Konsultēšanas pamati
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Šī ievadkursa mērķis ir sniegt studējošajiem pamatzināšanas par attiecību veidošanas principiem ar klientu/pacientu un to īpatnībām dažādās konsultēšanas pieejās; attīstīt izpratni par drošas konsultēšanas vides nozīmi, attīstīt un trenēt iemaņas sarunāties ar klientiem/pacientiem, izmantot terapeitiskās intervences, metodes un tehnikas psihologa darba kontekstā. Šis kurss neparedz pilnvērtīgu konsultēšanas prasmju apguvi, bet kalpo kā ievads konsultēšanas pamatprincipos un tehnikās.
Priekšzināšanas
Psihologa profesionālā darbība un ētika I, Personības psiholoģija, Attīstības psiholoģija, Klīniskā psiholoģija.
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Raksturo psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas atšķirības, apraksta konsultēšanas attiecību ar klientu/pacientu veidošanas principus un salīdzina to īpatnības dažādās konsultēšanas pieejās, apraksta un izskaidro individuālās konsultēšanas procesa etapus, nosauc terapeitiskās intervences un apraksta konsultēšanas vidi.
Prasmes
1.Reflektē par savām prasmēm un pieredzi, spēj sniegt atgriezenisko saiti kursabiedriem par viņu prasmēm. Pauž empātisku attieksmi pret klientu/ pacientu (kursabiedru).
Kompetences
1.Pielieto konsultēšanas mikroprasmes, atbilstoši situācijas kontekstam, spēj izveidot konsultēšanas attiecības ar klientu/pacientu; noslēgt vienošanos. Atpazīst lietotās konsultēšanas prasmes savā un citu darbā.
2.Atpazīst lietotās konsultēšanas prasmes savā un citu darbā.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Gatavošanās |
-
|
-
|
|
Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot avotus un sagatavoties semināru nodarbībām un starpieskaitēm – kontroldarbiem. |
||
|
2.
Novērojums |
-
|
-
|
|
Veikt novērojumu komunikācijā ārpus augstskolas, lai fiksētu neatbilstību paternus. |
||
|
3.
Konsultēšanas prasmes |
-
|
-
|
|
Mazajās grupās trenēt konsultēšanas pamata prasmes ārpus lekciju laika. |
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Aktīva līdzdalība |
20,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
1.Aktīva dalība lekcijās, nodarbībās un semināros, uzdodot jautājumus un atsaucoties uz lasītajiem avotiem (20%). |
||
|
2.
Starppārbaudījums |
30,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
2.Starppārbaudījumi – kontroldarbi (30%). Kontroldarbu tēmas:
|
||
|
3.
Eksāmens |
50,00% no gala vērtējuma
|
10 balles
|
|
3.Eksāmena uzdevums – darbs trijniekos: klients, konsultants un novērotājs. Katrs dalībnieks veic noteiktus uzdevumus katrā lomā un atbild uz jautājumiem no katras perspektīvas par konsultanta stiprajām un vājajām pusēm, kā arī par klienta grūtībām un resursiem (50%). |
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads konsultēšanā
Apraksts
Kursa prasības, pamata jēdzieni, definīcijas. Psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas efektivitāte – kopīgie terapeitiskie faktori; ētiska konsultēšanas prakse. Konsultanta personība. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Interpersonālās neirobioloģijas un terapeitiskie faktori efektīvās konsultēšanas attiecībās
Apraksts
Interpersonālās neirobioloģijas pieeja – spoguļneironu un empātijas loma konsultatīvajās attiecībās. Efektīvas konsultēšanas iekšējie un ārējie terapeitiskie faktori. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas mērķi, uzdevumi un procesi: mērķu formulēšana un informētā piekrišana
Apraksts
Konsultēšanas mērķi, uzdevumi, vienošanās un procesa etapi. Konsultēšanas mērķu formulēšana, vienošanās slēgšana, informētā piekrišana konsultēšanā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas pamata principi un to atšķirības dažādās metodēs
Apraksts
Konsultēšanas pamata principi un to atšķirības dažādās konsultēšanas metodēs. Starppārbaudījums – kontroldarbs. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija: uzmanības un klātbūtnes treniņš caur apzinātības praksi
Apraksts
Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija, pamata prasmes – uzmanība, klātbūtne. Apzinātības prakse uzmanības un klātbūtnes trenēšanai. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uzmanības, klātbūtnes un novērošanas prasmju trenēšana.
Apraksts
Uzmanības, klātbūtnes un novērošanas prasmju trenēšana. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sākotnējā izvērtēšana un aktīvās klausīšanās prasmju treniņš
Apraksts
Sākotnējā izvērtēšana, informācijas ievākšana un strukturizēšana. Aktīvās klausīšanās prasmes. Aktīvās klausīšanās prasmes, jautājumu uzdošanas prasmju trenēšana. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Akīvās klausīšanās un emociju apstrādes prasmes.
Apraksts
Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde. Starppārbaudījums |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Akīvās klausīšanās un emociju apstrādes prasmes.
Apraksts
Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde. Starppārbaudījums |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Parafrāze, konfrontācija un prasmju treniņš
Apraksts
Parafrāze, pārstrukturizēšana, apkopošana. Konfrontācija, pretrunu atspoguļošana. Prasmju trenēšana. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Parafrāze, konfrontācija un prasmju treniņš
Apraksts
Parafrāze, pārstrukturizēšana, apkopošana. Konfrontācija, pretrunu atspoguļošana. Prasmju trenēšana. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija: uzmanības un klātbūtnes treniņš caur apzinātības praksi
Apraksts
Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija, pamata prasmes – uzmanība, klātbūtne. Apzinātības prakse uzmanības un klātbūtnes trenēšanai. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Atspoguļošana
Apraksts
Nozīmes un jēgas atspoguļošana, ietekmēšanas iemaņas. Prasmju treniņš. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Atspoguļošana
Apraksts
Nozīmes un jēgas atspoguļošana, ietekmēšanas iemaņas. Prasmju treniņš. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Atspoguļošana
Apraksts
Nozīmes un jēgas atspoguļošana, ietekmēšanas iemaņas. Prasmju treniņš. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Atspoguļošana
Apraksts
Nozīmes un jēgas atspoguļošana, ietekmēšanas iemaņas. Prasmju treniņš. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ietekmēšana
Apraksts
Nozīmes atspoguļošanas un ietekmēšanas prasmju treniņš. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ietekmēšana
Apraksts
Nozīmes atspoguļošanas un ietekmēšanas prasmju treniņš. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ietekmēšana
Apraksts
Nozīmes atspoguļošanas un ietekmēšanas prasmju treniņš. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ietekmēšana
Apraksts
Nozīmes atspoguļošanas un ietekmēšanas prasmju treniņš. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vienošanās
Apraksts
Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vienošanās
Apraksts
Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vienošanās
Apraksts
Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vienošanās
Apraksts
Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Integrācija
Apraksts
Prasmju integrācija. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Integrācija
Apraksts
Prasmju integrācija. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Integrācija
Apraksts
Prasmju integrācija. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Integrācija
Apraksts
Prasmju integrācija. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Ievads konsultēšanā
Apraksts
Kursa prasības, pamata jēdzieni, definīcijas. Psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas efektivitāte – kopīgie terapeitiskie faktori; ētiska konsultēšanas prakse. Konsultanta personība. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Interpersonālās neirobioloģijas un terapeitiskie faktori efektīvās konsultēšanas attiecībās
Apraksts
Interpersonālās neirobioloģijas pieeja – spoguļneironu un empātijas loma konsultatīvajās attiecībās. Efektīvas konsultēšanas iekšējie un ārējie terapeitiskie faktori. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas mērķi, uzdevumi un procesi: mērķu formulēšana un informētā piekrišana
Apraksts
Konsultēšanas mērķi, uzdevumi, vienošanās un procesa etapi. Konsultēšanas mērķu formulēšana, vienošanās slēgšana, informētā piekrišana konsultēšanā. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas pamata principi un to atšķirības dažādās metodēs
Apraksts
Konsultēšanas pamata principi un to atšķirības dažādās konsultēšanas metodēs. Starppārbaudījums – kontroldarbs. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija: uzmanības un klātbūtnes treniņš caur apzinātības praksi
Apraksts
Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija, pamata prasmes – uzmanība, klātbūtne. Apzinātības prakse uzmanības un klātbūtnes trenēšanai. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Uzmanības, klātbūtnes un novērošanas prasmju trenēšana.
Apraksts
Uzmanības, klātbūtnes un novērošanas prasmju trenēšana. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Sākotnējā izvērtēšana un aktīvās klausīšanās prasmju treniņš
Apraksts
Sākotnējā izvērtēšana, informācijas ievākšana un strukturizēšana. Aktīvās klausīšanās prasmes. Aktīvās klausīšanās prasmes, jautājumu uzdošanas prasmju trenēšana. |
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Attālināti
|
E-studiju vide
|
2
|
Tēmas
|
Akīvās klausīšanās un emociju apstrādes prasmes.
Apraksts
Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde. Starppārbaudījums |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Akīvās klausīšanās un emociju apstrādes prasmes.
Apraksts
Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde. Starppārbaudījums |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Parafrāze, konfrontācija un prasmju treniņš
Apraksts
Parafrāze, pārstrukturizēšana, apkopošana. Konfrontācija, pretrunu atspoguļošana. Prasmju trenēšana. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Atspoguļošana
Apraksts
Nozīmes un jēgas atspoguļošana, ietekmēšanas iemaņas. Prasmju treniņš. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Atspoguļošana
Apraksts
Nozīmes un jēgas atspoguļošana, ietekmēšanas iemaņas. Prasmju treniņš. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Ietekmēšana
Apraksts
Nozīmes atspoguļošanas un ietekmēšanas prasmju treniņš. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Vienošanās
Apraksts
Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Integrācija
Apraksts
Prasmju integrācija. |
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Mācību telpa
|
2
|
Tēmas
|
Integrācija
Apraksts
Prasmju integrācija. |
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
KHOSLA, I. Book Review: Counseling: A Comprehensive Profession. Frontiers in Psychology, [s. l.], v. 12, p. 1–2, 2021. DOI 10.3389/fpsyg.2021.704413.Piemērots angļu valodas plūsmai
Cottone, R. Rocco. (2017). Theories of Counseling and Psychotherapy: Individual and Relational Approaches. New York: Springer Publishing Company. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost)Piemērots angļu valodas plūsmai
Ļevina, J., & Mārtinsone, K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija: mācību līdzeklis. Rīga Stradiņš University.
Sudraba, V., Mārtinsone, K. & Bite, I. (Red.). (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Zvaigzne ABC, 37 - 62.
Siegel, D. J. (2010). The mindful therapist: A clinician’s guide to mindsight and neural integration. W.W. Norton & Company.Piemērots angļu valodas plūsmai
Ivey, A. E., Ivey, M. B., & Zalaquett, C. P. (2014). Intentional interviewing and counseling: Facilitating client development in a multicultural society (7th ed.). Cengage Learning.Piemērots angļu valodas plūsmai