Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Konsultēšanas pamati

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_393
Zinātnes nozare
Psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
6,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Dzirciema iela 16, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Šī ievadkursa mērķis ir sniegt studējošajiem pamatzināšanas par attiecību veidošanas principiem ar klientu/pacientu un to īpatnībām dažādās konsultēšanas pieejās; attīstīt izpratni par drošas konsultēšanas vides nozīmi, attīstīt un trenēt iemaņas sarunāties ar klientiem/pacientiem, izmantot terapeitiskās intervences, metodes un tehnikas psihologa darba kontekstā. Šis kurss neparedz pilnvērtīgu konsultēšanas prasmju apguvi, bet kalpo kā ievads konsultēšanas pamatprincipos un tehnikās.

Priekšzināšanas

Psihologa profesionālā darbība un ētika I, Personības psiholoģija, Attīstības psiholoģija, Klīniskā psiholoģija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Raksturo psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas atšķirības, apraksta konsultēšanas attiecību ar klientu/pacientu veidošanas principus un salīdzina to īpatnības dažādās konsultēšanas pieejās, apraksta un izskaidro individuālās konsultēšanas procesa etapus, nosauc terapeitiskās intervences un apraksta konsultēšanas vidi.

Prasmes

1.Reflektē par savām prasmēm un pieredzi, spēj sniegt atgriezenisko saiti kursabiedriem par viņu prasmēm. Pauž empātisku attieksmi pret klientu/ pacientu (kursabiedru).

Kompetences

1.Pielieto konsultēšanas mikroprasmes, atbilstoši situācijas kontekstam, spēj izveidot konsultēšanas attiecības ar klientu/pacientu; noslēgt vienošanos. Atpazīst lietotās konsultēšanas prasmes savā un citu darbā.

2.Atpazīst lietotās konsultēšanas prasmes savā un citu darbā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Gatavošanās

-
-

Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot avotus un sagatavoties semināru nodarbībām un starpieskaitēm – kontroldarbiem.

2.

Novērojums

-
-

Veikt novērojumu komunikācijā ārpus augstskolas, lai fiksētu neatbilstību paternus.

3.

Konsultēšanas prasmes

-
-

Mazajās grupās trenēt konsultēšanas pamata prasmes ārpus lekciju laika.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Aktīva līdzdalība

20,00% no gala vērtējuma
10 balles

1.Aktīva dalība lekcijās, nodarbībās un semināros, uzdodot jautājumus un atsaucoties uz lasītajiem avotiem (20%).

2.

Starppārbaudījums

30,00% no gala vērtējuma
10 balles

2.Starppārbaudījumi – kontroldarbi (30%).

Kontroldarbu tēmas:

  • Psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija – kopīgais un atšķirīgais.
  • Interpersonālā neirobioloģija – spoguļneironi un to loma psihoterapijā.
  • Klātbūtne, pieskaņošanās un rezonanse.
  • Mikroprasmes konsultēšanā.
  • Terapeitiskā vide; klātbūtnes faktors.
  • Terapeitiskās intervences.
  • Terapeitiskā procesa plānošana/strukturēšana.
  • Kontrakts – laiks, telpa, sadarbības mērķi, samaksa.
  • Atbildība pret klientu/pacientu – pacienta tiesības uz informāciju un konfidencialitāti.
  • Aktuālie ētikas aspekti terapeitiskās attiecībās ar klientu/pacientu.
  • Psihohigiēna.
3.

Eksāmens

50,00% no gala vērtējuma
10 balles

3.Eksāmena uzdevums – darbs trijniekos: klients, konsultants un novērotājs. Katrs dalībnieks veic noteiktus uzdevumus katrā lomā un atbild uz jautājumiem no katras perspektīvas par konsultanta stiprajām un vājajām pusēm, kā arī par klienta grūtībām un resursiem (50%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievads konsultēšanā
Apraksts

Kursa prasības, pamata jēdzieni, definīcijas. Psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas efektivitāte – kopīgie terapeitiskie faktori; ētiska konsultēšanas prakse. Konsultanta personība.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Interpersonālās neirobioloģijas un terapeitiskie faktori efektīvās konsultēšanas attiecībās
Apraksts

Interpersonālās neirobioloģijas pieeja – spoguļneironu un empātijas loma konsultatīvajās attiecībās.

Efektīvas konsultēšanas iekšējie un ārējie terapeitiskie faktori.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konsultēšanas mērķi, uzdevumi un procesi: mērķu formulēšana un informētā piekrišana
Apraksts

Konsultēšanas mērķi, uzdevumi, vienošanās un procesa etapi.

Konsultēšanas mērķu formulēšana, vienošanās slēgšana, informētā piekrišana konsultēšanā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konsultēšanas pamata principi un to atšķirības dažādās metodēs
Apraksts

Konsultēšanas pamata principi un to atšķirības dažādās konsultēšanas metodēs.

Starppārbaudījums – kontroldarbs.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija: uzmanības un klātbūtnes treniņš caur apzinātības praksi
Apraksts

Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija, pamata prasmes – uzmanība, klātbūtne.

Apzinātības prakse uzmanības un klātbūtnes trenēšanai.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Uzmanības, klātbūtnes un novērošanas prasmju trenēšana.
Apraksts

Uzmanības, klātbūtnes un novērošanas prasmju trenēšana.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sākotnējā izvērtēšana un aktīvās klausīšanās prasmju treniņš
Apraksts

Sākotnējā izvērtēšana, informācijas ievākšana un strukturizēšana. Aktīvās klausīšanās prasmes.

Aktīvās klausīšanās prasmes, jautājumu uzdošanas prasmju trenēšana.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Akīvās klausīšanās un emociju apstrādes prasmes.
Apraksts

Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde. Starppārbaudījums

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Akīvās klausīšanās un emociju apstrādes prasmes.
Apraksts

Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde. Starppārbaudījums

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Parafrāze, konfrontācija un prasmju treniņš
Apraksts

Parafrāze, pārstrukturizēšana, apkopošana. Konfrontācija, pretrunu atspoguļošana.

Prasmju trenēšana.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Parafrāze, konfrontācija un prasmju treniņš
Apraksts

Parafrāze, pārstrukturizēšana, apkopošana. Konfrontācija, pretrunu atspoguļošana.

Prasmju trenēšana.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija: uzmanības un klātbūtnes treniņš caur apzinātības praksi
Apraksts

Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija, pamata prasmes – uzmanība, klātbūtne.

Apzinātības prakse uzmanības un klātbūtnes trenēšanai.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Atspoguļošana
Apraksts

Nozīmes un jēgas atspoguļošana, ietekmēšanas iemaņas. Prasmju treniņš.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Atspoguļošana
Apraksts

Nozīmes un jēgas atspoguļošana, ietekmēšanas iemaņas. Prasmju treniņš.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Atspoguļošana
Apraksts

Nozīmes un jēgas atspoguļošana, ietekmēšanas iemaņas. Prasmju treniņš.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Atspoguļošana
Apraksts

Nozīmes un jēgas atspoguļošana, ietekmēšanas iemaņas. Prasmju treniņš.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ietekmēšana
Apraksts

Nozīmes atspoguļošanas un ietekmēšanas prasmju treniņš.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ietekmēšana
Apraksts

Nozīmes atspoguļošanas un ietekmēšanas prasmju treniņš.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ietekmēšana
Apraksts

Nozīmes atspoguļošanas un ietekmēšanas prasmju treniņš.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ietekmēšana
Apraksts

Nozīmes atspoguļošanas un ietekmēšanas prasmju treniņš.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Vienošanās
Apraksts

Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Vienošanās
Apraksts

Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Vienošanās
Apraksts

Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Vienošanās
Apraksts

Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Integrācija
Apraksts

Prasmju integrācija.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Integrācija
Apraksts

Prasmju integrācija.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Integrācija
Apraksts

Prasmju integrācija.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Integrācija
Apraksts

Prasmju integrācija.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
56 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Ievads konsultēšanā
Apraksts

Kursa prasības, pamata jēdzieni, definīcijas. Psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Psiholoģiskās konsultēšanas un psihoterapijas efektivitāte – kopīgie terapeitiskie faktori; ētiska konsultēšanas prakse. Konsultanta personība.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Interpersonālās neirobioloģijas un terapeitiskie faktori efektīvās konsultēšanas attiecībās
Apraksts

Interpersonālās neirobioloģijas pieeja – spoguļneironu un empātijas loma konsultatīvajās attiecībās.

Efektīvas konsultēšanas iekšējie un ārējie terapeitiskie faktori.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Konsultēšanas mērķi, uzdevumi un procesi: mērķu formulēšana un informētā piekrišana
Apraksts

Konsultēšanas mērķi, uzdevumi, vienošanās un procesa etapi.

Konsultēšanas mērķu formulēšana, vienošanās slēgšana, informētā piekrišana konsultēšanā.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Konsultēšanas pamata principi un to atšķirības dažādās metodēs
Apraksts

Konsultēšanas pamata principi un to atšķirības dažādās konsultēšanas metodēs.

Starppārbaudījums – kontroldarbs.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija: uzmanības un klātbūtnes treniņš caur apzinātības praksi
Apraksts

Konsultēšanas mikroprasmju hierarhija, pamata prasmes – uzmanība, klātbūtne.

Apzinātības prakse uzmanības un klātbūtnes trenēšanai.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
E-studiju vide
2

Tēmas

Uzmanības, klātbūtnes un novērošanas prasmju trenēšana.
Apraksts

Uzmanības, klātbūtnes un novērošanas prasmju trenēšana.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Sākotnējā izvērtēšana un aktīvās klausīšanās prasmju treniņš
Apraksts

Sākotnējā izvērtēšana, informācijas ievākšana un strukturizēšana. Aktīvās klausīšanās prasmes.

Aktīvās klausīšanās prasmes, jautājumu uzdošanas prasmju trenēšana.

  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Akīvās klausīšanās un emociju apstrādes prasmes.
Apraksts

Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde. Starppārbaudījums

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Akīvās klausīšanās un emociju apstrādes prasmes.
Apraksts

Aktīvās klausīšanās prasmes, jūtu atpazīšana un atspoguļošana, jūtu izstrāde. Starppārbaudījums

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Parafrāze, konfrontācija un prasmju treniņš
Apraksts

Parafrāze, pārstrukturizēšana, apkopošana. Konfrontācija, pretrunu atspoguļošana.

Prasmju trenēšana.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Atspoguļošana
Apraksts

Nozīmes un jēgas atspoguļošana, ietekmēšanas iemaņas. Prasmju treniņš.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Atspoguļošana
Apraksts

Nozīmes un jēgas atspoguļošana, ietekmēšanas iemaņas. Prasmju treniņš.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Ietekmēšana
Apraksts

Nozīmes atspoguļošanas un ietekmēšanas prasmju treniņš.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Vienošanās
Apraksts

Vienošanās slēgšana, konsultēšanas rāmis – laiks, telpa, nauda, mērķis.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Integrācija
Apraksts

Prasmju integrācija.

  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Mācību telpa
2

Tēmas

Integrācija
Apraksts

Prasmju integrācija.

Kopā kredītpunkti (ECTS):
6,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

KHOSLA, I. Book Review: Counseling: A Comprehensive Profession. Frontiers in Psychology, [s. l.], v. 12, p. 1–2, 2021. DOI 10.3389/fpsyg.2021.704413.Piemērots angļu valodas plūsmai

2.

Cottone, R. Rocco. (2017). Theories of Counseling and Psychotherapy: Individual and Relational Approaches. New York: Springer Publishing Company. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost)Piemērots angļu valodas plūsmai

3.

Ļevina, J., & Mārtinsone, K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija: mācību līdzeklis. Rīga Stradiņš University.

4.

Sudraba, V., Mārtinsone, K. & Bite, I. (Red.). (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Zvaigzne ABC, 37 - 62.

5.

Siegel, D. J. (2010). The mindful therapist: A clinician’s guide to mindsight and neural integration. W.W. Norton & Company.Piemērots angļu valodas plūsmai

6.

Ivey, A. E., Ivey, M. B., & Zalaquett, C. P. (2014). Intentional interviewing and counseling: Facilitating client development in a multicultural society (7th ed.). Cengage Learning.Piemērots angļu valodas plūsmai