attīstības gaitā. Sociālo modeļu un uzvedības paternu iespaids personības attīstībā. Bērnības pieredzes loma personības attīstībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselīgas personības komponenti. Personības traucējumu veidi un kategorijas. Personības traucējumu iezīmju atpazīšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselīgas personības komponenti. Personības traucējumu veidi un kategorijas. Personības traucējumu iezīmju atpazīšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības attīstības veidi un koncepcijas. Personības attīstības prakses un tendences.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības attīstības veidi un koncepcijas. Personības attīstības prakses un tendences.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personību dažādu tipu saderības, mijiedarbības un kombināciju raksturīgākās iezīmes.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personību dažādu tipu saderības, mijiedarbības un kombināciju raksturīgākās iezīmes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības izvērtēšanas piecu faktoru modelis. Personības testēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Personības izvērtēšanas piecu faktoru modelis. Personības testēšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of Psychological Assessment. (4th ed.). John Wiley & Sons.
Hersen, M., (2004). Psychological Assessment in Clinical Practice: A Pragmatic Guide. Taylor & Francis.
Lichtenberger, E. O., Mather, N., Kaufman, N. L., Kaufman, A. (2004). Essentials of Assessment Report Writing. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons
Papildu literatūra
Anastasi, A., & Urbina, S. (1997). Psychological Testing. Prentice-Hall International.
Furr, R. M. & Bacharach V. R. (2007). Psychometrics: An Introduction. SAGE Publications.
Kaplan, R. M., & Saccuzzo, D. P. (2009). Psychological Testing: Principles, Applications, and Issues. Cengage Learning.
Kline, P. (2000). The Handbook of Psychological Testing. (2nd ed.). London: Routledge.
Raščevska, M. (2005). Testu un aptauju konstruēšana un adaptācija. Rīga: RAKA
Sattler, J. M. (2008). Assessment of Children: Cognitive Foundations (5th ed.). La Mesa, CA: Jerome Sattler.
Qualitative Health Psychology: Theories and Methods. (1999). London
Citi informācijas avoti
Personality Assessment
Psychological Assessment
Psychological Methods