Veidlapa Nr. M-3 (8)
Studiju kursa apraksts

Filozofijas pamati

Studiju kursa pamatinformācija

Kursa kods
LUSDK_037
Zinātnes nozare
Filozofija, ētika un reliģija; Filozofijas vēsture
Kredītpunkti (ECTS)
3,00
Mērķauditorija
Medicīnas pakalpojumi; Psiholoģija
LKI
6. līmenis
Studiju veids un forma
Pilna laika; Nepilna laika

Studiju kursa īstenotājs

Kursa vadītājs
Struktūrvienības vadītājs
Struktūrvienība
Rehabilitācijas katedra
Kontaktinformācija

Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575

Par studiju kursu

Mērķis

Kursa mērķis ir sniegt studentiem vispārīgu priekšstatu par filozofijas centrālajām problēmām un veicināt studentos patstāvīgas un kritiskas nostājas veidošanos attiecībā uz šīm problēmām. Kursā studenti gūst izpratni par filozofijas kā jomas specifiku un tās attiecībām ar citām jomām, piemēram, dažādām zinātnēm. Studenti tiek iepazīstināti ar centrālajām problēmām zinātnes filozofijā. Studenti apgūst kritiskās domāšanas pamata prasmes, ko izmantot filozofisku un citu tekstu analīzē. Studenti gūst priekšstatu un veido patstāvīgu nostāju par tādiem jautājumiem kā psihes un gara attiecības, patības (es) daba, brīvā griba, kā arī apgūst ietekmīgākās ētikas teorijas.

Priekšzināšanas

Nav nepieciešamas.

Studiju rezultāti

Zināšanas

1.Kursa sekmīgas apguves rezultātā students: zina, kas ir filozofija un kā tā ir saistīta ar citām nozarēm; zina centrālās problēmas un piedāvātos risinājumus zinātnes filozofijā; zina kritiskās domāšanas kā tekstu analīzes pamatjēdzienus un metodes; zina, kas ir psihes/ķermeņa problēma, patības problēma un brīvās gribas problēma filozofijā, kā arī zina ietekmīgākās teorijas šajos jautājumos; zina ietekmīgākās Rietumu filozofijas ētikas teorijas.

Prasmes

1.Kursa sekmīgas apguves rezultātā students: prot atšķirt filozofisku jautājumu no cita veida jautājumiem; prot argumentēt savu nostāju filozofiskos jautājumos; prot patstāvīgi un kritiski izvērtēt argumentāciju; prot patstāvīgi un kritiski izvērtēt iespējamas rīcības no dažādu ētikas teoriju perspektīvas.

Kompetences

1.Kursa sekmīgas apguves rezultātā students: ir attīstījis akadēmiskas komunikācijas kompetenci, piedaloties semināros; ir attīstījis kritiskas pašrefleksijas kompetenci, reflektējot par savu nostāju dažādos filozofiskos jautājumos.

Vērtēšana

Patstāvīgais darbs

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Patstāvīgais darbs

-
-
Studiju kursa sekmīgai apguvei studentiem bez lekciju un nodarbību apmeklējumiem ir pienākums patstāvīgi strukturēt savu mācīšanos, analizēt savu zināšanu līmeni un to racionāli papildināt, atlasīt un izvērtēt gan kursa aprakstā jau norādītos literatūras avotus, gan arī aktīvi strādāt pie nepieciešamo izziņas materiālu ieguves bibliotēkās un interneta resursos. Studentiem patstāvīgi norādītajā laikā jāpilda mājasdarbi un jāgatavojas semināriem. Studentiem patstāvīgi jāgatavojas noslēguma testam. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.

Pārbaudījums

Virsraksts
% no gala vērtējuma
Vērtējums
1.

Pārbaudījums

-
-
Kursa vērtējums: 1) mājasdarbi (jāiesniedz norādītajā laikā) - 30%; 2) dalība un aktivitāte semināros* - 30%; 3) noslēguma tests - 40%. *neapmeklētos seminārus var kompensēt ar 3-4 lpp. apjoma izvērstāku konspektu par seminārā aplūkojamajiem jautājumiem.

Studiju kursa tēmu plāns

PILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kas ir filozofija? Filozofijas kā jomas specifika. Filozofija un zinātne. Filozofija un metode.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zinātnes filozofija. Zinātniskā metode. Zinātniskās metodes vienkāršotā izpratne un tās kritika. Indukcijas problēma un tās risinājuma meklējumi filozofijā. Falsifikacionisms un tā kritika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Zinātnes filozofija. Zinātniskā metode. Zinātniskās metodes vienkāršotā izpratne un tās kritika. Indukcijas problēma un tās risinājuma meklējumi filozofijā. Falsifikacionisms un tā kritika.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskā domāšana un argumentācija. Slēdziens, spriedums, premisa, secinājums. Slēdzienu veidi, deduktīvi un nededuktīvi slēdzieni. Nededuktīvu slēdzienu veidi. Slēdzienu izvērtēšana, tipiskas argumentācijas kļūdas un negodīgi paņēmieni.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskā domāšana un argumentācija. Slēdziens, spriedums, premisa, secinājums. Slēdzienu veidi, deduktīvi un nededuktīvi slēdzieni. Nededuktīvu slēdzienu veidi. Slēdzienu izvērtēšana, tipiskas argumentācijas kļūdas un negodīgi paņēmieni.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskā domāšana un argumentācija. Slēdziens, spriedums, premisa, secinājums. Slēdzienu veidi, deduktīvi un nededuktīvi slēdzieni. Nededuktīvu slēdzienu veidi. Slēdzienu izvērtēšana, tipiskas argumentācijas kļūdas un negodīgi paņēmieni.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskā domāšana un argumentācija. Slēdziens, spriedums, premisa, secinājums. Slēdzienu veidi, deduktīvi un nededuktīvi slēdzieni. Nededuktīvu slēdzienu veidi. Slēdzienu izvērtēšana, tipiskas argumentācijas kļūdas un negodīgi paņēmieni.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihes un ķermeņa attiecību problēma filozofijā. Psihes / ķermeņa problēma. Duālisms un tā kritika. Fizikālisms. Tipa identitātes teorija un tās kritika. Konkrētās identitātes teorija un tās kritika. Biheiviorisms un tā kritika. Funkcionālisms un tā kritika. Citu apziņu problēma filozofijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Psihes un ķermeņa attiecību problēma filozofijā. Psihes / ķermeņa problēma. Duālisms un tā kritika. Fizikālisms. Tipa identitātes teorija un tās kritika. Konkrētās identitātes teorija un tās kritika. Biheiviorisms un tā kritika. Funkcionālisms un tā kritika. Citu apziņu problēma filozofijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patība. Personas identitātes problēma filozofijā.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Patība. Personas identitātes problēma filozofijā.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Brīvība un nepieciešamība. Determinisms un indeterminisms. Determinisma un brīvās gribas problēma filozofijā. Kompatibilisms un inkompatibilisms. Intervencionisms.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Brīvība un nepieciešamība. Determinisms un indeterminisms. Determinisma un brīvās gribas problēma filozofijā. Kompatibilisms un inkompatibilisms. Intervencionisms.
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētika. Metaētika, normatīvā ētika. Pienākumu ētika, seku ētika, tikumu ētika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētika. Metaētika, normatīvā ētika. Pienākumu ētika, seku ētika, tikumu ētika.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētika. Metaētika, normatīvā ētika. Pienākumu ētika, seku ētika, tikumu ētika.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
32 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)
NEPILNA LAIKA
1. daļa
  1. Lekcija

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskā domāšana un argumentācija. Slēdziens, spriedums, premisa, secinājums. Slēdzienu veidi, deduktīvi un nededuktīvi slēdzieni. Nededuktīvu slēdzienu veidi. Slēdzienu izvērtēšana, tipiskas argumentācijas kļūdas un negodīgi paņēmieni.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Kritiskā domāšana un argumentācija. Slēdziens, spriedums, premisa, secinājums. Slēdzienu veidi, deduktīvi un nededuktīvi slēdzieni. Nededuktīvu slēdzienu veidi. Slēdzienu izvērtēšana, tipiskas argumentācijas kļūdas un negodīgi paņēmieni.
  1. Nodarbība/Seminārs

Modalitāte
Norises vieta
Kontaktstundas
Klātiene
Auditorija
2

Tēmas

Ētika. Metaētika, normatīvā ētika. Pienākumu ētika, seku ētika, tikumu ētika.
Kopā kredītpunkti (ECTS):
3,00
Kontaktstundas:
16 ak. st.
Gala pārbaudījums:
Eksāmens (Rakstisks)

Bibliogrāfija

Obligātā literatūra

1.

Vorbertons, N. Filosofijas pamati. Rīga: Raka, 2001 [1999]. 88.-115. lpp.

2.

Blekbērns, S. Domā. Neatvairāms ievads filozofijā. Tulk. V. Sīlis, I. Neiders. Rīga: 1/4 satori, 2007 [1999]. 84.-148. lpp.

3.

Klīve, V. V. Rīcības ceļos. Rīga: Zinātne, 1998. 20.-44. lpp.

Papildu literatūra

1.

Honderich, T. „The Oxford Companion to Philosophy”. Oxford University Press, 2005.

Citi informācijas avoti

1.

Internet Encyclopedia of Philosophy /ed. by J. Fieser, B. Dowden

2.

The Stanford Encyclopedia of Philosophy [database] /ed. by E. N. Zalta