Filozofijas pamati
Studiju kursa īstenotājs
Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdk@rsu.lv, +371 67061575
Par studiju kursu
Mērķis
Priekšzināšanas
Studiju rezultāti
Zināšanas
1.Kursa sekmīgas apguves rezultātā students: zina, kas ir filozofija un kā tā ir saistīta ar citām nozarēm; zina centrālās problēmas un piedāvātos risinājumus zinātnes filozofijā; zina kritiskās domāšanas kā tekstu analīzes pamatjēdzienus un metodes; zina, kas ir psihes/ķermeņa problēma, patības problēma un brīvās gribas problēma filozofijā, kā arī zina ietekmīgākās teorijas šajos jautājumos; zina ietekmīgākās Rietumu filozofijas ētikas teorijas.
Prasmes
1.Kursa sekmīgas apguves rezultātā students: prot atšķirt filozofisku jautājumu no cita veida jautājumiem; prot argumentēt savu nostāju filozofiskos jautājumos; prot patstāvīgi un kritiski izvērtēt argumentāciju; prot patstāvīgi un kritiski izvērtēt iespējamas rīcības no dažādu ētikas teoriju perspektīvas.
Kompetences
1.Kursa sekmīgas apguves rezultātā students: ir attīstījis akadēmiskas komunikācijas kompetenci, piedaloties semināros; ir attīstījis kritiskas pašrefleksijas kompetenci, reflektējot par savu nostāju dažādos filozofiskos jautājumos.
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Patstāvīgais darbs |
-
|
-
|
|
Studiju kursa sekmīgai apguvei studentiem bez lekciju un nodarbību apmeklējumiem ir pienākums patstāvīgi strukturēt savu mācīšanos, analizēt savu zināšanu līmeni un to racionāli papildināt, atlasīt un izvērtēt gan kursa aprakstā jau norādītos literatūras avotus, gan arī aktīvi strādāt pie nepieciešamo izziņas materiālu ieguves bibliotēkās un interneta resursos. Studentiem patstāvīgi norādītajā laikā jāpilda mājasdarbi un jāgatavojas semināriem. Studentiem patstāvīgi jāgatavojas noslēguma testam.
Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
|
||
Pārbaudījums
|
Virsraksts
|
% no gala vērtējuma
|
Vērtējums
|
|---|---|---|
|
1.
Pārbaudījums |
-
|
-
|
|
Kursa vērtējums:
1) mājasdarbi (jāiesniedz norādītajā laikā) - 30%;
2) dalība un aktivitāte semināros* - 30%;
3) noslēguma tests - 40%.
*neapmeklētos seminārus var kompensēt ar 3-4 lpp. apjoma izvērstāku konspektu par seminārā aplūkojamajiem jautājumiem.
|
||
Studiju kursa tēmu plāns
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kas ir filozofija? Filozofijas kā jomas specifika. Filozofija un zinātne. Filozofija un metode.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātnes filozofija. Zinātniskā metode. Zinātniskās metodes vienkāršotā izpratne un tās kritika. Indukcijas problēma un tās risinājuma meklējumi filozofijā. Falsifikacionisms un tā kritika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Zinātnes filozofija. Zinātniskā metode. Zinātniskās metodes vienkāršotā izpratne un tās kritika. Indukcijas problēma un tās risinājuma meklējumi filozofijā. Falsifikacionisms un tā kritika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā domāšana un argumentācija. Slēdziens, spriedums, premisa, secinājums. Slēdzienu veidi, deduktīvi un nededuktīvi slēdzieni. Nededuktīvu slēdzienu veidi. Slēdzienu izvērtēšana, tipiskas argumentācijas kļūdas un negodīgi paņēmieni.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā domāšana un argumentācija. Slēdziens, spriedums, premisa, secinājums. Slēdzienu veidi, deduktīvi un nededuktīvi slēdzieni. Nededuktīvu slēdzienu veidi. Slēdzienu izvērtēšana, tipiskas argumentācijas kļūdas un negodīgi paņēmieni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā domāšana un argumentācija. Slēdziens, spriedums, premisa, secinājums. Slēdzienu veidi, deduktīvi un nededuktīvi slēdzieni. Nededuktīvu slēdzienu veidi. Slēdzienu izvērtēšana, tipiskas argumentācijas kļūdas un negodīgi paņēmieni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā domāšana un argumentācija. Slēdziens, spriedums, premisa, secinājums. Slēdzienu veidi, deduktīvi un nededuktīvi slēdzieni. Nededuktīvu slēdzienu veidi. Slēdzienu izvērtēšana, tipiskas argumentācijas kļūdas un negodīgi paņēmieni.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihes un ķermeņa attiecību problēma filozofijā. Psihes / ķermeņa problēma. Duālisms un tā kritika. Fizikālisms. Tipa identitātes teorija un tās kritika. Konkrētās identitātes teorija un tās kritika. Biheiviorisms un tā kritika. Funkcionālisms un tā kritika. Citu apziņu problēma filozofijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Psihes un ķermeņa attiecību problēma filozofijā. Psihes / ķermeņa problēma. Duālisms un tā kritika. Fizikālisms. Tipa identitātes teorija un tās kritika. Konkrētās identitātes teorija un tās kritika. Biheiviorisms un tā kritika. Funkcionālisms un tā kritika. Citu apziņu problēma filozofijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patība. Personas identitātes problēma filozofijā.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Patība. Personas identitātes problēma filozofijā.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Brīvība un nepieciešamība. Determinisms un indeterminisms. Determinisma un brīvās gribas problēma filozofijā. Kompatibilisms un inkompatibilisms. Intervencionisms.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Brīvība un nepieciešamība. Determinisms un indeterminisms. Determinisma un brīvās gribas problēma filozofijā. Kompatibilisms un inkompatibilisms. Intervencionisms.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētika. Metaētika, normatīvā ētika. Pienākumu ētika, seku ētika, tikumu ētika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētika. Metaētika, normatīvā ētika. Pienākumu ētika, seku ētika, tikumu ētika.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētika. Metaētika, normatīvā ētika. Pienākumu ētika, seku ētika, tikumu ētika.
|
-
Lekcija
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā domāšana un argumentācija. Slēdziens, spriedums, premisa, secinājums. Slēdzienu veidi, deduktīvi un nededuktīvi slēdzieni. Nededuktīvu slēdzienu veidi. Slēdzienu izvērtēšana, tipiskas argumentācijas kļūdas un negodīgi paņēmieni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Kritiskā domāšana un argumentācija. Slēdziens, spriedums, premisa, secinājums. Slēdzienu veidi, deduktīvi un nededuktīvi slēdzieni. Nededuktīvu slēdzienu veidi. Slēdzienu izvērtēšana, tipiskas argumentācijas kļūdas un negodīgi paņēmieni.
|
-
Nodarbība/Seminārs
|
Modalitāte
|
Norises vieta
|
Kontaktstundas
|
|---|---|---|
|
Klātiene
|
Auditorija
|
2
|
Tēmas
|
Ētika. Metaētika, normatīvā ētika. Pienākumu ētika, seku ētika, tikumu ētika.
|
Bibliogrāfija
Obligātā literatūra
Vorbertons, N. Filosofijas pamati. Rīga: Raka, 2001 [1999]. 88.-115. lpp.
Blekbērns, S. Domā. Neatvairāms ievads filozofijā. Tulk. V. Sīlis, I. Neiders. Rīga: 1/4 satori, 2007 [1999]. 84.-148. lpp.
Klīve, V. V. Rīcības ceļos. Rīga: Zinātne, 1998. 20.-44. lpp.
Papildu literatūra
Honderich, T. „The Oxford Companion to Philosophy”. Oxford University Press, 2005.