Klīniskā aprūpe un rehabilitācija pacientu aprūpē
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak@rsu.lv, mdak@rsu.lv, +371 67061568
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Iegūs pamatzināšanas pacienta aprūpē, par atveseļošanos veicinošiem faktoriem. Demonstrēs orientāciju jaunākajās medicīnas tehnoloģijās, ko izmanto klīniskā aprūpē. Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēj raksturot svarīgākās metodes invaliditātes novēršanai vai mazināšanai. Studenti spēs izvērtēt pacienta pašaprūpes spējas. Studenti zinās būtiskākos rehabilitācijas principus neiroloģijā, kardioloģijā, pulmonoloģijā, ķirurģijā, pediatrijā.
Prasmes
1.Sagatavot un ievadīt pacientam nozīmētos parenterālos medikamentus; nodrošināt intravenozo pieeju ar ilgstošām infūzijas ierīcēm, izmantojot piemērotu aprīkojumu; veikt procedūras, kas skar urogenitālo sistēmu (urīnpūšļa kateterizāciju, urogenitālās stomas un to veidi); veikt procedūras, kas skar elpošanas trakta manipulācijas (skābekļa terapija, traheostomas aprūpe); veikt ķirurģiskās manipulācijas (sterila galdiņa uzklāšana, mazās ķirurģiskās manipulācijas, imobilizācijas); veikt transfuzioloģiju un veikt izpildīto procedūru dokumentēšanu. Studenti spēs pielietot statiskus, dinamiskus un speciālus elpošanas vingrojumus. Studenti pratīs izvēlēties un ieteikt metodes pacienta funkcionālās neatkarības uzlabošanai.
Kompetences
1.Spēja pielietot un izvērtēt atbilstošas klīniskās procedūras, medicīniskās ierīces un citas aktivitātes, optimālas pacientu aprūpes nodrošināšanai. Spēs analizēt situācijas, argumentēt, loģiski noformulēt un izskaidrot savu viedokli. Studenti pratīs ieteikt nepieciešamos elpošanas vingrojumus, kā arī būtiskākos vingrojumus komplikāciju profilaksē.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Iepazīties ar ieteicamās un rekomendējamās literatūras avotiem uz katru konkrēto praktisko nodarbību. Patstāvīgs treniņš uz simulatoriem un mulāžām.
Patstāvīgi sagatavo prezentāciju par rehabilitācijas metodēm un principiem neiroloģijā, kardioloģijā, pulmonoloģijā, ortopēdijā un traumatoloģijā, pediatrijā dažādos rehabilitācijas posmos.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Sistemātiska teorētisko zināšanu pārbaude lekciju un nodarbību laikā. Eksāmens studiju kursa beigās (1. daļa teorētiska, 2. daļa praktiska).
1. daļa – kompleksais teorētiskais eksāmens, kurā ietilpst 100 jautājumi testa veidā (datorizēts). Testa izpildes laiks – 50 minūtes.
Sekmīgs testa vērtējums tiek piemērots, ja studējošais atbild pareizi uz vismaz 55% no kopējā jautājumu apjoma. Galīgajā vērtējumā testa rezultāta īpatsvars ir 30% no kopējā vērtējuma. Ja tests netiek nokārtots sekmīgi, studējošais neturpina kārtot 2. pārbaudījuma daļu.
2. daļa – praktiskais eksāmens. Eksāmens notiek 5 pārbaudījuma vietās: medikamentu ievadīšana 1, medikamentu ievadīšana 2, brūču aprūpe un desmurģija, urogenitālās sistēmas procedūras, mazā ķirurģija.
Studējošajam ir jāsaņem pozitīvs vērtējums katrā no pārbaudījuma daļām. Ja kāda no pārbaudījuma daļām netiek nokārtota sekmīgi, studējošais neturpina kārtot pārbaudījumu un saņem nesekmīgu vērtējumu.
Galīgajā vērtējumā praktiskā eksāmena vērtējuma īpatsvars ir 70% no kopējā vērtējuma. Kopējais pārbaudījuma vērtējums veidojas pārrēķinot iegūtos punktus, kas iegūti summējot punktus no katras pārbaudījuma daļas.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Video lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
0
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas komandas darba principi. Rehabilitācijas metodes māsas pacienta aprūpē.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
0
|
Tēmas
|
Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija. Pacienta pašaprūpes spēju izvērtējums.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
0
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas etapi. Svarīgākās metodes invaliditātes novēršanai vai mazināšanai agrīnā rehabilitācijas etapā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
0
|
Tēmas
|
Metodes invaliditātes novēršanai vai mazināšanai dažādos rehabilitācijas etapos.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas principi neiroloģijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas principi kardioloģijā un pulmonoloģijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas principi ķirurģijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Rehabilitācijas principi pediatrijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Brūču aprūpe, desmurģija un imobilizācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Simulāciju MITC Anniņmuizas b.
|
2
|
Tēmas
|
Brūču aprūpe, desmurģija un imobilizācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ķirurģiskās manipulācijas, sterilu galdiņu klāšana dažādām sterilām manipulācijām, sterila halāta un cimdu uzvilkšanas tehnika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ķirurģiskās manipulācijas, sterilu galdiņu klāšana dažādām sterilām manipulācijām, sterila halāta un cimdu uzvilkšanas tehnika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Procedūras, kas skar urogenitālo sistēmu (urīnpūšļa kateterizācija, urogenitālās stomas un to veidi).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Procedūras, kas skar urogenitālo sistēmu (urīnpūšļa kateterizācija, urogenitālās stomas un to veidi).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Procedūras, kas skar elpošanas traktu (skābeklis un to padeves veidi, traheostomas aprūpe).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Procedūras, kas skar elpošanas traktu (skābeklis un to padeves veidi, traheostomas aprūpe).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zāļu (medikamentu) devas kalkulācijas metodika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zāļu (medikamentu) devas kalkulācijas metodika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zāļu (medikamentu) parenterālā ievadīšana, (i/c, s/c). Heparīna un Insulīna ievadīšanas īpatnības. Procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, pacienta novērtēšana pirms un pēc procedūras; pacienta izglītošana, kas saistīta ar procedūru.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zāļu (medikamentu) parenterālā ievadīšana, (i/c, s/c). Heparīna un Insulīna ievadīšanas īpatnības. Procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, pacienta novērtēšana pirms un pēc procedūras; pacienta izglītošana, kas saistīta ar procedūru.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zāļu (medikamentu) ievadīšana acīs, ausīs, degunā, I/m, i/v. Procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, pacienta novērtēšana pirms un pēc procedūras; pacienta izglītība, kas saistīta ar procedūru.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zāļu (medikamentu) ievadīšana acīs, ausīs, degunā, I/m, i/v. Procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, pacienta novērtēšana pirms un pēc procedūras; pacienta izglītība, kas saistīta ar procedūru.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zāļu (medikamentu) parenterāla ievadīšana (i/v infūzijas, PVK, CVK). Procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, pacienta novērtēšana pirms un pēc procedūras; pacienta izglītošana, kas saistīta ar procedūru.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zāļu (medikamentu) parenterāla ievadīšana (i/v infūzijas, PVK, CVK). Procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, pacienta novērtēšana pirms un pēc procedūras; pacienta izglītošana, kas saistīta ar procedūru.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Parenterālās barošanas principi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Parenterālās zāļu ievades principi ar ilgstošām infūzijas ierīcēm ("easy pump" vai analoga, perfuzors, infuzomats).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zāļu ievadīšanas īpatnības pediatrijā. Procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, pacienta novērtēšana pirms un pēc procedūras; pacienta izglītošana, kas saistīta ar procedūru.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zāļu ievadīšanas īpatnības pediatrijā. Procedūras mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, pacienta novērtēšana pirms un pēc procedūras; pacienta izglītošana, kas saistīta ar procedūru.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Laboratoriskie izmeklējumi (asins, urīna, fēču, krēpu) parauga savākšana un transportēšanas noteikumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Laboratoriskie izmeklējumi (asins, urīna, fēču, krēpu) parauga savākšana un transportēšanas noteikumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Laboratoriskie izmeklējumi (asins, urīna, fēču, krēpu) parauga savākšana un transportēšanas noteikumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Laboratoriskie izmeklējumi (asins, urīna, fēču, krēpu) parauga savākšana un transportēšanas noteikumi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Gardovska J., redakcijā, „Ķirurģija”, Rīga, 2013.
”Medicīniskās aprūpes rokasgrāmata” Jumava, 2001.
Biksone G. Medikamentozā ārstēšana un aprūpe. Rīga, Kerena 2002.
Thompson J.M., Clinical Nursing. C.V. Mosby Company ST.LOUIS Toronto, 2006.
Autora kolektīvs „Pacientu aprūpes standartu lietošana ārstniecības personu izglītībā un praksē”. LMA. 2010.
Keris V. Insulta profilakse un ārstēšana. Rīga: Medicīnas apgāds 2007. 220 lpp.
Logina I. Muguras sāpes. Rīga: Nacionālais apgāds 2006. 36.lpp.
Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija. Rīga: Pasaules Veselības organizācija, 2003. 299 lpp.
Gutenbrunner C, Rehabilitācija, fizikālā medicīna un dabas dziedniecība, Rīga, Nacionālais apgāds, 2008.
Papildu literatūra
Lu Werne, W.Lewis, Barbara K.Timby Fundamental Skills and Concepts in Patient Care. 4th Edition. Library of Congress Catologing-in-Publication Data J.B.Lippincott Company Philadelphia , 2004.
Gulanick M., Klopp A., Galanes S., Gradishan D., Puzas K.M., Nursing Care Plans. Nursing Diagnosis and Intervention. Third Edition. Copyright. Mosby – Year Book Inc. 2004.
Medforth J., Battersby S., Evans M. Oxford handbook of midwifwey. Oxford University Press, 2006.
Johnson R., Taylor W. Skills for midwifery practice. Elsevier/Churchill Livingstone, 2006.
The Oxford handbook of rehabilitation psychology, edited by Paul Kennedy. New York: Oxford University Press, 2012, 594 pp.
Merholz J, Physical therapy for the stoke patient: early stage rehabilitation. Stuttgart; New York: Thieme, 2012. 195 pp.
Physical therapy for children, edited by Suzann K. Campbell, 4th ed., Elsevier/Saunders 2012, 1090 pp.
Essentials of cardiopulmonary physical therapy, edited by Ellen Hillegass. 3th ed., Elsevier/Saunders 2011, 763 pp.
Physical medicine and rehabilitation, edited by Randall L. Braddom, 4th ed., Elsevier/Saunders 2011, 1506 pp.
Citi informācijas avoti
http://www.hc-sc.gc.ca/hpfb-dgpsa/inspectorat/moist_heat_ster_pharm_entire_e.html “Process Validation: Moist Heat Sterilization for Pharmaceuticals
http://www.medivators.com/Library/sterilization.htm “Science of Disinfection & Sterilization”
http://www.iceinstitute.com/onlaine/OR233.html “The ABCs of Infection Control”
http://www.brooks.af.mil/DIS/icguidelines/chap6.htm “Decontamination, Sterilization, and Sterile Storage”
http://www.tpub.com/dental1/69.htm Gravity Displacement