Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sporta filosofija, sporta vēsture, kultūra un Olimpisms

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_456
Zinātnes nozare
Sporta teorija un vēsture; Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Pedagoģija; Sporta treneris
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika (neklātiene)

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Dot studentiem iespēju apgūt sporta vēsturi hronoloģiskā secībā, orientēties un analizēt norises sporta vēsturē; sekmēt studentu izziņas procesu veidošanos un attīstību; veicināt aktīvu dzīves pieeju, vēsturisko situāciju un problēmu izzināšanā un analīzē.

Pilnveidot topošā speciālista domāšanas kultūru. Attīstīt studentu spēju patstāvīgi spriest - attīstīt kritiskās domāšanas un diskusijas prasmes, kas nepieciešamas personiskai attīstībai un profesionālai darbībai.

Sekmēt studentu izziņas metožu apguvi; apgūt ”Godīgas spēles” principus kā sporta ētikas pamatprasību; veidot radošās darbības pieredzi; sekmēt studentu patstāvības attīstību pētnieciska rakstura uzdevumu risināšanā.

Priekšzināšanas

Vispārējā vidējā izglītība, vispārīgā pedagoģijā, IKT, svešvalodu, komunikācijas prasmes, zināšanas sportā, vēsturē, politikā, tiesībās, ekonomikā, kultūrā.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Hronoloģiski apgūta sporta vēsture, galvenie notikumi dažādos periodos, pamatjautājumi un problemātika.

2.Apgūta filozofijas terminoloģija, iepazītas tās funkcijas, sporta filosofijas specifika, metodoloģijas pamatjautājumi un problemātika.

3.Hronoloģiski apgūti olimpiskās kustības galvenie notikumi, starpkultūru kompetences veidošanās pamatjautājumi un problemātika sportā.

Prasmes

1.Prot uzdot jautājumus par doto tēmu.

2.Prot vērtēt, salīdzināt informāciju un lietot loģisku argumentāciju.

3.Spēj toleranti iekļauties grupas diskusijā.

Kompetences

1.Prot formulēt savu viedokli, pamatojot to ar faktiem, piemēriem, definīcijām, jēdzieniem un principiem.

2.Demonstrē izklāstītā satura atbilstību tematam.

3.Demonstrē prasmi loģiski strukturēt pētniecisko darbu.

4.Demonstrē atbilstošas valodas lietošanas prasmes.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Sporta veida vēsturiskā attīstība

10,00% no gala vērtējuma
10 balles
2.

Svarīgākie fakti sporta veida attīstībā

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Viktorīna

3.

Sporta filosofija

10,00% no gala vērtējuma
10 balles
4.

Sports un ...

10,00% no gala vērtējuma
10 balles
5.

Olimpiskā kustība

10,00% no gala vērtējuma
10 balles
6.

Olimpiskā izglītība

10,00% no gala vērtējuma
10 balles

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Sporta vēstures fakti

15,00% no gala vērtējuma
Ieskaite
2.

Filozofijas kategorijas

15,00% no gala vērtējuma
Ieskaite
3.

Olimpiskā kustība

10,00% no gala vērtējuma
Ieskaite

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta rašanās.
Apraksts

Sporta rašanās objektīvie, subjektīvie bioloģiskie iemesli; Fiziskās aktivitātes senajā Mezopotāmijā, Indijā, Ķīnā un Ēģiptē.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Antīkās Olimpiskās spēles.
Apraksts

Sports senajā Grieķijā un Antīkās Olimpiskās spēles.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Antīkās Olimpiskās spēles.
Apraksts

Sports senajā Grieķijā un Antīkās Olimpiskās spēles.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sports viduslaikos.
Apraksts

Sports viduslaiku pilsētās un laukos; Fiziskās aktivitātes bruņinieku un vikingu dzīvē. Renesanse. Humānisma ideoloģija un tās loma sporta attīstībā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sports Jaunajos laikos.
Apraksts

Sporta Jaunajos laikos; Sporta sistēmu veidošanās Anglijā, Francijā, Vācijā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta veidu attīstība Latvijā.
Apraksts

Sporta biedrību dibināšana. Latvijas sportistu dalība starptautiskajās sacensībās 19. gs.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Filosofija, tās nozīme. Terminoloģija.
Apraksts

Filosofija, tās nozīme cilvēka un sabiedrības dzīvē.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta veidu attīstība Latvijā.
Apraksts

Sporta biedrību dibināšana. Latvijas sportistu dalība starptautiskajās sacensībās 19. gs.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta filosofija.
Apraksts

Sporta filosofija, tās ideju attīstības vēsture un specifika.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sports, zināšanas un patiesība.
Apraksts

Sports, zināšanas un patiesība.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēks, spēle un sports.
Apraksts

Cilvēks, spēle un sports. Sports un semiotika.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sports un globalizācija.
Apraksts

Attiecības starp sportu un globalizāciju: Multikulturālisms, tehnika un tehnoloģijas, politika.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ķermenis. Prāts. Sports.
Apraksts

Attiecības starp ķermeni un prātu sportā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Filosofija, laiks un laikmets.
Apraksts

Laika un telpas jautājumi sporta filosofijā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pasaules kultūru daudzveidība.
Apraksts

Pasaules daudzveidība (valoda, kultūra, reliģija, sports).

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūsdienu olimpiskās kustība.
Apraksts

Mūsdienu olimpiskās kustība. Pjērs de Kubertēns.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Latvijas Olimpiskā komiteja.
Apraksts

Latvijas Olimpiskās komitejas pirmsākumi, atjaunošana, tās nozīme.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Latvijas sportistu sasniegumi.
Apraksts

Latvijas sportistu sasniegumi, to nozīme sporta veidu attīstībā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Godīga spēle
Apraksts

Godīga spēle sportā un dzīvē

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Olimpiskā izglītība.Terminoloģija.
Apraksts

Olimpiskā izglītība Latvijā un pasaulē.

Olimpiskā diena, aktivitāšu organizēšana, to metodoloģija.
Apraksts

Olimpiskā diena, tās organizatoriskie aspekti.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Etnisko grupu rotaļas, spēles, sporta veidi.
Apraksts

Dažādu tautu, etnisko grupu rotaļas, spēles, sporta veidi.

  1. Pārbaudījums

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta rašanās.
Apraksts

Sporta rašanās objektīvie, subjektīvie bioloģiskie iemesli; Fiziskās aktivitātes senajā Mezopotāmijā, Indijā, Ķīnā un Ēģiptē.

Antīkās Olimpiskās spēles.
Apraksts

Sports senajā Grieķijā un Antīkās Olimpiskās spēles.

Sports viduslaikos.
Apraksts

Sports viduslaiku pilsētās un laukos; Fiziskās aktivitātes bruņinieku un vikingu dzīvē. Renesanse. Humānisma ideoloģija un tās loma sporta attīstībā.

Sports Jaunajos laikos.
Apraksts

Sporta Jaunajos laikos; Sporta sistēmu veidošanās Anglijā, Francijā, Vācijā.

Sporta veidu attīstība Latvijā.
Apraksts

Sporta biedrību dibināšana. Latvijas sportistu dalība starptautiskajās sacensībās 19. gs.

Filosofija, tās nozīme. Terminoloģija.
Apraksts

Filosofija, tās nozīme cilvēka un sabiedrības dzīvē.

Sporta filosofija.
Apraksts

Sporta filosofija, tās ideju attīstības vēsture un specifika.

Cilvēks, spēle un sports.
Apraksts

Cilvēks, spēle un sports. Sports un semiotika.

Sports un globalizācija.
Apraksts

Attiecības starp sportu un globalizāciju: Multikulturālisms, tehnika un tehnoloģijas, politika.

Sports, zināšanas un patiesība.
Apraksts

Sports, zināšanas un patiesība.

Filosofija, laiks un laikmets.
Apraksts

Laika un telpas jautājumi sporta filosofijā.

Ķermenis. Prāts. Sports.
Apraksts

Attiecības starp ķermeni un prātu sportā.

Pasaules kultūru daudzveidība.
Apraksts

Pasaules daudzveidība (valoda, kultūra, reliģija, sports).

Mūsdienu olimpiskās kustība.
Apraksts

Mūsdienu olimpiskās kustība. Pjērs de Kubertēns.

Latvijas Olimpiskā komiteja.
Apraksts

Latvijas Olimpiskās komitejas pirmsākumi, atjaunošana, tās nozīme.

Godīga spēle
Apraksts

Godīga spēle sportā un dzīvē

Olimpiskā izglītība.Terminoloģija.
Apraksts

Olimpiskā izglītība Latvijā un pasaulē.

Latvijas sportistu sasniegumi.
Apraksts

Latvijas sportistu sasniegumi, to nozīme sporta veidu attīstībā.

Olimpiskā diena, aktivitāšu organizēšana, to metodoloģija.
Apraksts

Olimpiskā diena, tās organizatoriskie aspekti.

Etnisko grupu rotaļas, spēles, sporta veidi.
Apraksts

Dažādu tautu, etnisko grupu rotaļas, spēles, sporta veidi.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
42 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA (NEKLĀTIENE)
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta rašanās.
Apraksts

Sporta rašanās objektīvie, subjektīvie bioloģiskie iemesli; Fiziskās aktivitātes senajā Mezopotāmijā, Indijā, Ķīnā un Ēģiptē.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Antīkās Olimpiskās spēles.
Apraksts

Sports senajā Grieķijā un Antīkās Olimpiskās spēles.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sports viduslaikos.
Apraksts

Sports viduslaiku pilsētās un laukos; Fiziskās aktivitātes bruņinieku un vikingu dzīvē. Renesanse. Humānisma ideoloģija un tās loma sporta attīstībā.

Sports Jaunajos laikos.
Apraksts

Sporta Jaunajos laikos; Sporta sistēmu veidošanās Anglijā, Francijā, Vācijā.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta veidu attīstība Latvijā.
Apraksts

Sporta biedrību dibināšana. Latvijas sportistu dalība starptautiskajās sacensībās 19. gs.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Filosofija, tās nozīme. Terminoloģija.
Apraksts

Filosofija, tās nozīme cilvēka un sabiedrības dzīvē.

Sporta filosofija.
Apraksts

Sporta filosofija, tās ideju attīstības vēsture un specifika.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Cilvēks, spēle un sports.
Apraksts

Cilvēks, spēle un sports. Sports un semiotika.

Sports un globalizācija.
Apraksts

Attiecības starp sportu un globalizāciju: Multikulturālisms, tehnika un tehnoloģijas, politika.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sports, zināšanas un patiesība.
Apraksts

Sports, zināšanas un patiesība.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pasaules kultūru daudzveidība.
Apraksts

Pasaules daudzveidība (valoda, kultūra, reliģija, sports).

Etnisko grupu rotaļas, spēles, sporta veidi.
Apraksts

Dažādu tautu, etnisko grupu rotaļas, spēles, sporta veidi.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūsdienu olimpiskās kustība.
Apraksts

Mūsdienu olimpiskās kustība. Pjērs de Kubertēns.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Godīga spēle
Apraksts

Godīga spēle sportā un dzīvē

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Latvijas Olimpiskā komiteja.
Apraksts

Latvijas Olimpiskās komitejas pirmsākumi, atjaunošana, tās nozīme.

Latvijas sportistu sasniegumi.
Apraksts

Latvijas sportistu sasniegumi, to nozīme sporta veidu attīstībā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Olimpiskā izglītība.Terminoloģija.
Apraksts

Olimpiskā izglītība Latvijā un pasaulē.

Olimpiskā diena, aktivitāšu organizēšana, to metodoloģija.
Apraksts

Olimpiskā diena, tās organizatoriskie aspekti.

  1. Pārbaudījums

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sporta rašanās.
Apraksts

Sporta rašanās objektīvie, subjektīvie bioloģiskie iemesli; Fiziskās aktivitātes senajā Mezopotāmijā, Indijā, Ķīnā un Ēģiptē.

Antīkās Olimpiskās spēles.
Apraksts

Sports senajā Grieķijā un Antīkās Olimpiskās spēles.

Sports viduslaikos.
Apraksts

Sports viduslaiku pilsētās un laukos; Fiziskās aktivitātes bruņinieku un vikingu dzīvē. Renesanse. Humānisma ideoloģija un tās loma sporta attīstībā.

Sports Jaunajos laikos.
Apraksts

Sporta Jaunajos laikos; Sporta sistēmu veidošanās Anglijā, Francijā, Vācijā.

Sporta veidu attīstība Latvijā.
Apraksts

Sporta biedrību dibināšana. Latvijas sportistu dalība starptautiskajās sacensībās 19. gs.

Filosofija, tās nozīme. Terminoloģija.
Apraksts

Filosofija, tās nozīme cilvēka un sabiedrības dzīvē.

Sporta filosofija.
Apraksts

Sporta filosofija, tās ideju attīstības vēsture un specifika.

Cilvēks, spēle un sports.
Apraksts

Cilvēks, spēle un sports. Sports un semiotika.

Sports un globalizācija.
Apraksts

Attiecības starp sportu un globalizāciju: Multikulturālisms, tehnika un tehnoloģijas, politika.

Sports, zināšanas un patiesība.
Apraksts

Sports, zināšanas un patiesība.

Filosofija, laiks un laikmets.
Apraksts

Laika un telpas jautājumi sporta filosofijā.

Ķermenis. Prāts. Sports.
Apraksts

Attiecības starp ķermeni un prātu sportā.

Pasaules kultūru daudzveidība.
Apraksts

Pasaules daudzveidība (valoda, kultūra, reliģija, sports).

Mūsdienu olimpiskās kustība.
Apraksts

Mūsdienu olimpiskās kustība. Pjērs de Kubertēns.

Latvijas Olimpiskā komiteja.
Apraksts

Latvijas Olimpiskās komitejas pirmsākumi, atjaunošana, tās nozīme.

Godīga spēle
Apraksts

Godīga spēle sportā un dzīvē

Olimpiskā izglītība.Terminoloģija.
Apraksts

Olimpiskā izglītība Latvijā un pasaulē.

Latvijas sportistu sasniegumi.
Apraksts

Latvijas sportistu sasniegumi, to nozīme sporta veidu attīstībā.

Olimpiskā diena, aktivitāšu organizēšana, to metodoloģija.
Apraksts

Olimpiskā diena, tās organizatoriskie aspekti.

Etnisko grupu rotaļas, spēles, sporta veidi.
Apraksts

Dažādu tautu, etnisko grupu rotaļas, spēles, sporta veidi.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Blekbērns, S. (2007) Domā. Neatvairāms ievads filozofijā. Rīga: ¼ Satori. (akceptējams izdevums)

2.

Kūle, M.,Kūlis R. (1998) Filosofija. Rīga: Zvaigzne ABC. (akceptējams izdevums)

3.

Routledge Handbook of the Philosophy of Sport. (2015) Ed. By McNamee M. & Morgan W.J. Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Jansone, R., Gulbe, A. (2006) Materiāli par sporta vēsturi un Olimpisko izglītību. Mācību līdzeklis. Rīga: LSPA. (akceptējams izdevums)

5.

Latvijas olimpiskā vēsture: no Stokholmas līdz Soltleiksitijai. (2003) Rīga: Latvijas Olimpiskā komiteja. (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Kūle, M. (2016) Jābūtības vārdi. Etīdes par zināšanām un vērtībām mūsdienu Latvijā. Rīga: Zinātne.

2.

Reid, H.L. (2012) Introduction to the philosophy of sport. Rowman& Littlefield Publishers, INC.

3.

Vedins, I. (2008) Zinātne un patiesība. Rīga: Zinātne.

4.

Stīgers, M. (2008) Globalizācija. Ļoti saistošs ievads. Rīga: ¼ Satori.

5.

Latvijas sporta lepnums 100: personības, notikumi, procesi (2018) Rīga: Latvijas Sporta muzejs.

6.

Forands, I. (2020) Latvijas Sporta apskats. Rīga: Latvijas Izglītības fonds.

7.

Bulatova, M., Bubka, S. (2013) Cultural heritage of ancient Olympic games. Kyiv: Olympic literature.Piemērots angļu valodas plūsmai

Citi informācijas avoti

1.

Latvijas Olimpiskās akadēmijas izglītības materiāli

2.

Latvijas Olimpiskā komiteja

3.

International Olympic Commitee

4.

International Fair Play committee