Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Sistēmiskā pieeja konsultēšanā

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
VPUPK_181
Zinātnes nozare
Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Psiholoģija
LKI
7. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587

Par studiju kursu

Mērķis

Iepazīstināt maģistrantus ar sistēmiskās psihoterapijas pamatprincipiem un teorijām; attīstīt izpratni par sistēmisko principu izmantošanu psihologa darbā, nodarbībās apgūt prasmes izmantot sistēmiskās konsultēšanas principus darbā ar indivīdu, pāri un ģimeni.

Priekšzināšanas

Attīstības psiholoģija, Personības psiholoģija, Ģimenes psiholoģija, Diferenciālā psiholoģija, Psiholoģiskā konsultēšana, Grupu konsultēšana un psihoterapija.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Studējošie raksturo atšķirības starp individuālo un sistēmisko pieeju konsultēšanā; apraksta sistēmiskās konsultēšanas pamatprincipus, galvenās teorijas un to būtiskākos jēdzienus; apraksta galvenās intervences sistēmiskajā pieejā konsultēšanā.

Prasmes

1.Studējošie izveido ģimenes genogrammu. Demonstrē sistēmiskās intervences – uzdot sistēmiskos jautājumus, izveido ģimenes skulptūru lomu spēles situācijā.

Kompetences

1.Studējošie izvērtē ģimenes sistēmas funkcionēšanas resursus un vajadzības. Atšķir funkcionālu un disfunkcionālu ģimeni, sniedz ieteikumus sistēmas funkcionēšanas uzlabošanai.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Lasīt norādītos avotus un literatūru, izveidot prezentāciju par kādu no teorētiskajām pieejām sistēmiskajā konsultēšanā un psihoterapijā un prezentēt to grupā. Izveidot savas ģimenes genogrammu.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Aktīva piedalīšanās lekcijās un nodarbībās (30%), prezentācija par kādu no sistēmiskās konsultēšanas teorētiskajiem modeļiem (40%), genogrammas izveidošana un rakstiska analīze (30%).

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistēmiskās psihoterapijas pamatprincipi un galvenie jēdzieni. Biopsihosociālā pieeja.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupa un ģimene kā sistēma. Ģimenes formas, ģimenes attīstība – dzīves cikli, subsistēmas ģimenē. Funkcionālas un disfunkcionālas ģimenes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Grupa un ģimene kā sistēma. Ģimenes formas, ģimenes attīstība – dzīves cikli, subsistēmas ģimenē. Funkcionālas un disfunkcionālas ģimenes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes, pāra un indivīda sistēmiskā izvērtēšana. Konsultēšanas fāzes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes, pāra un indivīda sistēmiskā izvērtēšana. Konsultēšanas fāzes.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ģimenes genogramma.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistēmiskās psihoterapijas teorētiskie modeļi praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistēmiskās psihoterapijas teorētiskie modeļi praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Sistēmiskās psihoterapijas teorētiskie modeļi praksē.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Intervences sistēmiskajā konsultēšanā. Sistēmiskie jautājumi, ģimenes fotogrāfija, ģimenes skulptūra, ģimenes rituāli.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Intervences sistēmiskajā konsultēšanā. Sistēmiskie jautājumi, ģimenes fotogrāfija, ģimenes skulptūra, ģimenes rituāli.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Intervences sistēmiskajā konsultēšanā. Sistēmiskie jautājumi, ģimenes fotogrāfija, ģimenes skulptūra, ģimenes rituāli.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
24 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2013). Family therapy: An Overview (8th ed.). Belmont: Brooks Cole, Cengage Learning.

2.

Krause, I.B. (2012). Culture and Reflexivity in Systemic Psychotherapy : Mutual Perspectives. London: Routledge.

3.

Metcalf, L.(Ed.). (2011). Marriage and Family Therapy. A Practice – Orienter Approach. New York: Springer Publishing Company, LLC.

Papildu literatūra

1.

Asen, E., Tomson, D., Tomson, P., &Young, V. (2004). Ten minutes to the family. Systemic interventions inprimary care, London. Routledge.

2.

Corey, G. (2009). Theory and practice of counseling and psychotherapy. (8th ed.). Australia, Thomson Brooks/Cole.

3.

White, J. M. (2005). Advancing Family Theories. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications, Inc.

Citi informācijas avoti

1.

Journal of Systemic Therapies

2.

Journal of Couple & Relationship Therapy

3.

Journal of Family Psychotherapy