Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Pārvietošanās pamati un metodika

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LSPA_172
Zinātnes nozare
Veselības un sporta zinātnes
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Pedagoģija; Sporta treneris
LKI
5. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Kontaktinformācija

LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006

Par studiju kursu

Mērķis

Apgūt zināšanas par dažādiem pārvietošanās veidiem, praktiskās iemaņas un prasmes to mācīšanā, atbilstoši profesijas standartā paredzētajām kompetencēm un valsts pirmskolas izglītības vadlīnijām.

Priekšzināšanas

Vispārējā vidējā izglītība.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.1. Par pārvietošanās veidu daudzveidību ar un bez palīglīdzekļiem un to nozīmi bērna veselības un drošības sekmēšanai ilgtermiņā. 2. Dažādu pārvietošanās veidu tehnikas un stratēģijas paņēmienu mācīšanas metodika (mācīšanas metodes, mācīšanas līdzekļi, sporta un veselības nodarbību organizēšanas formas). 3. Bērnu snieguma vērtēšana un pašvērtējums dažādu pārvietošanās veidu vingrinājumu apguvē.

Prasmes

1.4. Demonstrēt dažādus pārvietošanās veidus (soļošanu, skriešanu, lēkšanu, skrituļslidošanu). 5. Pielietot vecumposmam atbilstošus, individuāli modificētus vieglatlētikas un srituļslidošanas vingrinājumus bērnu daudzveidīgu pārvietošanās prasmju sekmēšanai. 6. Praktiski plānot, vadīt pārvietošanās vingrinājumus un novērtēt to apguvi atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām. 7. Demonstrēt apgūtās iemaņas modificētās kustību rotaļās un spēlēs ar dažāda veida pārvietošanos.

Kompetences

1.8. Spēja plānot, vadīt starpdisciplināru un individualizētu Studiju procesu daudzveidīgās pārvietošanās vingrinājumu aktivitātēs atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām. 9. Spēja kritiski analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos līdzekļus, metodes, paņēmienus un pārvietošanās līdzekļus, to atbilstību bērna spējām un izglītības mērķiem veselību veicinošās daudzveidīgās pārvietošanās vingrinājumu aktivitātēs. 10. Spēja uzņemties atbildību par Studiju nodarbības ar pārvietošanās vingrinājumiem un pasākuma drošumu pirmsskolā. 11. Spēja veidot skaidrus snieguma un izglītojamo izaugsmes vērtēšanas kritērijus un pārbaudes veidus vieglatlētikas vingrinājumu apguvē. 12. Spēja analizēt mācīšanās rezultātus pārvietošanās vingrinājumu apguvē un sekot bērna izaugsmei, identificēt mācīšanās snieguma uzlabošanai nepieciešamos atbalsta pasākumus. 13. Spēja sniegt atgriezenisko saiti gan bērnam, gan savas darbības novērtējumā pārvietošanās vingrinājumu Studiju aktivitātēs. 14. Spēja radoši izvēlēties Studiju līdzekļus pārvietošanās vingrinājumu apguvē, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 15. Spēja identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās pārvietojoties, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Vingrināšanās uzdevumu (atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības standartam un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem) portfolio izveidošana. Nodarbību plānu (konspektu) izstrāde. Studiju nodarbības modelēšana, praktiska prezentācija pārvietošanās vingrinājumu vadīšanā pēc paša izstrādāta nodarbību plāna un apguves novērtēšana pēc paša izveidotas rubrikas bērnu snieguma un caurviju prasmju vērtēšanai un pašvērtēšanai. Nodarbības plāna un vērtēšanas rubrikas pašnovērtēšana. Nodarbības plāna un vērtēšanas rubrikas savstarpējā vērtēšana. Šķēršļu joslu un vingrināšanās apļu izstrāde un aprobācija ar pārvietošanās vingrinājumiem. Praktizēšanās vingrinājumu izpilde un vērtēšana.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji 1. Mērķtiecīga aktivitāte semināros un praktiskajās nodarbībās – 30% 2. Studenta veiktie patstāvīgie darbi gatavojoties praktiskai Studiju aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50% 3. Iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 20% Demonstrējuma vērtējuma kritēriji: 3p.-Demonstrējums augstvērtīgs, labi saskatāmi visi pārvietošanās elementi. Optimāls izpildes ātrums, amplitūda, kustības brīvas. Var demonstrēt raksturīgākos tehnikas elementus dažādos variantos (no saīsināta ieskrējiena, pa daļām, imitācijas u.c.). Var demonstrēt jebkuru sagatavojošo vingrinājumu. Iesaistās citu studentu mācīšanā. Redz un prot labot kļūdas. Spēj novērtēt savas un citu studējošo kustības. 2p.-Demonstrējumā labi saskatāmi visi pārvietošanās elementi. Optimāls izpildes ātrums, amplitūda, kustības brīvas. Var demonstrēt sagatavojošos vingrinājumus, ja norāda kurus. Pēc norādījuma iesaistās citu studentu mācīšanā. Pēc norādījuma cenšas saskatīt kļūdas un piemeklēt vingrinājumus to labošanai, vērtē citu studējošo kustības. 1p.-Demonstrējumā saskatāmi galvenie tehnikas elementi. Izpildes ātrums, ritms, amplitūda nepietiekama. Pēc norādījuma demonstrē dažus sagatavojošos vingrinājumus. Ir grūtības saskatīt kļūdas un novērtēt savu un citu studējošo darbību. Patstāvīgā darba portfolio vērtēšanas kritēriji: 5p.-Portfolio ir vingrinājumu grupas sasniedzamā rezultāta apraksts ar zīmējumiem. Doti 12 – 16 vingrināšanās uzdevumi ar zīmējumiem un dozējumu, raksturotas kļūdas un doti vingrinājumi ar zīmējumiem kļūdu labošanai. Veidotas vizualizācijas par vērtēšanu un sasniedzamo rezultātu bērnam saprotamā veidā. Kustību rotaļas un spēles ar pārvietošanās veidu vingrinājumiem, konkrētas darbības apraksts ar zīmējumiem un noteikumiem. 4p.-Portfolio ir vingrinājumu grupas sasniedzamā rezultāta apraksts ar zīmējumiem. Doti 10 – 12 vingrināšanās uzdevumi ar zīmējumiem un dozējumu, raksturotas kļūdas un doti vingrinājumi kļūdu labošanai. Veidotas vizualizācijas par vērtēšanu un sasniedzamo rezultātu bērnam saprotamā veidā. Kustību rotaļas un spēles ar pārvietošanās veidu vingrinājumiem, konkrētas darbības apraksts ar zīmējumiem un noteikumiem. 3p.-Portfolio ir vingrinājumu grupas sasniedzamā rezultāta apraksts. Doti 8 – 10 vingrināšanās uzdevumi ar zīmējumiem un dozējumu, raksturotas kļūdas un doti vingrinājumi kļūdu labošanai. Aprakstīta vērtēšana un bērnam sasniedzamais rezultāts. Kustību rotaļas un spēles ar pārvietošanās veidu vingrinājumiem ir īss darbības apraksts un noteikumi. 2p.-Portfolio ir vingrinājumu grupas sasniedzamā rezultāta apraksts. Doti 6 – 8 vingrināšanās uzdevumi ar dozējumu, raksturotas iespējamās kļūdas. Bērnam sasniedzamais rezultāts un vērtēšana aprakstīta daļēji. 1p.-Portfolio ir vingrinājumu grupas sasniedzamā rezultāta apraksts. Doti 4 – 8 vingrināšanās uzdevumi ar dozējumu. Bērnam sasniedzamais rezultāts un vērtēšana aprakstīta nepietiekami. Pārbaudījums – Studiju kursa noslēgumā teorētiski praktisks pārbaudījums. Studiju kursa laikā, pildot Studiju kursa prasības, studējošais iegūst vērtējuma punktu summu, kas veido „bāzes” vērtējumu pārbaudījumā.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievada nodarbība, Studiju kursa saturs, prasības un vērtēšana. Pārvietošanās vingrinājumu loma pirmsskolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai. Drošības noteikumi sporta zālē, manēžā, stadionā un apvidū. Drošības noteikumi soļošanā, skriešanā, lēkšanā un skrituļslidošanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ievada nodarbība, Studiju kursa saturs, prasības un vērtēšana. Pārvietošanās vingrinājumu loma pirmsskolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai. Drošības noteikumi sporta zālē, manēžā, stadionā un apvidū. Drošības noteikumi soļošanā, skriešanā, lēkšanā un skrituļslidošanā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

“Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un programmu paraugiem”, tēma Pārvietošanās (soļošana, skriešana, lēkšana un pārvietošanās ar palīglīdzekļiem – skrituļslidas).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vingrināšanās uzdevumi skriešanā, soļošanā un lēkšanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vingrināšanās uzdevumi skriešanā, soļošanā un lēkšanā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vingrināšanās uzdevumi skrituļslidošanā (braukšanas un krišanas tehnika).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vingrināšanās uzdevumi skrituļslidošanā (braukšanas un krišanas tehnika).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Vingrināšanās uzdevumi skrituļslidošanā (braukšanas un krišanas tehnika).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģisko prasmju apguve šķēršļu joslas vai vingrinājumu apļa vadīšanā ar iepriekš apgūtajiem vingrināšanās uzdevumiem (soļošana, skriešana, lēkšana un skrituļslidošana).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģisko prasmju apguve šķēršļu joslas vai vingrinājumu apļa vadīšanā ar iepriekš apgūtajiem vingrināšanās uzdevumiem (soļošana, skriešana, lēkšana un skrituļslidošana).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģisko prasmju apguve šķēršļu joslas vai vingrinājumu apļa vadīšanā ar iepriekš apgūtajiem vingrināšanās uzdevumiem (soļošana, skriešana, lēkšana un skrituļslidošana).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Pedagoģisko prasmju apguve šķēršļu joslas vai vingrinājumu apļa vadīšanā ar iepriekš apgūtajiem vingrināšanās uzdevumiem (soļošana, skriešana, lēkšana un skrituļslidošana).
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar dažādu veidu pārvietošanās uzdevumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar dažādu veidu pārvietošanās uzdevumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar dažādu veidu pārvietošanās uzdevumiem.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Modificētas kustību rotaļas un spēles ar dažāda veida pārvietošanos organizēšanu un vadīšanu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Modificētas kustību rotaļas un spēles ar dažāda veida pārvietošanos organizēšanu un vadīšanu.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Eksāmens
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
36 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

1. Bula-Biteniece, I., Jansone, R. & Piech, K. (2013). Bērns un sports pirmsskolā. Rīga, RaKa, 238lpp.

2.

2. Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija vakar, šodien, rīt. Rīga, RaKA, 526lpp.

3.

3. Zauters, U. (1999). Skrituļslidošana. Rīga, Jumava, 88lpp.

4.

4. Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem (2018). Ministru kabineta noteikumi Nr. 716.

5.

5. Mācīšanās lietpratībai. (2018). Kolektīvā monogrāfija. Zin., red. D. Namsone.

6.

6. Karlovska, R., & Martinsone, U. (1999). Kustību aktivitātes. Vingrojumi iztēles un fizisko spēju attīstībai. Rīga, Zvaigzne ABC, 107lpp.

Papildu literatūra

1.

7. Avotiņa, I. (2016). Vieglatlētika. Rīga, DUE, 160lpp.

2.

8. Avotiņa, I. (2015). Vieglatlētikas pamati. 1.daļa, Rīga, LSPA, 102lpp.

3.

9. Avotiņa, I. (2015). Vieglatlētikas pamati. 2.daļa, Rīga, LSPA, 104lpp.

4.

10. Avotiņa, I., & Škutāne, S. (2015). Stafetes no sporta zāles līdz stadionam. Rīga. LSPA, 32lpp.

Citi informācijas avoti

1.

Skola2023