Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Bērnu infekcijas slimības

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
PEK_036
Zinātnes nozare
Infekcijas slimības; Klīniskā medicīna
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Ārstniecība
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Pediatrijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Vienības gatve 45, pk@rsu.lv, +371 67621730

Par studiju kursu

Mērķis

Studiju kursā „Bērnu infekcijas slimības” studējošais apgūst bērnu infekcijas slimību pamatus, kas dos iespēju apgūt studiju kursu „Bērnu slimības IV” 6. studiju gadā, kā arī veidot nepieciešamās prasmes un attieksmi ārsta darbā ar bērniem rezidentūrā.

Priekšzināšanas

Humanitāro un sociālo zinību disciplīnās, kas attīsta studējošo kritiski radošās domāšanas prasmes, izpratni par cilvēku kā dzīvu būtni un tā nozīmi sabiedrībā. Svešvalodās (krievu, angļu vai vācu, latīņu). Preklīniskajās disciplīnās: cilvēka anatomijā, fizioloģijā, šūnu un medicīniskajā bioloģijā, mikrobioloģijā, embrioloģijā, ģenētikā, parazitoloģijā, medicīniskajā un biofizikā, medicīniskajā ķīmijā, histoloģijā, farmakoloģijā. Medicīnas terminoloģijā latviešu, angļu, krievu un latīņu valodās. Studiju kursi: “Mācība par veselu bērnu”, “Neonatoloģija”, “Bērnu slimības I – II”

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Pēc sekmīgas studiju kursa „Bērnu infekcijas slimības” prasību izpildes, studējošais būs apguvis zināšanas, kas ļaus: • raksturot infekcijas slimību izplatību bērniem Latvijā un pasaulē, • saprast bērnu infekcijas slimību nodaļas uzbūvi un darbību, • raksturot imunizācijas īpatnības bērniem, • nosaukt infekcijas slimības un pret tām Latvijā noteikto imunizācijas laiku bērniem, biežākās imunizācijas blaknes un kontrindikācijas, • izskaidrot mūsdienu koncepciju par augļa un jaundzimušā iedzimtām infekcijām, raksturojot patoģenēzi, tipiskās klīniskās pazīmes, diagnostikas, ārstēšanas un prevencijas principus, • saprast ūdens – sāļu vielu maiņas traucējumus bērniem ar infekcijas slimībām, dehidratācijas noteikšanas un rehidratācijas principus, • definēt terminus: drudzis, bakteriēmija, sepse, septisks šoks bērniem, analizēt to cēloņus un paredzēt rīcības plānu minēto situāciju gadījumos dažāda vecuma bērniem, • pazīt biežākās ekzantēmu infekcijas bērniem (masalas, masaliņas, vējbakas, skarlatīna), • raksturot akūto respiratoro slimību īpatnības bērniem, febrīlos krampjus, akūto laringītu, epiglotītu, bronhiolītu, • pazīt epidēmisko parotītu un pertussis, • raksturot zarnu infekciju un hepatītu īpatnības bērniem, • raksturot CIV infekcijas īpatnības bērniem, • nosaukt bērniem biežāk sastopamu infekcijas slimību inkubācijas periodus, slimnieku un kontaktpersonu izolācijas laikus.

Prasmes

1.Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošais pratīs: • formulēt atslēgas vārdus un orientēsies mācību grāmatās un interneta datu bāzēs, lai atrastu nepieciešamo informāciju par bērnu infekcijas slimībām, • atrast bērna vecumam atbilstošu saskares formu, lai veiktu klīnisko izmeklēšanu, • biežāk sastopamo infekcijas slimību tipisko formu gadījumos bērniem vecumā no dzimšanas līdz 18 gadiem mērķtiecīgi savākt anamnēzi, veikt klīnisko izmeklēšanu, novērtēt slimnieka stāvokli, strukturēti formulēt pacienta problēmas, piedāvājot tām savas kompetences robežās risinājumus diagnostikā, ārstēšanā un prevencijā, aprakstīt novēroto slimības vēsturē un ziņot par to kolēģiem, lietojot medicīnā pieņemto terminoloģiju, ievērojot ētikas principus un prasības fizisko personu datu aizsardzībai, • pazīt studiju programmā iekļauto bērnu infekciju tipiskās formas, interpretēt tām raksturīgās klīniskās, laboratorās un citas izmeklēšanas pazīmes, novērtēt iespējamās komplikācijas un diferenciālo diagnozi, piedāvāt ārstēšanas un prevencijas principus, • nozīmēt orālo rehidratāciju dažāda vecuma bērniem.

Kompetences

1.• Studiju rezultātā gūtās kompetences ļaus patstāvīgi analizēt ar biežāk sastopamām tipiskām infekcijas slimībām saistītās bērnu veselības problēmas, tai skaitā tādas, kuras prasa pirmsklīnisko zinātņu nozaru (homeostāze, mikrobioloģija, farmakoloģija u.c.) un klīnisko medicīnas (pediatrija, internā medicīna, infekcijas slimības) integrāciju efektīvai uz praktiskiem un izmērāmiem rezultātiem tendētai risinājumu sagatavošanai un atspoguļošanai medicīniskajā dokumentācijā. • Kompetences ļaus studējošajiem integrēt zināšanas un prasmes vienotā diagnostiskā darbībā ar mērķi izvērtēt bērna veselības stāvokli, noteikt diagnozi tipiskos biežāk sastopamo infekcijas slimību gadījumos bērniem, izstrādāt veselības aprūpes individualizētu plānu, pieņemt uz argumentiem balstītus, pārbaudāmus un zinātniskas domāšanas ceļā izstrādātus lēmumus attiecībā uz bērnu veselību vai dzīvību, kā arī uz sabiedrības veselību un apkārtējās vides stāvokli. • Kompetences dos iespēju apgūt studiju kursu „Bērnu slimības IV” 6. studiju gadā, kā arī veidot nepieciešamo attieksmi ārsta darbā ar bērniem rezidentūrā.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studējošā patstāvīgais darbs ietver: • Racionālas antibakteriālās un antivirālās terapijas principi bērniem – literatūras materiāla analīze un apkopojuma sagatavošana pēc pievienotas shēmas. • 2 klīnisko gadījumu ar uzdevumiem sagatavošanu (esošs pacients vai klīniskais gadījums) [drudzis un ekzantēma, elpceļu infekcijas un vakcinācija]. Klīniskajā gadījumā ar uzdevumiem ietverts: – Noteiktas patoloģijas pacienta klīniskā gadījuma analīze; – Literatūras apskata sagatavošana atbilstoši klīniskajam gadījumam; – Biežāk lietoto medikamentu apskats ar devām un blaknēm; – Klīniskā gadījuma prezentācija.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Kursa apguves laikā patstāvīgā darba, zināšanu, prasmju un kompetenču pārbaude notiek ar kontroli pie pacienta, kontroldarbos nodarbību laikā (esejas, daudzizvēļu kontroles jautājumi, situācijas uzdevumi u.c.) diskusijās mazās grupās, klīnisko gadījumu apspriešanā, patstāvīgā darba kontrolē, kumulatīva atzīme studiju kursa noslēgumā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Attālināti
E-studiju vide
2

Tēmas

Infekcijas slimības bērniem Latvijā. Vakcinācijas nacionālā programma Latvijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Mūsdienu koncepcija par augļa un jaundzimušā iedzimtām infekcijām. CIV infekcijas īpatnības bērniem.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ūdens – sāļu vielu maiņas traucējumi bērniem ar infekcijas slimībām. Orālās un parenterālās rehidratācijas principi.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Drudzis, bakteriēmija, sepse, septisks šoks bērniem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Bērnu infekcijas slimību kontrole bērnu kolektīvos un stacionārā. Hepatītu īpatnības bērniem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Biežākās ekzantēmu infekcijas bērniem, tai skaitā meningokoku infekcija, to diferenciālā diagnoze.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Akūtas respiratoras slimības, tai skaitā ottīts, – to īpatnības bērniem. Akūts laringīts, epiglotīts, bronhiolīts bērniem, pneimoniju īpatnības atkarībā no bērnu vecuma.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Zarnu infekcijas – to īpatnības bērniem. Zarnu infekciju antibakteriālā un simptomātiskā terapija.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Herpes grupas infekcijas bērniem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Streptokoku un stafilokoku infekcijas bērniem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Epidēmiskais parotīts. Pertussis. Febrīlie krampji.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Specializētā telpa
3

Tēmas

Ieskaites nodarbība.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Lekciju materiāls.

2.

Mācību metodiskie materiāli Bērnu infekcijas slimībās.

3.

Modificētās slimību vēstures shēma MF studentiem. RSU Pediatrijas katedra.

Papildu literatūra

1.

Kliegman R. M., Behrman R.E., Jenson H. B. Stanton B. F. Nelson Textbook of Pediatrics. 21th ed. Elsevier Saunders, 2019;

Citi informācijas avoti

1.

DynaMed