Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Psihoterapija I

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
RSS_003
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
17,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
8. līmenis

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs

Rezidentūras specialitāte

Specialitāte
Vadītājs
Kontaktinformācija

-

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi un pilnveidošanu psihoterapijā, atbilstoši seksologa, seksopatologa specialitātes nolikuma prasībām, lai ārstu sagatavotu sertifikācijai seksologa, seksopatologa specialitātē, atbilstīgi LR normatīvajiem dokumentiem.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Demonstrē padziļinātas un paplašinātas zināšanas un izpratni par psihes funkcionēšanas līmeņiem; psihotiskais, robežstāvokļa, neirotiskais; psihiskiem aizsardzības mehānismiem: primitīvi, nobrieduši; psihotiskā personības funkcionēšanas līmeņa aizsardzības mehānismiem, robežstāvokļa personības funkcionēšanas līmeņa aizsardzības mehānismiem, neirotiskā personības funkcionēšanas līmeņa aizsardzības mehānismiem. Izprot jautājumus par psihiskās veselības kritērijiem; psihotiskā personības funkcionēšanas līmeņa izpausmes psihopatoloģijā, robežstāvokļa personības funkcionēšanas līmeņa izpausmes psihopatoloģijā; neirotiskā personības funkcionēšanas līmeņa izpausmes psihopatoloģijā; Iespējamiem seksuāliem traucējumiem psihotiskā, robežlīmeņa, neirotiskā funkcionēšanas līmeņa personībām. Demonstrē zināšanas personību teorijas: Z.Freida psihoanalīzes teorija, Z.Freida topogrāfiskais un strukturālais psihes modelis; psihoseksuālās attīstības teorija, infantīlā seksualitāte, psihoseksuālās attīstības fāzes, Edipa komplekss un tā izpausmes normā un patoloģijā, K.G.Junga analītiskā teorija, K.G.Junga teorijas galvenie personības struktūras koncepti, objektu attiecības teorijas (M. Kleinas teorija par šizoīdi-paranoīdo un depresīvo pozīciju formēšanos, M.Māleres separācijas-individuācijas teorija. H.Kohuta „self” psiholoģijas teorija). Pārzina personību struktūras: antisociālā personība, paranoīda personība, šizoīda personība, atkarīga personība, obsesīvi-kompulsīva personība, depresīva personība, mazohistīska personība, histeriska personība. Ir zināšanas par seksuāliem traucējumiem pacientiem ar dažādām personības struktūrām. Pārzina jautājumu par psihoterapiju veidiem: psihoanalīze, psihodinamiska psihoterapija, atbalsta psihoterapija, kognitīvi-biheviorāla psihoterapija. Izprot psihoterapijas īpatnības ar seksuālas varmācības upuriem – bērniem un pieaugušajiem.

Prasmes

1.Veic klīnisko psihodinamisko diagnostiku psihiskām un psihosomatiskām slimībām; diferencē normu no garīgās patoloģijas, empātiski un iejūtīgi intervē psihoterapetiskus pacientus, apzinās terapeitisko attiecību nozīmi psihiaterapijā; izvērtē un plāno pacienta ārstēšanas veidu (psihoterapijas veidu); spēj novērtēt ģimenes attiecību un sociālo apstākļu ietekmi uz pacientu; apzinās multidisciplinārās komandas darba pamatprincipus un prot līdzdarboties tajā.

Kompetences

1.Piemēro iegūtās zināšanas, prasmes un attieksmi ārstnieciskajam darbam, pētnieciskajai darbībai, sabiedrību izglītojošajam darbam masu medijos, ir izpratne par komandas (grupas) darbu, tās funkcionēšanu, psihodinamiku, krīzes situācijām, to risināšanu; psihodinamiskajiem procesiem seksoloģiskiem pacientiem. Veic psihoterapeitisko pacientu aprūpes plānošanu, organizēšanu un ārstēšanu; ārstēšanas rezultātu izvērtēšanu. Ievēro medicīnas deontoloģijas principus.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
1. Patstāvīgi studē ar kursa tēmām saistīto literatūru; 2. Patstāvīgi gatavojas semināriem; 3. Patstāvīgi veic slimības anamnēzes datu apkopošanu, pacienta psihodinamisko izvertēšanu, formulē primāro diagnozi, kas tiek apspriesta ar pasniedzēju; 4. Aizpilda medicīnisko dokumentāciju; 5. Patstāvīgi izpilda sertificētā speciālista norādījumus.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Praktiskie darbi 90%. (Veic psihoterapijas pacientu psihodinamisko diagnostiku, psihoterapeitisko ārstēšanu). Noslēguma pārbaudījums: mutiska ieskaite, klinīskā gadījuma analīze – 10%. Semināru apmeklējums ir obligāts. Attaisnojoša iemesla dēļ ir pieļaujams 20% semināru kavējums. Kavēts praktiskais darbs ir jāatstrādā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
-
-

Tēmas

Psihes funkcionēšanas līmeņi; psihotiskais, robežstāvokļa, neirotiskais. Psihiskie aizsardzības mehānismi: primitīvi, nobrieduši. Psihotiskā personības funkcionēšanas līmeņa aizsardzības mehānismi, robežstāvokļa personības funkcionēšanas līmeņa aizsardzības mehānismi, neirotiskā personības funkcionēšanas līmeņa aizsardzības mehānismi. Psihiskās veselības kritēriji.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
-
-

Tēmas

Psihotiskā personības funkcionēšanas līmeņa izpausmes psihopatoloģijā; robežstāvokļa personības funkcionēšanas līmeņa izpausmes psihopatoloģijā; neirotiskā personības funkcionēšanas līmeņa izpausmes psihopatoloģijā. Iespējamie seksuālie traucējumi psihotiskā, robežlīmeņa, neirotiskā funkcionēšanas līmeņa personībām.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
-
-

Tēmas

Personību teorijas. Z.Freida psihoanalīzes teorija. Z.Freida topogrāfiskais un strukturālais psihes modelis. Psihoseksuālās attīstības teorija, infantīlā seksualitāte. Psihoseksuālās attīstības fāzes. Edipa komplekss un tā izpausmes normā un patoloģijā. K.G.Junga analītiskā teorija. K.G.Junga teorijas galvenie personības struktūras koncepti.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
-
-

Tēmas

Personību teorijas. Objektu attiecības teorijas: M.Kleinas teorija par šizoīdi-paranoīdo un depresīvo pozīciju formēšanos, M.Māleres separācijas-individuācijas teorija. H.Kohuta „self” psiholoģijas teorija.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
-
-

Tēmas

Personību struktūras. Antisociālā personība. Seksuālie traucējumi pacientiem ar antisociālās personības struktūru. Narcistiska personība. Seksuālie traucējumi pacientiem ar narcistiskas personības struktūru.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
-
-

Tēmas

Personību struktūras. Paranoīda personība. Seksuālie traucējumi pacientiem ar paranoīdas personības struktūru. Šizoīda personība. Seksuālie traucējumi pacientiem ar šizoīdas personības struktūru.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
-
-

Tēmas

Personību struktūras. Atkarīga personība. Seksuālie traucējumi pacientiem ar atkarīgas personības struktūru. Obsesīvi-kompulsīva personība. Seksuālie traucējumi pacientiem ar obsesīvi-kompulsīvu personības struktūru.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
-
-

Tēmas

Personību struktūras. Depresīva personība. Seksuālie traucējumi pacientiem ar depresīvas personības struktūru. Mazohistiska personība. Seksuālie traucējumi pacientiem ar mazohistiskas personības struktūru. Histeriska personība. Seksuālie traucējumi pacientiem ar histeriskas personības struktūru.
  1. Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
-
-

Tēmas

Psihoterapiju veidi: psihoanalīze, psihodinamiska psihoterapija, atbalsta psihoterapija, kognitīvi-biheviorāla psihoterapija. Psihoterapijas īpatnības ar seksuālas varmācības upuriem – bērniem un pieaugušajiem.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
17,00
Semināru skaits:
9
Ilgums (nedēļās):
12
Gala pārbaudījums:
Eksāmens rezidentūrā (Teorija un prakse)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Benedetti, Fabrizio. 2011. The Patient's Brain: The Neuroscience Behind the Doctor-Patient Relationship. Oxford University Press.

2.

Kaplan, H.I. and Sadock, B.J, eds. 2003. Comprehensive Textbook of Psychiatry. 9th ed., 2 vol.

3.

McWilliams, N. 1994. Psychoanalytic Diagnosis. Understanding Personality Structure in the Clinical Process. Guilford Press.

4.

Mitchell, S. A. and Black, M. J.1995. Freud and Beyond. History of Modern Psychoanalytic Thought.

5.

Gabbard, G.O. 1994. Psychodynamic Psychiatry in clinical practice; the DSM-IY ed.

6.

Malans, D. 1997. Individuālā psihoterapija un psihodinamikas zinātne.

7.

Kulbergs, J. 2001. Dinamiskā psihiatrija. Rīga: Jumava.

8.

Tyson, Ph. and Tyson, R. 1990. Psychoanalytic Theories of Development. Yale University Press.

9.

Hollender, M. H. and Ford,Ch. V. 1990. Dynamic Psychotherapy: An Introductory Approach.

10.

Utināns, A. 2005. Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Rīga: Nacionālais apgāds.

11.

Utināns, A. 2008. DNS, matrice un cilvēka uzvedība. Rīga: Nacionālais apgāds.

12.

Thure von Uexküll, Adler, R. H., Herzog, W., Joraschky, P., Köhle, K., Langewitz, W., Söllner, W. and Wesiack, W. 2010. Psychosomatische Medizin: Theoretische Modelle und klinische Praxis. Urban & Fischer Bei Elsev.

13.

James, A., Bourgeois, M.D., Hales, R.H. and Shahrokh, N. C. 2010. Psychosomatic Medicine: A Companion to the American Psychiatric Publishing Textbook of Psychosomatic Medicine, 2nd ed.

14.

Gabbard, G. 2005. Psychodyamic psychiatry in clinical practice. 4th ed. American Psychiatric publishing.

Papildu literatūra

1.

Ancāne, G. 2010. Psihiskā un psihosomatiskā veselība. Latvijas Ārsts. 12, 51-53.

2.

Briedite, I., Ancane, G. un Teibe, U. Assessment of sexual function of gynecological patients. Journal of Sexual medicine. 8(3), 270.

3.

Briedite, I., Ancane, G. un Teibe, U. 2011. Incidence and structure of female sexual dysfunction in gynecology clinic. 26th IUSTI Europe congress. Riga, Latvia, September.

4.

Briedīte, I., Ancāne, G. un Teibe, U. 2011. Ginekoloģisko pacienšu seksuālās funkcijas novērtējums. RSU 2011.g. 10. zinātniskā konference, Rīga, Latvija, Aprīlis.

Citi informācijas avoti

1.

Polymeta News. Available from: http://www.polymeta.com

2.

Nucleus Medical Media. Available from: http://hon.nucleusinc.com

3.

WHO. Global Cancer observatory. Available from: http://www-dep.iarc.fr

4.

Health Central. Available from: http://www.healthcentral.com