Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Digitālās veselības un datu pārvaldība

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
SVI_005
Zinātnes nozare
Citas sociālās zinātnes, tai skaitā starpnozaru sociālās zinātnes un militārā zinātne
Kredītpunkti (ECTS)
5,00
Mērķauditorija
Informācijas un komunikācijas zinātne; Komunikācijas zinātne; Medicīnas pakalpojumi; Medicīnas tehnoloģijas; Politikas zinātne; Rehabilitācija; Sabiedrības veselība; Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne; Veselības vadība
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības vadības docētāju grupa
Kontaktinformācija

Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas, prasmes un kompetences digitālo veselības datu ģenerēšanā, uzkrāšanā un pielietošanā, sarežģītu veselības nozares problēmu risināšanai un digitālās transformācijas īstenošanai.

Priekšzināšanas

Pamata prasmes darbā ar datiem (informācijas meklēšana, izpratne par strukturētiem datiem, datu apstrāde ar MS Excel). Vēlamas priekšzināšanas par IKT darbības un veselības aprūpes sistēmas organizācijas pamatprincipiem.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.- Pārzināt digitālās veselības datu ģenerēšanu, standartizāciju, uzkrāšanu un pārzināt to pielietojumu dažādos veselības jomas procesos. - Pārzināt veselības jomā biežāk izmantotās veselības datus uzkrājošās un analizējošās informācijas sistēmas un to izmantošanas mērķus un uzdevumus, funkcijas un ierobežojumus. - Atpazīt, nosaukt un sniegt pārskatu par digitālās veselības jomā biežāk izmantotajiem standartiem. - Raksturot dažādus telemedicīnas pakalpojumus, pārzināt to lomu un sniegtās iespējas veselības jomas procesu pieejamības uzlabošanā. - Nosaukt un skaidrot izaicinājumus, kas saistīti ar digitālās veselības rīku datu drošību un privātumu, atrast un interpretēt normatīvo aktu prasības.

Prasmes

1.- Pamatot dažādu digitālās veselības rīku pielietošanas iespējas, veselības aprūpes digitalizācijai. - Pārzināt dažādu digitālās veselības informācijas sistēmu (EMR, EHR, PHR un slimību reģistri) funkcionalitāti un izskaidrot būtiskās atšķirības, argumentēt katras sistēmas piemērotību konkrētiem uzdevumiem; pamatot būtiskās atšķirības un funkcionalitāti dažādām digitālās veselības informācijas sistēmām: EMR, EHR, PHR un slimību reģistriem. - Atšķirt dažādus telemedicīnas pakalpojumu veidus, izvērtēt un analizēt to izmantošanas iespējas noteiktu veselības jomas procesu uzlabošanā, pakalpojumu pieejamības veicināšanā, debatēt par dažādu pakalpojumu izmantošanas iespējām, stiprajām un vājajām pusēm. - Klasificēt dažādus digitālās veselības jomā izmantotos datu kodēšanas un apstrādes standartus, ieviest noteiktu standartu izmantošanu izvēlētam digitālās veselības rīkam vai informācijas sistēmai. - Izvērtēt ar izvēlēto digitālo risinājumu saistītos datu drošības un privātuma izaicinājumus, identificēt un pamatot izvēlētos risku mazināšanas pasākumus.

Kompetences

1.- Pārvaldīt digitālās veselības datus un veselības jomā izmantotās veselības datus uzkrājošās un analizējošās informācijas sistēmas, tajā skaitā augsta līmeņa datu skaitļošanu, digitālās transformācijas īstenošanai. - Pārvaldīt digitālās veselības jomā izmantotos datu kodēšanas un apstrādes standartus, pamatot noteiktu standartu izmantošanu izvēlētam digitālās veselības rīkam, informācijas sistēmai vai analītikas pieejai. - Pārzināt tele-medicīnas risinājumus veselības nozares sadarbspējas, datu ģenerēšanas un integrācijas procesu īstenošanai. - Īstenot personas datu un privātuma aizsardzības risinājumus, identificēt un novērst ar veselības datu aizsardzību saistītos riskus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1) E-studijās ievietoto materiālu apguve (videolekcijas, raksti, publikācijas, datu bāzes). 2) Pašpārbaudes uzdevumu iesniegšana. 3) Patstāvīgā darba izstrāde: noteiktai veselības jomas problēmai piedāvāt risinājumu, izmantojot digitālās veselības datus, raksturot ar to izmantošanu saistītos datu drošības un digitālās apstrādes izaicinājumus un to iespējamos risinājumus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
2.

Pārbaudījums

-
10 balles

Studiju kursa vērtējumu veido patstāvīgā darbu kumulatīvais vērtējums (50%) un gala eksāmena testa vērtējums (50%), kurā tiks iekļauti izvēles iespēju jautājumi no katras kursa apmācību tēmas. Patstāvīgais darbs un tests tiks vērtēts 10 ballu skalā. Sekmīgai kursa nokārtošanai studentam nepieciešams saņemt vismaz 4 balles no 10.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievadlekcija par digitālās veselības un digitālās transformācijas pārvaldību
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievadlekcija par digitālās veselības un digitālās transformācijas pārvaldību
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālās veselības datu tipi, klasifikācija un standartizācija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālās veselības datu tipi, klasifikācija un standartizācija
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālās veselības datu tipi, klasifikācija un standartizācija
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālās veselības informācijas sistēmas - EMR, EHR, PHR, slimību reģistri, datu un to apmaiņas standarti
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālās veselības informācijas sistēmas - EMR, EHR, PHR, slimību reģistri, datu un to apmaiņas standarti
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālās veselības informācijas sistēmas - EMR, EHR, PHR, slimību reģistri, datu un to apmaiņas standarti
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālās veselības informācijas sistēmas - EMR, EHR, PHR, slimību reģistri, datu un to apmaiņas standarti
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālās veselības tehnoloģijas, telemedicīnas pakalpojumi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālās veselības tehnoloģijas, telemedicīnas pakalpojumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālās veselības tehnoloģijas, telemedicīnas pakalpojumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Digitālās veselības tehnoloģijas, telemedicīnas pakalpojumi
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu drošība un digitālie riski
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu drošība un digitālie riski
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu drošība un digitālie riski
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu drošība, privātums un saistītie juridiskie izaicinājumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu drošība, privātums un saistītie juridiskie izaicinājumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Datu drošība, privātums un saistītie juridiskie izaicinājumi
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Noslēguma tests
Kopā kredītpunkti (ECTS):
5,00
Kontaktstundas:
40 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Pettey C. (2019, March 8). Why data and analytics are key to digital transformation. Gartner.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Glaser, J., & Shaw, S. (2022). Digital transformation success: What can health care providers learn from other industries. NEJM Catalyst.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Tabrizi, B., Lam, E., Girard, K., & Irvin, V. (2019). Digital transformation is not about technology. Harvard Business Review.Piemērots angļu valodas plūsmai

4.

Solomon, M., & Rolle, T. L. (2020). Four factors driving the momentum of telehealth adoption that will continue after the COVID-19 crisis. Point of Care Partners.Piemērots angļu valodas plūsmai

5.

Siwicki, B. (2021). Interoperability: Where it’s headed, and where IT leaders will be investing. Healthcare ITNews.Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

Farnham, K. (2021). Why good governance is the secret of success in digital transformation. Diligent.Piemērots angļu valodas plūsmai

7.

Obwegeser, N., Yokoi, T., Wade, M., & Voskes, T. (2020). 7 key principles to govern digital initiatives. MIT Sloan Management Review.Piemērots angļu valodas plūsmai

Papildu literatūra

1.

Finelli, L. A., & Narasimhan, V. (2020). Leading a digital transformation in the pharmaceutical industry: Reimagining the way we work in global drug development. Clinical Pharmacology and Therapeutics, 108(4), 756–761.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Glaser, J. (2019). How To Ensure Your Health Care Innovation Doesn’t Flop. Harvard Business Review.Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Gupta, D. (2022). How is technology impacting home healthcare? Appinventiv.Piemērots angļu valodas plūsmai

Citi informācijas avoti

1.

Kwo, L. (2021). Contributed: Top 10 use cases for AI in healthcare. Mobihealthnews.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Kimberling, E. (2021). Top 10 Digital Transformation Failures of All Time, Selected by an ERP Expert Witness.Piemērots angļu valodas plūsmai