Medicīnas terminoloģija angļu valodā
Studiju kursa īstenotājs
Dzirciema iela 16, Rīga, szf@rsu.lv
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti: 1) atpazīs medicīnas terminoloģiju dažāda veida informācijas avotos angļu valodā, 2) nosauks medicīnas jomā visbiežāk izmantojamos terminoloģijas ekvivalentus angļu valodā, 3) izskaidros dažādas ar medicīnas jomu saistītas parādības, izmantojot medicīnas terminoloģiju angļu valodā, kas pamatojas uz latīņu-grieķu medicīnas terminoloģiju un specifisko medicīnas terminoloģiju angļu valodā.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti: 1) pratīs atrast nepieciešamo medicīnas informāciju no dažādiem avotiem, 2) pratīs atlasīt, apkopot, analizēt un pareizi izmantot medicīnas terminoloģiju angļu valodā komunikācijai (piemēram, sarunās, diskusijās, prezentācijās u.c.) medicīnas diskursā, 3) izmantos piemērotus angļu valodas izteiksmes līdzekļus, lai izteiktu savu viedokli, to argumentētu un aktīvi iesaistītos sarunās un diskusijās par dažādām medicīnas tēmām, 4) sniegs iegūtās un izanalizētās informācijas, kas iegūta no dažādiem avotiem, apkopojumu, izmantojot atbilstošu medicīnas terminoloģiju angļu valodā.
Kompetences
1.Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs praktiski izmantot apgūto medicīnas terminoloģiju angļu valodā jaunās situācijās saistībā ar citos kursos apgūtajām zināšanām un prasmēm.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
1) patstāvīgā darba uzdevumu izpilde kursa e-studiju vidē vai docētāja norādītā formātā; 2) ziņojumu/referātu/prezentāciju par izvēlētām tēmām, kursa tematikas ietvaros, sagatavošana un pasniegšana, izmantojot dažādus informācijas avotus: grāmatas, rakstus, datu bāzes, interneta resursus u.c.; 3) kontroldarbu kārtošana apgūtās medicīnas terminoloģijas zināšanu un praktiskā lietojuma pārbaudei; 4) fakultatīvie rādītāji – kursa nodarbību apmeklējums, aktīva iesaistīšanās nodarbībās un pāru/grupu darbā, laicīgi izpildīti, iesniegti un pasniegti noteiktie uzdevumi, personiska attieksme pret studiju darbu, rezultātu dinamika.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
1) patstāvīgā darba uzdevumu un kontroldarbu vērtēšanas kritēriji tiek noteikti atbilstošai metodikai kursa e-studiju vidē vai docētāja noteiktajai; 2) ziņojumu/referātu/prezentāciju vērtēšana ir atbilstoša vienotiem kritērijiem; 3) kursa noslēgumā studenti kārto kombinētu eksāmenu, kuru veido rakstiskā daļa (60%) un mutvārdu daļa (40%) un kura vērtēšanas kritēriji ir atbilstoši eksāmena programmai; 4) pirmā semestra vērtējums ir kumulējošs, un to veido studiju darba – patstāvīgā darba, kontroldarbu un ziņojumu/referātu/semināru rezultāti; otrā semestra vērtējums (kursa gala vērtējums) ir kumulējošs, un to veido studiju darba – patstāvīgā darba, kontroldarbu unziņojumu/referātu/semināru rezultāti – 60% un eksāmena rezultāts – 40%.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medicīnas izglītība Latvijā un pasaulē. Veselības aprūpes sistēmas. Medicīnas nozares un profesijas. Simulācijas medicīnas izglītībā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Cilvēka ķermeņa vispārīgs anatomisks un fizioloģisks raksturojums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Orgānu sistēmas, to funkcijas un uzbūve. Bērna un pieaugušā organismu atšķirības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Orgānu sistēmas, to funkcijas un uzbūve. Bērna un pieaugušā organismu atšķirības.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medicīnas vēsture un sasniegumi medicīnā. Medicīnas tehnoloģijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Medicīnas vēsture un sasniegumi medicīnā. Medicīnas tehnoloģijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzīvības pazīmes. Neatliekamā medicīniskā palīdzība. Traumas.. Cietušā raksturojums. Bērnu traumatisms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Dzīvības pazīmes. Neatliekamā medicīniskā palīdzība. Traumas.. Cietušā raksturojums. Bērnu traumatisms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselīgs dzīvesveids un to ietekmējošie faktori. Fiziskās un garīgās veselības līdzsvars. Seminārs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselīgs dzīvesveids un to ietekmējošie faktori. Fiziskās un garīgās veselības līdzsvars. Seminārs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes pakalpojumu sniegšana un komunikācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Veselības aprūpes pakalpojumu sniegšana un komunikācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vispārīgs pārskats par medicīnas terminu veidošanu angļu valodā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vispārīgs pārskats par medicīnas terminu veidošanu angļu valodā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Kontroldarbs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Asinis, sirds un asinsvadu sistēma (funkcijas, uzbūve, saslimšanas).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Asinis, sirds un asinsvadu sistēma (funkcijas, uzbūve, saslimšanas).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Elpošanas sistēma (funkcijas, uzbūve, saslimšanas).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Elpošanas sistēma (funkcijas, uzbūve, saslimšanas).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Uroģenitālā sistēma (funkcijas, uzbūve, saslimšanas).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Gremošanas sistēma (funkcijas, uzbūve, saslimšanas). Zīdaiņa un bērna barošana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Datorklase
|
2
|
Tēmas
|
Kontroldarbs.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Āda (funkcijas, uzbūve, saslimšanas).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Nervu sistēma (funkcijas, uzbūve, saslimšanas). Maņu orgāni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Endokrīnā sistēma (funkcijas, uzbūve, saslimšanas).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Limfātiskā sistēma (funkcijas, uzbūve, saslimšanas).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Infekcijas saslimšanas. Imunitāte. Vakcinācija.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Vispārīgs saslimšanas procesa raksturojums (slimību klasifikācija, izplatība, pazīmes, simptomi, diagnostika, ārstēšanas veidi).
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Onkoloģija. Onkoloģiskās saslimšanas un ārstēšana.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ķirurģija. Ķirurģiskā ārstēšana. Ķirurģijas instrumenti un iekārtas. Anestēzija.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Glendinning E. H., Professional English in Use - Medicine, Cambridge, CUP, 2007 (akceptējams izdevums)
Stich A. P., Medical Terminology, Documentation, and Coding, Routledge, 2018 (E-grāmata pieejama EBSCO eBook datubāzē)
McCarter S., Oxford English for Careers: Medicine 1, Student's Book, OUP, 2009 (akceptējams izdevums)
McCarter S., Oxford English for Careers: Medicine 2, Student's Book, OUP, 2010 (akceptējams izdevums)
Martin E., Oxford Concise Medical Dictionary, OUP, 2008 (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
Chabner D. E., The Language of Medicine, 9th Edition, 2011
Fitzgerald P., McCullagh M., Wright R., English for Medicine in Higher Education Studies.Course Book. Garnet Education, 2010