Sporta filosofija, sporta vēsture, kultūra un Olimpisms
Studiju kursa īstenotājs
LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Par studiju kursu
Mērķis
Dot studentiem iespēju apgūt sporta vēsturi hronoloģiskā secībā, orientēties un analizēt norises sporta vēsturē; sekmēt studentu izziņas procesu veidošanos un attīstību; veicināt aktīvu dzīves pieeju, vēsturisko situāciju un problēmu izzināšanā un analīzē.
Pilnveidot topošā speciālista domāšanas kultūru. Attīstīt studentu spēju patstāvīgi spriest - attīstīt kritiskās domāšanas un diskusijas prasmes, kas nepieciešamas personiskai attīstībai un profesionālai darbībai.
Sekmēt studentu izziņas metožu apguvi; apgūt ”Godīgas spēles” principus kā sporta ētikas pamatprasību; veidot radošās darbības pieredzi; sekmēt studentu patstāvības attīstību pētnieciska rakstura uzdevumu risināšanā.
Priekšzināšanas
Vispārējā vidējā izglītība, vispārīgā pedagoģijā, IKT, svešvalodu, komunikācijas prasmes, zināšanas sportā, vēsturē, politikā, tiesībās, ekonomikā, kultūrā.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Hronoloģiski apgūta sporta vēsture, galvenie notikumi dažādos periodos, pamatjautājumi un problemātika.
2.Apgūta filozofijas terminoloģija, iepazītas tās funkcijas, sporta filosofijas specifika, metodoloģijas pamatjautājumi un problemātika.
3.Hronoloģiski apgūti olimpiskās kustības galvenie notikumi, starpkultūru kompetences veidošanās pamatjautājumi un problemātika sportā.
Prasmes
1.Prot uzdot jautājumus par doto tēmu.
2.Prot vērtēt, salīdzināt informāciju un lietot loģisku argumentāciju.
3.Spēj toleranti iekļauties grupas diskusijā.
Kompetences
1.Prot formulēt savu viedokli, pamatojot to ar faktiem, piemēriem, definīcijām, jēdzieniem un principiem.
2.Demonstrē izklāstītā satura atbilstību tematam.
3.Demonstrē prasmi loģiski strukturēt pētniecisko darbu.
4.Demonstrē atbilstošas valodas lietošanas prasmes.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Sporta veida vēsturiskā attīstība |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
2.
Svarīgākie fakti sporta veida attīstībā |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Viktorīna |
||
|
3.
Sporta filosofija |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
4.
Sports un ... |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
5.
Olimpiskā kustība |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
6.
Olimpiskā izglītība |
10,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Sporta vēstures fakti |
15,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
2.
Filozofijas kategorijas |
15,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
|
3.
Olimpiskā kustība |
10,00% no gala vērtējuma
|
Ieskaite
|
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta rašanās.
Apraksts
Sporta rašanās objektīvie, subjektīvie bioloģiskie iemesli; Fiziskās aktivitātes senajā Mezopotāmijā, Indijā, Ķīnā un Ēģiptē. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Antīkās Olimpiskās spēles.
Apraksts
Sports senajā Grieķijā un Antīkās Olimpiskās spēles. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Antīkās Olimpiskās spēles.
Apraksts
Sports senajā Grieķijā un Antīkās Olimpiskās spēles. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sports viduslaikos.
Apraksts
Sports viduslaiku pilsētās un laukos; Fiziskās aktivitātes bruņinieku un vikingu dzīvē. Renesanse. Humānisma ideoloģija un tās loma sporta attīstībā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sports Jaunajos laikos.
Apraksts
Sporta Jaunajos laikos; Sporta sistēmu veidošanās Anglijā, Francijā, Vācijā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta veidu attīstība Latvijā.
Apraksts
Sporta biedrību dibināšana. Latvijas sportistu dalība starptautiskajās sacensībās 19. gs. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Filosofija, tās nozīme. Terminoloģija.
Apraksts
Filosofija, tās nozīme cilvēka un sabiedrības dzīvē. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta veidu attīstība Latvijā.
Apraksts
Sporta biedrību dibināšana. Latvijas sportistu dalība starptautiskajās sacensībās 19. gs. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta filosofija.
Apraksts
Sporta filosofija, tās ideju attīstības vēsture un specifika. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sports, zināšanas un patiesība.
Apraksts
Sports, zināšanas un patiesība. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēks, spēle un sports.
Apraksts
Cilvēks, spēle un sports. Sports un semiotika. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sports un globalizācija.
Apraksts
Attiecības starp sportu un globalizāciju: Multikulturālisms, tehnika un tehnoloģijas, politika. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ķermenis. Prāts. Sports.
Apraksts
Attiecības starp ķermeni un prātu sportā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Filosofija, laiks un laikmets.
Apraksts
Laika un telpas jautājumi sporta filosofijā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pasaules kultūru daudzveidība.
Apraksts
Pasaules daudzveidība (valoda, kultūra, reliģija, sports). |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu olimpiskās kustība.
Apraksts
Mūsdienu olimpiskās kustība. Pjērs de Kubertēns. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latvijas Olimpiskā komiteja.
Apraksts
Latvijas Olimpiskās komitejas pirmsākumi, atjaunošana, tās nozīme. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latvijas sportistu sasniegumi.
Apraksts
Latvijas sportistu sasniegumi, to nozīme sporta veidu attīstībā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Godīga spēle
Apraksts
Godīga spēle sportā un dzīvē |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Olimpiskā izglītība.Terminoloģija.
Apraksts
Olimpiskā izglītība Latvijā un pasaulē. |
|
Olimpiskā diena, aktivitāšu organizēšana, to metodoloģija.
Apraksts
Olimpiskā diena, tās organizatoriskie aspekti. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Etnisko grupu rotaļas, spēles, sporta veidi.
Apraksts
Dažādu tautu, etnisko grupu rotaļas, spēles, sporta veidi. |
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta rašanās.
Apraksts
Sporta rašanās objektīvie, subjektīvie bioloģiskie iemesli; Fiziskās aktivitātes senajā Mezopotāmijā, Indijā, Ķīnā un Ēģiptē. |
|
Antīkās Olimpiskās spēles.
Apraksts
Sports senajā Grieķijā un Antīkās Olimpiskās spēles. |
|
Sports viduslaikos.
Apraksts
Sports viduslaiku pilsētās un laukos; Fiziskās aktivitātes bruņinieku un vikingu dzīvē. Renesanse. Humānisma ideoloģija un tās loma sporta attīstībā. |
|
Sports Jaunajos laikos.
Apraksts
Sporta Jaunajos laikos; Sporta sistēmu veidošanās Anglijā, Francijā, Vācijā. |
|
Sporta veidu attīstība Latvijā.
Apraksts
Sporta biedrību dibināšana. Latvijas sportistu dalība starptautiskajās sacensībās 19. gs. |
|
Filosofija, tās nozīme. Terminoloģija.
Apraksts
Filosofija, tās nozīme cilvēka un sabiedrības dzīvē. |
|
Sporta filosofija.
Apraksts
Sporta filosofija, tās ideju attīstības vēsture un specifika. |
|
Cilvēks, spēle un sports.
Apraksts
Cilvēks, spēle un sports. Sports un semiotika. |
|
Sports un globalizācija.
Apraksts
Attiecības starp sportu un globalizāciju: Multikulturālisms, tehnika un tehnoloģijas, politika. |
|
Sports, zināšanas un patiesība.
Apraksts
Sports, zināšanas un patiesība. |
|
Filosofija, laiks un laikmets.
Apraksts
Laika un telpas jautājumi sporta filosofijā. |
|
Ķermenis. Prāts. Sports.
Apraksts
Attiecības starp ķermeni un prātu sportā. |
|
Pasaules kultūru daudzveidība.
Apraksts
Pasaules daudzveidība (valoda, kultūra, reliģija, sports). |
|
Mūsdienu olimpiskās kustība.
Apraksts
Mūsdienu olimpiskās kustība. Pjērs de Kubertēns. |
|
Latvijas Olimpiskā komiteja.
Apraksts
Latvijas Olimpiskās komitejas pirmsākumi, atjaunošana, tās nozīme. |
|
Godīga spēle
Apraksts
Godīga spēle sportā un dzīvē |
|
Olimpiskā izglītība.Terminoloģija.
Apraksts
Olimpiskā izglītība Latvijā un pasaulē. |
|
Latvijas sportistu sasniegumi.
Apraksts
Latvijas sportistu sasniegumi, to nozīme sporta veidu attīstībā. |
|
Olimpiskā diena, aktivitāšu organizēšana, to metodoloģija.
Apraksts
Olimpiskā diena, tās organizatoriskie aspekti. |
|
Etnisko grupu rotaļas, spēles, sporta veidi.
Apraksts
Dažādu tautu, etnisko grupu rotaļas, spēles, sporta veidi. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta rašanās.
Apraksts
Sporta rašanās objektīvie, subjektīvie bioloģiskie iemesli; Fiziskās aktivitātes senajā Mezopotāmijā, Indijā, Ķīnā un Ēģiptē. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Antīkās Olimpiskās spēles.
Apraksts
Sports senajā Grieķijā un Antīkās Olimpiskās spēles. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sports viduslaikos.
Apraksts
Sports viduslaiku pilsētās un laukos; Fiziskās aktivitātes bruņinieku un vikingu dzīvē. Renesanse. Humānisma ideoloģija un tās loma sporta attīstībā. |
|
Sports Jaunajos laikos.
Apraksts
Sporta Jaunajos laikos; Sporta sistēmu veidošanās Anglijā, Francijā, Vācijā. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta veidu attīstība Latvijā.
Apraksts
Sporta biedrību dibināšana. Latvijas sportistu dalība starptautiskajās sacensībās 19. gs. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Filosofija, tās nozīme. Terminoloģija.
Apraksts
Filosofija, tās nozīme cilvēka un sabiedrības dzīvē. |
|
Sporta filosofija.
Apraksts
Sporta filosofija, tās ideju attīstības vēsture un specifika. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēks, spēle un sports.
Apraksts
Cilvēks, spēle un sports. Sports un semiotika. |
|
Sports un globalizācija.
Apraksts
Attiecības starp sportu un globalizāciju: Multikulturālisms, tehnika un tehnoloģijas, politika. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sports, zināšanas un patiesība.
Apraksts
Sports, zināšanas un patiesība. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pasaules kultūru daudzveidība.
Apraksts
Pasaules daudzveidība (valoda, kultūra, reliģija, sports). |
|
Etnisko grupu rotaļas, spēles, sporta veidi.
Apraksts
Dažādu tautu, etnisko grupu rotaļas, spēles, sporta veidi. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Mūsdienu olimpiskās kustība.
Apraksts
Mūsdienu olimpiskās kustība. Pjērs de Kubertēns. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Godīga spēle
Apraksts
Godīga spēle sportā un dzīvē |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Latvijas Olimpiskā komiteja.
Apraksts
Latvijas Olimpiskās komitejas pirmsākumi, atjaunošana, tās nozīme. |
|
Latvijas sportistu sasniegumi.
Apraksts
Latvijas sportistu sasniegumi, to nozīme sporta veidu attīstībā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Olimpiskā izglītība.Terminoloģija.
Apraksts
Olimpiskā izglītība Latvijā un pasaulē. |
|
Olimpiskā diena, aktivitāšu organizēšana, to metodoloģija.
Apraksts
Olimpiskā diena, tās organizatoriskie aspekti. |
-
Pārbaudījums
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sporta rašanās.
Apraksts
Sporta rašanās objektīvie, subjektīvie bioloģiskie iemesli; Fiziskās aktivitātes senajā Mezopotāmijā, Indijā, Ķīnā un Ēģiptē. |
|
Antīkās Olimpiskās spēles.
Apraksts
Sports senajā Grieķijā un Antīkās Olimpiskās spēles. |
|
Sports viduslaikos.
Apraksts
Sports viduslaiku pilsētās un laukos; Fiziskās aktivitātes bruņinieku un vikingu dzīvē. Renesanse. Humānisma ideoloģija un tās loma sporta attīstībā. |
|
Sports Jaunajos laikos.
Apraksts
Sporta Jaunajos laikos; Sporta sistēmu veidošanās Anglijā, Francijā, Vācijā. |
|
Sporta veidu attīstība Latvijā.
Apraksts
Sporta biedrību dibināšana. Latvijas sportistu dalība starptautiskajās sacensībās 19. gs. |
|
Filosofija, tās nozīme. Terminoloģija.
Apraksts
Filosofija, tās nozīme cilvēka un sabiedrības dzīvē. |
|
Sporta filosofija.
Apraksts
Sporta filosofija, tās ideju attīstības vēsture un specifika. |
|
Cilvēks, spēle un sports.
Apraksts
Cilvēks, spēle un sports. Sports un semiotika. |
|
Sports un globalizācija.
Apraksts
Attiecības starp sportu un globalizāciju: Multikulturālisms, tehnika un tehnoloģijas, politika. |
|
Sports, zināšanas un patiesība.
Apraksts
Sports, zināšanas un patiesība. |
|
Filosofija, laiks un laikmets.
Apraksts
Laika un telpas jautājumi sporta filosofijā. |
|
Ķermenis. Prāts. Sports.
Apraksts
Attiecības starp ķermeni un prātu sportā. |
|
Pasaules kultūru daudzveidība.
Apraksts
Pasaules daudzveidība (valoda, kultūra, reliģija, sports). |
|
Mūsdienu olimpiskās kustība.
Apraksts
Mūsdienu olimpiskās kustība. Pjērs de Kubertēns. |
|
Latvijas Olimpiskā komiteja.
Apraksts
Latvijas Olimpiskās komitejas pirmsākumi, atjaunošana, tās nozīme. |
|
Godīga spēle
Apraksts
Godīga spēle sportā un dzīvē |
|
Olimpiskā izglītība.Terminoloģija.
Apraksts
Olimpiskā izglītība Latvijā un pasaulē. |
|
Latvijas sportistu sasniegumi.
Apraksts
Latvijas sportistu sasniegumi, to nozīme sporta veidu attīstībā. |
|
Olimpiskā diena, aktivitāšu organizēšana, to metodoloģija.
Apraksts
Olimpiskā diena, tās organizatoriskie aspekti. |
|
Etnisko grupu rotaļas, spēles, sporta veidi.
Apraksts
Dažādu tautu, etnisko grupu rotaļas, spēles, sporta veidi. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Blekbērns, S. (2007) Domā. Neatvairāms ievads filozofijā. Rīga: ¼ Satori. (akceptējams izdevums)
Kūle, M.,Kūlis R. (1998) Filosofija. Rīga: Zvaigzne ABC. (akceptējams izdevums)
Routledge Handbook of the Philosophy of Sport. (2015) Ed. By McNamee M. & Morgan W.J. Routledge.Piemērots angļu valodas plūsmai
Jansone, R., Gulbe, A. (2006) Materiāli par sporta vēsturi un Olimpisko izglītību. Mācību līdzeklis. Rīga: LSPA. (akceptējams izdevums)
Latvijas olimpiskā vēsture: no Stokholmas līdz Soltleiksitijai. (2003) Rīga: Latvijas Olimpiskā komiteja. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Kūle, M. (2016) Jābūtības vārdi. Etīdes par zināšanām un vērtībām mūsdienu Latvijā. Rīga: Zinātne.
Reid, H.L. (2012) Introduction to the philosophy of sport. Rowman& Littlefield Publishers, INC.
Vedins, I. (2008) Zinātne un patiesība. Rīga: Zinātne.
Stīgers, M. (2008) Globalizācija. Ļoti saistošs ievads. Rīga: ¼ Satori.
Forands, I. (2020) Latvijas Sporta apskats. Rīga: Latvijas Izglītības fonds.
Bulatova, M., Bubka, S. (2013) Cultural heritage of ancient Olympic games. Kyiv: Olympic literature.Piemērots angļu valodas plūsmai