Sociāli medicīniskā pieeja kvantitatīvajos pētījumos
Studiju kursa īstenotājs
Kapseļu iela 23, 2.stāvs, Rīga, statistika@rsu.lv, +371 67060897
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Kurss sniegs padziļinātas zināšanas par klasiskajiem statistikas jēdzieniem un metodēm ar uzsvaru uz metodēm, ko izmanto epidemioloģijā un veselības aizsardzībā, ietverot teoriju, ētiku, kontekstu un kritisko novērtējumu. Studenti iegūs zināšanas par pētījumiem, tostarp par faktoriem, kas rada sociālās atšķirības veselības jomā, medicīniskās aprūpes un sabiedrības ietekmes uz veselību novērtēšanu, kā arī tādu programmu plānošanu un vērtēšanu, kuru mērķis ir novērst veselības problēmas dažādās iedzīvotāju grupās. Kurss sniegs paplašinātas zināšanas par teoriju un praksi, plānojot epidemioloģiskos pētījumus veselības aprūpes nozarē, kā arī par to, kā veselības aizsardzība ietver tiešu pakalpojumu indivīdam vai ģimenei, kā arī aktivitātes, kas veicina veselību un piekļuvi veselības aprūpei kopienās un plašākā sabiedrībā.
Prasmes
1.Pēc šī kursa sekmīgas apgūšanas studentiem jāspēj izvērtēt un diskutēt par statistikas metodēm, kas saistītas ar veselību un kuras izmanto dažādās jomās, piemēram, medicīnā, antropoloģijā, ētikā, vēsturē, psiholoģijā un socioloģijā, kā arī analizēt izmantoto metožu piemērotību. Studenti arī spēs plānot pētījumus un novērtēt: 1) kvalitāti un vienlīdzību medicīniskajā aprūpē; 2) sadarbību veselības jomā un 3) veselību darba dzīvē un profesionālo rehabilitāciju.
Kompetences
1.Students būs kompetents: • pielietot sociālo zinātņu teorijas, jēdzienus un metodes veselības aizsardzības praksē un politikas veidošanā; • identificēt attiecīgos veselības sociālos un ekonomiskos faktorus dažāda veida pētījumos, kā arī citās pētniecības jomās; • ņemt vērā izplatītākos epidemioloģisko pētījumu veidus; • identificēt un apspriest dažādu epidemioloģisko metožu plusus un mīnusus; • ņemt vērā izplatītākās epidemioloģisko datu statistiskās metodes; • praktiski plānot, īstenot un izskaidrot statistiskās un epidemioloģiskās metodes pētījuma problēmas risināšanai; • noteikt, kura statistikas metode ir vispiemērotākā konkrētajai problēmai kādā no iepriekšminētajām jomām; • apspriest faktorus un intervences veselības un labklājības sistēmā; • apspriest veselības un veselības aprūpes prioritātēm un plānot intervences uzraudzību.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
• lasīt obligāto literatūru, lai sagatavotos lekcijām un nodarbībām saskaņā ar plānu;
• piedalīties lekcijās un vingrinājumos;
• izstrādāt patstāvīgu projekta darbu.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa pabeigšanai nepieciešama kritēriju izpilde vismaz 65 procentu apmērā. Rakstisks eksāmens (50%) ar projekta darba prezentāciju (50%) kursa beigās, kritiski novērtējot tajā izmantoto metodoloģiju.
• Rakstiskais eksāmens ir jānokārto ar vismaz 50 punktiem no 60.
• Projekta darba līdzdalības un prezentācijas novērtējuma diapazons:
neieskaitīts – 0%, ieskaitīts – 30%, teicami – 40% no gala pārbaudījuma vērtējuma.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociāli medicīniskā epidemioloģija kā zinātne, prakse un amats
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības sociālie un ekonomiskie faktori
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības sociālie un ekonomiskie faktori
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aizsardzība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aizsardzība
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medicīnas epidemioloģija vakar, šodien un rīt: teorija, ētika, konteksts un kritisks novērtējums
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medicīnas epidemioloģija vakar, šodien un rīt: teorija, ētika, konteksts un kritisks novērtējums
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Fundamentāla ietekme uz veselību un slimībām populācijās
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Teorija un prakse, epidemioloģisko pētījumu plānošanas veselības aprūpes nozarē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības un veselības aprūpes prioritāšu noteikšana
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma plāns un datu analīzes principi: konceptuāli integrēts metožu un paņēmienu kopums
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma plāns un datu analīzes principi: konceptuāli integrēts metožu un paņēmienu kopums
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Sociāli medicīniskā epidemioloģija kā zinātne, prakse un amats
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības sociālie un ekonomiskie faktori
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības sociālie un ekonomiskie faktori
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aizsardzība
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medicīnas epidemioloģija vakar, šodien un rīt: teorija, ētika, konteksts un kritisks novērtējums
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Teorija un prakse, epidemioloģisko pētījumu plānošanas veselības aprūpes nozarē
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma plāns un datu analīzes principi: konceptuāli integrēts metožu un paņēmienu kopums
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pētījuma plāns un datu analīzes principi: konceptuāli integrēts metožu un paņēmienu kopums
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Bhopal, R.S. Concepts of epidemiology: Integrating the ideas, theories, and methods of epidemiology. 3rd edition. 2016.
Papildu literatūra
Davidson, A. Social Determinants of Health: A Comparative Approach. 2nd ed. Oxford University Press, 2019.
Kirkwood, B.R. Essential of Medical Statistics. 2nd ed. John Wiley & Sons, 2003.
Dawson, B. and Trapp, R. Basic & Clinical Biostatistics. 4th ed. McGraw-Hill Medical, 2004.
Woodard, M. Epidemiology: Study Design and Data Analysis. 2nd ed. Chapman & Hall, 2004.