Pediatrija
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Vienības gatve 45, pk@rsu.lv, +371 67621730
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst pamatzināšanas par bērna attīstības un augšanas fizioloģiju un patoloģijām, saistītām ar bērna kustību, uzvedības un pašaprūpes traucējumiem. Studiju kursa atvēlētajā laikā studenti apgūst pamatzināšanas un kompetenci pediatrijas pamatos.
Prasmes
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs novērtēt bērna fizisko un psihomotoro attīstību. Spēs izmeklēt bērna kustības, novērtēt bērna attīstību, pašaprūpes spējas. Students pratīs veikt bērna objektīvā stāvokļa izmeklēšanu, atbilstoši bērna vecumam, pratīs izveidot bērna augšanas līkni.
Kompetences
1.Studiju kursa apguves rezultātā studenti apgūs iemaņas anamnēzes iegūšanā, sarunājoties ar bērnu un viņa tuviniekiem; izpratīs traucējumu cēloni. Darba procesā izpratīs pediatrijas pamatprincipus.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju kursa realizācijai tiek izmantotas praktiskās nodarbības, kurās studenti kopā ar mācībspēkiem analizē teorētisko materiālu, risina situācijas uzdevumus, apspriež klīniskos gadījumus, piedalās klīnikas konferencēs, konsīlijos. Nodarbību laikā studējošie veic pacientu klīnisko izmeklēšanu un strādā ar slimības vēsturēm. Studējošā patstāvīgais darbs ietver prezentāciju sagatavošanu un prezentēšanu nodarbību laikā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
2.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Zināšanu pārbaude praktisko nodarbību laikā – pārrunas, testi, klīnisku gadījumu un situācijas uzdevumu analīze (50%). Studiju kursa beigu vērtējums – tests ar daudzizvēļu kontroles jautājumiem (50%); zināšanu novērtējums 10 ballu sistēmā.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pediatrija kā medicīnas nozare. Vesela bērna attīstības koncepcija. Bērnības periodu raksturojums fizioloģijas un patoloģijas aspektā. Vakcinācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kaulu, muskuļu un saistaudu sistēmas īpatnības dažādos vecuma periodos. Iedzimtas un iegūtas kaulu, locītavu un muskuļu patoloģijas. Dažādas etioloģijas artrīti. Juvenīlais idiopātiskais artrīts. Rahīts.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Asinsrites sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Iegūtas un iedzimtas sirdskaites. Sirds mazspējas klīniskās izpausmes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Elpošanas sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Akūtas elpceļu slimības un to simptomi. Hroniskas elpceļu slimības (iedzimtas un iegūtas) bērnu vecumā. Elpceļu obstrukcija. Bronhiālā astma, cistiskā fibroze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
CNS iedzimtas un iegūtas patoloģijas. Perifērās nervu sistēmas iedzimtas un iegūtas patoloģijas. BCT. Bērnu psihosociālās uzvedības traucējumi. Autiska spektra traucējumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna augšana un attīstība: fiziskā, psihomotorā, dzimumattīstība. Saruna un kontakts ar bērnu, bērna vecākiem – anamnēzes ievākšana, iegūto datu novērtējums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Jaundzimušais bērns – iznēsāts, neiznēsāts, pārnēsāts – raksturojums un iespējamās adaptācijas komplikācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Gremošanas sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Atgrūšana, vemšana. Gastroezofageālais atvilnis. Sāpes vēderā. Kairinātās zarnas sindroms. Hroniski aizcietējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Vesela un slima bērna ēdināšanas principi. Zīdaiņu barošanas principi. Sabalansēta uztura principi. Dažādu diētu ietekme uz bērna veselību.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Biežākās hematoonkoloģiskās slimības bērnu vecumā. Retās slimības pediatrijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Biežākās endokrīnās slimības bērnu vecumā. Cukura diabēts. Aptaukošanās.
Kaulu metabolisma traucējumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Pediatrija kā medicīnas nozare. Vesela bērna attīstības koncepcija. Bērnības periodu raksturojums fizioloģijas un patoloģijas aspektā. Vakcinācija.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kaulu, muskuļu un saistaudu sistēmas īpatnības dažādos vecuma periodos. Iedzimtas un iegūtas kaulu, locītavu un muskuļu patoloģijas. Dažādas etioloģijas artrīti. Juvenīlais idiopātiskais artrīts. Rahīts.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Asinsrites sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Iegūtas un iedzimtas sirdskaites. Sirds mazspējas klīniskās izpausmes.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Elpošanas sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Akūtas elpceļu slimības un to simptomi. Hroniskas elpceļu slimības (iedzimtas un iegūtas) bērnu vecumā. Elpceļu obstrukcija. Bronhiālā astma, cistiskā fibroze.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
CNS iedzimtas un iegūtas patoloģijas. Perifērās nervu sistēmas iedzimtas un iegūtas patoloģijas. BCT. Bērnu psihosociālās uzvedības traucējumi. Autiska spektra traucējumi.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Bērna augšana un attīstība: fiziskā, psihomotorā, dzimumattīstība. Saruna un kontakts ar bērnu, bērna vecākiem – anamnēzes ievākšana, iegūto datu novērtējums.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Jaundzimušais bērns – iznēsāts, neiznēsāts, pārnēsāts – raksturojums un iespējamās adaptācijas komplikācijas.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Gremošanas sistēmas anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Atgrūšana, vemšana. Gastroezofageālais atvilnis. Sāpes vēderā. Kairinātās zarnas sindroms. Hroniski aizcietējumi.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Vesela un slima bērna ēdināšanas principi. Zīdaiņu barošanas principi. Sabalansēta uztura principi. Dažādu diētu ietekme uz bērna veselību.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Biežākās hematoonkoloģiskās slimības bērnu vecumā. Retās slimības pediatrijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Specializētā telpa
|
4
|
Tēmas
|
Biežākās endokrīnās slimības bērnu vecumā. Cukura diabēts. Aptaukošanās.
Kaulu metabolisma traucējumi.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Mācību metodiskie materiāli Pediatrijā (estudijās)
Modificētās slimību vēstures shēma medicīnas studentiem
Papildu literatūra
Oxford Handbook of Paediatrics (Oxford Handbok)...by Robert C. Tasker, Robert J. McClure, 2021
R. Geske, Bērna bioloģiskā attīstība, RaKa, 2005. g., 314. lpp.
A. Valtners, Bērnu un pusaudžu fizioloģija, Zvaigzne ABC, 2001. g., 160 lpp.
Dž. Krūmiņa, I. Kokare, Latvijas bērnu fiziskās attīstības normatīvi, Nacionālais apgāds, 2005. g., 39 lpp.
Citi informācijas avoti
Slimību profilakses un kontroles centrs / klīniskās vadlīnijas: