Pierādījumos balstīta zobārstniecība mutes veselības aprūpes sistēmās
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 20, tsk@rsu.lv, +371 67455560
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.1.daļa - Pacientu vajadzību, vēlmju un interešu izzināšana un novērtēšana attiecībā uz kariesa un citu zobu cieto audu bojājumu ārstēšanu. Pārzināt ārstēšanas iespējas, tostarp gadījumus, kad jāvēršas pie speciālistiem medicīniskajā un zobārstniecības aprūpē citu, retāk sastopamu zobu cieto audu traucējumu vai medicīnisku slimību, kas izraisa zobu cieto audu traucējumus, gadījumā. 2.daļa - Ietver izpratni par uz pierādījumiem balstītas primārās veselības aprūpes principiem, kopējo riska faktoru pieeju, mutes veselības aprūpes organizācijas principiem un modeļiem Latvijā un ārzemēs. Izpratni par mutes veselības veicināšanas - izglītošanas principiem un pieejām, zobārstniecības komandas lomu veselības veicināšanā un izglītošanā. Izprast jaunas pieejas mutes veselības veicināšanā un mutes veselības indikātoru pielietojuma nepieciešamībā.
Prasmes
1.1.daļa - Pacientu vajadzību, vēlmju un interešu noskaidrošana un novērtēšana attiecībā uz kariesa ārstēšanu. Attiecīgo anamnēzes un izmeklējumu rezultātu apkopošana, tos apvienojot un interpretējot, lai nodrošinātu pacientu centrētu klīnisko lēmumu pieņemšanu. Klīnisko lēmumu pieņemšana, vajadzības gadījumā ņemot vērā kariesa monitoringa, atkārtotas pārbaudes un kontroles rezultātus. 2. daļa - Students, pēc kursa beigšanas, spēs novērtēt un praksē pielietot mutes veselības veicināšanas un izglītošanas pamatprincipus. Spēs savā klīniskajā darbā vispirms ievērot profilaktisko pieeju un stratēģijas, pretstatā ārstēšanas režīmam zobārstniecībā. Spēs izvērtēt atsevišķa indivīda profilaktiskās vajadzības – pacienta ēšanas paradumus, higiēnas iemaņas, ieteikt smēķēšanas atmešanas īsās intervences modeli (5A modelis), izglītot pacientus kā novērst zobu traumas un rīkoties to gadījumā.
Kompetences
1.1 daļa - Visas būtiskās informācijas sintēze, apvienojot un interpretējot riska novērtēšanas un diagnostikas procesu rezultātus, pacientu vajadzības, vēlmes un intereses, kā arī kontroļu, atkārtotu izmeklēšanu un stāvokļa novertēšanas rezultātus. 2 daļa - Students, pēc kursa beigšanas, spēs izglītot zobārstniecības pacientus un sniegt primāro mutes veselības aprūpi dažāda vecuma iedzīvotājiem, arī ar īpašām vajadzībām. Spēs piedalīties dažādu mutes veselības veicinošu, izglītojošu programmu izstrādē dažādās vecuma grupās. Izvērtēt dažādu valstu pieredzi mutes veselības izglītošanas un smēķēšanas atmešanas programmu ieviešanā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Sagatavo vismaz 2 klīnisko gadījumu prezentācijas/atskaites.
2. Individuāls darbs periodiskās literatūras pārskatu veidošanā par kursā ietvertajām tēmām (gatavojot prezentācijas), lai apliecinātu savas teorētiskās zināšanas. Mutes veselību veicinošu bukletu vai video izstrāde.
3. Kursa noslēgumā aizpildīt studiju kursa novērtēšanas anketu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Esejas tipa atbildes uz teorētiskiem jautājumiem par dotā kursa I un II daļu.
|
||
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Gadījumu prezentācijas – studenti strādā pa pāriem ( ja grupā nepāra skaits studentu, tad grupā pa trim). Vienam pārim jāpieņem divi pacienti un kopā jāveido klīnisko gadījumu prezentācijas, kuras tiks prezentētas zoom platformā un sastādīs 70% no semestra gala atzīmes. Prezentāciju laikā laikā pasniedzējs un citi kolēģi var jautāt teorētiskus jautājumus par pacientu izmeklēšanu, profilakses un agrīnām kariesa aŗstēšanas metodēm. Studentiem jābūt gataviem atbildēt uz jautājumiem, izmantojot teorētisko un klīnisko zināšanu bāzi.
|
||
|
3.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. daļa - klīnisko gadījumu prezentāciju vērtējums pēc rubrikas.
2. daļa - prezentācijas studiju kursa laikā, izglītojošo bukletu vai video izstrāde.
Kopējā atzīme veidojas no 50% pirmā daļa un 50% otrā daļa.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Kariesa kontroles stratēģiju individuālā un populācijas līmenī atkārtošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Riska grupu pacientu pieņemšana - anamnēzes ievākšana, vispārēja izmeklēšana, kompleksa ārstēšanas plāsa sastādīšana, ietverot nosūtījumus pie speciālistiem vajadzības gadījumā, neinvazīvu un minimāli invazīvu manipulāciju veikšana kariesa ārstēšanai, uzvedības modifikācija un/vai rekomendācijas pacientam/aprūpētājam atkarībā no stāvokļa, nodrošinot kariesa kontroli ilgtermiņā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Riska grupu pacientu pieņemšana - anamnēzes ievākšana, vispārēja izmeklēšana, kompleksa ārstēšanas plāsa sastādīšana, ietverot nosūtījumus pie speciālistiem vajadzības gadījumā, neinvazīvu un minimāli invazīvu manipulāciju veikšana kariesa ārstēšanai, uzvedības modifikācija un/vai rekomendācijas pacientam/aprūpētājam atkarībā no stāvokļa, nodrošinot kariesa kontroli ilgtermiņā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Riska grupu pacientu pieņemšana - anamnēzes ievākšana, vispārēja izmeklēšana, kompleksa ārstēšanas plāsa sastādīšana, ietverot nosūtījumus pie speciālistiem vajadzības gadījumā, neinvazīvu un minimāli invazīvu manipulāciju veikšana kariesa ārstēšanai, uzvedības modifikācija un/vai rekomendācijas pacientam/aprūpētājam atkarībā no stāvokļa, nodrošinot kariesa kontroli ilgtermiņā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Riska grupu pacientu pieņemšana - anamnēzes ievākšana, vispārēja izmeklēšana, kompleksa ārstēšanas plāsa sastādīšana, ietverot nosūtījumus pie speciālistiem vajadzības gadījumā, neinvazīvu un minimāli invazīvu manipulāciju veikšana kariesa ārstēšanai, uzvedības modifikācija un/vai rekomendācijas pacientam/aprūpētājam atkarībā no stāvokļa, nodrošinot kariesa kontroli ilgtermiņā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Riska grupu pacientu pieņemšana - anamnēzes ievākšana, vispārēja izmeklēšana, kompleksa ārstēšanas plāsa sastādīšana, ietverot nosūtījumus pie speciālistiem vajadzības gadījumā, neinvazīvu un minimāli invazīvu manipulāciju veikšana kariesa ārstēšanai, uzvedības modifikācija un/vai rekomendācijas pacientam/aprūpētājam atkarībā no stāvokļa, nodrošinot kariesa kontroli ilgtermiņā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
3
|
Tēmas
|
Studentu pacientu prezentācijas.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ksilitola profilaktiskā iedarbība uz mutes veselību.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Mutes veselības aprūpe pacientiem ar īpašām vajadzībām. Komplikācijas mutē saistībā ar vēža ārstēšanu (staru un ķīmijterapijas).
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Tabakas lietošanas kaitīgums mutes veselībai. Zobārstniecības komandas loma tabakas kontrolē. Piecu soļu modelis (Jautā! Iesaki! Novērtē! Atbalsti! Seko!). Farmakoloģiskās terapijas izmantošana. Motivējošā intervēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
3
|
Tēmas
|
Mutes veselības veicināšanas aktualitātes Latvijā un pasaulē. Starptautiski dokumenti kariesa (īpaši agrīnā zobu kariesa) un periodonta saslimšanu profilaksei un kontrolei.
Mutes veselības indikātori. Dzīves kvalitāte saistībā ar mutes veselību.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
3
|
Tēmas
|
Ksilitola profilaktiskā iedarbība uz mutes veselību: Kas ir ksilitols? Ksilitola darbības mehānisms un ieteicamās devas. Uz pierādījumiem balstītas ksilitola pielietošanas programmas iedzīvotājiem dažādās vecuma grupās (Somijas un citu valstu pieredze).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
3
|
Tēmas
|
Komplikācijas mutē saistībā ar vēža ārstēšanu (staru un ķīmijterapiju). Ko zobārstniecības komanda var darīt?
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
3
|
Tēmas
|
Tabakas lietošanas kaitīgums mutes veselībai. Zobārstniecības komandas loma tabakas kontrolē. Piecu soļu modelis (Jautā! Iesaki! Novērtē! Atbalsti! Seko!). Farmakoloģiskās terapijas izmantošana. Motivējošā intervēšana.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Daly B., Watt R.G., Batchelor P. Treasure E. Essential Dental Public Health. 2nd Edition. Oxford University Press, 2013.
Felton A., Chapman A., Felton S. Basic Guide to Oral Health Education and Promotion. Wiley Blackwell, 2nd Edition, 2013, 300 p.
Mason J. Concepts in Dental Public Health. 2nd Edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2020.
Maldupa I, Sopule A, Uribe SE, Brinkmane A, Senakola E. Caries Prevalence and Severity for 12-Year-Old Children in Latvia. Int Dent J. 2021 Jun;71(3):214–23.
Fejerskov O, Nyvad B, Kidd E. Dental Caries: The Disease and its Clinical Management, 3rd Edition. Wiley-Blackwell, 2015.
Pitts N. “Detection, Assessment, Diagnosis and Monitoring of Caries”. Karger, 2009 (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Mostofsky D.I., Fortune F. Behavioral Dentistry. Wiley Blackwell, 2nd Edition, 2014, 11-26, 237-250, 323-348.
The Oral Management of Oncology Patients Requiring Radiotherapy, Chemotherapy and / or Bone Marrow Transplantation. Clinical Guidelines UK, 2018.
Ross M Keat Jean-Christophe Fricain, Sylvain Catros, et.al. The Dentist’s Role in Smoking Cessation Management − A Literature Review and Recommendations: Part 2. Dent Update 2018; 45: 298–309. Part 1.Dent Update 2018; 45: 197–206.
E.Senakola, I.Maldupa, S.Uribe, M.Ņizamovs. Mutes veselības pētījums skolēniem Latvijā 2015./2016. mācību gads. ISBN (pdf) 978-9934-514-36-4, 1-56.lpp.
Kā palīdzēt pacientiem atmest smēķēšanu : rokasgrāmata primārās un perinatālās aprūpes speciālistiem nikotīna atkarīgu pacientu diagnosticēšanai un īsās intervences sniegšanai pacientu smēķēšanas atmešanas veicināšanai.
Edwina A. M. Kidd. Essentials of Dental Caries: The Disease and its Management (Kidd, Essentials of Dental Caries). Oxford University Press, 2016.
Gimenez T, Piovesan C, Braga MM, Raggio DP, Deery C, Ricketts DN, et al. Visual Inspection for Caries Detection A Systematic Review and Meta-analysis. J Dent Res. 2015 Jul;94(7):895-904.
Senneby A, Mejàre I, Sahlin NE, Svensäter G, Rohlin M. Diagnostic accuracy of different caries risk assessment methods. A systematic review. J Dent. 2015 Dec;43(12):1385-93.
Simón-Soro A, Mira A. Solving the etiology of dental caries. Trends Microbiol. 2015 Feb;23(2):76-82.
Citi informācijas avoti
Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Willey online library, EBSCO, Dyna Med.
A.Brinkmane, E.Senakola. Lai zobiņi nebūtu jālabo narkozē. Žurnāls Veselība. Aprīlis, 2018., 20.- 27.lpp.