Funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija un novērtēšana
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291
Par studiju kursu
Mērķis
Nodrošināt studentiem zināšanas un prasmes par PVO Starptautiskās funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijas (SFK) struktūru un pielietošanu rehabilitācijas praksē, lai veicinātu uz pierādījumiem un normatīvo regulējumu balstītu profesionālo darbību un sadarbību starpdisciplinārā komandā.
Priekšzināšanas
Anatomija, fizioloģija, ievads specialitātē.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Spēj izskaidrot funkcionēšanas un nespējas jēdzienus, aprakstīt PVO SFK struktūru, definēt SFK pamatterminus un raksturot SFK praktiskās pielietošanas iespējas rehabilitācijas praksē.
Pārbaudījums (kumulatīvs eksāmens) • Patstāvīgā studiju vielas apguve un praktiskie uzdevumi
Prasmes
1.Spēj analizēt vienkāršus klīniskos gadījumus, lietojot SFK pamatprincipus, piemērot atbilstošus SFK kategoriju kodus, izskaidrot funkcionēšanas novērtēšanas pamatprincipus un novērtēt personas funkcionēšanu, izmantojot atsevišķus mērījumus.
Patstāvīgā studiju vielas apguve un praktiskie uzdevumi • Pārbaudījums (kumulatīvs eksāmens)
Kompetences
1.Spēj analizēt un interpretēt funkcionēšanas izvērtējuma rezultātus, formulēt un pamatot to nozīmi rehabilitācijas procesā.
Patstāvīgā studiju vielas apguve un praktiskie uzdevumi • Pārbaudījums (kumulatīvs eksāmens)
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgā studiju vielas apguve un praktiskie uzdevumi |
0,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums (kumulatīvs eksāmens) |
100,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
Gala vērtējums tiek aprēķināts kā vidējais vērtējums no visām nodarbībām un uzdevumiem. Minimālās prasības pārbaudījuma kārtošanai:
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības jēdziens, izpratne par cilvēka funkcionēšanu un nespēju. PVO klasifikāciju saime.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Invaliditātes biopsihosociālais modelis.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PVO Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija (SFK): uzbūve, pamatprincipi un lietošanas vadlīnijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PVO Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija (SFK): uzbūve, pamatprincipi un lietošanas vadlīnijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionālo spēju novērtējumi rehabilitācijā: pamatprincipi, rezultātu interpretācija un nozīme rehabilitācijas procesā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionālo spēju novērtēšana bērniem un kontekstu (vides un personālo faktoru) izvērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Funkcionālo spēju novērtēšana bērniem un kontekstu (vides un personālo faktoru) izvērtēšana.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionēšanas izvērtējums un invaliditātes ekspertīzes sistēma Latvijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
Funkcionēšanas izvērtējums un invaliditātes ekspertīzes sistēma Latvijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
SFK praktiskā pielietošana funkcionēšanas novērtēšanā rehabilitācijas procesā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
4
|
Tēmas
|
SFK praktiskā pielietošana funkcionēšanas novērtēšanā rehabilitācijas procesā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības jēdziens, izpratne par cilvēka funkcionēšanu un nespēju. PVO klasifikāciju saime.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Invaliditātes biopsihosociālais modelis.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Invaliditātes biopsihosociālais modelis.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
PVO Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija (SFK): uzbūve, pamatprincipi un lietošanas vadlīnijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionālo spēju novērtējumi rehabilitācijā: pamatprincipi, rezultātu interpretācija un nozīme rehabilitācijas procesā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionālo spēju novērtējumi rehabilitācijā: pamatprincipi, rezultātu interpretācija un nozīme rehabilitācijas procesā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionālo spēju novērtēšana bērniem un kontekstu (vides un personālo faktoru) izvērtēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Funkcionēšanas izvērtējums un invaliditātes ekspertīzes sistēma Latvijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
SFK praktiskā pielietošana funkcionēšanas novērtēšanā rehabilitācijas procesā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
SFK praktiskā pielietošana funkcionēšanas novērtēšanā rehabilitācijas procesā.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija (SFK), PVO, Rīga, 2003 (akceptējams izdevums)
Starptautiskās funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijas bērnu un jauniešu versija (SFK-BJ), WHO, Geneva, 2007 (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi (MK noteikumi Nr. 805), Ministru kabinets, 2014 (akceptējams izdevums)
ICF Core Sets: Manual for Clinical Practice. Cieza A., Stucki G., Bickenbach J., Üstün T. B. (eds.). Hogrefe, 2021.
Measuring Health and Disability: Manual for WHO Disability Assessment Schedule (WHODAS 2.0). Üstün TB, Kostanjsek N, Chatterji S, Rehm J, 2010 (akceptējams izdevums)
A Practical Manual for using the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). WHO, Geneva, 2013 (akceptējams izdevums)
The International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF): a unifying model for the conceptual description of the rehabilitation strategy. Stucki G, Cieza A, Melvin J., J Rehabil Med. 2007 (akceptējams izdevums)