Psiholoģiskās izpētes un konsultēšanas prakse I
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, J. Asara iela 5, vppk@rsu.lv, +37167061587
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Pamatojoties uz profesionālās jomas jaunākajiem pētījumiem, studējošais padziļināti analizē un kritiski izvērtē dažādus mijiedarbības aspektus starp bioloģiskiem, psiholoģiskiem un sociāliem procesiem psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) kontekstā dažādām klientu grupām (bērniem un pieaugušajiem). Apraksta klientu izziņas procesu un personības izpētes specifiku, klientu/ pacientu psiholoģiskās izpētes īpatnības/ vajadzības, apraksta atzinuma par izpētes rezultātiem struktūru, izskaidro izpētē iegūtos rezultātus.
Prasmes
1.Argumentēti izskaidro psihologa profesionālās darbības aspektus gan speciālistiem, gan nespeciālistiem (klientiem/ pacientiem). Nosaka psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) mērķi atbilstoši konkrētai situācijai un klientu/ pacientu vajadzībām, izvēloties, veidojot un lietojot zinātniski pamatotas psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) metodes, sagatavo psihologa atzinumu, kā arī kritiski novērtē sava darba efektivitāti, ievērojot profesionālās darbības tiesiskos un ētiskos aspektus. Pārraudzībā veic gūtās informācijas kritisku izvērtējumu.
Kompetences
1.Psihologa pārraudzībā īsteno mērķtiecīgu izpēti, interpretē iegūtos rezultātus, izvērtē klienta/ pacienta grūtības un resursus, un sastāda iespējamu psiholoģiskās palīdzības plānu klientiem/ pacientiem. Izprot izziņas procesu un personības pierādījumiem balstītas izpētes (novērtēšanas) metodēs, prot pamatoti izvēlēties un pielietot šīs metodes, interpretē izpētes rezultātus un apraksta tos strukturētā atzinumā. Atpazīst savus profesionālos ierobežojumus un iespējas. Praksē īsteno ētisko atbildību, izprotot savas darbības iespējamo ietekmi uz indivīdu, grupu un vidi. Novērtē sava darba efektivitāti. Psihologa pārraudzībā plāno un īsteno savu kompetenču pilnveidi.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1. Iepazīties ar prakses vietu un izveidot sadarbību ar prakses vadītājiem.
2. Veikt psiholoģisko izziņas procesu un personības izpēti (novērtēšanu) vismaz 6 klientiem/ pacientiem (pieaugušajiem un bērniem) saskaņā ar pieprasījumu un klienta/ pacienta vajadzībām, ar prakses vadītāju iepriekš saskaņojot izpētes mērķi, plānu, metožu izvēles pamatojumu un izpētes (novērtēšanas) procedūru.
3. Apstrādāt un analizēt iegūtos izpētes (novērtēšanas) rezultātus un veikt to interpretāciju.
4. Atbilstoši formulēt iegūtos izpētes (novērtēšanas) rezultātus un secinājumus, izstrādāt rekomendācijas.
5. Uzrakstīt atzinumus par psiholoģiskas izpētes (novērtēšanas) rezultātiem, saskaņojot tos ar prakses vadītāju.
6. Balstoties uz izpētes (novērtēšanas) rezultātiem formulēt iespējamos psiholoģiskās palīdzības mērķus, psiholoģisko intervenču plānu šo mērķu sasniegšanai (nepieciešamības gadījumā izstrādāt psiholoģiskās palīdzības stratēģiju), saskaņot to ar prakses vadītāju.
7. Pārrunāt un izskaidrot klientam/ pacientam izpētes (novērtēšanas) rezultātus, sniegt rekomendācijas klientam/ pacientam saprotamā veidā.
8. Regulāri apmeklēt prakses pārraudzības sesijas (vismaz 85% apmērā).
9. Regulāri rakstīt katras dienas darbības aprakstu (atbilstoši noteiktajiem kritērijiem).
10. Sagatavot divus atzinumus par psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) rezultātiem un prezentēt tos pārraudzības sesijā.
11. Patstāvīgi sagatavot divu gadījumu analīzes un atzinumus par psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) rezultātiem, nodot un prezentēt to prakses aizstāvēšanās laikā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1. Prakses vadītāju vērtējumi par maģistranta darbu prakses vietā.
2. Vismaz 85% apmeklētas pārraudzības sesijas.
3. Prakses dokumentācija sagatavota, ievērojot prasības un nodota paredzētāja laikā.
4. Prakses aizstāvēšanas laikā (pēc noteiktajiem kritērijiem) prezentēti divi atzinumi par psiholoģiskās izpētes rezultātiem.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ievads izziņas procesu un personības psiholoģiskā izpētē.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prakse psihologa pārraudzībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prakse psihologa pārraudzībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prakse psihologa pārraudzībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prakse psihologa pārraudzībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prakse psihologa pārraudzībā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Izziņas procesu un personības psiholoģiskā izpēte.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prakse psihologa pārraudzībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prakse psihologa pārraudzībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prakse psihologa pārraudzībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prakse psihologa pārraudzībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prakse psihologa pārraudzībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prakse psihologa pārraudzībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Prakse psihologa pārraudzībā.
|
Bibliogrāfija
Citi informācijas avoti
Journal of Psychological Assessment
The official research journal of the British Association for Counselling and Psychotherapy
Journal of Consulting &Clinical Psychology