Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija un novērtēšana

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
REK_257
Zinātnes nozare
Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi; Rehabilitācija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rk@rsu.lv, +371 20271291

Par studiju kursu

Mērķis

Nodrošināt studentiem zināšanas un prasmes par PVO Starptautiskās funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijas (SFK) struktūru un pielietošanu rehabilitācijas praksē, lai veicinātu uz pierādījumiem un normatīvo regulējumu balstītu profesionālo darbību un sadarbību starpdisciplinārā komandā.

Priekšzināšanas

Anatomija, fizioloģija, ievads specialitātē.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Spēj izskaidrot funkcionēšanas un nespējas jēdzienus, aprakstīt PVO SFK struktūru, definēt SFK pamatterminus un raksturot SFK praktiskās pielietošanas iespējas rehabilitācijas praksē.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Pārbaudījums (kumulatīvs eksāmens) Patstāvīgā studiju vielas apguve un praktiskie uzdevumi

Prasmes

1.Spēj analizēt vienkāršus klīniskos gadījumus, lietojot SFK pamatprincipus, piemērot atbilstošus SFK kategoriju kodus, izskaidrot funkcionēšanas novērtēšanas pamatprincipus un novērtēt personas funkcionēšanu, izmantojot atsevišķus mērījumus.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Patstāvīgā studiju vielas apguve un praktiskie uzdevumi Pārbaudījums (kumulatīvs eksāmens)

Kompetences

1.Spēj analizēt un interpretēt funkcionēšanas izvērtējuma rezultātus, formulēt un pamatot to nozīmi rehabilitācijas procesā.

Patstāvīgais darbs un pārbaudījumi

Patstāvīgā studiju vielas apguve un praktiskie uzdevumi Pārbaudījums (kumulatīvs eksāmens)

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgā studiju vielas apguve un praktiskie uzdevumi

0,00% no gala vērtējuma
10 balles
  • Studenti patstāvīgi noskatās 6 video lekcijas un iepazīstas ar pievienoto teorētisko materiālu.
  • Veic 6 paškontroles testus katras tēmas apguves pārbaudei.
  • Grupās analizē klīniskos gadījumus, pielietojot SFK komponentus, un sagatavo nespējas aprakstu (3 uzdevumi). Veic rakstisku refleksiju (1 uzdevums). Izstrādā prezentāciju (1 uzdevums). Kavējumu gadījumā izpilda atstrādes uzdevumus.
  • Studiju kursu novērtējuma anketas aizpildīšana kursa noslēgumā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums (kumulatīvs eksāmens)

100,00% no gala vērtējuma
10 balles

Gala vērtējums tiek aprēķināts kā vidējais vērtējums no visām nodarbībām un uzdevumiem.

Minimālās prasības pārbaudījuma kārtošanai:

  • noskatītas visas 6 video lekcijas un izpildīti visi 6 paškontroles testi,
  • apmeklētas visas praktiskās nodarbības (5 pilna laika studentiem vai 3 nepilna laika studentiem) vai izpildīti atstrādes uzdevumi,
  • iesniegti visi patstāvīgie un grupās veicamie darbi.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības jēdziens, izpratne par cilvēka funkcionēšanu un nespēju. PVO klasifikāciju saime.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Invaliditātes biopsihosociālais modelis.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PVO Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija (SFK): uzbūve, pamatprincipi un lietošanas vadlīnijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PVO Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija (SFK): uzbūve, pamatprincipi un lietošanas vadlīnijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Funkcionālo spēju novērtējumi rehabilitācijā: pamatprincipi, rezultātu interpretācija un nozīme rehabilitācijas procesā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Funkcionālo spēju novērtēšana bērniem un kontekstu (vides un personālo faktoru) izvērtēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Funkcionālo spēju novērtēšana bērniem un kontekstu (vides un personālo faktoru) izvērtēšana.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Funkcionēšanas izvērtējums un invaliditātes ekspertīzes sistēma Latvijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

Funkcionēšanas izvērtējums un invaliditātes ekspertīzes sistēma Latvijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

SFK praktiskā pielietošana funkcionēšanas novērtēšanā rehabilitācijas procesā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
4

Tēmas

SFK praktiskā pielietošana funkcionēšanas novērtēšanā rehabilitācijas procesā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Veselības jēdziens, izpratne par cilvēka funkcionēšanu un nespēju. PVO klasifikāciju saime.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Invaliditātes biopsihosociālais modelis.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Invaliditātes biopsihosociālais modelis.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

PVO Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija (SFK): uzbūve, pamatprincipi un lietošanas vadlīnijas.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Funkcionālo spēju novērtējumi rehabilitācijā: pamatprincipi, rezultātu interpretācija un nozīme rehabilitācijas procesā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Funkcionālo spēju novērtējumi rehabilitācijā: pamatprincipi, rezultātu interpretācija un nozīme rehabilitācijas procesā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Funkcionālo spēju novērtēšana bērniem un kontekstu (vides un personālo faktoru) izvērtēšana.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Funkcionēšanas izvērtējums un invaliditātes ekspertīzes sistēma Latvijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

SFK praktiskā pielietošana funkcionēšanas novērtēšanā rehabilitācijas procesā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

SFK praktiskā pielietošana funkcionēšanas novērtēšanā rehabilitācijas procesā.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
20 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija (SFK), PVO, Rīga, 2003 (akceptējams izdevums)

2.

Starptautiskās funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijas bērnu un jauniešu versija (SFK-BJ), WHO, Geneva, 2007 (akceptējams izdevums)

Papildu literatūra

1.

Invaliditātes likums, Saeima, 2010 (akceptējams izdevums)

2.

Prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas un invaliditāti apliecinoša dokumenta izsniegšanas noteikumi (MK noteikumi Nr. 805), Ministru kabinets, 2014 (akceptējams izdevums)

3.

ICF Core Sets: Manual for Clinical Practice. Cieza A., Stucki G., Bickenbach J., Üstün T. B. (eds.). Hogrefe, 2021.

4.

Measuring Health and Disability: Manual for WHO Disability Assessment Schedule (WHODAS 2.0). Üstün TB, Kostanjsek N, Chatterji S, Rehm J, 2010 (akceptējams izdevums)

5.

A Practical Manual for using the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). WHO, Geneva, 2013 (akceptējams izdevums)

6.

The International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF): a unifying model for the conceptual description of the rehabilitation strategy. Stucki G, Cieza A, Melvin J., J Rehabil Med. 2007 (akceptējams izdevums)

Citi informācijas avoti

1.

ICF-research-branch

2.

ICF CORE SETS IN CLINICAL PRACTICE

3.

ICF Case Studies

4.

EASTIN - Vispasaules palīgtehnoloģiju meklētājprogramma

5.

Rehabilitation Measures Database

6.

Veselības un darbspējas ekspertīzes ārstu valsts komisijas mājaslapa